Mkt bra att DEN gamla urbana myten kom upp dallas!
Detta är en myt i en myt.
Helsynteter tvättar INTE bättre (eller sämre) än någon annan produkt.
Det är iofs inte oljan alls som tvättar, om vi ska vara petiga, utan additiverna.
Solventer och dispergenter.
Och sådana finns i ALLA oljor.
Detta började man med på 50-talet, så om nån gammal raggarfarbror kommer och söger; jag kör bara på Pennzoil för den är si och så bl.a bl.a och den har inga tvättmedel i sig, så vet du att han ljuger.
Är det MER tvättmedel i syntet då? För jag har ju "hört att" den tvättar mer...
Sez who, säger jag då?
Fråga oljebolagen!
Det har jag gjort.
Ok, VISS nyare syntetolja (och delsynet) har en BÄTTRE förmåga att hålla rent. Men det betder INTE att gammal skit släpper i stora kakor och täpper till oljekanaler osv.
Skiten "smälter" sakta som snö.
Var tar den vägen då? :-O
Jo i filtret.
M.a.o: Alles ok. MEN filtret sätter igen om motorn varit mycket smutsig = överströmningsventilen öppnar = orenad olja far förbi = risk för tråkigheter om detta får fortgå. Så min rekommendation (kolla under ventilkåpan om det är mycket sludge och tjocksmack) är att byta filter minst två ggr/ oljebyte på en mycket nedsmutsad motor när man går över till en modern olja.
Att mororer börjar läcka ja.
Gammalt smofs och sot tvättas bort = läckor som varit tätade av sådant kommer börja läcka.
Det är inte oljans "fel" den gör bara det den ska.
D.v.s tvättar.
Läckan måste (självfallet) lagas på RÄTT sätt, och inte genom att ha koksande olja i eller STP-smet.
Så dumt eller ej - jag vill alltid ha en bra olja i motorn, hellre än att åka med en råolja bara för att motorn skall vara tät.
Finns f.ö ett jox att hälla i som tätar en motor. Det är mest för packboxar och gummitätningar av nitril. Undermedlet får dessa att svälla, och därmed täta ännu ett tag...
Men detta är "konstgjord andning" och när det sedan börjar läcka igen (för det gör det) så har man s.a.s nått "point of no return"
En lagning är det enda som hjälper. Och denna punkt når man förr eller senare på lorgrisarna som tätas av sludge oxå...
CorbenDallas skrev:
Det här med att helsyntet alltid är bäst.
Om du slänger i helsyntet på en äldre hoj, säg mitten 90-tal eller nåt som gått på delsyntet mest hela tiden, då säger vissa att helsyntetoljan "tvättar ur" motorn vilket ger ökad risk för läckage.
Isf är det ju rätt dumt att byta till helsyntet oavsett om den är billig som fan a la Biltema...
Eller?