Udda fordonshaverier

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
Scott.
B20 som kördes till kiosken, efter handling startade den inte. Snurrade men ingen tändning. Bogserad hem och felsökning.
Ingen gnista, rotorn står still.
Drevet/axeln som driver fördelare och oljepump har tappat ”klorna” som ska driva fördelare.

lirkar upp axeln, ner med ny och sen köra på.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Samma Volvo 142 som tidigare, börjar gå sämre och sämre, uppenbart att den inte får bränsle.

Svänger in på bensinmacken i Åsele, köper en ny bensinpump över disk, byter den på parkeringen.

Några år senare har bensinmackarna bara varmkorv och badbollar...

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag inledde bilägandet med ett par Amazoner. Den första gick till sig i kanten så jag köpte en annan utan motor och rätade ut framvagnen på den gamla så jag kunde befria den maskinen. Nummer två fick stå ut med ganska omild behandling och svarade med allsköns haverier. På väg från skolan en fredag började det smälla i bakaxeln och jag tyckte det kändes som att det inte drev ibland och efter ett tag frivarvade det. Jag gissade att det var diffdrev som krånglade så jag svängde och plötsligt kunde jag öka farten igen. Jag lyckades ta mig hem, men vid 90-graderssvängen in på infarten small det ordentligt. Det blev tvärstopp en meter in.
När jag öppnade kåpan såg jag att diffdreven gått i bitar och lite delar hade hamnat mellan kronhjul och pinjong. Det blev en stressig helg med byte av bakaxel.

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
En kompis gjorde lumpen och jag fick låna hans Opel Manta för att hämta honom när han muckade.
Körde i god fart från Kungsängen till Vårby och när vi kom fram körde jag upp på trottoarkanten och höger bärarm gick tvärt av, sönderrostad.

1683740488068.png

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Hoj
Honda CB900 -79
Jag köpte en Taunus när jag gjorde lumpen, tänkte väl lägga lite metmask men när vi klev på så small pinjongen...

Ut på Visby skrot med lånad Renault 5 och leta, skrotnissen kom med en hjullastare och vände upp och ned på en donator och lånade oss en skiftnyckel .
Sedan drog vi tillbaka med den nya bakaxeln på tvären genom sidorutorna och bytte bakaxel på P18s parkering eftersom motorpoolen vägrade släppa in oss.

Hela operationen genomfördes med den "lånade" skiftnyckeln

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Hade en Anglia den med sne bakruta. Köpt för typ 5000kr högst. Sålde till en kompis som tappa framhjulet. Axeln gick av typ

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
80-tal och tidig sommarkväll.
Skulle köra kompisens postgula Passat 1.0 från hamnen upp till IP där Sator Codex skulle spela.
(På en liten utomhusscen, kommunen arrade.)

Men först en flaska vitt i turbofart och sedan 2 km till IP innan man hann bli berusad.
Tändningslåset hade delvis dött lite tidigare och startfunktionen styrdes i stället med vanlig ringklockeknapp för villa.
Svart och transparent plast med namnet ”FRIEDLAND” tryckt på en liten lapp.
Funkade klockrent.

När vi var framme och alla klivit ur stängde jag tändningen och drog ur nyckeln.
Men motorn bara fortsatte att går.
Skumt.
Drar ur mittledningen ur fördelarn.
Går lika bra för det.
Va i helvete?
Vi skall ju kolla på Sator.
Efter en stund trillar potäten ned och jag ’ringer på’ några gånger och startmotorn lägger av.
Kontakterna hade nog svetsats ihop.

Spelningen är trevlig och Sator inleder med ’Kul att vara här och spela i Gobiöknen’
Vi är 10-15 pers i publiken.

Nästa eftermiddag när jag skall hämta bilen vill den inte starta.
Efter viss felsökningen visar det sig att tändkabeln från spolen ligger lös.

Senare samma sommar kör min kompis på en lagom stor sten mitt på en skenbart helplatt äng, han skyllde på glöggen.
Resultatet blev att bakaxeln av 0,7 mm filodeg blev v-formad och bakhjulen fick en mycket generös toe-in.
Frejdigt däckskrik från 40 och uppåt.
Blev ny axel på skroten.

Sedan när min kompis rycker in blir jag fodervärd åt passaten.

Kör till landet en helg.
Låter lite illa om höger fram.
Funderar på hjullager, eller kanske någon led?
Jaja, det är ju bara 10 mil.

Kommer fram, glömmer bort.
Kör hem, först ett par km till färjan bara.
Sista hundra meterna börjar det låta riktigt illa pch precis när jag stannar skjuter en hjulbult som ett skott rakt ut i vattnet.

Går ut och tittar till.
Halva bulten sitter kvar.
En hel men halvt utskruvad sitter också där.
I övrigt nada.

Snor 2-3 bult från övriga hjul och drar åt lite bättre.

Världens bästa bil/sämsta bilister.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Tappade framhjulet på en lånad folkabuss, mitt på uppfarten till E4, fart ca 70 km/h.

Första frosten hade kommit med is på vägen så bromsskivan ritade ett vackert streck på vägen. Inga skador, tog en mutter från varje annat hjul, drog dit hjulet och fortsatte.

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
En reed-ventil i fiber (av total fyra) gick av vilket medförde att motorn gick bara på tomgång samt över 5000 rpm. Skulle man ha upp den över 5000 rpm så fick man springa med den i växel.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hör plötsligt ett otrevligt skrapande under färd, nånstans ute i tassemarkerna såklart. Stannar och kikar under bilen. Bränsletanken ligger och vilar sig mot marken, ett av de berömda ”tankbanden” hade tackat för dig och nu var det bara ett stackars band samt slangar som höll emot..

Hade ett risigt spännband liggande i bagaget, ihop med en rörstump tvärs över inspektionsluckan hissades tanken på plats och fixerades. Underskatta aldrig en sopstation till bagage.

En Saab 9000. Säkert gått 30000mil vid tillfället så viss ursäkt kanske fanns.

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
En fiffig kund tappade fästet till bakre ljuddämparen på sin Citrôen C1 och fäste upp den med sina AirPods :tummenupp

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Nånstans norr om Åmål. Fiberkamdrevet på en A-Ford tappade tänderna. Enkelt, ta av huven och kylaren, ta bort en kåpa och byt kamdrevet. Sätta ihop. Ta ett otal promenader till en sjö 800 meter bort med två 33 cl flaskor för att fylla kylaren.
En annan A-Ford. I Vagnhärad for kylarlocket av och avgaser kom ut. Forsade vatten ur avgasröret. Rullade in på en mack. Efter en stund svängde en tom Skandinavisk Motortransport in på macken, chaffisen skulle köpa korv. Fick lift till Stockholm med bilen.
Kanske inte så udda.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Lite udda:

Nytaget körkort och 18 år, farsans tjänstebil Ford Scorpio 2,9i fick visa vad den gick för på en skogsväg. Lättade över ett krön. När den landade fjädrade den igenom så mycket att bränslepumpen (!) lossnade och skrapade i marken. Kattstrypare löste problemet.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nånstans norr om Åmål. Fiberkamdrevet på en A-Ford tappade tänderna. Enkelt, ta av huven och kylaren, ta bort en kåpa och byt kamdrevet. Sätta ihop. Ta ett otal promenader till en sjö 800 meter bort med två 33 cl flaskor för att fylla kylaren.
En annan A-Ford. I Vagnhärad for kylarlocket av och avgaser kom ut. Forsade vatten ur avgasröret. Rullade in på en mack. Efter en stund svängde en tom Skandinavisk Motortransport in på macken, chaffisen skulle köpa korv. Fick lift till Stockholm med bilen.
Kanske inte så udda.

Ahh, jag körde "way too fast, way too long" med min SAAB V4 och rev fiberdreven.
(tips när siffrorna tar slut på hastighetsmätaren ska man sluta varva)
Mitt i västebottens inland, rullade så långt det gick med bilen och kom in i en liten by som heter Ruskträsk och fick parkera min bil på en lokal verkstad.

Farsan kom och bogserad tillbaka mig, brorsan köpte ut delarna och körde dom till sommarstället.
Motorn lyftes ur på gården i vårat sommarhus, renoverades på gräsmattan och sattes ihop och lyftes i sent på kvällen i ficklampans sken, för jag behövde åka hem på morgonen.

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Lite udda:

Nytaget körkort och 18 år, farsans tjänstebil Ford Scorpio 2,9i fick visa vad den gick för på en skogsväg. Lättade över ett krön. När den landade fjädrade den igenom så mycket att bränslepumpen (!) lossnade och skrapade i marken. Kattstrypare löste problemet.
Det där känner jag igen. Vi åkte till Sälen för att åka skidor med jobbet i början på 90-talet. Vi far 4 i bilen, halvvägs någonstans (har åkt över många gånger efteråt och tänker på det varje gång) jag tyvärr inte kommer ihåg exakt. Hur som helst är det en ganska lång raka, typ mitt på åker man över järnvägen. Den bilen slog också i något bak, svagt minne av bränslepump. Den behövde i alla fall verkstadsbesök under tiden vi var där. :hihi

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år