Udda fordonshaverier

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Eftersom jag lyckades sabba elbilsdiskussionen med mina småbrasor i bensinbilar tänkte jag flytta det hit.
Att det brinner i bilar är inte så ovanligt, tycker jag, för det händer lite då och då att jag passerar bilar som uppenbarligen börjat brinna på motorvägen.

Det konstigaste fel jag fått på en bil var att växellådan gick av. Jag hade köpt en manuell Volvo 343 för åtta kronor och åkte på en grusväg i cirka 90 km/h när motorn plötsligt varvade upp och hastigheten minskade. Första reaktionen var att byta växel, men det hjälpte inte. Efter något hundratal meter tog farten slut och jag öppnade dörren och hängde ner och tittade in under bilen. Då såg jag dreven inne i lådan och gav upp resan.

Någon annan som vill dela med sig av livets gåtor?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
En gaswire som gått av på en cheva S10, inte så dramatiskt och ovanligt fel kanske, men då det var mitt enda fordon och ingen gaswire fanns att uppbringa i stan så körde jag med pimpelgas i en vecka.
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Var väl drygt 18 år. Första eller andra bilen jag hade.
Nån vacuumslang hade gått sönder.
Bilen gick som en påse nötter.
Kom på felet eller om jag fick hjälp.
Minnet är inte min starka sida ?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har råkat ut för däck som separerat och tappat slitbanan ett par gånger, den senaste var i 160 när jag passerade en lastbil. Det var vänster framhjul den gången.
Har fått förklarat för mig att om det händer så kraschar man ihjäl sig dIrECkT! Men det är ganska odramatiskt egentligen.
Annars har jag trots alla lik jag ägt inte råkat ut för så många haverier, lyckas kränga vidare innan det blir för illa.
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Varm sommardag. Jobbat färdigt för dan, dra på mig skinnstället, tar hissen ner, går bort till hojen. Upptäcker att jag glömt mobilen på kontoret men bestämmer mig för att jag inte orkar gå tillbaka och hämta den i värmen. Jag har ju bara 20 min hem.
På motorvägen går gasvajern av och jag blir stående. Tog ca 30 min innan någon stannade och hjälpte mig ringa bärgare...
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Hade en 145 eller var det Duetten. Först behövde den ett nytt avgassystem. Det var billigare med ett tvåtums sportsystem. Sen gick kamaxeln ner. Var lite kompis med Nisse H. Så jag fick en kam av honom gratis. Den gamla dög till att slipa om. Sen började spjällaxlarna i SU-förgasarna läcka. Resulterade i taskig tomgång. Jobbarkompis sålde dubbla dell'Orto (liknande Weber).
Nu gick Volvon riktigt bra.
En liten malör dock. Fick en förgasarbrand utanför jobbet. Kollegan rusade ut med eldsläckare. Stort vitt moln. Tänkte att nu blir det en jäkla sanering. Tittade under huven. Ingenting. Han hade använt en kolsyresläckare.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Kört av mellersta knutkorset på KA4:as "finbil" (en Volvo 144 på den tiden). Tappat vänster framhjul på syrrans Saab 96:a (troligen sönderdraget med mutterknackare - satt en bit fälg kvar runt varje hjulmutter). En Volvo 903 som nöp (vilket torde vara ovanligt för en fyrtaktare) ett antal gånger mellan Göteborg o slakteriet i Uddevalla. Transporterade ett antal skjutna grisar som använts för läkarträning på bergrumssjukhuset i Hjuvik - där är numera villaområde - grisarna skulle brännas på slakteriet. Trots att de låg i dubbla säckar så luktade det f-n i bilen, så jag o en annan basse satt o rökte nonstop upp till Uddevalla. Första nypningen kom utanför Säve flygfält, trampade ur, rullade en stund, släppte upp kopplingen o vips så gick motorn igång. Sedan nöp det med längre o längre mellanrum ett par tre gånger innan vi kom fram - på hemvägen inga nypningar. Var det "nöp" (vevaxel, kolvar eller annat) har jag ingen susning om - bilen var i gott skick och funkade utmärkt resten av tiden jag var på KA4
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Tillräckligt udda för att det ska hända max 1 gång i livet iallafall, var när jag skulle köra in min första bil - Austin Maxi 1750-72 - på farsans tomt, in på gräsmattan.
Kör sakta framåt tills det tar tvärstopp o bilen gungar till. Ingen respons från bilen o jag kliver ur för att se vad som hänt. Inget synbart utanpå o jag försöker igen utan resultat.
Går runt o kikar in under fronten och ser motorn därunder ligga på gräsmattan.
Främre fästen hade gett upp o motorn droppade ner framtill o gosade ner sig i det mjuka gräset.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kul tråd!

Spekulerade 18 år gammal på en -75 Granada 2,6 Ghia. Provkörning gick bra, jag var såld på V6 och gillade bilen som sådan.

Vi klev ur efter turen och när jag slog igen dörren hördes ett svagt ”klink” under bilen.

Det var en bit av motorblocket som slog i asfalten…

Onödig information: Jag köpte inte bilen.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Farsan hade en Sittroäng CS som började brinna i konsolen under ratten på väg mellan Mora och sälen.
Vi hann parkera och lämna bilen en sekund innan lågorna slog ut i full blom. :3freak

Hade en S80 Diesel där motorn rasade 100 mil efter att garantin gått ut...
-"Så synd! Det blir 60 tusen." sa Volvo.
-"Men det är en fullservad S80 där ni gjort all service!"
-"Garantin har gått ut så det är inget vi kan göra något åt."
-"Kan jag fåt ut alla service-protokoll så jag kan se att allt gjorts på rätt sätt."
Efter att ha tittat igenom dem så visade det sig att man bytt en del delar för tidigt och sedan inte bytt igen när det borde ha bytts.
-"Vi tar det som goodwill!" sa Volvo.
Jag fick betala för ett kamremsbyte som ändå skulle göras och fick en motor som gått 7000 mil kortare.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jobbarkompis sålde dubbla dell'Orto (liknande Weber).
Nu gick Volvon riktigt bra.
En liten malör dock. Fick en förgasarbrand utanför jobbet. Kollegan rusade ut med eldsläckare. Stort vitt moln. Tänkte att nu blir det en jäkla sanering. Tittade under huven. Ingenting. Han hade använt en kolsyresläckare.

Webrar (och dell'orto) har en förmåga att spotta ut bränsle bakåt.
En kusin bestyckade sin SAAB 99 med webrar och körde trattar med skumfilter utanpå.
Givetvis inbillade han sig att man fick några hästar till när man tog av skumfiltren, så det kördes utan ibland.
Han hade också en motorbrand, eller flera...
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Skulle köra av färjan i Helsingborg med en gammal hästlastbil. Kopplingspedalen stannar kvar i botten. För hästfolk är balsnören lösningen på alla problem. Ungefär som silvertejp och buntband är för roadracing. Eller järntråd för bönder. Balsnöre till pedalen. Drog i snöret så kopplingen greppade. Funkade 30 mil hem.
En MB 1013 där torkarna inte ville gå tillbaka. Balsnöre in genom sidorutan till hästskötaren.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Kul tråd!

Spekulerade 18 år gammal på en -75 Granada 2,6 Ghia. Provkörning gick bra, jag var såld på V6 och gillade bilen som sådan.

Vi klev ur efter turen och när jag slog igen dörren hördes ett svagt ”klink” under bilen.

Det var en bit av motorblocket som slog i asfalten…

Onödig information: Jag köpte inte bilen.
Oh, en sådan V6 med 3 växlad automat drog jag och tre polare runt Skåne->Luleå->Kiruna->Kungsleden->Narvik och tillbaka sommaren 94. Kylningen kom delvis ur funktion så för att motorn inte skulle överhetta var det full värme i kupén med nedvevade rutor. Tur att det inte var så varmt norrut.

Gick nog inte helt rent och snittade över två liter milen, orkade inte hålla 70-80 i vissa uppförsbackar, speciellt inte då ägaren förbjöd oss att använda kick-down. Vi var ganska glada att ägarens farsa glatt lånade ut ett av sitt taxibolags mackkort. Han var inte lika glad när räkningen kom.

I Narvik kom det redan delvis kapsejsade avgassystemet (slutet ink dämpare låg redan i bagaget) emot en kant så att avgassystemet blev en hävarm som knäckte höger grenrör. Vi försökte laga med ståltråd och avgasbandage men det höll i några kilometer. Vid minsta vidrörning av gaspedalen så lät bilen som ett propellerflygplan som drog på full gas på låg höjd, all verksamhet avstannade på ett torg när vi gjorde första startförsöket. Avgasrök (den gick nog inte helt rent) bolmade upp under bilen. På en mack började ett litet barn gråta när han såg det. Enda polisbilen vi mötte på efterföljade 150 milen var när vi precis hade stängt av motorn.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Vid minsta vidrörning av gaspedalen så lät bilen som ett propellerflygplan som drog på full gas på låg höjd, all verksamhet avstannade på ett torg när vi gjorde första startförsöket. Avgasrök (den gick nog inte helt rent) bolmade upp under bilen. På en mack började ett litet barn gråta när han såg det.
- :lol
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ahh, kompisen som nästan alltid agerade chaufför hade en något trimmad Volvo142.

Allt eftersom det rostade hål i ljuddämparna på 2" avgassystemet, ersattes dom av en bit rakt rör.

När sista ljuddämparen var utbytt så provstartades bilen, den lät grovt, men ändå inte tokmycket, så vi åkte in till stan, det visade sig att strax innan det var lämpligt att växla vid sportig körning blev det någon jävla resonans som höjde volymen x10 och vi kunde lika gärna haft en trumpet direkt på grenröret.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
I Narvik kom det redan delvis kapsejsade avgassystemet (slutet ink dämpare låg redan i bagaget) emot en kant så att avgassystemet blev en hävarm som knäckte höger grenrör. Vi försökte laga med ståltråd och avgasbandage men det höll i några kilometer. Vid minsta vidrörning av gaspedalen så lät bilen som ett propellerflygplan som drog på full gas på låg höjd, all verksamhet avstannade på ett torg när vi gjorde första startförsöket. Avgasrök (den gick nog inte helt rent) bolmade upp under bilen. På en mack började ett litet barn gråta när han såg det. Enda polisbilen vi mötte på efterföljade 150 milen var när vi precis hade stängt av motorn.
18 år, Amazon från -65. Vi skulle på bio inne i stan (Sthlm). Kommer inte ihåg vilken parkering men den var inte helt klar. Det regnade så sikten var väl inte helt hundra, samma med en 18-åring bakom ratten.

Jag svänger in för att parkera, kantstenar var på plats så när jag svänger in för att parkera råkar jag köra över diverse högre kantstenar och typ som den ovan så fastnar avgassystemet och slits loss från grenröret som pajar. Vi parkerar, avgassystemet in i bakluckan (hur fan nu det gick till, det kommer jag inte ihåg) och iväg på bion.

Hemfärden är lite som beskrivet ovan, tordön så fort man gasar lite, kör man försiktigt är det ganska OK. Ni som bor i Sthlm-området vet att förr kunde man köra förbi Slussens busshållplatser (typ tunnel) ut till Stadsgården och där gasades det hela vägen igenom. De som fanns vid busshållplatserna måste undrat, för jävlar vad det dånade där.
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Självförvållat, jobbade på Volvo och körde Amazon B20.
Hobbykväll och nu skulle det monteras D-kam.
Av med topp och lyftare, kamdrivning och ut med originalet, ihop med allt, synkning förgasare och provkörning, gick som ett skott tyckte man.

Brassade runt nån timme innan jag kom hem och märkte att det knackade om maskin, blev värre och värre.
Fick veta dagen därpå att det fanns D-kammar med dålig härdning som gick ner sig direkCt och självklart hade jag fått tag i en sån.

Bilen fick stå en vecka tills nästa hobbykväll, nu hade det laddats upp med kam, lyftare, packningssats och ståldrev från B30-motorn.
Tjo, isär med allt igen och dit med nya grejor, det var lite trixigt att få på kamdrevet på axeln, det gick lite trögt men till slut hade jag knackat dit det och fått på muttern.

Ihop med allt och nu gick den tyst och fint i motorn så nu var man riktigt nöjd......tills jag kom hem och öppnade huven för att kolla så allt såg bra ut.
Vafan....oljeläckage i bakkant på motorn !!!
Då slog det mig: jag hade lyckats knacka in kamaxeln lite för långt och puttat ut "frysbrickan" i bakkant på blocket, som då hade trillat ut och lagt sig i botten på sprängkåpan UTAN att ha trasslat in sig i svänghjul / koppling.

Jajamensan, tredje hobbykvällen blev det ner med låda, koppling och svänghjul, läxa för livet :hej
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Självförvållat, jobbade på Volvo och körde Amazon B20.

Ahh, en fd klasskamrat byggde en värstingmotor till sin Volvo, alla dom bästa bitarna, han byggde motorn i ett garage och hade bilen i ett ruckligt skjul.
Bilen var utrustad med alla tidstypiska tillbehör hönstrappa på bakrutan, krossad plych, och en massa mätare i instrumentbrädan.

När motorn var klar fraktades den till skjulet och lyftes i, det mesta gjort i ficklampans sken sent på kvällen.

Den startade direkt och gick som en klocka, glad i hågen kördes bilen ut för en provkörning/inkörning.

Det han inte tänkte på var att inga mätare eller kontroll lampor var inkopplade, och på den tiden var det vanligt med slang till oljetrycksmätaren, den slangen var upprullad och fasttejpad under huven, den pissade olja tills det var slut, motorn överhettade och eftersom mätarna inte var inkopplade och han hade god fart så märkte han inget förän det blev tvärstopp i maskin.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Kul tråd!

Spekulerade 18 år gammal på en -75 Granada 2,6 Ghia. Provkörning gick bra, jag var såld på V6 och gillade bilen som sådan.

Vi klev ur efter turen och när jag slog igen dörren hördes ett svagt ”klink” under bilen.

Det var en bit av motorblocket som slog i asfalten…

Onödig information: Jag köpte inte bilen.

Du det har jag inte varit med om men på en Ford gxl så läckte det olja på något undligtvis. Det hade gått en vevstaken ut genom Blocket o ägaren hade bytt staken och bankat till en plåt med en massa silikon o ett tjog m6 i Blocket.. Det blev ingen bil där heller?
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
En kompis i en Amazon skulle spinna på backen, sen låg backdrevet på backen, med axel och allt.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top