Undra hur man är funtad om man avser åka enkel väg till Mars?

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Hoj
Ducati 900SS
Livstids isolercell. Frivilligt! Hur tänkte de där? :va

Vill de dra in pengar så de väl göra en prototyp på jorden och låsa in dem där, och kasta bort nyckeln. Så kan vi se hur länge de överlever efter att de insett att loppet är kört.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har en polare som garanterat skulle vilja göra en enkel resa till mars bara för att få resa i rymden, samt bosätta sig på en annan planet. Själv skulle jag nog vilja ha med ett par polare med, och hojen. ;)

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jag blev ju lite lockad att skicka in en ansökan bara för att se hur långt i antagningen man kommer.

Många sökande verkar ha ett intresse av fantasy romaner och filmer (säkert Star Trek och dylikt) och rollspel av olika slag samt ett intresse av datorer. Det kanske inte så förvånande att det är den typen av människor som söker sig till det här. Tror du att du hade uppskattat sällskapet livet ut? En retorisk fråga så klart.

En hel del av de sökande är nog inte särskilt seriösa utan ser ansökan som en marknadsföring av sig själva. Om man vill göra reklam för sig själv där man exponeras till världens alla hörn är man nog på rätt ställe. Fast om det leder till något det är en annan fråga.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
"Besättningen" kommer bestå av telefonförsäljare, hårfrisörer och liknande viktiga personer för en kolonisering av en främmande planet, är iaf. vad som sägs till dom och dom kommer snabbt inse vikten av just deras närvaro för ett lyckat samhällsbygge och frivilligt ge sig iväg.......

Liftarens guide till galaxen.
Tror att jag blir tvungen att mp3lyssna den igen.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Liftarens guide till galaxen.
Tror att jag blir tvungen att mp3lyssna den igen.

Minst 20 år sedan jag läste den boken. Tyckte den var underhållande då minns jag. Såg senare filmen som jag inte tyckte höll samma nivå. Men det var bra många år mellan jag läste boken och så filmen. Vem vet vad man hade tyckt idag om boken?

Foccan

Som en schäfer....
Gick med
21 Mar 2011
Hoj
R1
Livstids isolercell. Frivilligt! Hur tänkte de där? :va

Vill de dra in pengar så de väl göra en prototyp på jorden och låsa in dem där, och kasta bort nyckeln. Så kan vi se hur länge de överlever efter att de insett att loppet är kört.

Du menar Big Brother? :D

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Tror du att du hade uppskattat sällskapet livet ut? En retorisk fråga så klart.

Jag skulle aldrig åka före min 85-årsdag men ja jag tror jag skulle kunna uppskatta sällskapet. Om jag anmälde mig så vore det inte för att åka utan bara för att se om jag klarade kraven.

Jag tror faktiskt att de som läser fantasyböcker och andra naiva tomtenissar blir knappast antagna och jag tror faktiskt att bland de som faktiskt blir antagna så skulle det nog vara människor som jag antagligen uppskatta att sällskapa med. Urvalet av tokstollar är så pass högt att jag tror det kommer vara ganska begåvade tokstollar som åker och de brukar vara ganska givande att sällskapa med.

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Världen blev inte upptäckt av folk som levde för att se till att det fanns ved i brasan...

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Minst 20 år sedan jag läste den boken. Tyckte den var underhållande då minns jag. Såg senare filmen som jag inte tyckte höll samma nivå. Men det var bra många år mellan jag läste boken och så filmen. Vem vet vad man hade tyckt idag om boken?

Läs/lyssna igen.
Filmen är naturligtvis oerhört mycket sämre, men böckerna (en trilogi i fem delar) håller ännu.

mas95jed

Semiprofessionell
Gick med
11 Nov 2012
Hoj
Suzuki GSX 1400 -02

Jag har för mig att fortsättningen på den sketchen lösteresten åxå, att det växte upp mängder med Niel där Rick grävde ner honom.. Jag må ha fel, det var säker 30 år sedan jag såg den där sist. Men fan va bra de var! Favoriten är fortfarande "Morning has broken".. :Bugar

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det har faktiskt testats det här med isolation. 520 dagar med en grupp om 6 i Mars 500 projektet.
Och ingen hade ihjäl någon :tummenupp

http://en.wikipedia.org/wiki/MARS-500

Skillnaden är de som skickas till Mars stannar på Mars och kommer aldrig kunna straffas på jorden. Dom som isolerades på jorden ser antagligen fram mot en fortsatt normal tillvaro efter isoleringen och har helt andra incitament att fortsätta bete sig "normalt". De nya invånarna på Mars kan ju utnämna Mars till en självständig republik, 5 personer på Mars kan besluta att den sjätte ska dömas till döden för att han stal en smörgås.
Det kan nog lätt skapas någon slags flugornas herre.

Det beror ju även på vilka individer som hamnar där. En av dem kanske retar gallfeber på de övriga, någon kanske har mentala problem som utbryter efter några år i isolering.

Eller så blir Mars ett nytt paradis där alla lever i harmoni. Vem vet?

Sen kommer väl folket från jorden försöka guida osv vilket förhoppningsvis bidrar till stabilitet men om gruppen tröttnar på "gud" i högtalaren som ger order så kanske dom beslutar sig för att klippa kablarna till högtalaren? Finns ganska mycket som kan hända så jag ger inte så mycket för ett enskilt experiment.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Skillnaden är de som skickas till Mars stannar på Mars och kommer aldrig kunna straffas på jorden. Dom som isolerades på jorden ser antagligen fram mot en fortsatt normal tillvaro efter isoleringen och har helt andra incitament att fortsätta bete sig "normalt". De nya invånarna på Mars kan ju utnämna Mars till en självständig republik, 5 personer på Mars kan besluta att den sjätte ska dömas till döden för att han stal en smörgås.
Det kan nog lätt skapas någon slags flugornas herre.

Det beror ju även på vilka individer som hamnar där. En av dem kanske retar gallfeber på de övriga, någon kanske har mentala problem som utbryter efter några år i isolering.

Eller så blir Mars ett nytt paradis där alla lever i harmoni. Vem vet?

Sen kommer väl folket från jorden försöka guida osv vilket förhoppningsvis bidrar till stabilitet men om gruppen tröttnar på "gud" i högtalaren som ger order så kanske dom beslutar sig för att klippa kablarna till högtalaren? Finns ganska mycket som kan hända så jag ger inte så mycket för ett enskilt experiment.

Jo det är klart att det inte blir helt samma sak men jag tror ändå att 17 månader i isolering är tillräckligt länge för att man ska spåra ur om man har de tendenserna.
Förmodligen kommer det göras iaf några tester på det gäng som skickas upp.

Men ja det ska bli intressant att se hur det går för jag är övertygad om att det kommer skickas upp folk under min livstid iaf.

Ogmike

Mitgleider
Gick med
4 Sep 2009
Hoj
2020 Kawa Ninja 1000 SX

Jag läste en artikel en gång om ett par bergsklättrare som blev isolerade i ett tält högt upp pga en snöstorm. Den ene av dem utvecklade långt gångna planer på att mörda den andre och orsaken var att han sörplade på sitt te för högljutt.

:hihi

Ogmike

Mitgleider
Gick med
4 Sep 2009
Hoj
2020 Kawa Ninja 1000 SX
Det är ju dåliga odds eftersom man måste vara lite knäpp från början för att ställa upp på det där.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping