Nyteknik
Bannad
Vilka underbara motorer som sitter i snöskotrar. Det är moderna tvåtaktare på 500-1000 cc som lämnar 210 hk och ett fruktansvärt vrid. Om dessa funkar och är godkända för snöskotrar - varför ser vi dem inte i motorcyklar?
84superbee skrev:där sa du något som var sant...är det verkligen samma avgaskrav för snöskotrar som för mc då?
Det undrade jag också så jag jag startade denna tråd: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=57970 Den har visserligen börjat handla om lite andra saker nu men det gör ju inget.Nyteknik skrev:Vilka underbara motorer som sitter i snöskotrar. Det är moderna tvåtaktare på 500-1000 cc som lämnar 210 hk och ett fruktansvärt vrid. Om dessa funkar och är godkända för snöskotrar - varför ser vi dem inte i motorcyklar?
Micke_Lindstrom skrev:Det undrade jag också så jag jag startade denna tråd: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=57970 Den har visserligen börjat handla om lite andra saker nu men det gör ju inget.
Det är ju en sak att dom stora hojtillverkarna inte vill bygga nån stor 2t-hoj om det inte går att sälja den i stora delar av världen, men borde inte ett litet företag kunna ta en färdig motor och montera i ett lämpligt chassie och typa den i dom länder där lagen tillåter det, det borde väl inte bli alltför dyrt?
Det beror väl antagligen på lägre driftsäkerhet och högre bensinförbrukning, men såna där snö- och vattenskotermotorer är väl ändå relativt driftsäkra?Nyteknik skrev:Har tvåtakt verkligen så låg status på marknaden?
När man väl börjar gasa med en skoter håller dom lite bättre än en cross, dvs tröttsamt dåligt...Micke_Lindstrom skrev:Det beror väl antagligen på lägre driftsäkerhet och högre bensinförbrukning, men såna där snö- och vattenskotermotorer är väl ändå relativt driftsäkra?
Här i Sverige så är det ju många som bara kör några hundra mil per år så då spelar det ju mindre roll.
Nyteknik skrev:Vilka underbara motorer som sitter i snöskotrar. Det är moderna tvåtaktare på 500-1000 cc som lämnar 210 hk och ett fruktansvärt vrid. Om dessa funkar och är godkända för snöskotrar - varför ser vi dem inte i motorcyklar?
öhh jag skulle säga att en skotermotor håller förvånansvärt bra... med tanke på att top effekten ligger på ca 8600 rpm samt att topfarten ligger runt 150 km/h (mätarfart 170, den går i botten).Chefen Alabama skrev:När man väl börjar gasa med en skoter håller dom lite bättre än en cross, dvs tröttsamt dåligt...
maxximus skrev:Two strokes are a thing of the past...
R.I.P
500 cc tvitakt skulle vara samma som 990 cc fyrtakt, trode man.
Men den ekvationen förstörde Honda o co rätt så snabbt!
Kolla bara på MotoGP filmen "Faster" så fattar ni vad jag menar.
maxximus skrev:Two strokes are a thing of the past...
R.I.P
500 cc tvitakt skulle vara samma som 990 cc fyrtakt, trode man.
Men den ekvationen förstörde Honda o co rätt så snabbt!
Kolla bara på MotoGP filmen "Faster" så fattar ni vad jag menar.
Absolut, det kul att dom oftast fortsätter åt nåt annat håll när folk inte har mer att skriva om det ursprungliga ämnet.Micke: Tekniktrådar brukar kunna ändra ämne men är oftast rätt intressanta ändå, inte sant?
Jo, det borde vara rätt många många som skulle vilja köpa en 2t-hoj trots att den inte är lika driftsäker som en 4t-hoj.Och som svar på trådens fråga: Jag vill ha en gathoj med stor 2-t. Den skulle göra sig parkerad i mitt garage mellan Bimotan och Katanan. Dessutom behöver den inte fungera eftersom dom andra inte gör det.
:kocko Robban.
Akesson skrev:Det var ju en gubbe som byggde en racerhoj med en snöskotermotor, var någon artikel i Bike eller liknande för ett par år sedan, hette den inte Solaris ellr något liknande??
Akesson skrev:Svarar på min egen fråga: Tul-aris heter den! Tävlas med framgångsrikt om man får tro dom själva.
Coolt!
http://www.bottpower.com/e-tularis.html
Nyteknik skrev:För oss som inte vill titta på filmen för att förstå vad du menar kanske du kan skingra dimman?
triple skrev:Cool! Men den ser extremt lång ut (ör det för att dom satt motorn "åt fel håll?)! ingen hoj för snabba kurvor.
Lång Tvärtom, den ska ha ganska extrema chassi mått! ser väl inte så lång ut på bilderna heller.Enligt denna provkörning verkar den vara ganska lätthanterlig också, väger ju bara c:a 160kg fulltankad!
http://venus.13x.com/roadracingworld/issues/feb01/tularis.htm
edit: Enligt dessa specar har den endast 1369mm i hjulbas vilket som får ses som extremt kort!
http://venus.13x.com/roadracingworld/issues/feb01/tulspecs.htm
Akesson skrev:triple skrev:Cool! Men den ser extremt lång ut (ör det för att dom satt motorn "åt fel håll?)! ingen hoj för snabba kurvor.
Lång Tvärtom, den ska ha ganska extrema chassi mått! ser väl inte så lång ut på bilderna heller.Enligt denna provkörning verkar den vara ganska lätthanterlig också, väger ju bara c:a 160kg fulltankad!
http://venus.13x.com/roadracingworld/issues/feb01/tularis.htm
edit: Enligt dessa specar har den endast 1369mm i hjulbas vilket som får ses som extremt kort!
http://venus.13x.com/roadracingworld/issues/feb01/tulspecs.htm
OKEJ! Den såg nog bara lång ut för att expansionskammarna sitter raktut från motorn. Ser kul ut! Skulle vara kul att bygga en sådan....
Akesson skrev:Svarar på min egen fråga: Tul-aris heter den! Tävlas med framgångsrikt om man får tro dom själva.
Coolt!
http://www.bottpower.com/e-tularis.html
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |
|
Bike med Stark Varg på GGN!
Nu är vi på plats på GGN 2.... |
|
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad
25YM Honda CB1000 Hornet ... |