Ubåten var ingen mink

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Vad ska det här vara bra för då?

Är det så viktigt att försvara oss mot ... Ja vad det nu är vi ska försvara
oss mot. Det är nog bäst att någon annan förklarar. ... att vi måste skjuta
ihjäl varandra?

Som jag skrev i Lumpar-tråden här nyss har jag tappat allt förtroende för
det svenska försvaret. Försvarsmakten om någon borde väl ha någon
form av säkerhetsmedvetande, men jag har inte sett mycket av det.

"Trots att antalet värnpliktiga blir allt färre så fortsätter arbetsolyckorna att öka. År 2006 anmäldes 1527 arbetsolyckor bland de värnpliktiga. Mellan år 2005 och 2006 ökade olyckorna med 12,4 procent, enligt Försvarsmedicincentrum." /SvD

Vad jag däremot har sett var ett av höjdarbefälen på regementet där
jag gjorde lumpen släpa med sig en skock dagisungar på besök till vår skarpskjutning.
Det hela slutade för hans del med en rikoschett och skapligt blodsvite
i pannan där han stod mitt i dagisgruppen. :kulspruta :näsblod

Last edited:

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
"Trots att antalet värnpliktiga blir allt färre så fortsätter arbetsolyckorna att öka. År 2006 anmäldes 1527 arbetsolyckor bland de värnpliktiga. Mellan år 2005 och 2006 ökade olyckorna med 12,4 procent, enligt Försvarsmedicincentrum." /SvD

Tänk att vi blivit så bekväma i detta land att vi inte ens vill ha ett försvar i tron att någon annan ska hjälpa oss i händelse av orostider.

Hursomhaver. Att arbetsolyckor fortsätter öka har ingenting med ökat antal olyckor att göra. Snarare att man idag är mer benägen att anmäla stickor i fingrarna, skavsår och liknande. Vådaskott har förstås alltid förekommit i viss utsträckning.

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Tänk att vi blivit så bekväma i detta land att vi inte ens vill ha ett försvar i tron att någon annan ska hjälpa oss i händelse av orostider.

Hursomhaver. Att arbetsolyckor fortsätter öka har ingenting med ökat antal olyckor att göra. Snarare att man idag är mer benägen att anmäla stickor i fingrarna, skavsår och liknande. Vådaskott har förstås alltid förekommit i viss utsträckning.

Hur meningsfyllt är det att springa omkring och skjuta varandra i magen med ärtbössa?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Varje olycka i försvaret är ju förstås lika onödigt såsom om den hade hänt annorstädes, olyckor ska ju förstås förebyggas och noga utredas om de trots allt inträffar. Min erfarenhet från Flottan är dock att säkerhetstänkande är utbrett jämför med mycket civilt. Dock är ju utrustning som handhas inte sällan farligare.

Jag tror dock att det vore oklokt att se dessa olyckor som en anledning att helt lägga med Försvaret. I dagsläget måste nog varje land tyvärr ha ett försvar, sin egen eller någon annans.

/J

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Jag tror dock att det vore oklokt att se dessa olyckor som en anledning att helt lägga med Försvaret.

Haha, det är ju klart, han som fick en rikoschett i huvet med dagisbarnen omkring sig lät ju vådligt dock:näsblod

I dagsläget måste nog varje land tyvärr ha ett försvar, sin egen eller någon annans.

Nja, experterna anser ju att de inte vet vem vi ska kriga eller försvara oss mot..., men som någon sa, vi har ett insatsförsvar så det är väl i andra länder som det ska sättas in.

räknefel på SVD?

Dödsolyckor i försvaret. 39 döda sedan 1994. :va

http://www.svd.se/

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nja, experterna anser ju att de inte vet vem vi ska kriga eller försvara oss mot..., men som någon sa, vi har ett insatsförsvar så det är väl i andra länder som det ska sättas in.

Det är de svenska polikerna som så anser, de flesta internationella experter
anser tvärtom läget och ledarskapet i bla Ryssland inte helt betryggande.

Det trista med försvarsmakter, brandkårer, billarm, motorcykellås etc, är att det för det mesta är för sent att upphandla dessa ting först när skiten träffar fläkten.

Vårt nationella försvar är dock sedan länge avvecklat, så Sverige står fn olåst. Våra grannar Finland har dock haft inbrott i närtid varför de inte valt samma väg som Sverige, kanske de kan bistå oss den dagen.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Kan inte du göra en självdiagnos med utgång i narcissism och sedan meddela resultatet?

Oj, oj! Den kognitiva gerillaarmén går till attack! Vilket bevisar vad som tidigare varit upp i tråden: Engagemang, uthållighet och kvantitét kan visst ställa till det för en supermakt...:D

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Det var inte så få.

Mellan 1995 och 2008 har 15 värnpliktiga dött i samband med olyckor.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2509210.ab

Ingen olycka, men en kompis berättade en liten historia om när han gjorde sin värnplikt.

Då hade en kille som inte var helt stabil lyckas smuggla ut en K-pist, kilat iväg lite undanskymt och sedan skjutit skallen av sig.
Kanske borde vara hårdare psyktester..

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Jävlar vad trött jag blir ibland.
Här på forumet gastar folk arselet av sig när massmedia och medborgare 'feltolkar' fuckyouburnouter, farliga omkörningar och olycksstatistik som knaprar på vår 'rätt' att köra hoj.
Sedan sitter ni själva och kommenterar försvarets nyttighet eller ej med precis samma brist på insikt och med research á la Aftonbladet och 'jag hörde minsann...'

Ser ni inte själva gropen ni gräver ???
Jag säger samma sak till er som till puckosvensson som tror att hojkörning är lika med kriminella självmordskandidater:
'Skaffa korrekt information innan ni bildar er en uppfattning.'

För den som möjligen inte förstod det så ställer jag mig bakom det DrBike och Jörgen skrivit.
Det är tur att de finns, det är tröttsamt att försöka diskutera med folk som inte vill lyssna...

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Ser ni inte själva gropen ni gräver ???

Det är ju det som är grejen. Gropen är redan grävd.

Vi har ett försvar idag som inte ens förmår försvara oss från, som jag sade förut, floridas alla pensionärer om de skulle få för sig att komma hit och inta oss.

Me de få stackars soldaterna vi har kvar så spelar det ingen roll om vi har några kvar alls. Satsa på innre och yttre spaning istället.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Det är ju det som är grejen. Gropen är redan grävd.

Vi har ett försvar idag som inte ens förmår försvara oss från, som jag sade förut, floridas alla pensionärer om de skulle få för sig att komma hit och inta oss.

Me de få stackars soldaterna vi har kvar så spelar det ingen roll om vi har några kvar alls. Satsa på innre och yttre spaning istället.

Det är svårt att bemöta dina felstavade osakliga inlägg om gropar, floridapensionärer mm. Men de är fascinerande läsning måste jag erkänna!

Lite som nasseretorik, man vet inte var man ska börja.

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Det är svårt att bemöta dina felstavade osakliga inlägg om gropar, floridapensionärer mm. Men de är fascinerande läsning måste jag erkänna!

Lite som nasseretorik, man vet inte var man ska börja.

Så slarvigt av mig. Jag ber om ursäkt för stavningen.

Jag skall försöka vara mindre sarkastisk och mera saklig i fortsättningen då detta uppenbart är ett ämne som ligger dig nära om hjärtat.

Min ståndpunkt är dock: Om vi ändå inte skall ha ett försvar värt namnet så lägg ner hela skiten. Att betala enorma summor för något halvdant som i bästa fall skulle sinka ryssen i en par timmar är, enligt mig, bortkastade pengar.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
I dagsläget måste nog varje land tyvärr ha ett försvar, sin egen eller någon annans.

/J

Apropå ditt inlägg #96 i tråden...

Sådana misstag görs av alla, har sett några riktigt tarvliga fel från mäster Jörgen också. Själv gör jag fel jag finner absurda trots att mina kunskaper i att bruka den svenska vokabulären ligger klart över snitt. Skriver sedan folk i affekt tenderar en del inlägg bli rent av obegripliga, viss tolerans måste finnas på ett talspråkligt forum. De personer som har svårt med stavning måste kunna göra sin röst hörd utan degraderande påhopp för den sakens skull. Nu är det ju inget du frekvent ägnar dig åt och att Biturbo ligger i det "skikt", (lite dåligt ordval), som utan svårighet kan förmedla vad de vill ha sagt torde väl stå klart.

Är Flottan ett egennamn?

Öppet mål! Bråkar inte med dig, blev bara förvånad över att du tog till ett sånt grepp i diskussionen...

Förlåt för OT.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...