Underbara motorer

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Äsch, nu blev jag besviken. Såg rubriken och trodde att ni snacka gixxer 1100 :gnissla
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
maxximus skrev:
Two strokes are a thing of the past...

R.I.P

500 cc tvitakt skulle vara samma som 990 cc fyrtakt, trode man.
Men den ekvationen förstörde Honda o co rätt så snabbt!

Kolla bara på MotoGP filmen "Faster" så fattar ni vad jag menar.


Javisst trodde man.... :rolleyes:

Du har inte funderat på hur det skulle se ut om 500.orna körde ifrån fyrtaktarna? Givetvis är dubbla slagvolymen väldigt väl tilltaget. Men 500 orna var nästan konkurrenskraftiga ändå, lika snabba i varvtider men hade svårt att matcha på racen,effekt slåt kurvhastighet när man kubbas. Hade man fortsatt utveckla 500 or så hade de såklart varit ungefär lika snabba som fyrtaktarna idag.
 

ODEN

Bombastic
Gick med
6 Mar 2003
Ort
GEFLE
Hoj
TL1000S -99 & XS 500 -77
Tvåtaktskotrar bygger ju hästkrafter som en hästspark med hjälp av variatorn! Rätta mig om jag har fel. Tillförlitligheten tycker jag e ganska fenomenal egentligen.

Tvitakt kräver ju som bekant en del bestyckning av förgasarna, tänk sedan på att du egentligen behöver bestycka om när du har åkt upp på fjället. (nyare skotrar fixar detta med insprut mm)

Snöskotrar körs ju nästan digitalt av de flesta.. full mutter sen inge gas alls.. fullmutter igen..

Skulle vara klart intressant att köra en modern (stor) tvitaktare!!! Weeeeeeeeeee
:banana
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
ODEN skrev:
Tvåtaktskotrar bygger ju hästkrafter som en hästspark med hjälp av variatorn! ...
Nja. En motor ger ju lika många hästar oberoende av hur de överförs via transmissionen. Däremot ger ju som bekant transen en möjlighet att omvandla till lägre hastighet och mer kraft (dvs via lägre växel) med följd att skotern accar rappt från början. Precis som en knarr på de lägre spetten.
 

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
-
Om jag inte minns helt fel var det en sidovagn som körde på Gelleråsen i somras som var av märket Polaris... Hade visst dispens av något slag för att få köra med den.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
erik skrev:
Om jag inte minns helt fel var det en sidovagn som körde på Gelleråsen i somras som var av märket Polaris... Hade visst dispens av något slag för att få köra med den.

Det är väl Artiola som kör den? Låter klart mysko iaf.....

Bästa ljudet nånsin i Sverige är fö Gällros 500cc V4 från en Suzuki RGV. Jag stod längs depåmuren på Knudan och det var ren ondska jag hörde....
 

nasholm82

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2004
Ort
Lycksele
Hoj
Suzuki DL1000 V-strom
Micke_Lindstrom skrev:
Det beror väl antagligen på lägre driftsäkerhet och högre bensinförbrukning, men såna där snö- och vattenskotermotorer är väl ändå relativt driftsäkra?
Här i Sverige så är det ju många som bara kör några hundra mil per år så då spelar det ju mindre roll.


Varför skoter motorer fuckar sig mer är ju förhollanden som dom varvar i. -25 och 9t rpm.. Då sliter det.. Sen är det ju aldrig att tänka på non varmkörning med en skoter innan man börjar varva..
Tror att det skulle funka bra att sätta en sån motor på en båge man man måste vell drava om den för den varavar ju inte lika mycket som en mc motor.
mren den skulle gå fint :yoparty
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Vad kostar dom där stora skoterknotorna då?
Nån som har koll på vad dom kostar med fuggar/insprut och tändsystem?
Nytt respektive beg (finns det beg skotermotorer?)
 

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
Robban_C skrev:
Vad kostar dom där stora skoterknotorna då?
Nån som har koll på vad dom kostar med fuggar/insprut och tändsystem?
Nytt respektive beg (finns det beg skotermotorer?)

Anar jag att du smider hemska planer ute i garaget? :D

Vore ruskigt coolt om någon vågade sig på ett sådant projekt hehe :tummenupp
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Smider inga planer för närvarande, om du kikar på min lista här till vänster så ser du att jag har hojar så det räcker. Och faktum är att ingen av dom fungerar för närvarande! Shame on me!
Så jag har att göra ändå. Men det kan ju alltid vara kul att veta. Och man vet ju inte hur framtiden ser ut...
 

Snake

Nu på fyra hjul och 1/4 av effekten...
Gick med
1 Nov 2003
Ort
Nödinge
Hoj
vw-buss tilldenna sommar...
Robban_C skrev:
Smider inga planer för närvarande, om du kikar på min lista här till vänster så ser du att jag har hojar så det räcker. Och faktum är att ingen av dom fungerar för närvarande! Shame on me!
Så jag har att göra ändå. Men det kan ju alltid vara kul att veta. Och man vet ju inte hur framtiden ser ut...

Kolla med försäkringsbolagen. Dom löser nog in ett helt knippe storkubiksmaskiner varje vinter, min polare kvaddade tre Thundercats på en säsong... :7peta och lova att hålla oss uppdaterade om du bestämmer dig för att bygga nåt. :banana
 

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
Robban_C skrev:
Smider inga planer för närvarande, om du kikar på min lista här till vänster så ser du att jag har hojar så det räcker. Och faktum är att ingen av dom fungerar för närvarande! Shame on me!
Så jag har att göra ändå. Men det kan ju alltid vara kul att veta. Och man vet ju inte hur framtiden ser ut...

Hehe jojo... Ja vafan nu får du fixa maskinerna! dra iväg ett pm om du får lust o sälja/byta nån båge vetja.

Så får du plats och tid för "mäster2knacksprojektet" också :tummenupp
 

Loader

Nu går vi mot ljusare tider
Gick med
1 Jun 2003
Ort
Norberg City
Hoj
Bülldog
Ski-doo släpper i år en 2-taktare på 1 liter, har för mig att den levererade 165 hk. Så trimningsgraden lär ju inte vara särskilt hög...
 

Bikeboy500

{-_-}
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Ghétebork
Hoj
Yamasaurus RD500, Honda CR500, Yamaha TZR250
Robban_C skrev:
Vad kostar dom där stora skoterknotorna då?
Nån som har koll på vad dom kostar med fuggar/insprut och tändsystem?
Nytt respektive beg (finns det beg skotermotorer?)

En sådanhäringa motor, 1800 cc, +350hk :banana ca.8400rpm går loss på $16.110:00
inklusive tändsystem, mycket pengar, men vad skulle en fyrtaktare med lika mycket effekt och lite vikt kosta, lite märkligt med resonemanget att kostnaderna var en av anledingarna till att sluta med 500cc i moto GP.

edit: hmm 34 inlägg om tvåtaktare och inte ett enda från Valmers...
 

Bifogat

  • PSI-Genesis 1800.jpg
    PSI-Genesis 1800.jpg
    75.5 KB · Visningar: 147
Last edited:

Bikeboy500

{-_-}
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Ghétebork
Hoj
Yamasaurus RD500, Honda CR500, Yamaha TZR250
Ähh va fan, här kommer en till, i lite mer relevant storlek för oss.
995cc, +190hk@8400rpm :Bugar
 

Bifogat

  • PSI-Genesis 995.jpg
    PSI-Genesis 995.jpg
    39 KB · Visningar: 162

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har alltid älskat tvåtakt, ända sedan jag som barn skjutsades runt i gamla saabar, till den hemtrimmade cresent compacten, numera jobbar jag med moppefuckon, så lite blårök får jag sniffa ibland.

Vad finns det för gat-tvåtaktare, och vad får man ge för begade sådana?
Dom enda jag känner till är RD modellerna, hade inte Honda någon stor 2t?
Kawa hade väl en trepip? går dom att köpa i dag, eller samlar dom damm på museum?

Jag skulle t.o.m kunna tänka mig att åka 250cc, om jag måste för att få sprida castrol moln över nejderna...

Föresten, vilken tvåtaktsolja luktar godast numera?
Jag har för mig att Quaker State och Castrol toppade listan förr, vad rejsar man på och hur luktar den?
:tungan
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Bikeboy500 skrev:
En sådanhäringa motor, 1800 cc, +350hk :banana ca.8400rpm går loss på $16.110:00
inklusive tändsystem, mycket pengar, men vad skulle en fyrtaktare med lika mycket effekt och lite vikt kosta, lite märkligt med resonemanget att kostnaderna var en av anledingarna till att sluta med 500cc i moto GP.

edit: hmm 34 inlägg om tvåtaktare och inte ett enda från Valmers...

Vilka motorer! Man får ju nästan tårar i ögonen. Varför, varför sitter inte dessa underbara kraftkällor i våra sporthojar istället för trötta och trista fyrtaktare?

http://www.psiperformance.com/
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
GuW skrev:
...vad rejsar man på och hur luktar den?

De oljor som luktar godast har något vegetabiliskt innehåll. Motul 747 är en av de bästa/dyraste oljorna. Men om den luktar gott vet jag faktiskt inte. Jag misstänker att Nordgren har riktigt bra koll på detta.
 

Bikeboy500

{-_-}
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Ghétebork
Hoj
Yamasaurus RD500, Honda CR500, Yamaha TZR250
GuW skrev:
Föresten, vilken tvåtaktsolja luktar godast numera?
Jag har för mig att Quaker State och Castrol toppade listan förr, vad rejsar man på och hur luktar den?
:tungan

Castrol A747 luktar enligt mig och många fler klart bäst.
För gatbruk brukar Castrol TTS få höga doftpoäng.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Snake skrev:
Kolla med försäkringsbolagen. Dom löser nog in ett helt knippe storkubiksmaskiner varje vinter, min polare kvaddade tre Thundercats på en säsong... :7peta och lova att hålla oss uppdaterade om du bestämmer dig för att bygga nåt. :banana
Kan man handla sådant från försäkringsbolagen? Hmmm... Hade jag inte en aning om .. vilka bolag försäkrar skotrar? Jag har i några år haft planer på att prova på att bygga en hoj med en ~1000 kubiks tvåtakts skotermotor, para den med någon lämplig växellåda och stoppa i den i en GSXR750-ram. Hade varit hur fett som helst, men det som har hindrat mig är att jag inte har hittat någon lämplig motor (till lämpligt pris...). Efter kommande vinters turbobygge så har jag inget att bygga på, och det är inte bra, så kanske detta? Vetefan var man ska gömma piporna bara...
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top