Vilken av dom två motortyperna som är den andra överlägsen kan vi diskutera i flera år utan att komma nån vart. Hursomhelst så får jag lust att tillföra mina 2 cents till debatten, frågan är bara var jag ska börja...
Att man numera i dom flesta tävlingsammanhang använder sig av fyrtaktsmotorer beror naturligtvis inte på nämnda konstruktions överlägsna prestanda. Det beror istället på att tillverkarna av någon anledning vill att vi ska köpa dom istället för tvåtaktare. Det kan vi nog alla vara överrens om. Tillverkarna kan förmodligen i betydligt större omfattning än vi vet påverka olika tävlingspromotors, och dom får därför regler som passar deras önskemål.
Cash is king, som ni vet.. Varför envisas alla tillverkare då med att slösa en massa pengar på dylika kraftmätningar? För att sälja fler av sina produkter naturligtvis. Och vad vore då vettigare än att tävla med (på ett ungefär) samma grundkonstruktion som man säljer? Dels kan man på det viset dra nytta av all utveckling och alla erfarenheter i den vanliga produktionen, dels kan man dra nytta av den för en lekman (den presumtive kunden) uppenbara likheten mellan tävlingsfordonet och dom som står "on the showroom floor".
Nästa naturliga fråga blir då varför tillverkarna nu plötsligt vill att vi ska köpa i stort sett enbart fyrtaktare, oavsett om det gäller bilar, hojar, båtmotorer eller snöskotrar? Deras "broschyrversion" säger naturligtvis "För att dom är bättre". En annan version säger för att dom är mer miljövänliga, och tvåtaktstalibanerna brukar skylla på att "dom vill bara tjäna mer pengar".
Skälet att dom skulle vara bättre håller bara till en viss del. Visst är dom ju rökfria och tysta, men det finns ju som sagt uppenbara nackdelar också. Pratar vi förhållandet effekt/volym så vinner tvåtaktaren stort tack vare sitt antalet tändpulser. Pratar vi effekt/vikt så vinner tvåtaktaren också, tack vare sin enkla uppbyggnad med få rörliga delar. Till fyrtaktarens fördel kan dock tilläggas att tvåtaktarens försprång i effekt/volym främst gäller hårdtrimmade motorer avsedda för racingbruk där man kan acceptera en begränsad livslängd. Ta till exempel Rotax nya 1000cc snöskotertwin. Den ska enligt bombardiers egna uppgifter lämna 165hk (jag tror inte på en pinne över 160 personligen), något som jag absolut inte ser som något särskilt imponerande från en 1000 kubikare, då främst med tanke på att tvåtaktaren borde lämna samma effekt som en fyrtaktare med DUBBEL cylindervolym. Nu beror det i detta exempel i ärlighetens namn främst på att Rotaxmotorn bara har två cylindrar, och dessutom enkelrör, men faktum kvarstår: En tillverkare kan inte med bästa vilja släppa ut en tvåtaktsmotor till vanliga kunder med lika hög trimningsgrad som man kan med en fyrtaktare, för tvåtaktare ÄR känsligare, och dom GÅR sönder oftare! Punkt slut. Alltså gäller den fördelen i stort sett bara för racingmotorer.
Nästa punkt blir då dom olika motorernas miljöpåverkan. Detta tänker jag inte fördjupa mig desto mer i, eftersom jag saknar kunskaper i ämnet. Men att en fyrtaktsmotor är renare än en tvåtaktare rent generellt behöver vi knappast tvista om? Ungefär nu brukar tvåtaktstalibanerna börja skrika om DFI! Visst, dom flesta stora tillverkarna har labbat med DFI, främst då för marint bruk. Funkar verkar det göra dessutom, med värden som tydligen t.o.m. spöar fyrtaktarna ibland. Om nu DFI är det bästa som hänt sedan färdigskivat bröd, varför har det då inte tagit över marknaden totalt? Och varför har dom flesta tillverkarna som leker med DFI, även moderna fyrtaktare i sitt sortiment? Den stora konspirationen igen..? Helt klart är dock, att vad man än tycker om diverse miljöorganisatoner och deras arbete, så kommer vi alla att påverkas förr eller senare. Förbudsivrarna skiter fullständigt i om en tvåtaktare har mer effekt per kubikcentimeter, men kan vi övertyga dom att en övergång till fyrtaktsmotorer i våra rekreationsfordon så kanske vi har större chans att få njuta av dom i framtiden. EPA har stenhårda regler på gång för nordamerika nu, det är därför som t.ex. snöskoterindustrin rustar sig med fyrtaktare och DFI-motorer nu. jag har inte exakt koll på vilket år dom nya reglerna träder i kraft, men det finns säkert info på nätet. Den branchen har ju klarat sig skapligt från miljöregler tidigare tack vare att den är såpass liten i jämförelse med andra, och det är till största del därför tvåtaktaren har levt längst i just skotrarna. Nu dras snaran dock åt även där.
Att man skulle gå över till fyrtakt av ekonomiska intressen är både sant och falskt. Rent produktionsmässigt så är naturligtvis en tvåtaktare i princip gratis att tillverka i ren jämförelse med en fyrtaktare, tack vare den enkla uppbyggnaden. (Möjligen ökar dock kostnaderna för garantiåtaganden något med tvåtaktare...) Men vad hjälper det när man inte kan sälja dom för att dom inte är tillåtna (Ex. V-Due)? Vad gäller racing och ekonomi så hänvisar jag till det jag skrev tidigare. Varför kasta pengar på tvåtakts R&D när vi ska sälja något helt annat?
Det som många inte tänker på, är att dom få fordon som fortfarande använder sig av tvåtaktsmotorer, t.ex. snöskotrar, lätta hojar osv., också kommer att drabbas indirekt av övergången mot fyrtakt. Hurdå? Jo, titta på några av dom viktigare innovationerna inom tvåtaktsmotorer för snöskotrar: Rörliga avgasportar och vevhusreeds till exempel. Bägge härstammar dom från utveckling avsedd för GP-racing, där dom använts sen 80-talet. Vad jag menar är att tvåtaktsutvecklingen troligen kommer att stagnera något när dom stora aktörerna med breda hängslen och mycket Yen i fickorna slutar lägga pengar på den. Användningsområdet kommer att bli smalare och smalare, och i och med det kommer det att finnas mindre och mindre pengar till utveckling. Fyrtaktsutvecklingen däremot är det full fart på. Nu kan man dessutom spionera på bilindustrin och deras racingverksamhet, och dra nytta av deras innovationer. Låter inte alls så dumt i mina öron.
Själv är jag lite kluven i frågan 2 vs. 4-takt. I hjärtat känner jag fortfarande för tvåtaktaren, men hjärnan säger mig att fyrtaktsframtiden är ljus! Vi får se, nästa nya vinterfordon jag köper blir troligen en fyrtaktare, men jag behåller nog tvåtaktarn och bygger en vild racer av den!
Puh, det vore kul om NÅN orkade läsa genom allt detta...