Undra hur man är funtad om man avser åka enkel väg till Mars?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Hmm, inga lagar gäller väl i jymden?

Då kan man köra jetefort! :banana

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Känns som risky business... Visst en kool grej men sen när besättningen för femtonde gången informerar om att de behöver mer mat, syre och en ny micro kanske det börjar knipa lite någonstans eftersom transporten kostar några miljarder dollars och var tredje misslyckas.

Exakt! Placerar man folk på Mars även om de inte avses komma tillbaka lär det krävas fortlöpande transporter med diverse förnödenheter för att de ska klara sig. Pengarna lär inte lär räcka till på långa vägar sett i ett längre perspektiv. Sponsorerna tycker säkert att det är en rolig grej under uttagningen och en tid efter när tittare världen över tycker att det är intressant och spännande. Sedan går tiden och intresset för vad som händer på kolonin på mars lär minska betydligt. Det är väl då man får se olika stödgalor för att samla in pengar till räddningsaktioner där man skickar förnödenheter alternativt hämtar hem dem igen till någon astronomisk kostnad. Allt prime time i tv? Jag tror jag spyr snart. Hela projektet känns så sjukt kommersiellt. Jag kan inte se personerna man skickar till Mars som några pionjärer. Skulle i så fall vara ifall initiativtagarna eller initiativtagaren själv var en av personerna som åkte tillsammans med sin fru/sambo/flickvän/älskarinna. Som det är nu är det som man skickar frivilliga soldater på ett självmordsuppdrag. Vad är det för heroiskt i det?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Exakt! Placerar man folk på Mars även om de inte avses komma tillbaka lär det krävas fortlöpande transporter med diverse förnödenheter för att de ska klara sig. Pengarna lär inte lär räcka till på långa vägar sett i ett längre perspektiv. Sponsorerna tycker säkert att det är en rolig grej under uttagningen och en tid efter när tittare världen över tycker att det är intressant och spännande. Sedan går tiden och intresset för vad som händer på kolonin på mars lär minska betydligt. Det är väl då man får se olika stödgalor för att samla in pengar till räddningsaktioner där man skickar förnödenheter alternativt hämtar hem dem igen till någon astronomisk kostnad. Allt prime time i tv? Jag tror jag spyr snart. Hela projektet känns så sjukt kommersiellt. Jag kan inte se personerna man skickar till Mars som några pionjärer. Skulle i så fall vara ifall initiativtagarna eller initiativtagaren själv var en av personerna som åkte tillsammans med sin fru/sambo/flickvän/älskarinna. Som det är nu är det som man skickar frivilliga soldater på ett självmordsuppdrag. Vad är det för heroiskt i det?

Skiten ska väl vara självförsörjande?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Skiten ska väl vara självförsörjande?

En grupp personer som ska bli totalt 20 st runt 2033 eller vad det stod i en av uppgifterna jag såg. Skulle de klara av att vara självförsörjande utan support från jorden med jämna mellanrum? För att överleva på Mars lär de vara starkt beroende av avancerad teknik. Jag tvivlar starkt på att de är så pass självförsörjande att de skulle klara sig utan livlinor där förnödenheter skickas upp. Utan pengar lär det knappast ske och vem ska då ta ansvaret? Ska människorna på mars då ta kollektivt självmord och så intalar vi oss att expeditionen aldrig har hänt?

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Handling och konsekvenstänkandet dog ju ut med generationerna födda på 90-talet.
Cool grej att bli stor kändis genom att vara med i den ultimata dokusåpan ju.
Sen att ALLA människor man kommer träffa resten av livet också är med i samma såpa det är det ingen som tänker på..

Cirkus

Ny medlem
Gick med
20 May 2006
Hoj
Varierar...
Finns det någon lista att anmäla intresse på eller liknande?
:D

Ja det finns det. Alla mellan typ 20 och 40 kunde ansöka och det kostar 250 pengar, kommer dock ej ihåg vilken valuta, eller var jag läste det. Men nu vet du att du kan ansöka i alla fall..

Swedie kanske kan sponsra med ansökningsavgiften om du lovar att ha sporthoj.com tröja på dig vid resan..

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
En grupp personer som ska bli totalt 20 st runt 2033 eller vad det stod i en av uppgifterna jag såg. Skulle de klara av att vara självförsörjande utan support från jorden med jämna mellanrum? För att överleva på Mars lär de vara starkt beroende av avancerad teknik. Jag tvivlar starkt på att de är så pass självförsörjande att de skulle klara sig utan livlinor där förnödenheter skickas upp. Utan pengar lär det knappast ske och vem ska då ta ansvaret? Ska människorna på mars då ta kollektivt självmord och så intalar vi oss att expeditionen aldrig har hänt?

Easy!

Shadow

"Bhyggde?!.. nää!..."
Gick med
7 Aug 2008
Hoj
2007 Honda CBR600RR
Säga att de lyckas bli självförsörjande, men det kommer ju fortfarande finnas andra aspekter som är känns som ännu mer riskabla.

Se vad historia på jorden har lärt oss. Vad händer med en grupp fåtal människor som lever isolerade, bildar inavlade familjer och som inte har några lagar att följa (eller för att ta ett mer realistiskt exempel på jorden; där det är så isolerat att om lagen inte följs, märks det inte)? Jo.. det är nog bra ett tag, sen börjar saker gå snett, och folk börjar ha ihjäl varandra.

Visst att det är drömmar och lek, men se ändå på vad si-fi'n har lärt oss och försök utveckla saker som konstgjort gravitation, snabbare sätt att färdas på i rymden, ännu effektivare sätt att rena vatten, skapa en konstgjord fotosyntes för att få syre och kanske vänta tills teknologin har utvecklats så vi kan få över fler folk på en gång..

Ge det en 50-100 år till från nu eller så..

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ja det finns det. Alla mellan typ 20 och 40 kunde ansöka och det kostar 250 pengar, kommer dock ej ihåg vilken valuta, eller var jag läste det. Men nu vet du att du kan ansöka i alla fall..

Swedie kanske kan sponsra med ansökningsavgiften om du lovar att ha sporthoj.com tröja på dig vid resan..
Coolt, är det någon som vill sponsra så ska jag fan söka!:tummenupp

Shadow

"Bhyggde?!.. nää!..."
Gick med
7 Aug 2008
Hoj
2007 Honda CBR600RR
:tummenupp Tänkte samma sak... Det vore ett intressant socialt experiment men när det väl börjar bli intressant så skulle nog informationslinan till allmänheten klippas.

precis!
bah.. jag ser inte meningen med det här än.. satsningen borde ligga i teknologin först så de kan utföra detta lätt och smidigt. Inte samla ihop pengar till ett projekt som kommer halta fram långsiktigt.

Någon nämnde något om gladiatorer på romartiden? Det är precis vad detta kommer bli.. fast på de kommer ha ihjäl varandra på mars, inte i Colosseum.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Finns ju lite olika grupper som bor isolerade i ex. Sydamerika och de klarar sig fint på egen hand. Men de är förvisso ovetande om vad som finnes utanför vilket i sig kanske är en fördel då mycket är deprimerande..

C.Silfverbielke

28 grams
Gick med
7 May 2012
Hoj
rad4
Skönt man kan WhatsAppa hem iaf...

Contacting friends at home is possible by video, voice or text message (e-mail, WhatsApp, sms), but real time dialogue is not possible, because of the time delay.

huSSe

husse
Gick med
1 May 2007
Hoj
Kå Te eM 690r
Svensk Robinson variant.
Robinson mars 2033.
Robinson Robban ska med.
Och några från gamla farmen gänget
Finns några färgstarka personligheter
Där oxå.
Text gubben med yxan, och naken Janne..

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Hmm, två män och två kvinnor? Nää det hänger inte jag mä på! 3 kvinnor och jag skall det va! Oskulder i himlen ska man få!

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
"Besättningen" kommer bestå av telefonförsäljare, hårfrisörer och liknande viktiga personer för en kolonisering av en främmande planet, är iaf. vad som sägs till dom och dom kommer snabbt inse vikten av just deras närvaro för ett lyckat samhällsbygge och frivilligt ge sig iväg.......

C.Silfverbielke

28 grams
Gick med
7 May 2012
Hoj
rad4
"Besättningen" kommer bestå av telefonförsäljare, hårfrisörer och liknande viktiga personer för en kolonisering av en främmande planet, är iaf. vad som sägs till dom och dom kommer snabbt inse vikten av just deras närvaro för ett lyckat samhällsbygge och frivilligt ge sig iväg.......

Njae, kolla här. Slipade ingenjörer och företagsledare verkar det som.. http://applicants.mars-one.com/overview/rating/

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping