Underbara motorer

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Ninjaboy skrev:
Jag minns att jag tyckte redan när den hojen var aktuell i Paris-Dakar att det var konstigt att det var just Honda som testade konceptet. Honda är ju kända för att vara mest 4t-vänliga av alla och försökte ju till och med att köra 4t i 500GP runt -80 har jag för mig och gjorde bort sig rejält.

Som sagt, en konspiration. Vem vet, kanske är Valmers inte den man tror att han är...

:skrämd
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Vad jag förstått så är det visst innom motorforskning rätt vanligt med att man söker patent på sina nya idéer bara för att på så sätt kunna låsa upp patent och hindra sina konkurenter från att användå dom. På så sätt kan man själv använda teknik som är billigare eller som är mer förknippat med en viss motortillverkare.



Nyteknik: Du tyckte väl bara att dom röda topparna såg coola ut? Måla om dina egna vet ja! :tummenupp
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Axxexs skrev:
Vad jag förstått så är det visst innom motorforskning rätt vanligt med att man söker patent på sina nya idéer bara för att på så sätt kunna låsa upp patent och hindra sina konkurenter från att användå dom. På så sätt kan man själv använda teknik som är billigare eller som är mer förknippat med en viss motortillverkare.

Nyteknik: Du tyckte väl bara att dom röda topparna såg coola ut? Måla om dina egna vet ja! :tummenupp

Nej, det var den ruskiga kraft som jag riktigt kan känna i den där besten som lockade mig att lägga vantarna på den dylik pjäs. Men nu när du säger det; det skulle se fränt ut med röda toppar. Och kanske blå cylindrar. Och...

För övrigt kan du ha helt rätt i förklaring till varför skenbart genialiska idéer förblir oanvända. Honda är en bunt cyniska japaner med dunkla motiv bakom sina illvilliga gärningar.
 

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
Axxexs skrev:
Vad jag förstått så är det visst innom motorforskning rätt vanligt med att man söker patent på sina nya idéer bara för att på så sätt kunna låsa upp patent och hindra sina konkurenter från att användå dom. På så sätt kan man själv använda teknik som är billigare eller som är mer förknippat med en viss motortillverkare.
Ja!!! Så är det naturligtvis. 2-takt är naturligtvis mycket bättre än 4t.
Det är bara massa multinationella företag (förmodligen amerikanska) som tvingar på oss 4t fast 2t är så mycket bättre. :rofl :lol
2-takt är frälsaren, har även hört att det ordet "tvåtakt" är det samma som jesus på latin! :arsele
Dessutom håller de mycket bättre, det där med skurna kolvar/cylindrar, värmenypningar, mm, mm är precis lika vanligt (om inte vanligare) på 4t, allt annat är bara irrlära... :huvet
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Chefen Alabama skrev:
Ja!!! Så är det naturligtvis. 2-takt är naturligtvis mycket bättre än 4t.
Det är bara massa multinationella företag (förmodligen amerikanska) som tvingar på oss 4t fast 2t är så mycket bättre. :rofl :lol
2-takt är frälsaren, har även hört att det ordet "tvåtakt" är det samma som jesus på latin! :arsele
Dessutom håller de mycket bättre, det där med skurna kolvar/cylindrar, värmenypningar, mm, mm är precis lika vanligt (om inte vanligare) på 4t, allt annat är bara irrlära... :huvet
Så är det! Måste vara därför alla bilar har fyrtaktsmotorer också.... :3freak
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Chefen Alabama skrev:
Ja!!! Så är det naturligtvis. 2-takt är naturligtvis mycket bättre än 4t.
Det är bara massa multinationella företag (förmodligen amerikanska) som tvingar på oss 4t fast 2t är så mycket bättre. :rofl :lol
2-takt är frälsaren, har även hört att det ordet "tvåtakt" är det samma som jesus på latin! :arsele
Dessutom håller de mycket bättre, det där med skurna kolvar/cylindrar, värmenypningar, mm, mm är precis lika vanligt (om inte vanligare) på 4t, allt annat är bara irrlära... :huvet

Konstigt att tvåtaktsmotorer kunnat gå hundratals timmar i båtmotorer under väldigt många år :rolleyes:
Precis som en 140hk's 600cc fyrtaktsmotor måste underhållas, måste en 250cc vråltrimmad tvåtaktare också underhållas. Annars blir det ras, antingen med ventiler/säten för fyrtaktaren, eller kolvar/ringar för tvåtaktaren...
Men självklart, jag hade hoppat tvåtaktsmotor i bilen, iaf i dagsläget. På touringhojen hade jag också hoppat över tvåtakt, då registret oftast inte är det snällaste.
För racing, där låg vikt, hög effekt och så lite gyrokrafter som möjligt är viktigt, så är tvåtakt alldeles utmärkt, särskilt med tanke på priset.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Hm.. :3freak :va

Förstod faktiskt ingenting av Chefen Alabama!?? :tungan

Jag nämde inget om varken 2/4-takt eller att något skulle vara bättre! Har dessutom aldrig gjort det eller kommer heller aldrig göra det eftersom det redan visst finns "experter" här på det..

Dessutom så skulle det inte förvåna om det är svenska patent som hindrar motortillverkare att använda nya idéer, då vi är duktiga på att forska innom förbränningstekniken och söka patent utan att ha som avsikt på att använda dom!
 

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hojlös! :(
Egentligen är det som att välja mellan pest eller kolera (dock väljer jag tvåtakt om jag måste :) )....den RIKTIGA frälsaren heter WANKEL! :tummenupp
DET är grejor det...potentialen är enorm!
Synd bara att ingen (förrutom Mazda) vågar satsa och utveckla tekniken, istället för att förfina de gamla stenåldersmotorerna...

Läs liter mer om Mazdas nya Wankelmotor HÄR
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
McFille skrev:
Egentligen är det som att välja mellan pest eller kolera....den RIKTIGA frälsaren heter WANKEL! :tummenupp
DET är grejor det...potentialen är enorm!
Synd bara att ingen (förrutom Mazda) vågar satsa och utveckla tekniken, istället för att förfina de gamla stenåldersmotorerna...

Nja, frågan är om framtiden överhuvudtaget är förbränningsmotorer. Elmotorer är faktiskt jävligt ball om man fick koll på batterivikter osv.
Samma sak där, max vridmoment redan från start direkt..
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
oFFkeFF skrev:
Nja, frågan är om framtiden överhuvudtaget är förbränningsmotorer. Elmotorer är faktiskt jävligt ball om man fick koll på batterivikter osv.
Samma sak där, max vridmoment redan från start direkt..
Men vridmoment från start är väl inget att ha; det ska väl vara spetsiga motorer med trådsmala register, för att de knivskarpa chassina ska komma till sin rätt.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
valmers skrev:
Men vridmoment från start är väl inget att ha; det ska väl vara spetsiga motorer med trådsmala register, för att de knivskarpa chassina ska komma till sin rätt.

På vilket sätt menar du då?
Eller var det bara ett dåligt försök att vinna bottenplatsen i ironi-VM?
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
oFFkeFF skrev:
På vilket sätt menar du då?
Eller var det bara ett dåligt försök att vinna bottenplatsen i ironi-VM?
En motor med ett bra och användbart register förkastas ofta tvitaktsmaffian, av någon anledning.
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Gammal bild men jag tycker den platsar i tråden om "pretty fucking wonderful" motorer! Notera färgen på topparna! Vill ha!!
(Fast det är en fyrtaktare...)
 

Bifogat

  • foto_mag_1_289_1063696968.jpg
    foto_mag_1_289_1063696968.jpg
    69.2 KB · Visningar: 151

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
valmers skrev:
En motor med ett bra och användbart register förkastas ofta tvitaktsmaffian, av någon anledning.


Är innom dom kriterierna som just 2-taktarna förbättrats på innom dom senast 10 åren!
Inte så mycket på toppeffekten. Något som 4-takts sidan visst förnekar...
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
valmers skrev:
En motor med ett bra och användbart register förkastas ofta tvitaktsmaffian, av någon anledning.

Det tror jag ingen alls förespråkar, men att en växellåda kan råda bot på kort register. Men visst är det så att en racer 125'a eller 250 är väldigt döda utanför registret. Min ss600-kawa var väldigt död under 8000rpm, men mosade på riktigt fint över 8000. Men så länge du är inom powerbandet, så har man faktiskt iaf på modernare racers lika långt register som en 600 d.v.s c:a 4000rpm att leka på. Dock inte som en 1000cc hoj.
Men det finns också anledningar till att flera förare i exempelvis NSBK dammar av sina gamla 750's istället för sina 1000cc hojar, eftersom man anser att man får bryta hojen alldeles för mycket med de större motorerna.
Dock jobbar alla på sina racers med tändkurvor som gör att man får så jämnt och brett register som möjligt. Det vi i "maffian" förespråkar är lätta motorer med hög effekt.
 

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hojlös! :(
oFFkeFF skrev:
Nja, frågan är om framtiden överhuvudtaget är förbränningsmotorer. Elmotorer är faktiskt jävligt ball om man fick koll på batterivikter osv.
Samma sak där, max vridmoment redan från start direkt..

Sant sant...bränsleceller eller dylikt är nog framtiden, men det är inte riktiga motorer, så de diskuterar vi inte här! :tungan

Gammal bild men jag tycker den platsar i tråden om "pretty fucking wonderful" motorer! Notera färgen på topparna! Vill ha!!

Kan bara hålla med! Den snyggaste motorn jag sett tror ja! Hoppas Aprilia gör verklighet av ryktet med den i ett RS250 liknande chassie... :yoparty
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Skulle just nämna detsamma men du hann före. Wankel är riktigt lysande. Massa effekt, låg vikt, få rörliga delar, bra tillförlitlighet.

McFille skrev:
Egentligen är det som att välja mellan pest eller kolera (dock väljer jag tvåtakt om jag måste :) )....den RIKTIGA frälsaren heter WANKEL! :tummenupp
DET är grejor det...potentialen är enorm!
Synd bara att ingen (förrutom Mazda) vågar satsa och utveckla tekniken, istället för att förfina de gamla stenåldersmotorerna...

Läs liter mer om Mazdas nya Wankelmotor HÄR
 

Ekholm

Trottoarbiker
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Kalilx
Hoj
RX1SP
Vilken av dom två motortyperna som är den andra överlägsen kan vi diskutera i flera år utan att komma nån vart. Hursomhelst så får jag lust att tillföra mina 2 cents till debatten, frågan är bara var jag ska börja...

Att man numera i dom flesta tävlingsammanhang använder sig av fyrtaktsmotorer beror naturligtvis inte på nämnda konstruktions överlägsna prestanda. Det beror istället på att tillverkarna av någon anledning vill att vi ska köpa dom istället för tvåtaktare. Det kan vi nog alla vara överrens om. Tillverkarna kan förmodligen i betydligt större omfattning än vi vet påverka olika tävlingspromotors, och dom får därför regler som passar deras önskemål.
Cash is king, som ni vet.. Varför envisas alla tillverkare då med att slösa en massa pengar på dylika kraftmätningar? För att sälja fler av sina produkter naturligtvis. Och vad vore då vettigare än att tävla med (på ett ungefär) samma grundkonstruktion som man säljer? Dels kan man på det viset dra nytta av all utveckling och alla erfarenheter i den vanliga produktionen, dels kan man dra nytta av den för en lekman (den presumtive kunden) uppenbara likheten mellan tävlingsfordonet och dom som står "on the showroom floor".

Nästa naturliga fråga blir då varför tillverkarna nu plötsligt vill att vi ska köpa i stort sett enbart fyrtaktare, oavsett om det gäller bilar, hojar, båtmotorer eller snöskotrar? Deras "broschyrversion" säger naturligtvis "För att dom är bättre". En annan version säger för att dom är mer miljövänliga, och tvåtaktstalibanerna brukar skylla på att "dom vill bara tjäna mer pengar".
Skälet att dom skulle vara bättre håller bara till en viss del. Visst är dom ju rökfria och tysta, men det finns ju som sagt uppenbara nackdelar också. Pratar vi förhållandet effekt/volym så vinner tvåtaktaren stort tack vare sitt antalet tändpulser. Pratar vi effekt/vikt så vinner tvåtaktaren också, tack vare sin enkla uppbyggnad med få rörliga delar. Till fyrtaktarens fördel kan dock tilläggas att tvåtaktarens försprång i effekt/volym främst gäller hårdtrimmade motorer avsedda för racingbruk där man kan acceptera en begränsad livslängd. Ta till exempel Rotax nya 1000cc snöskotertwin. Den ska enligt bombardiers egna uppgifter lämna 165hk (jag tror inte på en pinne över 160 personligen), något som jag absolut inte ser som något särskilt imponerande från en 1000 kubikare, då främst med tanke på att tvåtaktaren borde lämna samma effekt som en fyrtaktare med DUBBEL cylindervolym. Nu beror det i detta exempel i ärlighetens namn främst på att Rotaxmotorn bara har två cylindrar, och dessutom enkelrör, men faktum kvarstår: En tillverkare kan inte med bästa vilja släppa ut en tvåtaktsmotor till vanliga kunder med lika hög trimningsgrad som man kan med en fyrtaktare, för tvåtaktare ÄR känsligare, och dom GÅR sönder oftare! Punkt slut. Alltså gäller den fördelen i stort sett bara för racingmotorer.

Nästa punkt blir då dom olika motorernas miljöpåverkan. Detta tänker jag inte fördjupa mig desto mer i, eftersom jag saknar kunskaper i ämnet. Men att en fyrtaktsmotor är renare än en tvåtaktare rent generellt behöver vi knappast tvista om? Ungefär nu brukar tvåtaktstalibanerna börja skrika om DFI! Visst, dom flesta stora tillverkarna har labbat med DFI, främst då för marint bruk. Funkar verkar det göra dessutom, med värden som tydligen t.o.m. spöar fyrtaktarna ibland. Om nu DFI är det bästa som hänt sedan färdigskivat bröd, varför har det då inte tagit över marknaden totalt? Och varför har dom flesta tillverkarna som leker med DFI, även moderna fyrtaktare i sitt sortiment? Den stora konspirationen igen..? Helt klart är dock, att vad man än tycker om diverse miljöorganisatoner och deras arbete, så kommer vi alla att påverkas förr eller senare. Förbudsivrarna skiter fullständigt i om en tvåtaktare har mer effekt per kubikcentimeter, men kan vi övertyga dom att en övergång till fyrtaktsmotorer i våra rekreationsfordon så kanske vi har större chans att få njuta av dom i framtiden. EPA har stenhårda regler på gång för nordamerika nu, det är därför som t.ex. snöskoterindustrin rustar sig med fyrtaktare och DFI-motorer nu. jag har inte exakt koll på vilket år dom nya reglerna träder i kraft, men det finns säkert info på nätet. Den branchen har ju klarat sig skapligt från miljöregler tidigare tack vare att den är såpass liten i jämförelse med andra, och det är till största del därför tvåtaktaren har levt längst i just skotrarna. Nu dras snaran dock åt även där.

Att man skulle gå över till fyrtakt av ekonomiska intressen är både sant och falskt. Rent produktionsmässigt så är naturligtvis en tvåtaktare i princip gratis att tillverka i ren jämförelse med en fyrtaktare, tack vare den enkla uppbyggnaden. (Möjligen ökar dock kostnaderna för garantiåtaganden något med tvåtaktare...) Men vad hjälper det när man inte kan sälja dom för att dom inte är tillåtna (Ex. V-Due)? Vad gäller racing och ekonomi så hänvisar jag till det jag skrev tidigare. Varför kasta pengar på tvåtakts R&D när vi ska sälja något helt annat?

Det som många inte tänker på, är att dom få fordon som fortfarande använder sig av tvåtaktsmotorer, t.ex. snöskotrar, lätta hojar osv., också kommer att drabbas indirekt av övergången mot fyrtakt. Hurdå? Jo, titta på några av dom viktigare innovationerna inom tvåtaktsmotorer för snöskotrar: Rörliga avgasportar och vevhusreeds till exempel. Bägge härstammar dom från utveckling avsedd för GP-racing, där dom använts sen 80-talet. Vad jag menar är att tvåtaktsutvecklingen troligen kommer att stagnera något när dom stora aktörerna med breda hängslen och mycket Yen i fickorna slutar lägga pengar på den. Användningsområdet kommer att bli smalare och smalare, och i och med det kommer det att finnas mindre och mindre pengar till utveckling. Fyrtaktsutvecklingen däremot är det full fart på. Nu kan man dessutom spionera på bilindustrin och deras racingverksamhet, och dra nytta av deras innovationer. Låter inte alls så dumt i mina öron.

Själv är jag lite kluven i frågan 2 vs. 4-takt. I hjärtat känner jag fortfarande för tvåtaktaren, men hjärnan säger mig att fyrtaktsframtiden är ljus! Vi får se, nästa nya vinterfordon jag köper blir troligen en fyrtaktare, men jag behåller nog tvåtaktarn och bygger en vild racer av den!

Puh, det vore kul om NÅN orkade läsa genom allt detta... :rolleyes:
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top