björn.e
hej hej
Jag har nu kört på 76 olja dvs am mineralolja. Trodde ärligt först att motorn skulle se ut som ett beg tröskverk men så har inte fallet varit. Kan inte säga att den har varit bättre men den har defenitift inte varit sämmre.
Dr.Bike skrev:Aha! Ok!
Dåså! Alles gut!
Apropå ingenting: Du bor i Nynäs... det är händelsevis inte SÅ att du jobbar på raffinaderiet? ;-)
Dit brukade jag iaf ringa titt som tätt för några år sedan då jag jobbade i Nynäshamn...(stackars man som svarade Han fick frågor han!)
Lokalpatriot.suntrip skrev:Nope men man bor ju i Nynäs så det är klart att den oljan är den bästa eller?
Ja, det lät verkligen som dina ord.Dr.Bike skrev:Ja va f-n! Du har rätt Ninja! Suntrip har antingen genomgått en metamorfos eller så är det jag som ser i syne. Jag kunde svära på att JAG skrivit just DEN kommentaren!
amullo skrev:Jaaa... Själv kör jag på OKQ8´s SBK 15-50W olja som är klassad enligt API-SL, ACEA A3-02 och JASO MA. Köper den för 50:-/liter.
OKQ8 har en mineral Straight 50W olja som går att hitta för ungefär samma liter pris.. API-SG/CD, CCMC C2 och JASO MA.
suntrip skrev:nope jobbar på det andra företaget som finns i nynäs dvs LME
andersbrink skrev:Är det dig man ska ge SMÖRJ för att få en bättre version av CXP 901 2008 R5K/B ?
nu får ni förklara. kemi är inte min starka sida..Victor skrev:HÖHÖööh...
Fyfan vad kasst.
MostWanted skrev:nu får ni förklara. kemi är inte min starka sida..
Victor skrev:Men sluta NU!
Dr.Bike skrev:Köp alltid en olja med så LITET viskositetsspann "som möjligt", för dessa oljor innehåller få eller INGA VI-improvers! Välj oxå helst en med "högt" lägstavärde" på viskositetsspannet. Minst en 15w, gärna 20w. Köp HELST en helsyntet, men en delsyntet går oxå mkt.bra.
Laban skrev:Tackar för en utförlig förklaring. Efter att ha läst dina tips tidigare om Biltemas racingolja så kör jag själv på den. Nu kör jag ju inte på bana men oljan verkar funka bra i min hoj.
En liten fråga dock: Vid vilket viskositetsspann kan man vara säker på att oljan inte innehåller VI-improvers? Kan man alls vara säker på att en olja är fri från såna?
Och vad är egentligen en multiviskositetsolja?
Dr.Bike skrev:Däremot är det ett GOTT antagande att ju mindre VI-spann; Desto mindre mängd VI-Improvers.
*Humlan skrev:Halloj!
Har nyligen inskaffat en Kawasaki ZX9R (2001) och letar nu efter den bäst tänkbara oljan.
Har pratat med en ingenjör som är väldigt påläst inom oljebranschen. Och har ju fått reda på ett och annat. Bland annat att USA har den bästa råoljan med den längsta olje-filmen.
Oljan kommer från Texas och heter LE 15w40 (LE = Lubrication Engineers)
De här snubbarna tar bland annat fram oljan till NASA, som använts i deras rymdraketer kraftverk o dyl med mycket goda resultat.
SM 570 RR skrev:Fan , har dom motorolja i raketmotorerna!?
fAN
Läs tidigare inlägg så ser du vad som troligen avsågs.SM 570 RR skrev:Fan , har dom motorolja i raketmotorerna!?
fAN
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!
I veckan blev det klart att... |
|
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter
Transportstyrelsen har medd... |
|
Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana
Efter nedläggningen av Järv... |
|
Ny R1 Race och R1 GYTR
Pressrelease från Yamaha ... |
|
Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team
Motorsportlegenden och fler... |
|
Miguel Oliveira klar för Yamaha
Miguel Oliveira och Lin Jar... |
|
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem
En ny patentansökan har avs... |
|
BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?
Sedan en tid har olika rykt... |
|
HRC och Repsol avslutar samarbete
Efter 30 års samarbete på d... |
|
MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor
MV Agusta har officiellt be... |