"Ultimata oljan"?

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Ninjaboy skrev:
Är det DrBike under synonym? :D

Alla dina argument har diskuterats flitigt tidigare så jag orkar inte kommentera heller.


Ursäkta, men du menar nog 'pseudonym', ett ord som kommer från latinets pseudonymus som tidigare lånat det från grekiskan, och betyder 'med falskt namn'.

--// "Vän av ordning"
 

Laban

obotligt nyfiken
Gick med
11 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
CBX600
gthyni skrev:
Synd bara att om ingen läser diagrammet.

Själv får jag erkänna att jag inte riktigt förstod diagrammet till att börja med även om jag faktiskt kikade på det... Efter närmare titt så tror jag att jag är med... (tror inte min hjärna gillar diagram)

Hur står sig då ex OKQ8:s och Biltemas racingoljor kvalitetsmässigt i jämförelse med "Motul 300V" och "Maxima Maxum4"? Håller de ungefär samma standard, eller de inte alls jämförbara?
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
gthyni skrev:
Synd bara att om ingen läser diagrammet.

Jodå, men eftersom man varken specade vad 10w40 är för något samt inte presenterade motoroljornas temperatur annat än att det blev "lika" vid höga temperaturer... lade jag inte så stor vikt vid artikeln.

Kuriosa: Fredrik Fredlund, vinnare av Pro Street Bike 2004, kör sin oljekylda gixxer med en rak 50 mineralolja. Hojklassen där hästkrafterna rular, eller...? :D
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Pejo skrev:
Ursäkta, men du menar nog 'pseudonym', ett ord som kommer från latinets pseudonymus som tidigare lånat det från grekiskan, och betyder 'med falskt namn'.

--// "Vän av ordning"
:D haha, har inte tänkt på det förrän du nämnde det men det var ju rätt stavat i alla fall. Pungt. :hihi
 

Dr.Bike

Guest
Själv var jag HELT övertygad om att Ninjaboy skrev fel med flit! :tummenupp

Eller? En Freudiansk felsägning kanske?? :hihi

I kväll har jag iaf druckit hojtarolja!! (Laphroaig)
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
En fråga till alla allvetande oljegurus då då...

Det här med att helsyntet alltid är bäst.
Om du slänger i helsyntet på en äldre hoj, säg mitten 90-tal eller nåt som gått på delsyntet mest hela tiden, då säger vissa att helsyntetoljan "tvättar ur" motorn vilket ger ökad risk för läckage.
Isf är det ju rätt dumt att byta till helsyntet oavsett om den är billig som fan a la Biltema...
Eller?
 

Dr.Bike

Guest
Mkt bra att DEN gamla urbana myten kom upp dallas!

Detta är en myt i en myt.

Helsynteter tvättar INTE bättre (eller sämre) än någon annan produkt.
Det är iofs inte oljan alls som tvättar, om vi ska vara petiga, utan additiverna.
Solventer och dispergenter.

Och sådana finns i ALLA oljor.

Detta började man med på 50-talet, så om nån gammal raggarfarbror kommer och söger; jag kör bara på Pennzoil för den är si och så bl.a bl.a och den har inga tvättmedel i sig, så vet du att han ljuger.

Är det MER tvättmedel i syntet då? För jag har ju "hört att" den tvättar mer...
Sez who, säger jag då?
Fråga oljebolagen!
Det har jag gjort.

Ok, VISS nyare syntetolja (och delsynet) har en BÄTTRE förmåga att hålla rent. Men det betder INTE att gammal skit släpper i stora kakor och täpper till oljekanaler osv.
Skiten "smälter" sakta som snö.

Var tar den vägen då? :-O
Jo i filtret.
M.a.o: Alles ok. MEN filtret sätter igen om motorn varit mycket smutsig = överströmningsventilen öppnar = orenad olja far förbi = risk för tråkigheter om detta får fortgå. Så min rekommendation (kolla under ventilkåpan om det är mycket sludge och tjocksmack) är att byta filter minst två ggr/ oljebyte på en mycket nedsmutsad motor när man går över till en modern olja.

Att mororer börjar läcka ja.

Gammalt smofs och sot tvättas bort = läckor som varit tätade av sådant kommer börja läcka.
Det är inte oljans "fel" den gör bara det den ska.
D.v.s tvättar.

Läckan måste (självfallet) lagas på RÄTT sätt, och inte genom att ha koksande olja i eller STP-smet.

Så dumt eller ej - jag vill alltid ha en bra olja i motorn, hellre än att åka med en råolja bara för att motorn skall vara tät.
Finns f.ö ett jox att hälla i som tätar en motor. Det är mest för packboxar och gummitätningar av nitril. Undermedlet får dessa att svälla, och därmed täta ännu ett tag...
Men detta är "konstgjord andning" och när det sedan börjar läcka igen (för det gör det) så har man s.a.s nått "point of no return"
En lagning är det enda som hjälper. Och denna punkt når man förr eller senare på lorgrisarna som tätas av sludge oxå...


CorbenDallas skrev:
Det här med att helsyntet alltid är bäst.
Om du slänger i helsyntet på en äldre hoj, säg mitten 90-tal eller nåt som gått på delsyntet mest hela tiden, då säger vissa att helsyntetoljan "tvättar ur" motorn vilket ger ökad risk för läckage.
Isf är det ju rätt dumt att byta till helsyntet oavsett om den är billig som fan a la Biltema...
Eller?
 

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Piteå
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Dr. Bike, vet du av någon BIL olja som har en JASO märkning, typ en mineral eller halvsyntet
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
R1 Uffe skrev:
Dr. Bike, vet du av någon BIL olja som har en JASO märkning, typ en mineral eller halvsyntet
Osannolikt, då JASO MA/MB togs fram just för motorcyklars behov.
 
Last edited:

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Piteå
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Ninjaboy skrev:
Osannolikt, då JASO MA/MB togs fram just för motorcyklars behov.
JAg tänkte mest för att biloljan brukar vara lite billigare än MC olja
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
R1 Uffe skrev:
JAg tänkte mest för att biloljan brukar vara lite billigare än MC olja

Uffe,
ingen normal bil har våtkoppling som ligger i samma oljebad
som motorn. Torrkoppling är grejen om man vill ha så bra
smörjning i motorn som möjligt, annars får man kompromissa
med smörjegenskaperna så kopplingen inte slirar.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
R1 Uffe skrev:
JAg tänkte mest för att biloljan brukar vara lite billigare än MC olja
Är priset så avgörande då? Säg att Motul 300V kostar 150:- per liter och Biltema tar 75:- per liter. Min hoj har sådär 3 liter i motorn så det blir runt 200:- jag skulle spara. Med tanke på hur lite de flesta verkar köra så är väl det den årliga besparingen.
 

Dr.Bike

Guest
Ja, precis.

Och Uffe: Nej du lär inte hhitta JASO-godkända biloljor.
Men som Ninjaboy säger, och som jag sa:

Biltemas DYRASTE mc-olja kostar ju runt 70:- vilket väl får anses väldigt billigt. Deras billigare mineralvariant runt 40:- vilket är som att stjäla smågodis från barn.

Vill du göra din egen delsyntet, köp då av bägge sorter och blanda som du vill. Förslagsvis 2:1. D.v.s 2 syntet på en mineral, så får du en delsyntet med bra mycket högre halt syntetolja än någon av märkesleverantörerna har i sina respektive varianter, och till priset av 60:-/L

Ett annat sätt (som undersöks just nu) är gruppköp av olja, där någon på denna sajt tydligen hade köpt på 200L fat, och kunnat köpa OK´s racingolja för 50:-/L

Men visst kan jag hålla med Ninjaboy om att den totala besperingen för medelmotorcyklisten kanske inte är så stor, men jag tycker ändå att PRINCIPEN att få tag i bästa oljan till ett bra pris är en bra drivkraft. Inte minst för att det är det enda vapen vi har som konsumenter: Att rösta med plånboken.
Märker leverantörer att kundkretsen är påläst och inte BARA går på lågt pris utan värdesätter kvalite´oxå, så får de antingen lära sig läxan eller lägga ned.
 

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Piteå
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Dr.Bike skrev:
men jag tycker ändå att PRINCIPEN att få tag i bästa oljan till ett bra pris är en bra drivkraft. Inte minst för att det är det enda vapen vi har som konsumenter: Att rösta med plånboken.
Märker leverantörer att kundkretsen är påläst och inte BARA går på lågt pris utan värdesätter kvalite´oxå, så får de antingen lära sig läxan eller lägga ned.
Ungefär det jag ville ha fram. Men sen frågan jag ställde var typ om det fanns någon bil olja som går bra ihop med våtkoppling. Med eller utan JASO
 

Dr.Bike

Guest
Det gör det Uffe.

Men bilden är lite komplex.
Det beror på att det inte är SÅ lätt att veta exakt vilka biloljor som har eller inte har friktionsmodifierare.

Normalt - så är det bara de NYARE (företrädesvis hel och delsyntetiska) oljorna som har tillnamnen "Energy Preserving", "Energy Conserving", " Low Friction", eller motsvarande text på sig som har dessa för våtkopplingen så förhatliga tillsatserna.

M.a.o: Äldre biloljor, eller rättare: Oljor som uppfyller lägre specifikationer (typiskt upp t.o.m kvalitetsnivå SH) skall normalt sett inte innehålla dessa tillsatser...

Men... den "verkliga" verkligheten är ju sällan så enkel, och sanningen är att det inte GÅR att på ett enkelt sätt veta detta.

Så svaret blir iaf: Låt bli!


R1 Uffe skrev:
Ungefär det jag ville ha fram. Men sen frågan jag ställde var typ om det fanns någon bil olja som går bra ihop med våtkoppling. Med eller utan JASO
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top