Ubåten var ingen mink

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Spännande.. *gäääsp*

Efterssom sverige är världens mesigaste land så behöver vi FÖRSVAR. Och vi har ju sett, runt om i världen, hur effektiv gerillakrigsföring är i försvarssyfte.

Känns jäkligt tryggt att veta att du springer runt med pilbåge, survivalknife och pannband och spränger grottor och tält om vi skulle hamna i krig.. :tummenupp

Afghanistan vs Soviet 1-0

Gerillakrigföring är effektivt!

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Visst det är lätt att skrika "lägg ned försvaret" nu, men det tar lätt mer än 10 år att få igång något som ens skulle kunna liknas vid ett försvar igen om det skulle brinna till.

Jämför gärna med Svenskt försvar 1939-45 när tyskarna blixtkriegade in i Polen. Tyskarna hade tanks och automatvapen medans vi drog fram mynningsladdarna med häst och vagn. Hade vi ens 1000 man i beredskap i hela landet?

Det är just det som är grejen. Om vi inte skall ha ett försvar värt namnet så är det ingen mening att ha något alls, enligt mig.

En regerings första och största åtangande är inre och yttre säkerhet. Sverige har ingetdera värt namnet. Ytterligare en fjäder i hatten för sossarna. :näsblod

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Jag tror att vi enbart sparar.

Noted.

Afghanistan vs Soviet 1-0

Gerillakrigföring är effektivt!

Absolut. Men att försvara ett land på det sättet är inte vidare effektivt.

Ser hellre att pengarna går till försvaret som skapar jobb som i sin tur leder till mer pengar tillbaka till sverige genom konsumtion m.m. Pengarna försvinner ju inte direkt!

Här gör dom tydligen det iaf!
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2503259.ab

Försvaret skapar jobb som betalas av skattemedel. Hur menar du att vi, skattebetalare, skulle tjäna på det?

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Man blir förbannad.

Förundrad över ignoransen snarare.
Det är så man hoppas att man under en semesterresa får läsa att Sverige blivit invaderat av något skitland så man kan njuta åt att alla liberaler, förutom svinen på solstolen bredvid, får leva under förtryck.
Skicka alla jävla folkpartister och andra kommu-nister till en diktatur på studiebesök.

Fy fan vad jag hatar liberaler. :4skrika

Nu vet jag inte vad du menar, men Gripen och de svenska U-båtarna av Gotlands klass är två av de saker jag är mest stolt över som svensk ingenjör. Prestandamässigt är Gripen bland det vassaste som finns på jaktplansmarknaden i dagsläget. USA idkar all lobbying och påtryckningar de kan för att potentiella köpare ska välja amerikanska plan istället.

Om du istället menade att Gripen haft en hög haverifrekvens så är det faktiskt så att Gripen skiljer sig från många andra svenska och utländska jaktplan just såtillvida att den under sin utveckling haft ett väldigt ringa antal haverier.

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/flygplan/article336690.ece?service=print

Hilsen
J

Det här är bra, förnedra liberalerna när de blottar sin okunskp. You go girl!

:banana

En sak bara, att USA vill sälja sina plan är väl inte direkt knutet till Gripens påstådda excellens? USA hade säkert velat sälja sina plan även utan ett svenskt alternativ.

Last edited:

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Men hur ska vårt försvar kunna försvara oss mot det RIKTIGA hotet? Vi har ju, bl.a. här på SH, upplysts om att muslimerna håller på att ta över Sverige via invandring. En oerhört snygg, genomtänkt och smart metod, om än den tar lite tid, som kommer att göra Sverige till ett Saudi Arabien Light. Jag fattar inte hur Gripen ska försvara oss mot det???
Å när araberna har tagit över så kommer de väl ändå till att lägga ner försvaret direkt och ge Sverige till någon av alla saudiska prinsar så att han kan ha det som ett litet jaktslott eller något?!

Dj-a sossar! De är roten till allt ont, troligen var det dem som startade islam också!:finger

Helander

Lagom!
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
CBR900RR - KTM 690 SM *såld* - ZZR-600 *såld*
En sak bara, att USA vill sälja sina plan är väl inte direkt knutet till Gripens påstådda excellens? USA hade säkert velat sälja sina plan även utan ett svenskt alternativ.

Självklart vill dom sälja oavsett svensk konkurrens. Men dom lobbar ju betydligt hårdare nu när dom ser "hotet" från SAAB. Vi hade amerikaner på besök vid 2 tillfällen när jag gjorde lumpen som flygmek och vi visade då att det bara behöver ta ca 10min att klargöra ett flygplan med hjälp av 5 värnpliktiga. Detta imponerade ganska stort på jänkarna då dom behöver 45min och betydligt mer personal för samma uppgift. Sen att planet i sig är det första operativa flygplanet av generation 4 var ju inget som jänkarna hade hoppats på då dom troligtvis ville vara först som vanligt.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
1. Sverige har inte längre något invasionsförsvar
1.2 Därmed är meningen: "Om det blir krig" helt oväsentlig.
2. Sverige har idag ett renodlat insatsförsvar
2.1 Att läsa den här tråden, när nära är nere på säkert 20:e resan till Kosovo.. Är fan beklagligt!

Men hur ska vårt försvar kunna försvara oss mot det RIKTIGA hotet? Vi har ju, bl.a. här på SH, upplysts om att muslimerna håller på att ta över Sverige via invandring. En oerhört snygg, genomtänkt och smart metod, om än den tar lite tid, som kommer att göra Sverige till ett Saudi Arabien Light. Jag fattar inte hur Gripen ska försvara oss mot det???
Å när araberna har tagit över så kommer de väl ändå till att lägga ner försvaret direkt och ge Sverige till någon av alla saudiska prinsar så att han kan ha det som ett litet jaktslott eller något?!

Dj-a sossar! De är roten till allt ont, troligen var det dem som startade islam också!:finger

Att utmåla Islam som roten till allt ont vilket du indirekt gör är ett pinsmt bevis på bristande kunskap.

Lägg undan nycklarna, skit i fakkjobörnowtandet nästa helg och läs koranen för att ta reda på vad Islam säger, istället för att hänvisa en enskild grupps handlingar till en världsreligion!

Pinsamt!

Last edited:

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Att utmåla Islam som roten till allt ont vilket du indirekt gör är ett pinsmt bevis på bristande kunskap.

Lägg undan nycklarna, skit i fakkjobörnowtandet nästa helg och läs koranen för att ta reda på vad Islam säger, istället för att hänvisa en enskild grupps handlingar till en världsreligion!

Pinsamt!
Jag trodde alla på detta forum visste var jag står i den frågan!
Så för att förklara: Jag är inte det minsta orolig för att vi ska bli en muslimsk stat eller att någon makt ska invadera oss den närmaste tiden. Jag tror att vår frihet och demokrati komemr att bestå. Jag skattar också åt alla som menar att allt är skít i Sverige och att vi skulle vara ett uselt land att bo i.

Jag är positiv till försvar och ser gärna att det använda internationellt, fast då kanske man inte kan kalla det försvar??

Jag är stolt och glad över att bo i ett land där höjda beninpris är ett stort problem! Och tacksam för alla regeringar, från höger och vänster, som har gett mig detta...

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK

Det kan du drömma om, dom har stora problem i sina egna länder, prinsarna är nog ett minne blott snart.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag trodde alla på detta forum visste var jag står i den frågan!

Jag är stolt och glad över att bo i ett land där höjda beninpris är ett stort problem! Och tacksam för alla regeringar, från höger och vänster, som har gett mig detta...

Det var inte vad jag reagerade på. Jag är själv betydligt mer bitter än så!

Vad du gör är att lägga skulden på en religion. Att fundamentalisterna är kräjsy in the huvud säger ingen något om. Att de får stort medialt utrymme likaså.

Men Islam är en extremt stor religion sett till antalet troende. De som de facto skapar rubriker är bara en liten liten del av den stora massan. Även om "för" många anser att västvärlden är ond, så är det inte för att de rsonerar på det viset, de saknar referenser. Fundamentalisterna styr media, media styr folks allmänna uppfattning.

Studier visar att en extremt liten del av de yttre anhängarna (de som inte är aktiva, men ger sitt stöd) står för sin åsikt om de får den objektiva bilden av situationen.

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa K4
Jag skattar också åt alla som menar att allt är skít i Sverige och att vi skulle vara ett uselt land att bo i.

Jag med! Jag skattar när jag får lön, handlar, tankar, köper snus, sprit, tittar på tv, åker hoj, bil, flyger, sover, går, springer, spelar fickpingis m.m. m.m. m.m. m.m. Så där är vi lika. För en gång skull.

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
1. Sverige har inte längre något invasionsförsvar
1.2 Därmed är meningen: "Om det blir krig" helt oväsentlig.
2. Sverige har idag ett renodlat insatsförsvar

fattar då inte varför det gnälls så mycket när de ska göra förändringar och dra ner för att anpassa sig.

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05

Poängen är väl att det hade varit väsentligen enklare för jänkarna att sälja sina (i visa fall) mindre excellenta produkter om JAS inte hade varit.

Och för övrigt är jag både liberal och JAS-tillskyndare.

Bajen-Sam

Rospigg.
Gick med
28 Aug 2006
Hoj
Suzuki M 1800 R2 / BMW R 1150 GS / Suzuki Intruder 1400
Det är dock lite små roligt att försvaret har ca 10 000 officerare och en årskull på 8 000 värnpliktiga om de siffror jag hört är rätt.

Med så många officerare så kan de väll kasta in lite av de arbetslösa ungdomar som går och driver på gatorna hela dagarna. Nått kanske de lär sig?

Vad är en fylla med polarna om man inte har lumpar minnen att prata om?

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Nu vet jag inte vad du menar, men Gripen och de svenska U-båtarna av Gotlands klass är två av de saker jag är mest stolt över som svensk ingenjör.

Och med hjälp av HMS Gotland har ju faktiskt den svenska flottan visat att den kan vara rätt giftig. De gav ju jänkarna duktigt på pälsen under de två år man samövade med US Navy utanför San Diego. Det går rykten om att man under en övning lyckades "sänka" USS Ronald Reagan. Ingen dålig fjäder i hatten för ett bespottat svenskt försvar.

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Och med hjälp av HMS Gotland har ju faktiskt den svenska flottan visat att den kan vara rätt giftig. De gav ju jänkarna duktigt på pälsen under de två år man samövade med US Navy utanför San Diego. Det går rykten om att man under en övning lyckades "sänka" USS Ronald Reagan. Ingen dålig fjäder i hatten för ett bespottat svenskt försvar.

Fränt! Då låter vi dem patrulera nordatlanten så kan vi få resten av norden att betala oss för beskydd!

J.F.S

Hojlös.. :'(
Gick med
8 Jul 2005
Hoj
är såld..

Övningarna har gått så pass bra att flera nationer börjat visa intressen för den svenska ubåten. Gotland har från undervattenläge lyckats ta foton av ett amerikanskt hangarfartyg från relativt nära håll. Det innebär att hangarfartyget med största sannolikhet skulle vara sänkt i en krigssituation. Skälet till att Gotland vinner i nästan alla strider i övningarna är att amerikanska marinen inte hittar ubåten, som drivs av sina extremt tystgående Stirlingmotorer.

Saxat från http://sv.wikipedia.org/wiki/HMS_Gotland_(Gtd)

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati