"Ultimata oljan"?

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Jag har nu kört på 76 olja dvs am mineralolja. Trodde ärligt först att motorn skulle se ut som ett beg tröskverk men så har inte fallet varit. Kan inte säga att den har varit bättre men den har defenitift inte varit sämmre.
 

-Sandman-

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Eastside/NYNÄS/STOCKHOLM
Hoj
R1 2004
Dr.Bike skrev:
Aha! :tummenupp Ok!

Dåså! Alles gut! :hihi

Apropå ingenting: Du bor i Nynäs... det är händelsevis inte SÅ att du jobbar på raffinaderiet? ;-)
Dit brukade jag iaf ringa titt som tätt för några år sedan då jag jobbade i Nynäshamn...(stackars man som svarade :lol Han fick frågor han!)

nope jobbar på det andra företaget som finns i nynäs dvs LME
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
suntrip skrev:
Nope men man bor ju i Nynäs så det är klart att den oljan är den bästa eller?
Lokalpatriot.:tummenupp

Dr.Bike skrev:
Ja va f-n! Du har rätt Ninja! Suntrip har antingen genomgått en metamorfos eller så är det jag som ser i syne. Jag kunde svära på att JAG skrivit just DEN kommentaren!
Ja, det lät verkligen som dina ord. :D
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
amullo skrev:
Jaaa... Själv kör jag på OKQ8´s SBK 15-50W olja som är klassad enligt API-SL, ACEA A3-02 och JASO MA. Köper den för 50:-/liter.

OKQ8 har en mineral Straight 50W olja som går att hitta för ungefär samma liter pris.. API-SG/CD, CCMC C2 och JASO MA.

Jag kör på samma olja men får tyvärr långt ifrån samma pris. Snarare 125:- liter, men det är också i lägre prisskiktet för helsyntet(bortsett från Biltema).
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
MostWanted skrev:
nu får ni förklara. kemi är inte min starka sida..

Internt Ericsson-skämt. CXP 901 2008 R5K/B är en mjukvara till en 3G Radio Network Controller som jag jäklas med att få kontroll över i den testutrustning jag håller på och utvecklar. Fast det kanske borde ha stått "Vem ska jag SMÖRJA för att..." :D
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Victor skrev:

Själv kör jag på Castrol GP 20W50, den är ABSOLUT bäst - jag lovar! :tomten

Vi är väldigt lyckligt lottade att ha ett forum som lockar till sig (inte så) hårt arbetande (iaf inte på dagtid) och kunniga personer som t.om. orkar svara och tillrättavisa oss amatörer. Det är bara att buga...
 

Dr.Bike

Guest
Hej Anders, gode broder!

Innan jag glömmer det: Du hade en knippe nedgångna gsx(r) kammar, ville du ha dem renoverade av min kompis Örjan, eller hur gör du?

Nåväl: Ditt oljeval är bra!

Märket skiter vi i, men vi kan ta upp en sak med mc oljor som är viktigt: Anders nämner en 20-50 olja, och det betyder att den har ett ganka (med moderna mått mätt) litet viskositetsspann.

Som ni ser på biloljor ffa så kan värstingsynteterna ha 5w i botten och kanske 50 i topp, alltså 5w-50, eller t.o.m 0w-50!!

Inget kommer gratis i fysikens värld, eller kemin heller för den delen, så vad är då "offret" för detta fina och stora spann?

Innan jag ger svaret så kan man fråga sig: VARFÖR har bilojorna så stort spann?

Jo: Det nedre värdet 0w eller 5w talar om hur trögfluten just denna olja är då den är kall (per definition under 20 C) och i våra exempel så flyter de lätt som en ren SAE 0 eller 5 olja, vilket ger goda smörjegenskaper redan vid start i sträng kyla.
Alles fridchen und fröjdchen?

Jepp.
Men... då undrar man ju: BEHÖVER vi hojåkare dessa kallstartegenskaper?

Svar; NJA.

Det GÖR ju inget, men det är en ANNAN sak som offras på detta vi-spannets altare. Och det är DET jag vill åt.

Det stora VI-spannet har uppnåtts med additiver. S.k VI-improvers.
Om VI-improvers tycker vi inte.
Mer om det snart.

Additiver är ett nödvändigt ont, eller ont är ett dumt ord, men de tar ju plats i oljan, och det är ju oljan som smörjer?
Ja och nej, men för att göra en lång historia kort, så kan du först GISSA hur stor andel av en modern olja som utgörs av additiver.
1%?
5%
mer?
mindre?

Svaret är att upp till 25% är additiver idag! Varav VI-improvers utgör huvuddelen av dessa.
Varför är VI improvers så dåligt då?
Och vad ÄR VI-improvers?

De är ett gäng polymerer (plaster i vardagligt tal) som ser ut som svarvspån eller skruvmakaroner i stark förstoring. Dessa är av varierande längd och utseende, men fungerar så att:

- När motorn är kall är dessa korta och oljan rinner lättare.

- Allteftersom det hettar till rätas dessa ut av värmeutvidgninggen och flätar sig samman med andra spiraler så att oljan FÖRTJOCKAS, och erhåller ett högre SAE-tal än den skulle haft.

Det är alltså det nedre värdet (ex.vis 5w) som anger basoljan. (inte HELT sant men låt oss säga detta som en schablon? Ok?)

Då har vi två dåliga saker i vår mc motor om vi väljer att slå i en multiviskositetsolja:

- Tunn basolja (obra då det fläckvis blir MYCKET hett i en mc-motor)
- Massa VI-improvers

tunn basolja förstår alla att den blir ÄNNU tunnare när det hettar till..
Men blir den inte tjockare av VI-improverserna då?
jo.

Men...(alltid detta men!) :D

VI-improvers slits.

De mals sönder och blir kortare och kortare, så de tillslut mister sina egenskaper.
Den smarte inser vad detta innebär: Oljan blir inte viskositetsstabil.

Viskositetsstabilitet är en av de ALLRA viktigaste egenskaper en hojolja måste ha.
I klartext innebär detta: Skit i kallstartegenskaper, om du inte ska vinterköra.
Och: Köp alltid en olja med så LITET viskositetsspann "som möjligt", för dessa oljor innehåller få eller INGA VI-improvers!
(Statoil Racingway t.ex eller Biltemas Racingolja)

Så OM jag nu har en multiviskositetsolja, vad gör jag nu då?
Inget. Men du skall ge akt på oljetryckslampan, som gärna vill börja fladdra och småblinka på tomgång efter ett inpirerat körpass med dessa oljor, och när de har börjat gå ner sig. Då är det dax att byta!
Mc motorer käkar nämligen vi-improvers främst genom att oljan oxå är växellådsolja, men oxå i kopplingen.
VI-improvers har ett betydligt behagfullare liv i en bilmotor. Vilket gör att de lever (nästan) oljan ut...

Så VI-improvers mals sönder allteftersom, och det betyder att vi tillslut står där med endast den tunna basoljan, vilken inte har de bästa egenskaperna i t.ex ytseparation av lagerytor osv just för att den blir FÖR tunn.
Glidlager har ju typiskt ca. 3 hundradelars spel om de är friska och det är mycket olja som skall passera den spalten per minut.

Så återigen slutsatsen för hojolja:

Köp alltid en olja med så LITET viskositetsspann "som möjligt", för dessa oljor innehåller få eller INGA VI-improvers! Välj oxå helst en med "högt" lägstavärde" på viskositetsspannet. Minst en 15w, gärna 20w.

Köp HELST en helsyntet, men en delsyntet går oxå mkt.bra.
Mineraler KAN vara bra, men då det är betydlig svårare att veta detta så hoppar iaf jag över dem. Dessutom slits de ned mycket fortare än en syntet dito.
Men det där har jag redan länkat till tidigare, så ni som vill veta varför får följa DEN länken. :tummenupp
 
Last edited:

Laban

obotligt nyfiken
Gick med
11 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
CBX600
Dr.Bike skrev:
Köp alltid en olja med så LITET viskositetsspann "som möjligt", för dessa oljor innehåller få eller INGA VI-improvers! Välj oxå helst en med "högt" lägstavärde" på viskositetsspannet. Minst en 15w, gärna 20w. Köp HELST en helsyntet, men en delsyntet går oxå mkt.bra.

Tackar för en utförlig förklaring. Efter att ha läst dina tips tidigare om Biltemas racingolja så kör jag själv på den. Nu kör jag ju inte på bana men oljan verkar funka bra i min hoj.

En liten fråga dock: Vid vilket viskositetsspann kan man vara säker på att oljan inte innehåller VI-improvers? Kan man alls vara säker på att en olja är fri från såna?

Och vad är egentligen en multiviskositetsolja? :D
 

Dr.Bike

Guest
Laban skrev:
Tackar för en utförlig förklaring. Efter att ha läst dina tips tidigare om Biltemas racingolja så kör jag själv på den. Nu kör jag ju inte på bana men oljan verkar funka bra i min hoj.

En liten fråga dock: Vid vilket viskositetsspann kan man vara säker på att oljan inte innehåller VI-improvers? Kan man alls vara säker på att en olja är fri från såna?

Och vad är egentligen en multiviskositetsolja? :D

Tjaa, hördudu...vad är en multiviskositetsolja?
Det är egentligen alla oljor som spänner över flera viskositetsområden.
D.v.s 99,9% av alla oljor.
Det är väl bara HD åkare som ff biter sig fgast i singlegrade.
Beats me why...men det stod ju så i manualen 1902 så...det måste ju stämma fortfarende..
Go figure.. :rofl

Men det JAG menar i klartext med ordet multiviskositet är de oljor som når detta mestadels med VI-improvers.
(nu antyder jag att det går att få ett bredare VI-intervall utan polymerer, men det struntar vi i nu)

Du svarar själv väldigt bra på om/när/hur man kan veta om en olja är fri från VI-improvers.
Det vet man inte. (om man inte frågar oljebolaget).
Däremot är det ett GOTT antagande att ju mindre VI-spann; Desto mindre mängd VI-Improvers. :mattias
 
Last edited:

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Dr.Bike skrev:
Däremot är det ett GOTT antagande att ju mindre VI-spann; Desto mindre mängd VI-Improvers. :mattias

... eller sämre kvalitet på basoljan :huvet

Man vet aldrig exakt,
- mitt diagram ovan är ett faktum,
- ett annat är att om man byter ofta så är det mindre kritiskt vad man väljer,
- ett tredje är att de som inte kör på vintern inte behöver tunn olja.
- att motorn inte skurit (än) bevisar inte att oljan är jättebra. :fatta!

20W50 syntet i Guzzin och 40/50 singlegrade i BSA:n är vad jag kör.
Oljebyte mellan varje säsong räcker eftersom jag inte är nån långmilare.

Inget gnäll om veteranmotorer nu, :7peta
oljekvallan är faktiskt mer kritiskt i en luftkyld motor än i en vattenkyld.
 

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Ort
.
Hoj
Husqvarna 600
*Humlan skrev:
Halloj! :)

Har nyligen inskaffat en Kawasaki ZX9R (2001) och letar nu efter den bäst tänkbara oljan.

Har pratat med en ingenjör som är väldigt påläst inom oljebranschen. Och har ju fått reda på ett och annat. Bland annat att USA har den bästa råoljan med den längsta olje-filmen.

Oljan kommer från Texas och heter LE 15w40 (LE = Lubrication Engineers)

De här snubbarna tar bland annat fram oljan till NASA, som använts i deras rymdraketer kraftverk o dyl med mycket goda resultat.

Fan , har dom motorolja i raketmotorerna!? :crash :skrämd
fAN
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
SM 570 RR skrev:
Fan , har dom motorolja i raketmotorerna!? :crash :skrämd
fAN

Selfklaaar.. Det är mer rörliga delar i en sådan än vad man tror.. Åtminstone i en liquidfuel raketmotor.. EDIT Fastbränslemotorerna (Solidfuel Boosters) är ju en annan fråga..
 

Dr.Bike

Guest
Bra skrivet Gthyni! :yoparty

Samma som jag sagt, men på mitt krångliga vis... *ett uns självinsikt*
Alla dina teser finns invävda i mina textmassor, men du sammanfattar det hela så perfekt! Låt oss få dessa teser du skrivit inpräntade i hjärnbarken på alla mcister! :lol
Eller iaf inbrända i sporthoj.com´s banner!

För det är precis och exakt så!

Och: Ja, man kan alltid kompensera för en dålig kvalitet med flera/tätare byten.

Även Stalin insåg detta och myntade uttrycket: "Även KVANTITET är en viss form av KVALITET"
Dvs går det inte med en, ta tre då. (syftandes på olika slag under VKII, där de matade in Arme´på Arme´...)
 
Last edited:

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Tack, doktorn.

Synd bara att om ingen läser diagrammet.
Det är ju sporthoj.com och vi vill pressa det yttersta ur våra stackars
motorer. Att syntet (jmft med mineral) ger fler extra pållar än ett slipon
borde vara intressant.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top