80-tal och tidig sommarkväll.
Skulle köra kompisens postgula Passat 1.0 från hamnen upp till IP där Sator Codex skulle spela.
(På en liten utomhusscen, kommunen arrade.)
Men först en flaska vitt i turbofart och sedan 2 km till IP innan man hann bli berusad.
Tändningslåset hade delvis dött lite tidigare och startfunktionen styrdes i stället med vanlig ringklockeknapp för villa.
Svart och transparent plast med namnet ”FRIEDLAND” tryckt på en liten lapp.
Funkade klockrent.
När vi var framme och alla klivit ur stängde jag tändningen och drog ur nyckeln.
Men motorn bara fortsatte att går.
Skumt.
Drar ur mittledningen ur fördelarn.
Går lika bra för det.
Va i helvete?
Vi skall ju kolla på Sator.
Efter en stund trillar potäten ned och jag ’ringer på’ några gånger och startmotorn lägger av.
Kontakterna hade nog svetsats ihop.
Spelningen är trevlig och Sator inleder med ’Kul att vara här och spela i Gobiöknen’
Vi är 10-15 pers i publiken.
Nästa eftermiddag när jag skall hämta bilen vill den inte starta.
Efter viss felsökningen visar det sig att tändkabeln från spolen ligger lös.
Senare samma sommar kör min kompis på en lagom stor sten mitt på en skenbart helplatt äng, han skyllde på glöggen.
Resultatet blev att bakaxeln av 0,7 mm filodeg blev v-formad och bakhjulen fick en mycket generös toe-in.
Frejdigt däckskrik från 40 och uppåt.
Blev ny axel på skroten.
Sedan när min kompis rycker in blir jag fodervärd åt passaten.
Kör till landet en helg.
Låter lite illa om höger fram.
Funderar på hjullager, eller kanske någon led?
Jaja, det är ju bara 10 mil.
Kommer fram, glömmer bort.
Kör hem, först ett par km till färjan bara.
Sista hundra meterna börjar det låta riktigt illa pch precis när jag stannar skjuter en hjulbult som ett skott rakt ut i vattnet.
Går ut och tittar till.
Halva bulten sitter kvar.
En hel men halvt utskruvad sitter också där.
I övrigt nada.
Snor 2-3 bult från övriga hjul och drar åt lite bättre.
Världens bästa bil/sämsta bilister.