Undring om vinterdäck

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
...bromsarna...

De har dock ett högt bruksvärde och det är skönt att det finns något att köra runt med som man inte behöver vara rädd om när man väl är där uppe.

Problemet med bromsarna att bromsarna kärvar är helt enkelt att dom inte används och jag tror inte det spelar någon roll om den står inne eller ute. möjligen kunde man kanske har varit på och smörjt oken lite förebyggande så kunde man kanske ha klarat sig. Eller så flyttar jag om oken mellan bilarna för den andra bilen används ju regelbundet och då försvinner problemet.

Vajern som fryser är jag mer osäker på vad som orsakat det... En ny är ju inte direkt dyr men och andra sidan så funkar den ju på sommaren när bilen används.

Min bil fyller också sina funktioner på sommaren och egentligen även på vintern då den oftast även varit lagerlokal.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Problemet med bromsarna att bromsarna kärvar är helt enkelt att dom inte används och jag tror inte det spelar någon roll om den står inne eller ute. möjligen kunde man kanske har varit på och smörjt oken lite förebyggande så kunde man kanske ha klarat sig. Eller så flyttar jag om oken mellan bilarna för den andra bilen används ju regelbundet och då försvinner problemet.

Vajern som fryser är jag mer osäker på vad som orsakat det... En ny är ju inte direkt dyr men och andra sidan så funkar den ju på sommaren när bilen används.

Min bil fyller också sina funktioner på sommaren och egentligen även på vintern då den oftast även varit lagerlokal.

Det är nog aldrig fel att smörja upp oken och rengöra dem samt se till att byta bromoljan mellan varven. I synnerhet som du inte använder bilen långa perioder. Jag tror dock att du hade haft betydligt mindre problem om du haft möjlighet att ställa in bilen torr i t ex en lada eller en carport med väggar som hindrar snö från att lägga sig tätt inpå bilen.

Den ena bilen där uppe används bara på sommaren då vi inte ens har tagit med vinterdäck till den. De ligger fortfarande i mitt garage här nere. Man kan se den som en extrabil om det är många uppe samtidigt och man vill göra olika aktiviteter och dela på sig. Alltid ställt undan den varmkörd och torr inför långtidsförvaring och det har aldrig varit några problem med att bromsarna kärvat som på den andra bilen (som ibland ställs undan våt med snö samt samt handbromsen åtdragen). Inte ens första gången man plockar ut den efter ca 12 månader för att åtminstone varmköra den på nytt driftvarm och motionera bromsarna lite gran med ett par hårdare inbromsningar ute på landsvägen utanför.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Monterar bästa fram. Nu är däcken jämnslitna så dom hamna där dom hamna.
Det jag reagerat på är att min Passat av senaste modell kastar väldigt mycket med arslet på vintern.
Undra varför, för jag har lärt mej att understyrning är säkrare än över och denna kastar med baken i rondeller mm. Sommar däck så understyr det. Vintern verkar antisladden bestämma att lite ställ är ok. Har inte för mej att modellen innan var lika.

En 4wd passat dvs.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping