Undring om vinterdäck

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
I veckan kom det ett uttalande om att många har vinterdäcken felmonterade. Tydligen menar man att de bästa däcken ska sitta bak för att förhinda att man får bakhjulssläpp. Ok, det låter lite troligt men samtidigt så har, i min värld, framdäcken en del hyfsat viktiga uppgifter såsom styrning, broms och acceleration. Borde inte det medföra att det vore viktigare att ha bra däck fram???
Eller är ett bakhjulskast verkligen det farligaste man kan råka ut för?
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
För folk som inte är intresserade av bilkörning är understyrning lättare att hantera än överstyrning.
 

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
V11 Sport -01
I synnerhet om bakvagnskastet kommer under inbromsning i 90 knyck, då kunde iaf jag hålla mig för skratt.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
En teori jag hört, minns inte vart. De menade att man lättare låser bakhjulen och att abs därmed aktiveras tidigare med längre stoppsträcka som följd. Man ska m a o få ut mer av den maximala bromsförmågan med de bättre däcken bak. Jag är skeptisk, vilket är en rättighet att vara.

En annan säkerhetsaspekt är ju att kommer man inte loss med sin framhjulsdrivna pråm inträffar inga olyckor...

Nu har jag ett flertal gånger testat med bästa mönstret bak och traktordäcken (hyperbol) åker fram igen för de vill jag slita upp på min felhjulsdrivna budgetfolkbil, dvs gammal octavia.
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Det argumentet som använts genom åren är att det är enklare och oftast säkrare att hantera en situation där framhjulen släpper än bakhjulen. Det kan man nog inte säga så mycket om. De allra flesta bilarna (även många äkta sportbilar) har ett understyrt beteende redan från fabrik och det ytterst medvetet. Argumenten är desamma som det här med att man ska montera de bästa däcken bak. Man anser att det är säkrare att bilen understyr än att den överstyr och föraren förlorar kontrollen helt och hållet.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Den rekommendationen beror på ett ganska enkelt faktum.
Om framdäcken är dom sämre så är det många som lättare känner att det blir dåligt fäste då dom tappar lite styrförmåga. Om bakvagnen släpper så är det lättare att förare som inte är så med missar ett litet släpp.

Men den stora grejen är att det är bättre om framhjulen släpper än om bakhjulen. Anledningen är att om man åker åt skogen så är det bättre att komma med fronten först än det är att komma med sidan först. Man har enormt mycket bättre deformationszoner framtill än i sidan. Det är alltså större chans att klara en kollision där fronten kommer först än en där sidan kommer först. Därför är det bättre om framhjulen släpper så man går med just fronten först.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag tycker det borde vara obligatorisk att lära sig köra med sladd, och häva sladd, för att få körkortet. För vi har ju halka 3 månader om året här i landet, så man tycker att det borde vara något som alla ska kunna. Halkbanan verkar mest vara för att man ska få känna att jooo, när det är halt så är det halt... :va
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Det är bara att konstatera att det finns goda argument för att man ska ha de bättre däcken bak! Tackar för hjälpen även om det visade att min tanke var naiv och fel...:gråta
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är bara att konstatera att det finns goda argument för att man ska ha de bättre däcken bak! Tackar för hjälpen även om det visade att min tanke var naiv och fel...:gråta

Du är i gott sällskap med 30% av befolkningen (eller vad det nu var) :tummenupp
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Tror det är ganska bra att ha 4 bra vinterdäck, men sen är ju inte jag akademiker heller :tungan
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag tycker det borde vara obligatorisk att lära sig köra med sladd, och häva sladd, för att få körkortet. För vi har ju halka 3 månader om året här i landet, så man tycker att det borde vara något som alla ska kunna. Halkbanan verkar mest vara för att man ska få känna att jooo, när det är halt så är det halt... :va

Halkbanan tjänar sitt syfte väl. Eleverna får känna hur det känns när bilen inte går att kontrollera. Jag tror inte det behövs fler kostsamma moment i körkortsutbildningen. Det är ju bara att ge sig ut på valfri större parkering en sen kväll och leka loss och testa hur bilen uppför sig under olika inputs.

Ingen som tar körkort för bil eller mc är fullärd och jag tror inte att kostsamma moment i utbildningen kommer att öka deras förutsättningar att överleva i trafiken. Alla är vi nybörjare någon gång.
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
TS är inte ensam. Jag sätter också de bästa fram. Jag prioriterar attt ta mig fram och komma loss över att undvika ofrivilliga bakvagnskast. Jag vet vilken situation som uppräder oftast
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Halkbanan tjänar sitt syfte väl. Eleverna får känna hur det känns när bilen inte går att kontrollera. Jag tror inte det behövs fler kostsamma moment i körkortsutbildningen. Det är ju bara att ge sig ut på valfri större parkering en sen kväll och leka loss och testa hur bilen uppför sig under olika inputs.

Ingen som tar körkort för bil eller mc är fullärd och jag tror inte att kostsamma moment i utbildningen kommer att öka deras förutsättningar att överleva i trafiken. Alla är vi nybörjare någon gång.
Ja, men det ska ju redan ut och fånas på halkbana. Kan ju lika gärna passa på att ta det då.
Annars kan det ju införas krav på vidareutbildning efter några år, så kanske det blir lite högre ribba på förarna. :)

Jag brukar ge mig ut på en parkering eller stor jävla plan och sladda runt i den första snön för att känna på hur bilen beter sig i halkan, gärna några gånger under vintern med, men då är det mest rekreation. ;) De flesta gör ju däremot inte det, och kan inte hantera ens en liten sladd.
 

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Det är bara att konstatera att det finns goda argument för att man ska ha de bättre däcken bak! Tackar för hjälpen även om det visade att min tanke var naiv och fel...:gråta
Å andra sidan finns det några för att ha de bättre fram också om man utgår från att du har framhjulsdrift. Sätter du de bättre däcken i fram slits de fortare än bakdäcken och du får ett ännu ojämnare slitage istället för att jämna ut det. Du får dessutom svårare att få fäste, speciellt vid alla uppslirade korsningar och branta backar.

Med det sagt har jag ändå de bättre i bak av de anledningarna som nämnts tidigare i tråden. Överväger dock att testa att byta plats på dem då jag redan haft problem att få fäste på vissa ställen. Då får man istället ta det lite lugnare ibland och vara mer medveten om bakvagnen men det tror jag det kan vara värt.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Ja, men det ska ju redan ut och fånas på halkbana. Kan ju lika gärna passa på att ta det då.
Annars kan det ju införas krav på vidareutbildning efter några år, så kanske det blir lite högre ribba på förarna. :)

Jag brukar ge mig ut på en parkering eller stor jävla plan och sladda runt i den första snön för att känna på hur bilen beter sig i halkan, gärna några gånger under vintern med, men då är det mest rekreation. ;) De flesta gör ju däremot inte det, och kan inte hantera ens en liten sladd.

Det hade nog varit bättre om man låtit folk gå någon form av obligatorisk säkerhetskurs senare när de fått lite mer erfarenhet. Gick Scuderia Hanseat för några år sedan och deltar man för första gången är det ett obligatoriska moment på övningsbanan. Ett där bilen sätts i sladd och man ska hinna parera innan den bryter ut. Något sådant borde man ha här hemma. Men det hade antagligen varit för kostsamt att ha en sådan anläggning i anknytning till t ex Knutstorp där man gör halkövningen om man tar körkort i Helsinborg.

Jag brukar också ge mig ut och provocera fram sladd på någon öde parkering eller öde industriområde när nysnön faller varje år. Mest för att jag tycker att det är roligt, men det finns ju ett moment i det hela att man faktiskt blir bättre på att hantera bilen på halt underlag och är införstådd i hur den uppför sig i olika situationer.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Å andra sidan finns det några för att ha de bättre fram också om man utgår från att du har framhjulsdrift. Sätter du de bättre däcken i fram slits de fortare än bakdäcken och du får ett ännu ojämnare slitage istället för att jämna ut det. Du får dessutom svårare att få fäste, speciellt vid alla uppslirade korsningar och branta backar.

Med det sagt har jag ändå de bättre i bak av de anledningarna som nämnts tidigare i tråden. Överväger dock att testa att byta plats på dem då jag redan haft problem att få fäste på vissa ställen. Då får man istället ta det lite lugnare ibland och vara mer medveten om bakvagnen men det tror jag det kan vara värt.

När det gäller sommardäcken på en framhjulsdriven bil med samma dimensioner fram och bak brukar jag förutsatt att det inte är för stor skillnad i mönsterdjup ibland sätta de sämsta däcken bak väl medveten om att greppet är sämre där bak i väta. Detta för att jämna ut slitaget så att man kan byta alla fyra hjulen samtidigt. Bakhjulen på en framhjulsdriven bil slits knappt om man inte nu har aggressiva hjulinställningar från fabrik som sliter ner dem i innerkanten.

Vinterdäck känns det inte lika aktuellt att skifta mellan fram och bak. Ofta är det för stor skillnad i slitage mellan bak och framdäcken för att det ska vara värt att chansa kan jag tycka. Risken för att få sladd är ju betydligt högre på vintern och det är bara onödigt att riskera att hamna i en situation där man förlorar kontrollen över bilen och kanske hamnar i mötande fil och drar in andra i olyckan. Det är roligt att köra en bil som överstyr, men kanske inte ute i bland allmänheten.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det hade nog varit bättre om man låtit folk gå någon form av obligatorisk säkerhetskurs senare när de fått lite mer erfarenhet. Gick Scuderia Hanseat för några år sedan och deltar man för första gången är det ett obligatoriska moment på övningsbanan. Ett där bilen sätts i sladd och man ska hinna parera innan den bryter ut. Något sådant borde man ha här hemma. Men det hade antagligen varit för kostsamt att ha en sådan anläggning i anknytning till t ex Knutstorp där man gör halkövningen om man tar körkort i Helsinborg.

Jag brukar också ge mig ut och provocera fram sladd på någon öde parkering eller öde industriområde när nysnön faller varje år. Mest för att jag tycker att det är roligt, men det finns ju ett moment i det hela att man faktiskt blir bättre på att hantera bilen på halt underlag och är införstådd i hur den uppför sig i olika situationer.

Jaoh, fast, vi har ju åtminstone nån månad om året ganska perfekta förhållanden med lite halka att öva på. ;)
Men, det lär nog aldrig hända, lika lite som återkommande körprov eller teoriprov för att se till att folk glömmer av regler. XD

Jaja, nu ska jag nog snart dra med sambon ut så hon får testa att köra min vålvååå! :fyllisar
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jaoh, fast, vi har ju åtminstone nån månad om året ganska perfekta förhållanden med lite halka att öva på. ;)
Men, det lär nog aldrig hända, lika lite som återkommande körprov eller teoriprov för att se till att folk glömmer av regler. XD

Jaja, nu ska jag nog snart dra med sambon ut så hon får testa att köra min vålvååå! :fyllisar

Det är viss skillnad mellan förhållandena här nere och norrut. Var bor du?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är viss skillnad mellan förhållandena här nere och norrut. Var bor du?

Fram tills i fredags bodde jag i Karlskrona. Nu bor jag några kilometer utanför Enköping. Innan dess har jag bott i Kalmar och Vimmberby, så har hyfsad koll på vädret där söderut med. ;) Har dessutom ett par nära vänner boende i Helsingborg, så jag har varit där nån gång eller två i månaden tills rätt nyligen. Planerar på att börja åka dit lite oftare igen när ekonomi och livet tillåter. Och visst, det är lite ledsnare vinter där i Skåne, men helt snöfritt är det väl inte hela vintern. ;) Har iaf inte varit de vintrarna jag styrt kosan dit. Fast det är klart, en hel månad kanske det inte alltid lyckats med.

En lite kul grej är att pga de senaste årens ganska styva vintrar även söderut har folk i Karlskrona och omnejd faktiskt lärt sig köra i halka, i mycket större utsträckning än vad folk här i Enköping verkar kunna.
 

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
När det gäller sommardäcken på en framhjulsdriven bil med samma dimensioner fram och bak brukar jag förutsatt att det inte är för stor skillnad i mönsterdjup ibland sätta de sämsta däcken bak väl medveten om att greppet är sämre där bak i väta. Detta för att jämna ut slitaget så att man kan byta alla fyra hjulen samtidigt. Bakhjulen på en framhjulsdriven bil slits knappt om man inte nu har aggressiva hjulinställningar från fabrik som sliter ner dem i innerkanten.

Vinterdäck känns det inte lika aktuellt att skifta mellan fram och bak. Ofta är det för stor skillnad i slitage mellan bak och framdäcken för att det ska vara värt att chansa kan jag tycka. Risken för att få sladd är ju betydligt högre på vintern och det är bara onödigt att riskera att hamna i en situation där man förlorar kontrollen över bilen och kanske hamnar i mötande fil och drar in andra i olyckan. Det är roligt att köra en bil som överstyr, men kanske inte ute i bland allmänheten.
Visst kan det vara en viss chansning men för egen del tror jag att fördelarna kunde överväga nackdelarna. En stor del av min körning sker inom staden som består av två berg, några veckor om året på fjällorter där det ofta kan vara svårt med framkomligheten och resterande delar är motorvägskörning där det för det mesta är bra underlag och nästan bara går rakt fram.

Med andra ord relativt få situationer där man riskerar sladd men desto fler där man riskerar att inte ta sig fram.
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top