Ubåten var ingen mink

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ni som försvarar försvaret, vad är det ni tänker försvara oss mot?

/Tacksam för svar

Ptja, i närområdet på den marina sidan räcker det ju tex med att ryssarna i dagsläget fortsätter vägra gå med på de protester som övriga östersjöländer sedan flera år ställer mot den för rysslands ekonomi viktiga oljeexporten i enkelskrovstankers genom Östersjön. I synnerhet vintertid är risken stor för en oljekatastrof då mycket av ovannämda tonnaget är bekvämlighetsflaggat, dåligt underhållet och inte har isklass. Skulle man köra punka på en tanker och sedan ändå vägra upphöra med de billiga äldre tonnaget lär ryssarna eskortera sina oljetankers med sin östersjöflotta. Som Ryssarna fö har börjat bygga upp igen. Av ngn anledning...

Svenska kustbevakningen har för detta "motsverigedrivandeoljetankerscenario" beställt två stora utsjöbogserare.

Det blir naturligtvis inte världskrig av en sådan sak. Men man kan inte ställa krav utan medel. Då få man hoppas att några andra östersjöländerna har en Marin att preja olagliga oljetransporter med.

www.manchester.ac.uk/jeanmonnet/posters/Manchester/papers/keynote.ppt

Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Ang Flottan så använder jag det gammalmodiga uttrycket medvetet för att särskilja från Kustartilleriet (KA). I början av 90-talet bestämdes att KA samt Flottan ska utgå som begrepp och att dessa skulle enas organisatoriskt och kallas Marinen. Dåvarande marinchefen Dick Börjesson fick i uppdrag att ena trätobröderna Flottan och KA. Officersutbildningarna slogs tex ihop.

Att jag i detta fall väljer att skriva "Flottan" fast begreppet utgått i organisationen beror på att jag ville visa att de posiva erfarenheter jag återgav gällde just den delen av Marinen som inte innefattade KA. Jag har till skillnad från DrBike mindre erfarenhet av KA. Men de brukar ju dra på sig anmälningar och tidningsartiklar ngn gång per år, där felrekryretade befäl kallat vpl för "bögar", "horor" och andra rasistiska tillmälen etc.

/J

Kul att pika dig då man får alltid något trevligt till livs i dina svar, (och doktorns tex).

Fridens

SpaceMoose

lyckligast!
Gick med
7 Aug 2007
Hoj
GSXR1000 K6
Ni som försvarar försvaret, vad är det ni tänker försvara oss mot?

/Tacksam för svar

Intressant fråga. :)

Någonstans runt 1991 så bestämde Sveriges politiker att historien plötsligt tagit slut. Sovjet var inte längre något hot och skulle inte vara det inom överskådlig framtid. Denna "sanning" verkar fortfarande gälla. Krig/kris och konflikt är sådant som man ser på tv och kan självklart inte hända vårt fredliga land..
Varken Norge eller Finland anser detta. Speciellt inte med den ökade ryska aktiviteten uppe i norr.

Ryssland är definitivt en kommande stormakt att räkna med och som upprustar sin militära förmåga i ganska så rask takt. De vill återigen bli en spelare i världspolitiken. I år ökar de militära anslagen med 20%.
http://www.en.rian.ru/russia/20080226/100080440.html

För bara några veckor sedan genomfördes en militärparad på Röda Torg i en storlek som ingen har sett sedan sovjettiden.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/7391537.stm
http://english.aljazeera.net/NR/exeres/4E49BA3D-3F4F-4ECE-9D90-E9B82A234944.htm

Att ryssarna återigen kan bita ifrån betyder inte att de kommer att invadera Sverige, men vad vet vi om hur eventuella konflikter kommer påverka oss indirekt när de börjar genomdriva sina strategiska intressen? Jag tänker då främst på de amerikanska missilbaserna i Polen, rysk inblandning i Kosovoregionen, Ukrainas närmande mot väst och självklart de omdebatterade energitransporterna som kommer ske i Östersjön både via rör och båt.

Instabilt Ukraina kan väcka hotet från öst:
http://www.svd.se/opinion/kolumnister/artikel_502937.svd

Vi lever i dårarnas paradis:
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_246487.svd

Exakt vad vi ska försvara oss från är ju svårt att svara på, men att det händer saker runt oss går ju inte att förneka.

Lite väl seriöst för SH kanske, men intressant debatt. :)

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Exakt vad vi ska försvara oss från är ju svårt att svara på, men att det händer saker runt oss går ju inte att förneka.

Jo men det verkar inte finnas någon som har Sverige som mål, hettar det till får man nog titta söderut och österut på kartan, det är inte fredligt där nu heller, att släpa sig upp till Norden är nog mer än de hinner och orkar med.

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
"Allt vad du är, var fullt & helt & icke styckevis & delt" Henrik Ibsen

Ursäkta en kulturell analfabet....men vad vill du säga med det där :va
Jag tänker positivt och antar att du håller med mig :D

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Svenska politiker håller säkert med dig :rolleyes:

Tror du? :hihi
Annars tycker jag faktiskt att vi är rätt seriösa vad gäller tekniska verkshöjd och ambitionsnivå när vi gör saker här i nordens Tyskland.

Problemet är ju dock att vi gillar tagelskjortan och ska alltid vara strängast mot oss själva.

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Ok :tummenupp
Fler än jag som jobbar natt föresten :D

Nedå, jag har bara alltid haft svårt att sova, det blir några timmar då och då. Jaghar redan sovit 6 timmar i natt. Jag letar efter bra fräs/pelarborr till garaget.

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Nedå, jag har bara alltid haft svårt att sova, det blir några timmar då och då. Jaghar redan sovit 6 timmar i natt. Jag letar efter bra fräs/pelarborr till garaget.

Jaha ja, jag kör just nu en Waldrich Coburg Portalfräs, tar 25ton på bordet, som är 2 x 6m.
Kan den vara tillräckligt stor :D

Bifogat

• IMAGE_030liten.JPG
    IMAGE_030liten.JPG
    83.5 KB · Visningar: 61
Last edited:

SpaceMoose

lyckligast!
Gick med
7 Aug 2007
Hoj
GSXR1000 K6
Jo men det verkar inte finnas någon som har Sverige som mål, hettar det till får man nog titta söderut och österut på kartan, det är inte fredligt där nu heller, att släpa sig upp till Norden är nog mer än de hinner och orkar med.

Du behöver inte titta så långt söderut.
Norge har sedan en tid tillbaka varit ganska duktiga på att kontrollera ryska fiskefartyg uppe i Arktis och norra ishavet. Detta har nu ryssarna tröttnat på samtidigt som ett inte helt oväntat intresse för naturresurserna olja och gas finns från bådas sidor. Ryska norra flottan har ökat sin aktivitet betydligt i området. http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=1616792
Detta har naturligtvis satt press på Norge och försvarsbeslut 2008 (om det nu inte redan är taget) förväntas bland annat innehålla en prioritering av Nordnorge.
Sverige förväntas för övrigt inleda mer samarbete med grannländerna. Hur ska vi agera om vi inom ramen för ett sådant samarbete kommer i en konfliktsituation?

NordStream önskar säkerligen ha skydd för sina gasledningar. Då Sverige inte har kapacitet att ställa upp med sådan säkerhet så kanske ryska Östersjömarinen insisterar på att utföra denna uppgift. Har vi då möjlighet att säga ifrån när de kränker vårt territorium? Utan egna militära resurser (oavsätt om de används eller ej) så kommer en protest att vara verkningslös.

Om amerikanarna fullföljer sina planer med missilbaser i norra Polen så får de förstaslagskapacitet mot Ryssland, något som Putin absolut inte kommer att tillåta. Hur hanterar vi en stormaktskris i Östersjön och vad innebär det för oss?

Putin warns of measures against U.S. missile shield in Europe:
http://www.en.rian.ru/russia/20070604/66620997.html

Russia tests world's most powerful vacuum bomb:
http://www.en.rian.ru/analysis/20070914/78745585.html

Russia ready to use nuclear weapons if threatened:
http://www.en.rian.ru/russia/20080119/97339084.html

Möjliga scenarier? jag vet inte, men med en så kort tidshorisont som på 5-10år så finns det ändå en hel del saker som kan hända inom vårt absoluta närområde.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati