Undra hur många som kört på "fyllan"?

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Jag var hemma och fikade hos ett par kompisar ikväll.
Då kom vi in på hur mkt alkohol det är i en bärs, omräknat i ren starksprit då.
Vi räknade en stund på det om kom fram till vad vi tyckte var rimliga resultat.
Senare nu när jag kom hem så sökte jag nätet lite efter denna info för att se hur "rätt vi hade.
Gissa om jag blev förvånad när jag såg hur mkt det verkligen var!
Jag vet iaf att jag vid ett tillfälle kört hem efter att ha ätit middag och druckit en folköl.
Visst nu svepte jag inte bärsen och drog hem, men hur många skulle tagit den snaps som det motsvarar i sprit? :näsblod
Nåja här är länken som iaf gav mig en ordentlig tankeställare.

Bärs i sprit....

//Tobbe

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Hoj
KTM 540 SMR -06
Nix, det där är jag stenhård på. Aldrig kört efter jag har druckit inte ens efter en folkis. Det är endast dumt och korkat att riskera så mycket.

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Jag har väl själv inte kört precis efter man druckit en folköl, det blev iaf minst en timme efter jag druckit den som jag körde.
Men efter att fått dessa fakta så lär jag inte så mkt som se åt en folköl om det ska köras hem.
//Tobbe

Zormin

Aldrig under 10.000 rpm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX-10R
Jag skulle aldrig komma på tanken att köra påverkad eller åka med en påverkad.

Däremot har jag tidigare tagit lite lätt på det här med att köra trött. Det gör jag INTE längre. För tre år sen räddades förmodligen mitt liv av sidlinjen på E4:an. Efter att sovit dåligt mellan lör-sön satte jag mig i bilen söndag eftermiddag för att köra från Stockholm hem till Linköping. Strax efter Södertälje somnade jag och vaknade tack vare sidolinjens oväsen.

Jag kan inte understryka hur tacksam jag är över sidolinjens utformning. Efter en halvtimmes tupplur kunde jag fortsätta utan problem. Hem till tryggheten.

Vad är en halvtimmes sömn jämfört med ett helt liv..........

stony

Yes!! Nu ännu drygare
Gick med
30 Jun 2003
Hoj
Sålda
RiJo skrev:
OK, om man nu tar en fegis till middagen, hur länge
ska man vänta tills man får köra?

Inte någon exakt uträkning men ger ändå en ungefärlig
tid det handlar om.
http://www.aftonbladet.se/halsa/0005/20/sprit.html

SHIT!!!!

En sjua och 3-4 stark är ju inte svårt att få i sig på en kväll

"Du har cirka 3,63 promille i kroppen, och bör vänta minst 25 timmar innan du kör bil igen. :skrämd

3,63 promille! Shit! Dör man inte typ då :va

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Har alltid marginalerna på min sida. Minst 2,5tim/stor stark.
Alltså 10 stora stark=minst 25 tim utan bil från att man började dricka (om man druckit dom tio hyffsat regelbundet)

Har ALDRIG kört på fyllan, och kommer ALDRIG att göra det heller.(om inte en extrem nöd kräver det)

Faan att folk inte kan låta bli sponken om det ska köras! :mad: Jäkla förlorare.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Jag brukar spela poker med några kompisar om helgerna. Börjar med att dricka en (1) trettiotre (33) cl bärs kl 19-20 och kör sen hem på hojen någonstans mellan kl 00 och 05. Har jag alkohol i blodet? Svar nej. Det gäller att ha pli på sig själv bara och absolut inte ta några risker.

Last edited:

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
mb skrev:
Jag brukar spela poker med några kompisar om helgerna. Börjar med att dricka en (1) trettiotre (33) cl bärs kl 19-20 och kör sen hem på hojen någonstans mellan kl 00 och 05. Har jag alkohol i blodet? Svar nej. Det gäller att ha pli på sig själv bara och absolut inte ta några risker.
Det var väl ett liknande scenario som jag utövade.
Men hade du tagit det rena brännvinet i en hutt som det motsvarar?
Jag skulle det då inte iaf.
Jag kör inte påverkad heller, men förmodligen så har det nog varit närmare än man trott om man kollar in tabellerna.
Numera kommer jag iaf defenitivt se en folkbärs som "okörbar".
Lite lustig känsla man får när man tror sig ha varit så duktig och noga med detta.
//Tobbe

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Hoj
Såld...
RiJo skrev:
OK, om man nu tar en fegis till middagen, hur länge
ska man vänta tills man får köra?

Inte någon exakt uträkning men ger ändå en ungefärlig
tid det handlar om.
http://www.aftonbladet.se/halsa/0005/20/sprit.html

Du har cirka 5.44 promille i kroppen, och bör vänta minst 37 timmar innan du kör bil igen. (efter 12 7.2:eek:r och en snaps) :confused:

Dendär stämmer nog inte riktigt :3freak

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
PollySmurf skrev:
Du har cirka 5.44 promille i kroppen, och bör vänta minst 37 timmar innan du kör bil igen. (efter 12 7.2:eek:r och en snaps) :confused:

Dendär stämmer nog inte riktigt :3freak
Det har väl konstaterats att den där "mätaren" inte är vidare rättvis i andra trådar.
Det som slog mig var att en folköl motsvarar så mkt ren sprit.
Jag skulle för mitt liv inte ta ett glas starköl eller vin till maten om jag skulle köra hem efteråt, men jag vet många som säger "Men ett glas vin till maten kan man väl köra på?"
Det är skrämmande när man tänker efter hur många som säkert tycker dom är duktiga och inte dricker mer än 1 bärs till maten på krogen osv.
Säkert finns det dom som vet att man blir påverkad och tycker det är så pass lite att det inte gör ngt, men jag undrar som sagt hur många som hade tagit en snapps till maten ist för en bärs och sedan kört hem.
//Tobbe

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
n'Lasse skrev:
En halvliter 5,6% (volymprocent) öl kräver faktiskt 3,5 timmar om man räknar på 2cl 40% sprit per timme.

Hårklyverier iofs, men er stor stark är väl ändå 0,4....

Jag hade förmånen förut att ha tillgången till en riktig alkometer. Tjejen jobbade som fritidsledare, och dom hade en "riktig" kalibrerad sak. Kändes bra att ha när man var osäker dagen efter att man druckit lite vin till filmen och så..

Dagen efter en fest kör man ingenting.

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Jag törs fan inte ens röra nyckeln ens dagen efter.
Det värsta är ju att även om man känner sig ok så är man inte oftast det.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
tobbeviking skrev:
Men hade du tagit det rena brännvinet i en hutt som det motsvarar?
Jag skulle det då inte iaf.
Jag hade lugnt kört 5-8 timmar efter att ha svept en 4:a renat. I praktiken är 2 cl ren alkohol förbränt på ett par timmar, men man vill ju ha rejäl marginal på det.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Öhhh, "du har 4.45 promille och bör vänta 30 timmar innan du kör bil". Jag slutade dricka runt klockan 5-6 imorse och hade väl totalt under kvällen druckit runt en sjuttis och några smirnoff ice som jag inte räknade med. Men jag körde till mcdonalds för ca en timme sedan, var det dumt gjort? Känner mig lite sliten men knappast full iaf.
Och jag kör ALDRIG samma dag jag har druckit och smuttar inte ens på alkhol om jag kör, nolltolerans där. Men så jag ska inte köra dagen efter heller enligt den där, inte ens klockan 5 på kvällen :va Tror det är ruskigt bullshit, en annan skulle ju däcka med 4,5 promille i blodet ju.

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
mb skrev:
Jag hade lugnt kört 5-8 timmar efter att ha svept en 4:a renat. I praktiken är 2 cl ren alkohol förbränt på ett par timmar, men man vill ju ha rejäl marginal på det.
Jo jo men det var inte middag på krogen då ju.
Vad jag menar är att många tycker det är lungt att köra direkt efter att man druckit ett glas vin eller en starkbärs, det är ju inte så mkt alkohol.
Men jag kan ge mig fasen på att många av dom som skulle tagit ölen eller vinet och sedan drullat iväg med familjevagnen inte hade tagit en 4a brännvin.
//Tobbe

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Dee_cati skrev:
Öhhh, "du har 4.45 promille och bör vänta 30 timmar innan du kör bil". Jag slutade dricka runt klockan 5-6 imorse och hade väl totalt under kvällen druckit runt en sjuttis och några smirnoff ice som jag inte räknade med. Men jag körde till mcdonalds för ca en timme sedan, var det dumt gjort? Känner mig lite sliten men knappast full iaf.
Och jag kör ALDRIG samma dag jag har druckit och smuttar inte ens på alkhol om jag kör, nolltolerans där. Men så jag ska inte köra dagen efter heller enligt den där, inte ens klockan 5 på kvällen :va Tror det är ruskigt bullshit, en annan skulle ju däcka med 4,5 promille i blodet ju.
Korkat! Drack du upp ett helrör och ännu mer ska du fan inte köra nästa dag över huvud taget. Särskilt inte om festandet pågick till klockan 6 på morgonen :7peta

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
tobbeviking skrev:
Jo jo men det var inte middag på krogen då ju.
Vad jag menar är att många tycker det är lungt att köra direkt efter att man druckit ett glas vin eller en starkbärs, det är ju inte så mkt alkohol.
Men jag kan ge mig fasen på att många av dom som skulle tagit ölen eller vinet och sedan drullat iväg med familjevagnen inte hade tagit en 4a brännvin.
//Tobbe
Nej, det är sant. Händer väl lite då och då att folk åker dit på just det här också.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha