undran om rättegång

stoffe69

Y2J
Gick med
9 Oct 2005
Hoj
utan
Hej, nu gäller detta iof inte mc, utan bil, då jag inte tagit mc kort ännu,
i maj torskade jag 81 blås på en 50 väg i ett industriområde, nekade på plats. dom tog mitt körkort iaf i 2 månader, har fått tillbaka det och allt är frid och fröjd, fick papper idag på stämning till tingsrätt.

vad kan jag vänta mig?

drar dom kortet igen om jag döms? bäst att erkänna?
har ingen prövotid kvar.
vinner man något på att neka förutom böteskostnaderna?`

hur skulle ni göra?

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
Hum, låter knepigt att du ska på rättegång om du redan varit av med och fått tillbaka kortet?

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
har du andra körkortsdomar???
om man åker för fort 3 ggr inom 2år (tror jag) så drar de in kortet..
verkar dock väldigt skumt när du redan blivit av med kortet en gång...

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
tramp
stoffe69 skrev:
2536929 Hej, nu gäller detta iof inte mc, utan bil, då jag inte tagit mc kort ännu,
i maj torskade jag 81 blås på en 50 väg i ett industriområde, nekade på plats. dom tog mitt körkort iaf i 2 månader, har fått tillbaka det och allt är frid och fröjd, fick papper idag på stämning till tingsrätt.

vad kan jag vänta mig?

har ingen prövotid kvar.

hur skulle ni göra?
Har du inget att komma med vid rättegången skulle jag föreslå att du ringer åklagaren och frågar om du inte bara kan betala böterna och så kan dom ställa in rättegången. Funkar inte det kan du fråga om dom kan hålla rättegången utan att du medverkar.
Rättegången handlar bara om böterna, inga mer påföljder är att vänta.

stoffe69

Y2J
Gick med
9 Oct 2005
Hoj
utan
dom tog kortet på plats. i brevet från länstinget stod det att jag är misstänkt för brott, kommer troligen fällas, därför drog dom in det i 2 månader, inget snack om några böter alls, fick tillbaka kortet,( var tvungen att ta nytt foto o skicka in) första gången något sådant händer så jag har inte råkat ut för några andra trafikdomar.

tycker det känns lite overkill med rättegång, men sådan är väl lagen, om ja torskar vid rättegång då jag igentligen inte har något att komma med, skrev att jag provkörde en bil och lyssnade efter missljud och inte tänkte på hur fort det gick, (vilket var sant) .

men låt oss säga att ja hamnar i rättegång och dom dömer mig el att jag erkänner när dom frågar mig, vad händer då? kan dom ta kortet (vilket jag är mest rädd om) el får jag bara böter alt rättegångskostnader?

schneberger

Bannad
Gick med
26 Sep 2005
Hoj
CC Dominator
det är nog mest böterna det handlar om , det är det som känns troligast.. har också fått ett sådant brev en gång.. dock så berode det p åatt jag "glömde" att betala böterna

schneberger

Bannad
Gick med
26 Sep 2005
Hoj
CC Dominator
det är nog mest böterna det handlar om , det är det som känns troligast.. har också fått ett sådant brev en gång.. dock så berode det p åatt jag "glömde" att betala böterna

stoffe69

Y2J
Gick med
9 Oct 2005
Hoj
utan
ringde idag och hörde mig för... sur otrevlig äldre dam talade om för mig att det var inte möjligt att ändra på det här nu när det gått så lång tid som det så fint hette...

man kan inte göra annat än skriva på och få komma till förhandling som hon kallade det.
kostar detta inte staten massa pengar? har ju inte fått hem papper utifall man velat erkänna tidigare t ex. alla nekar väl när man är rädd för att ev förlora sitt körkort.

tycker det känns så larvigt och onödigt att behöva åka på en sån här sak.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Körkortsindragning är en administrativ åtgärd som länsstyrelsen gör. Att polisen tog det från dig var på grund av att det var han som stoppade dig.

Kraftig fortkörning resulterar i körkortsindragning och böter/fängelse.
Körkortet har du redan varit av med så det är väl en böter som du har att se fram emot. :gnissla

Yoshi_gixxeRR

www.stunthoj.com
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
DRZ-400 -07
Rättegång handlar om straff för ditt brott.
Det har inget att göra med ditt KK, det har länstyrelsen hand om.
Och 31km/h förfort brukar ge 1-2mån indraget KK, o du har redan haft det indraget så det blir nog inget mer indraget om det inte dyker upp ngt nytt på rättegången ex:vårdslöshet o dyl

Troligen kommer du fällas för 31 km/h för fort o få pengaböter.

That´s it...

.../Yoshi

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
stoffe69 skrev:
2544181 ringde idag och hörde mig för... sur otrevlig äldre dam talade om för mig att det var inte möjligt att ändra på det här nu när det gått så lång tid som det så fint hette...

man kan inte göra annat än skriva på och få komma till förhandling som hon kallade det.
kostar detta inte staten massa pengar? har ju inte fått hem papper utifall man velat erkänna tidigare t ex. alla nekar väl när man är rädd för att ev förlora sitt körkort.

tycker det känns så larvigt och onödigt att behöva åka på en sån här sak.

Ge fan i att inställa dig till rättegången. Då blir du dömd i din frånvaro till x kr i böter. Allt frid och fröjd och du slipper närvara. Dömd blir du ju med 99,9 procents sannolikhet även om du inställer dig. De kommer inte att dra kortet en gång till.

stoffe69

Y2J
Gick med
9 Oct 2005
Hoj
utan
det hela rör sig om böter dvs... och det lär väl vara 2000kr som var max vid det tillfället.
om dom lyckas med vårdslöshet i ett industriområde ja då blir jag väl jävligt lycklig...
men som sagt, 2 månader indraget redan, så det handlar bara om böterna... skönt...

Swedecat

Inspekterar diken
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
Thundercat
stoffe69 skrev:
2544250
om dom lyckas med vårdslöshet i ett industriområde ja då blir jag väl jävligt lycklig...
men som sagt, 2 månader indraget redan, så det handlar bara om böterna... skönt...

Vad har dem stämt in dig för? Hastighetsöverträdelse? Eller vårdslöshet i trafik också?

Står det bara hastighetsöverträdelse på stämningsansökan så är det bara hastighetsöverträdelsen som kan behandlas.

Har du inga bra kort(Invändningar på hastighetsmätningen eller att du jobbar som läkare, sjuksköterska, veterinär eller liknande och hade bråttom i tjänsten) på handen så är det smidigast för alla om du betalar in böterna och pratar med åklagaren så att ni inte behöver mötas i rätten.

stoffe69

Y2J
Gick med
9 Oct 2005
Hoj
utan
det står Hastighestöverträdelse, inget annat=)
har inga bra kort tyvärr...

ringde som sagt idag...och det gick inte... men det var ju iof till tingsrätten...

klas killer

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2006
Hoj
CBR 600/CBR 954RR/XR 650R
Det som rättegången kommer att avgöra är om du är skyldig eller inte till att ha kört för fort. Eftersom du nekar (trots, vad jag förstår det som, att du har kört för fort:huvet ) har du rätt att få din sak prövad i domstol. Det som rättsväsendet skall ta ställning till är om du är skyldig samt vilken påföljden skall bli, alltså straffet.

När man blir tagen för fortkörning tar polisen kortet på plats om man kört mer än 30km/tim för fort. Detta skickas tillsammans med en kopia på rapporten till Länstyrelsen som avgör om du är lämplig att ha behörighet att köra bil. Anledningen till att de redan har dragit in körkortet antar jag är att det klart framgår av polisens rapport vad som hänt.

Neka kan man alltid göra men kan polisen visa att det mätt upp din hastighet på ett korrekt sätt kommer domstolen att gå på deras linje.

stoffe69

Y2J
Gick med
9 Oct 2005
Hoj
utan
Jag nekade på plats...eftersom ja försökte behålla kortet.... men det sket sig...hur som helst... skickar väl in pappret och tar mitt straff. körde ju för fort... men som regel på plats ville jag inte erkänna... men ja vill ju inte förlora mitt kort igen eller behöva ta om det....eller få rättegångskostnader... allt jag oroat mig för.

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Piagio med trampor
Skall själv o besöka tinget efter en jag var lite för nära upplevelse. sitter här idag med trasig kropp ny moppe o 60k fattiagare...smitning trotts snuten var på plats de gjorde tjänste fel...men wtf någon måste de ju ha skyldig.
Bara o bita surt... jag skall läsa kallleanka för dem då jag inte behöver någon advokat!

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
stoffe69 skrev:
2536929 Hej, nu gäller detta iof inte mc, utan bil, då jag inte tagit mc kort ännu,

vad kan jag vänta mig?

har ingen prövotid kvar.

hur skulle ni göra?

Har du redan varit av med kortet i två månader lär de ju inte knycka de två till.

/O

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...