Ubåten var ingen mink

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Sen kan man tillägga att Kockums AB som bygger den svenska ubåten är Tysktägd... :rolleyes:

http://sv.wikipedia.org/wiki/ThyssenKrupp_Marine_Systems

Och HDW ägs av en amerikansk bank sist jag kollade.

Men det är svenska ingenjörer som ritat Gotland.
och svenska arbetare som byggt.

Och med hjälp av HMS Gotland har ju faktiskt den svenska flottan visat att den kan vara rätt giftig. De gav ju jänkarna duktigt på pälsen under de två år man samövade med US Navy utanför San Diego. Det går rykten om att man under en övning lyckades "sänka" USS Ronald Reagan. Ingen dålig fjäder i hatten för ett bespottat svenskt försvar.

Ja det var ett sant segertåg enligt de vänner jag har som var med över till San Diego.

/J
 
Last edited:

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Ja det var ett sant segertåg enligt de vänner jag har som var med över till San Diego.

/J

Det är väl på tiden att svensk flotta får göra nåt annat än segla vilse i skärgårn :D Historiskt sett har väl inte flottan åstadkommit mycket alls sedan vikingatågen :D
Det kändaste svenska skeppet ligger ju på land sedan man lyckades bärga det på 50-talet :hihi
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Fränt! Då låter vi dem patrulera nordatlanten så kan vi få resten av norden att betala oss för beskydd!

Då krävs nog att politikerna godkänner en hemställan från FM om några ubåtar till än de 4 stycken vi har dragit ned till idag.

/J
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Yepp, det blev dessvärre inte känt pga sin sjöduglighet utan snarare brist därav...:D

Det är väl på tiden att svensk flotta får göra nåt annat än segla vilse i skärgårn :D Historiskt sett har väl inte flottan åstadkommit mycket alls sedan vikingatågen :D
Det kändaste svenska skeppet ligger ju på land sedan man lyckades bärga det på 50-talet :hihi
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det är väl på tiden att svensk flotta får göra nåt annat än segla vilse i skärgårn :D Historiskt sett har väl inte flottan åstadkommit mycket alls sedan vikingatågen :D
Det kändaste svenska skeppet ligger ju på land sedan man lyckades bärga det på 50-talet :hihi

Man får inte glömma handelsflottan :fakta : Svenska Amerikalinjen höll ju krigaridealen vikingahögt när de med M/S Stockholm (vilket jävla vackert namn :banana ) 1956 sänkte spagettisarnas S/S Andrea Doria 1956.

http://sv.wikipedia.org/wiki/S/S_Andrea_Doria
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Då krävs nog att politikerna godkänner en hemställan från FM om några ubåtar till än de 4 stycken vi har dragit ned till idag.

/J


Precis min mening. Vi kan inte ens stoppa alla pensionärer i florida om de skulle få för sig att åka över sundet i sina day cruisers och inta oss.

Lägg mer pengar på spaning och lägg ner resten.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Precis min mening. Vi kan inte ens stoppa alla pensionärer i florida om de skulle få för sig att åka över sundet i sina day cruisers och inta oss.

Lägg mer pengar på spaning och lägg ner resten.

De svenska ubåtarnas främsta uppgift är spaning.

/J
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det blir lätt så när man är mentalt underutveklad! Men jag luktar iaf som en hel karl!

Alla bakhjuls- och stuntsporthojare brukar vara myndighetsfrånvända obstinata fd bokstavsbarn med auktoritetsproblem och uniformshat :D
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Mja.. Jag kan inte göra några tricks.. Det enda jag lyckats med hittills är att bromsa omkull mig på rullgrus.

Obstinat, absolut.
Resten, nej.

Jo du verkar rätt frisk ändå, en sann sporthojare hade utryckts sig annorlunda: "...Det enda jag lyckats med hittills är att bromsa omkull mig på rullgrus som VV hade strött ut"

Jag får be om ursäkt :)
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Det hela handlar väl om att någon/några i Nato, tillsammans med någon/några i Sverige ville testa vad Svenska marinförsvaret gick för.
Det skickades in ubåtar för att se hur det fungerade.
Detta måste mörkas och därför har man nu efter 26 år ”hittat” en skeppare som av en slump ska ha känt igen sin båt från ljudband.

Jo men visst, är inte detta en elegant avslutning på det hela så säg?

Fakta hänger inte ihop.
Fakta saknas om omständigheterna!
I artikeln står det:
"– Skepparen på Amalia tog kontakt med mig strax därefter. Han tyckte att inspelningsljudet var väldigt likt hans egen båts, säger Erland Sangfelt. Inspelningsljudet lades ut på försvarets egen hemsida i höstas och det var där skepparen hört det."

Inspelningen på försvarets hemsida är 5-kanalig. Det krävs en avancerad uppspelare t.ex. Audacity för detta. Har en gammal skeppare kunskaper om detta?
I den ofiltrerade inspelningen är det ett svissande med ganska mycket brum, inspelningen är inte signalbehandlad. Att skepparen kan känna igen kaviationsljud från sin egen båt och sin egen motortändfrekvens måste vara en bedrift!!!

I FOIs rapport beräknas motorfrekvens enligt "Frekvensen kan härledas till Amalias motortändfrekvens (eng. EFR, Engine Firing Rate),
[9]. Den utgörs av produkten av propellerns varvtalsfrekvens, utväxlingsförhållandet, som är
2,92 för Amalia, samt antal tändningar i cylindrarna per vevaxelvarv. Amalia har en 4-taktsmotor
med 6 cylindrar, vilket innebär att vi får 3 tändningar per vevaxelvarv. Amalias
varvtalsfrekvens var vid tillfället 3,02 Hz, varför motortändfrekvensen blir
EFR = 3,02 ∗ 2,92 ∗3 = 26,45 ."

Ganska skärpt skeppare eller vad tycker ni?
Dessutom all diskussion som har varit bl.a. i ubåtskommisionerna och på t.ex. FHS seminarium ang. att ytan var fri, sonaroperatören som själv inte kunde se ytan gick upp och konstaterade att ytan var fri och stängde av bandet, detta är dokumenterat. Dessutom tillläts en "taxibåt" att gå in skyddsområdet under pågående ubåtsjakt?
Jag tycker att det nogs behövs mer fakta för att hela förloppet ska hänga ihop.
Klippt härifrån:
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/fartyg/article354820.ece
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top