UK förbereder Anti Tampering Law!

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Förstår att UK inte gillade vara med i EU. UK trivs väl bäst med umgänget i Nordsjön !
Och vem saknar engelska MC (jag lägger in ett undantag för Triumph) eller engelsk mat ?
Jag lägger också in ett undantag för Jane,
en blond Sofia Loren som jag beskrev henne i ett brev till X:et i Sverige.
 
Last edited:

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Saknar inte engelska motorcyklar, har 8, men lyckligtvis ingen Triumph. Det fina med dom är att man har nåt att göra på vintrarna i verkstan. Alla med växelspaken på the right side.
Men Brexit har gjort det dyrare och krångligare med reservdelar. Men det mesta finns. Problemet med gamla japshojar är bristen på reservdelar.
Om maten. Engelsk mat. När jag var på jobb i England märkte jag att pommes friten på McDonalds var mycket flottigare. Men i Skottland och på Isle of Man har dom schysst käk.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Saknar inte engelska motorcyklar, har 8, men lyckligtvis ingen Triumph. Det fina med dom är att man har nåt att göra på vintrarna i verkstan. Alla med växelspaken på the right side.
Men Brexit har gjort det dyrare och krångligare med reservdelar. Men det mesta finns. Problemet med gamla japshojar är bristen på reservdelar.
Om maten. Engelsk mat. När jag var på jobb i England märkte jag att pommes friten på McDonalds var mycket flottigare. Men i Skottland och på Isle of Man har dom schysst käk.
Instämmer !
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
...Department for Transport i UK har fört fram ett förslag till en "Anti Tampering Law" för sina medborgare som i ett slag får Tyskland att framstå som ett slags frifräsarnas Mekka!...
Och vad är skillnaden mot vårt helfordonsgodkännande? Bötesbeloppet? Tillsyn, efterlevnad? Har inte brittiska polisen fullt upp med buset redan som det är, kan man ju stilla undra?

Klåfingret är idiotens näriga moder!
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Skillnaden är att förslaget riktar sig även mot äldre fordon från tiden innan helfordonsgodkännande. Dels att förbjuda ändringar från originalutförande. Dels att kunna kräva att fordonen uppfyller moderna krav. Moment 22.
Eftersom helfordonsgodkännande är en EU-förordning vill man införa en egen mer långtgående lag.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Finns ju även andra på två hjul som ondgör sig för gångtrafikanter på fel ställe.

 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Finns ju även andra på två hjul som ondgör sig för gångtrafikanter på fel ställe.

Har inga problem med att man surar över dumma fotgängare. Men just Royal Jordanien beter sig själv ruttet i trafiken, kör runt och leker polis och tycker alla andra är dumma i huvudet. Pinsamt.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FZ1N-07. Sålda: FJR1300AE-14, R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Ska bli kul att se om 44Teeth tar upp detta. De är ju överlägset den bästa mc-kanalen idag. Baron gillar inte EU har jag för mig och undrar hur han ställer sig till detta nu?

För övrigt så har jag svårt att tro att detta skulle landa i Sverige. Vi är mer upptagna med att leka i sandlådan inom politiken och vi vanliga medborgare får fint stå utanför och titta på tills de slagits färdigt.
Vi kan glömma någon som helst konvertering till el-drift för 100% av den inhemska trafiken iallafall. Redan idag är oljekraftverket i Karlshamn ståendes i full beredskap. Nyligen höll hela utjämningssystemet i norra Europa och södra Sverige på att kollapsa. Varför? Jo. Det var sån enorm brist på el i Tyskland att systemet nästan totalt slogs ut i sin iver att försöka jämna ut belastningen.
Jag har däremot insett att vi högst troligt kommer bli överkörda som befolkning i framtiden eftersom vi redan rövkn***as av staten idag. Det kommer bli km-skatt istället och maxbegränsning på totalt körda mil för alla bilar & hojar äldre än t.ex. 2010.

Sen är det skitsamma att Kina bygger kolkraftverk på löpande band.

Aja. Nu har jag gnällt färdigt.
Skulle vara rätt kul om det blev en total systemkollaps för elen inom snar framtid. Vill se Bolund förklara det sen den jävla sopan! Hatar MP! :poop::poop::poop::poop::poop:
 

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Nyligen höll hela utjämningssystemet i norra Europa och södra Sverige på att kollapsa. Varför? Jo. Det var sån enorm brist på el i Tyskland att systemet nästan totalt slogs ut i sin iver att försöka jämna ut belastningen.


Men, men, men... ..."lastbalansering"?



Plötsligt ser jag bunkerscenen framför mig i Das Untergang.
Äsch, hela filmen är ju en klaustrofobisk bunkerscen.
Jag menar "mit den Angriff Steiners, wird es alles in ordnung kommen" och Herr Schicklgrubers avslappade avfärdande vore perfekt att göra en textspoof på med temat "lastbalansering".

Lite gammalt, jag vet - men kanske gammalt nog att kalla retro eller old school...?





Disclaimer:
Ingen har kallats nazist, ingen har nämnt Hitlers namn: Godwins lag EJ uppnådd.
Diskussionen kring trådens ämne kan alltså fortsätta obehindrat trots detta nonsensinlägg.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Många som totalt missuppfattat begreppet ”lastbalansering” här uppenbarligen. :)

Om ni tittar på elpriserna över dygnet så ser ni att det trots krigsrubriker i tabloidpressen är helt andra elpriser nattetid, då effektbehovet inte är så stort som dagtid.

Eftersom det är tillgång/efterfrågan som styr priset så kan man som konsument försöka styra sin konsumtion till tider där mer effekt finns att tillgå, ergo lastbalansering eller tidstariff som det hette förr.

Jag minns 1970-talet då vi hade elräkningar i februari som medförde fiskbullar till middag fram till maj. Morsan körde alltid tvättmaskinen på nätterna för det kostade bara hälften.

Har man X effekt att tillgå så delar man på X, så många som man behöver. Det är lastbalansering.

Mer effekt finns att tillgå nattetid och om man har lagringskapacitet kan denna användas för att öka produktionen momentant precis när effektbehovet är som störst, ergo lastbalansering fast på produktionssidan (främst vattenkraft).

Man kan givetvis också öka överföringskapaciteten inom Sverige och mellan länder (lastbalansering) för att jämna ut produktion och konsumtion.

Huvudproblemet just nu är att kärnkraften inte ger det man trodde för tio år sedan, både beroende på politiska beslut (stängning) och på tekniska orsaker. Eftersom den utgjort basen i elsystemet måste vattenkraften fylla tomrummet och den är så att säga mer väderberoende och är också begränsad av vattendomar och annat.

När tillgång och efterfrågan är i obalans är det priset som reglerar balansen och skapar incitament för konsumenter att styra sin elkonsumtion till tider där det finns mer effekt att tillgå eller kanske också att konsumera mindre elektricitet, förändra metoder osv.

Ungefär som att många hushåll gått ifrån uppvärmning med direktel till att installera värmepump och på så sätt minska sitt effektbehov till kanske 20-30% av vad det var förut.

Så: absolut löser man väldigt mycket med olika former av lastbalansering så länge som energiproduktionen totalt är större än konsumtionen, vilket den är och hittills alltid har varit under de sista 30-40 åren i Sverige.
Så sent som på 2000-talet eldade min jordbrukande granne sitt skördade korn i sin panna, eftersom det lönade sig bättre än att göra mjöl av det, och skogsråvaran var då dyrare.


Ovan länk är mycket nyttig även om den inte alls berör hur energipriserna (olja, gas, biomassa osv) i stort påverkar även elpriset i Sverige, framförallt elområde 4.

Det i all hast om lastbalansering.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hur svårt kan det vara? Det behövs väl bara mer lastbalansering från vinterkonsumtion till sommarkonsumtion av el.

Värm husen på sommaren när det finns gott on solkraft istället för vintern så är problemet löst.

Själv ska jag balansera om till vedvärme utan efterbehandling, katalysator eller annan rening av rökgaserna.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Många som totalt missuppfattat begreppet ”lastbalansering” här uppenbarligen. :)

Om ni tittar på elpriserna över dygnet så ser ni att det trots krigsrubriker i tabloidpressen är helt andra elpriser nattetid, då effektbehovet inte är så stort som dagtid.

Eftersom det är tillgång/efterfrågan som styr priset så kan man som konsument försöka styra sin konsumtion till tider där mer effekt finns att tillgå, ergo lastbalansering eller tidstariff som det hette förr.

Jag minns 1970-talet då vi hade elräkningar i februari som medförde fiskbullar till middag fram till maj. Morsan körde alltid tvättmaskinen på nätterna för det kostade bara hälften.

Har man X effekt att tillgå så delar man på X, så många som man behöver. Det är lastbalansering.

Mer effekt finns att tillgå nattetid och om man har lagringskapacitet kan denna användas för att öka produktionen momentant precis när effektbehovet är som störst, ergo lastbalansering fast på produktionssidan (främst vattenkraft).

Man kan givetvis också öka överföringskapaciteten inom Sverige och mellan länder (lastbalansering) för att jämna ut produktion och konsumtion.

Huvudproblemet just nu är att kärnkraften inte ger det man trodde för tio år sedan, både beroende på politiska beslut (stängning) och på tekniska orsaker. Eftersom den utgjort basen i elsystemet måste vattenkraften fylla tomrummet och den är så att säga mer väderberoende och är också begränsad av vattendomar och annat.

När tillgång och efterfrågan är i obalans är det priset som reglerar balansen och skapar incitament för konsumenter att styra sin elkonsumtion till tider där det finns mer effekt att tillgå eller kanske också att konsumera mindre elektricitet, förändra metoder osv.

Ungefär som att många hushåll gått ifrån uppvärmning med direktel till att installera värmepump och på så sätt minska sitt effektbehov till kanske 20-30% av vad det var förut.

Så: absolut löser man väldigt mycket med olika former av lastbalansering så länge som energiproduktionen totalt är större än konsumtionen, vilket den är och hittills alltid har varit under de sista 30-40 åren i Sverige.
Så sent som på 2000-talet eldade min jordbrukande granne sitt skördade korn i sin panna, eftersom det lönade sig bättre än att göra mjöl av det, och skogsråvaran var då dyrare.


Ovan länk är mycket nyttig även om den inte alls berör hur energipriserna (olja, gas, biomassa osv) i stort påverkar även elpriset i Sverige, framförallt elområde 4.

Det i all hast om lastbalansering.
Nog för att spridning av effektuttaget över dygnet kommer behövas ur ett systemperspektiv, men att det är någon större möjlighet att spara pengar är jag tveksam till, annat än om man kör elbil (som väl i normalfallet iofs ändå brukar laddas nattetid).

Jag kör själv timdebitering för elen och har gjort ett experiment nu i november. Jag gör allt vad jag kan för att styra förbrukning till när det är billigare - jag kör tvätt- och diskmaskin på natten, duschar sent på kvällen istället för på morgonen, undviker att använda spis och ugn på vardagar osv. Därutöver kör jag med luftvärmepump och eldar för fullt i braskaminen på dagarna, så elradiatorerna behöver inte vara igång i någon större utsträckning. Jag har automatisk styrning av all belysning med rörelsesensorer och temperaturen dras ned när jag inte är hemma och i rum jag för tillfället inte använder.

Detta har totalt resulterat i en elräkning för november som faktiskt blev aningen DYRARE än vad den skulle blivit om jag istället haft debitering baserad på dygnsmedelpris, trots att jag tycker jag gjort ganska stora uppoffringar vad gäller min egen bekvämlighet och går omkring och småfryser på dagarna.

Det är helt enkelt så att den största delen av elbehovet när elen är svindyr som nu har att göra med att det är kallt och i mitt eget fall går det inte att styra om mer av uppvärmningen från dagtid till nattetid än vad jag redan gör, ifall jag inte skall sitta och jobba i ytterkläder på dagarna. Hade jag haft ved- eller pelletspanna med vattenburet system så jag kunnat få värme i hela huset på det sättet hade det förstås sett annorlunda ut.

Jag antar att läget ser annorlunda ut längst uppe i norr, men här i elområde 3 är det iaf inga vrakpriser på el nattetid. De lägsta timpriserna under natten ligger nu på ca. 1,50 kr, vilket är typ 50% mer än timpriset under topplasttimmen dagtid i början av november. Jag konstaterar att bara under de 5 sista dagarna av november betalade jag lika mycket för elen som under de 25 första dagarna sammanlagt.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Elkonvertera en klassisk gammal motorcykel? Hädare! km-skatt på en gammal NSU Max? Baaahahaha... Jag vet iaf hur man kokar puak.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Lagen om timdebitering kom väl först år 2012? Ingen aning men det kanske fanns möjlighet tidigare men att det blev lagkrav först 2012 att man som kund har rätt till det?

Har aldrig hört talats om att någon privatperson haft det eller elhandelsbolag som erbjudit det innan lagen kom. Månadsmedel är fortfarande dominerande gissar jag.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top