Underbara motorer

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Bikeboy500 skrev:
En sådanhäringa motor, 1800 cc, +350hk :banana ca.8400rpm går loss på $16.110:00
inklusive tändsystem, mycket pengar, men vad skulle en fyrtaktare med lika mycket effekt och lite vikt kosta, lite märkligt med resonemanget att kostnaderna var en av anledingarna till att sluta med 500cc i moto GP.

edit: hmm 34 inlägg om tvåtaktare och inte ett enda från Valmers...
Behövs inte. Tvåtaktaren är död, återstår bara att skotta igen graven.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
valmers skrev:
125/250GP i max två år till. Fyrtaktsmotorer även i de flesta scooters och mopeder inom kort.

oFFkeFF skrev nyligen att 125/250 kommer köra fram till 2011 enligt en helt ny deal.

Vad tyder på att alla scooters kommer bli fyrtaktare inom kort?
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Nyteknik skrev:
oFFkeFF skrev nyligen att 125/250 kommer köra fram till 2011 enligt en helt ny deal.

Vad tyder på att alla scooters kommer bli fyrtaktare inom kort?
1. Tillåt mig tvivla. Starkt.
2. Emissioner.
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
valmers skrev:
1. Tillåt mig tvivla. Starkt.
2. Emissioner.

1. Tvivlarna är gnälliga människor
2. Är du miljövän och racingfantast på en och samma gång?? :confused:
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
sleven skrev:
1. Tvivlarna är gnälliga människor
2. Är du miljövän och racingfantast på en och samma gång?? :confused:
1. Tvivlarna fick rätt i 500cc-klassen.
2. Nej, men realist.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
valmers skrev:
1. Tillåt mig tvivla. Starkt.
2. Emissioner.

1. Tja, det är väl bara att fråga IRTA och Dorna som bestämmer vad som ska ske i GP-serien. De har nyligen bestämt att gp-serien ska se ut som den gör nu fram till 2011. Men du kanske sitter på annan info?
Det finns en MYCKET stor anledning till varför det inte kommer att bli någon ändring i de mindre klasserna på ett bra tag, och det är en simpel anledning, pengar..
MotoGP suger upp så extremt mycket av pengarna just nu, och man trodde kanske att den ökade uppmärksamheten skulle ge mer pengar till 125 och 250, men så har inte vart fallet, utan snarare tvärtom.
Men det är ju givetvis på grund av "nerläggningshotet" KTM och Derbi satsar på att bygga nya 250's till VM nästa år :rolleyes:

2. Nu är jag inte helt säker, men jag tror att aprilias direktinsprutade ditech-moppe klarar kraven..
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
oFFkeFF skrev:
1. Tja, det är väl bara att fråga IRTA och Dorna som bestämmer vad som ska ske i GP-serien. De har nyligen bestämt att gp-serien ska se ut som den gör nu fram till 2011. Men du kanske sitter på annan info?
Det finns en MYCKET stor anledning till varför det inte kommer att bli någon ändring i de mindre klasserna på ett bra tag, och det är en simpel anledning, pengar..
MotoGP suger upp så extremt mycket av pengarna just nu, och man trodde kanske att den ökade uppmärksamheten skulle ge mer pengar till 125 och 250, men så har inte vart fallet, utan snarare tvärtom.
Men det är ju givetvis på grund av "nerläggningshotet" KTM och Derbi satsar på att bygga nya 250's till VM nästa år :rolleyes:

2. Nu är jag inte helt säker, men jag tror att aprilias direktinsprutade ditech-moppe klarar kraven..
När intresset för 125 och 250 blir riktigt dåligt, och det kommer inte att dröja med tanke på fokuseringen på MotoGP, kommer de stora tillverkarna kräva förändring.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
valmers skrev:
När intresset för 125 och 250 blir riktigt dåligt, och det kommer inte att dröja med tanke på fokuseringen på MotoGP, kommer de stora tillverkarna kräva förändring.

Det finns inget som säger att det KAN bli så att tillverkarna släpper hojar i de mindre klasserna. Bara det att DE inte har råd att släppa några sådana cyklar till teamen heller.
Någon ska betala kalaset.
De stora tillverkarna är från japan, och i japan är tvåtaktsracing fortfarande stort..
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Bikeboy500 skrev:
En sådanhäringa motor, 1800 cc, +350hk :banana ca.8400rpm går loss på $16.110:00
inklusive tändsystem, mycket pengar, men vad skulle en fyrtaktare med lika mycket effekt och lite vikt kosta, lite märkligt med resonemanget att kostnaderna var en av anledingarna till att sluta med 500cc i moto GP.

edit: hmm 34 inlägg om tvåtaktare och inte ett enda från Valmers...

Var kostnaderna en anledning? Var det för billigt att köra 500 eller? :va
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
valmers skrev:
När intresset för 125 och 250 blir riktigt dåligt, och det kommer inte att dröja med tanke på fokuseringen på MotoGP, kommer de stora tillverkarna kräva förändring.

Sluta ät svampar, världen är större än Karlstad.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Chris Ash skrev:
Sluta ät svampar, världen är större än Karlstad.
Som sagt, se vad som hände med 500cc-klassen. Intresset har ökat kraftigt sedan fyrtaktarna gjorde entré. Det kan man tycka vad man vill om, men trenden är tydlig.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
valmers skrev:
Som sagt, se vad som hände med 500cc-klassen. Intresset har ökat kraftigt sedan fyrtaktarna gjorde entré. Det kan man tycka vad man vill om, men trenden är tydlig.

Tja, det var inte direkt dåligt innan. Visst publiken har ökat med några 1000 personer i stort sett på alla banor. Om det har blivit mer tv-tid vetifanken, eller om det ökat antal tittare i någon större utsträckning.
Det stora uppsvinget är ju att fler fabriker kommit tillbaka till största klassen i GP-vm. Kawa och Ducati, fler är det inte..
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
oFFkeFF skrev:
Tja, det var inte direkt dåligt innan. Visst publiken har ökat med några 1000 personer i stort sett på alla banor. Om det har blivit mer tv-tid vetifanken, eller om det ökat antal tittare i någon större utsträckning.
Det stora uppsvinget är ju att fler fabriker kommit tillbaka till största klassen i GP-vm. Kawa och Ducati, fler är det inte..
Varför tror du de kom tillbaka?
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Nyteknik skrev:
Vilka underbara motorer som sitter i snöskotrar. Det är moderna tvåtaktare på 500-1000 cc som lämnar 210 hk och ett fruktansvärt vrid. Om dessa funkar och är godkända för snöskotrar - varför ser vi dem inte i motorcyklar?


Faktum är att mc-motorer med 4-takt kommer allt starkare även inom snöskoter, tror 2 takt är ett minne blott inom en snar framtid, man ser ju även på mopeder hur 4 taktarna tar marknadsandelar.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top