Känns som risky business... Visst en kool grej men sen när besättningen för femtonde gången informerar om att de behöver mer mat, syre och en ny micro kanske det börjar knipa lite någonstans eftersom transporten kostar några miljarder dollars och var tredje misslyckas.
Exakt! Placerar man folk på Mars även om de inte avses komma tillbaka lär det krävas fortlöpande transporter med diverse förnödenheter för att de ska klara sig. Pengarna lär inte lär räcka till på långa vägar sett i ett längre perspektiv. Sponsorerna tycker säkert att det är en rolig grej under uttagningen och en tid efter när tittare världen över tycker att det är intressant och spännande. Sedan går tiden och intresset för vad som händer på kolonin på mars lär minska betydligt. Det är väl då man får se olika stödgalor för att samla in pengar till räddningsaktioner där man skickar förnödenheter alternativt hämtar hem dem igen till någon astronomisk kostnad. Allt prime time i tv? Jag tror jag spyr snart. Hela projektet känns så sjukt kommersiellt. Jag kan inte se personerna man skickar till Mars som några pionjärer. Skulle i så fall vara ifall initiativtagarna eller initiativtagaren själv var en av personerna som åkte tillsammans med sin fru/sambo/flickvän/älskarinna. Som det är nu är det som man skickar frivilliga soldater på ett självmordsuppdrag. Vad är det för heroiskt i det?
Skiten ska väl vara självförsörjande?
Finns det någon lista att anmäla intresse på eller liknande?
En grupp personer som ska bli totalt 20 st runt 2033 eller vad det stod i en av uppgifterna jag såg. Skulle de klara av att vara självförsörjande utan support från jorden med jämna mellanrum? För att överleva på Mars lär de vara starkt beroende av avancerad teknik. Jag tvivlar starkt på att de är så pass självförsörjande att de skulle klara sig utan livlinor där förnödenheter skickas upp. Utan pengar lär det knappast ske och vem ska då ta ansvaret? Ska människorna på mars då ta kollektivt självmord och så intalar vi oss att expeditionen aldrig har hänt?
...Vad händer med en grupp fåtal människor som lever isolerade...
Coolt, är det någon som vill sponsra så ska jag fan söka!Ja det finns det. Alla mellan typ 20 och 40 kunde ansöka och det kostar 250 pengar, kommer dock ej ihåg vilken valuta, eller var jag läste det. Men nu vet du att du kan ansöka i alla fall..
Swedie kanske kan sponsra med ansökningsavgiften om du lovar att ha sporthoj.com tröja på dig vid resan..
Tänkte samma sak... Det vore ett intressant socialt experiment men när det väl börjar bli intressant så skulle nog informationslinan till allmänheten klippas.
"Besättningen" kommer bestå av telefonförsäljare, hårfrisörer och liknande viktiga personer för en kolonisering av en främmande planet, är iaf. vad som sägs till dom och dom kommer snabbt inse vikten av just deras närvaro för ett lyckat samhällsbygge och frivilligt ge sig iväg.......
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|