Ja, jag blir förbannat förbannad ska du veta. Försvaret kostar ofantliga summor som vi skulle kunna göra mycket bättre saker för. Självklart är det inte så enkelt att bara "lägga ner försvaret", men det verkar faktiskt som om det sakta men säkert håller på att avskaffas.
Att gräva fram hus eller stapla sandsäckar vid översvämning eller gå skallgång efter försvunna barn kan man använda straffångar eller pensionärer för.
Uppenbarligen får försvaret för lite anslag eftersom de inte ens mäktar med en sån trivial sak som att skilja på mink och ubåt eller ubåt och fiskebåt med tändkulemotor. Jag blir tamejfanfan rädd. Klarar de inte av detta klarar de säkert inte av att skilja på MIG och JAS-plan heller, så de kanske börjar skjuta ner sina egna eller rent av vanliga trafikflygplan i händelse av krig.
För övrigt har de ju redan vid upprepade tillfällen visat vad JASen går för. Det är så pinsamt att jag ryser av blotta tanken. Och det där skitet finansierar jag med mina skattepengar?!
Jo, visst kan man använda vilket jävla patrask som helst till att gräva fram pensionärer, hundar ur rasmassor och stapla grussäckar men det som många av dessa grupper saknar är en befintlig hierarki. Det finns redan en grundmurad ledningsmodell inom försvaret. Som förövrigt håller på att dö ut p.g.a att politikerna inte tillåter vissa grundpelare i samhället FÅ LOV att kosta. En grundpelare är försvaret. Dem andra tre pelarna kan ni säkert räkna ut med en kroppsdel och en bit krita.
Det är inte lätt, snudd på omöjligt, att kunna bygga ett välutbildat, vältränat och potent försvar med de småsmulorna som försvaret får idag. Än värre med de neddragningar som komma skall.
Det är ju så att försvaret är tänkt att med vapenmakt hindra, störa och driva tillbaka en attackerande vapenmakt till det surhål den kom i från. Där till kunna understödja samhället vid synnerligen påfrestande tillfällen. Den förmågan är på väg att försvinna i takt med neddragningarna.
Du nämner JAS och dess krascher. Ja, Gripenprojektet har varit plågat av fyra krascher. Olyckligtvis inträffade 2 vid uppvisningar där folk varit i närheten.
1989-02-02 39-1 Havererade under landning p.g.a. fel i styrsystemet. Föraren undkom med lättare skador.
1993-08-08 39102 Första till flygvapnet levererade serieflygplanet havererar på Långholmen i Stockholm under en flyguppvisning vid Stockholm Water Festival. Inga personskador.
1999-09-20 39156 Havererade i Vänern under luftstridsövning på låg höjd. Inga personskador.
2005-06-01 39184 Havererade i Hanöbukten under luftstridsövning. Inga personskador.
Gripen har flugit som egen modell sen -83 då första delserierna kom och FYRA krasher har åstadkommits. Har ni någon som helst ANING om hur många ggr F18 Hornet kraschat (inte inberäknat strider)?? ARTON GÅNGER med en del dödliga utgångar!!
http://en.wikipedia.org/wiki/CF-18_Hornet#Losses
SFV var ju på G att beställa Hornet men valde att utveckla eget.
Det är för jävligt att Försvaret inte kan få mer stöd av Svenska folket än det får idag.