Undring om vinterdäck

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
För folk som inte är intresserade av bilkörning är understyrning lättare att hantera än överstyrning.

Skulle säga att för 100% av populationen känner man betydligt tidigare när framdäcken är på väg att släppa och det är dessutom betydligt säkrare att åka rakt fram i en kurva eller liknande jämfört med alternativet, sladda runt och glida baklänges eller ännu värre glida in med sidan mot vad det än må vara.

Även en aktiv och intresserad bilförare kan bli överraskad av att bakhjulen släpper och hamna åt skogen.

EDIT: Hade inte läst hela tråden, så ursäkta att jag upprepar lite.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Sätter du de bättre däcken i fram slits de fortare än bakdäcken och du får ett ännu ojämnare slitage istället för att jämna ut det.

Jag ser inte det som nåt problem för när det är dax att byta så behöver jag bara byta de sämsta hjulparet som suttit fram. Och så flyttar man bakhjulen fram och det nya däcken bak.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Skulle säga att för 100% av populationen känner man betydligt tidigare när framdäcken är på väg att släppa och det är dessutom betydligt säkrare att åka rakt fram i en kurva eller liknande jämfört med alternativet, sladda runt och glida baklänges eller ännu värre glida in med sidan mot vad det än må vara.

Även en aktiv och intresserad bilförare kan bli överraskad av att bakhjulen släpper och hamna åt skogen.

EDIT: Hade inte läst hela tråden, så ursäkta att jag upprepar lite.

Ja, en del småsläpp känner man ju bara som ett milt obehag i innerörat, inte som någon regelrätt glidning. Det finns garanterat småsläpp som man öht inte registrerar. Att köra en bil med antispinn borde kunna visa det...
 

jetson

Guest
Kör man fwd borde man testa iskörning så man får känna skillnaden mellan att gasa och bromsa när det släpper på riktigt.

Halkbanan är ju kul o så men vad ska den simulera egentligen, underkylt regn eller? Iskörning är roligare och mycket mer lärorikt plus att man lär sig lite om hur man får loss bilar som sitter i snövallar :D

Halkbanan borde ersättas av en heldag iskörning med en M3, impreza sti, och nån fwd med 200+

så får man prova på lite av varje på halt underlag och hur man häver sladd genom att gasa :)
 
Last edited:

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Mölnlycke
Hoj
xjr1300
TS är inte ensam. Jag sätter också de bästa fram. Jag prioriterar attt ta mig fram och komma loss över att undvika ofrivilliga bakvagnskast. Jag vet vilken situation som uppräder oftast
Om du sätter dom bästa bak blir frekvensen av nödvändigheten av att ta sig loss mindre ;)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Snökedjor är underbara om man har för vana att köra fast. Jag har en bil som stått parkerad översnöad i norrland varje vinter. Med snökedjorna monterade redan på hösten. På våren behöver man bara grovskotta bort den värsta snön. Hoppa in i bilen så tuggar den sig fram genom värre än det värsta en Stockholmare kan tänka sig.
Framhjulsdrift med mycket tyngd på drivhjulen gör ju också sitt för framkomligheten då.
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Om du sätter dom bästa bak blir frekvensen av nödvändigheten av att ta sig loss mindre ;)
Kanske om man kör som du. I mitt fall är det inte så ;)

Man förvånas sommartid över hur illa en del kör men nu när snön kom, linjer ej syns och det är halt, ja då blir det närmast katastrofalt dåligt. Hålla avstånd mtp underlaget? nej nej, varför då?? :huvet :(


Detta i allmänhet, ej till frankof
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Fram tills i fredags bodde jag i Karlskrona. Nu bor jag några kilometer utanför Enköping. Innan dess har jag bott i Kalmar och Vimmberby, så har hyfsad koll på vädret där söderut med. ;) Har dessutom ett par nära vänner boende i Helsingborg, så jag har varit där nån gång eller två i månaden tills rätt nyligen. Planerar på att börja åka dit lite oftare igen när ekonomi och livet tillåter. Och visst, det är lite ledsnare vinter där i Skåne, men helt snöfritt är det väl inte hela vintern. ;) Har iaf inte varit de vintrarna jag styrt kosan dit. Fast det är klart, en hel månad kanske det inte alltid lyckats med.

En lite kul grej är att pga de senaste årens ganska styva vintrar även söderut har folk i Karlskrona och omnejd faktiskt lärt sig köra i halka, i mycket större utsträckning än vad folk här i Enköping verkar kunna.

Nu när du säger det minns jag nog att du haft Karlskrona i din ortbeskrivning.

Sista två vintrarna har varit bra här nere i Skåne. Kan inte klaga på dem. Däremot vet jag hur det brukar se ut och de vintrarna är rena pesten. Mörkt, dimmigt, regnigt, fuktigt, blåsigt. Då har jag mycket hellre massor med snö och minusgrader.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Snökedjor är underbara om man har för vana att köra fast. Jag har en bil som stått parkerad översnöad i norrland varje vinter. Med snökedjorna monterade redan på hösten. På våren behöver man bara grovskotta bort den värsta snön. Hoppa in i bilen så tuggar den sig fram genom värre än det värsta en Stockholmare kan tänka sig.
Framhjulsdrift med mycket tyngd på drivhjulen gör ju också sitt för framkomligheten då.

Tar bilen mycket stryk av att stå översnöad år efter år där uppe? Mest nyfiken eftersom vi har ett ställe uppe i Norrland. Vi har bilarna inomhus. Men jag tror inte de hade tagit så mycket stryk av att stå utomhus på vintern egentligen. En av bilarna är en gammal King Cab från -87. En tidig vår innan snön smällt bort åkte jag upp och det var bara att lägga i lågväxeln och ha fyrhjulsdriften inkopplad så kunde man pulsera genom snön upp och ner till vägen.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Jag tycker det borde vara obligatorisk att lära sig köra med sladd, och häva sladd, för att få körkortet. För vi har ju halka 3 månader om året här i landet, så man tycker att det borde vara något som alla ska kunna. Halkbanan verkar mest vara för att man ska få känna att jooo, när det är halt så är det halt... :va

Jag övningskör just nu med min lillasyster och häromdagen körde vi upp till en stor parkering i stan och övade både gaskontroll, hårda inbromsningar och bredsladdar i snön.

Roligt, lärorikt och i min ögon en jäkligt bra grej att prova på :)

Personligen så kör jag väldigt mycket bil (jobbar ju som ronderande väktare) och när snön kommer tar det bara någon dag innan man vant sej vid att gå lite på sladd i alla kurvor.
Alltid lika jobbigt på våren när däcken helt plötsligt får fäste så man tar alla kurvor lite för snävt :tungan
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nu när du säger det minns jag nog att du haft Karlskrona i din ortbeskrivning.

Sista två vintrarna har varit bra här nere i Skåne. Kan inte klaga på dem. Däremot vet jag hur det brukar se ut och de vintrarna är rena pesten. Mörkt, dimmigt, regnigt, fuktigt, blåsigt. Då har jag mycket hellre massor med snö och minusgrader.

Jo, jag minns min första vinter i Karlskrona. Det var ett par veckor med snö, sedan var det snöslask ett par veckor, och därefter var det vår igen. Snön var som mest 7 cm djup, och då var det riktigt KAOZ och folk stannade hemma från jobbet för att det inte gick att köra, och ett par dagar var bussarna inställda. :hihi

Annars har jag sett det där grådasset med. Det är jävligt trist. >.< Halva året är blött, mörkt och allmänt blåsigt och fuktigt.

Jag övningskör just nu med min lillasyster och häromdagen körde vi upp till en stor parkering i stan och övade både gaskontroll, hårda inbromsningar och bredsladdar i snön.

Roligt, lärorikt och i min ögon en jäkligt bra grej att prova på :)

Personligen så kör jag väldigt mycket bil (jobbar ju som ronderande väktare) och när snön kommer tar det bara någon dag innan man vant sej vid att gå lite på sladd i alla kurvor.
Alltid lika jobbigt på våren när däcken helt plötsligt får fäste så man tar alla kurvor lite för snävt :tungan

Det första far gjorde när det var snö när man började komma upp i rätt ålder var att ta med en till en stor grusplan och säga åt en att leka i en halvtimme. :D Kul som fan!
 
Last edited:

tkdrille

Guest
jag brukar ha de bästa på alla 4..... Släpper heller aldrig om jag inte vill. Kör med utmaningen att antisladden aldrig ska gå igång och inte heller abs i jobbet. Och de har de inte sen vi fick snö =)
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag föredrar att ha de bästa fram på framhjulsdrivet.
Bilen blir lite instabil, så man känner exact hur mycket grepp man har.
Släpper det så är det lättare att reda ut än bakhjulsdrivet.
Samma teknik som med fyrhjulsdrift.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Idag var jag glad för att jag monterade de bästa däcken bak, även om skillnaden inte var jättestor.
Jag försökte nämligen ta mig fram till stugan på en plogad väg där det dessutom hade blåst upp drivor där den största säkerligen var strax över metern hög. Med framhjulsdrift. Och sån där jävla antispinn där jag hittade knappen för att stänga av skiten först på vägen tillbaka från stugan.
Men det gick bra, jag tog både dit och hem även om den sista backen på vägen tillbaka var något av ett konststycke då den är hal redan på sommaren :crash

Jag monterar alltid de bästa däcken fram men sen kan jag köra bil också och gillar lite häng i kurvorna, och så blir det lättare att vänsterbromsa på de kurviga vägarna då jag bara kör framhjulsdrivet.

Edit/ Fram förihelvete menade jag ju!
 

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
Jag monterar alltid de bästa däcken fram. Trots att det är "fel".

Jag är inget fan av hjälpmedel då jag helst vill ha kontrollen själv. Därför tycker jag att det är betydligt bättre att rädda en sladd än att bara sitta och hoppas på att det ska börja styra igen.
 

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Bästa däcken fram,alltid!
Styrning,broms,framdrivning är prio i min värld.
En bakhjulssladd går alltid(hittils)att rädda så länge du har tillgång till just
styrning,broms,framdrivning!

Ovanstående gäller såklart med framhjulsdrift annars tvärtom!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tar bilen mycket stryk av att stå översnöad år efter år där uppe?

Nej, det kan jag väl inte direkt säga. Tyvärr har den mest stått på gräs så avgasröret har nog fått lite kortare livslängd även om jag brukar ställa den på ett par plankor för att få upp den lite. Inte så mycket för fukten som för att slippa ha hjulen nersjunkna i djupa gropar.
Sen har ju bromsarna blivit ett regelbundet problem varje vår/sommar när den ska igång igen. De första 5-8 åren så var det inget problem men nu är det varje gång. Det är en 96a som jag köpte 2001 och den har levt så de flesta vintrar sedan dess med några undantag.

Sen har ju bilen blivit gammal och vem vet vilka övriga krämpor som beror av att den stått vinterparkerad eller bara blivit pga åldern. Handbromsvajern fryser så den rör jag inte vid risk för minusgrader. Stötdämparna är slut sedan länge pga ett antal bråttomkörningar med överlast. mm
Förra vintern stod den iofs i min bod men nu är boden full och bilen får stå ute i vinter. Mest saknar jag nog ett tak över den så man slipper alla löv och barr från träden som sedan bildar kompost. Taket ser ut som fan men det syns inte och jag har ingen lust att slösa min tid på en gammal bil men kanske skulle man kunna polera det snyggt igen.

Nån vinter gick ett spännband från takräcket ner och inklämt in i bildörren. Och det var inte bra för vattnet rann via bandet rakt in bilen. Så det var ganska hög fuktighet bak i skåpet den våren.

Utvändigt är den dock betydligt snyggare än min andra bil som stått nere i Lunds saltdimma de senaste sex vintrarna. Bägge är VW Transporter.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Nej, det kan jag väl inte direkt säga. Tyvärr har den mest stått på gräs så avgasröret har nog fått lite kortare livslängd även om jag brukar ställa den på ett par plankor för att få upp den lite. Inte så mycket för fukten som för att slippa ha hjulen nersjunkna i djupa gropar.
Sen har ju bromsarna blivit ett regelbundet problem varje vår/sommar när den ska igång igen. De första 5-8 åren så var det inget problem men nu är det varje gång. Det är en 96a som jag köpte 2001 och den har levt så de flesta vintrar sedan dess med några undantag.

Sen har ju bilen blivit gammal och vem vet vilka övriga krämpor som beror av att den stått vinterparkerad eller bara blivit pga åldern. Handbromsvajern fryser så den rör jag inte vid risk för minusgrader. Stötdämparna är slut sedan länge pga ett antal bråttomkörningar med överlast. mm
Förra vintern stod den iofs i min bod men nu är boden full och bilen får stå ute i vinter. Mest saknar jag nog ett tak över den så man slipper alla löv och barr från träden som sedan bildar kompost. Taket ser ut som fan men det syns inte och jag har ingen lust att slösa min tid på en gammal bil men kanske skulle man kunna polera det snyggt igen.

Nån vinter gick ett spännband från takräcket ner och inklämt in i bildörren. Och det var inte bra för vattnet rann via bandet rakt in bilen. Så det var ganska hög fuktighet bak i skåpet den våren.

Utvändigt är den dock betydligt snyggare än min andra bil som stått nere i Lunds saltdimma de senaste sex vintrarna. Bägge är VW Transporter.

Bilar här nere tar stryk så är det bara. Inte bara av vägsaltet utan även det fuktiga klimatet med vindarna med salt som drivet in från havet. En bil i Norrland slipper rätt lindrigt undan även om man ställt den utomhus som du gjort. Att bromsarna tagit stryk är säkert en kombination av att den stått utsatt för väder och vind och ålder. Tänk hur bromsarna hade varit om du ställt din bil här nere. Märkte att bromsarna på vår King Cab kärvade lite när jag uppe en vända, men det berodde nog på att man ställt in bilen efter att ha kört med den i snö på vintern/våren och ställt in den våt med handbromsen åtdragen. Sådant brukar straffa sig.

Ena bilen där uppe tog jag upp från Skåne. Den har varit väldigt välskött och stått under en carport i alla år, men det syntes på underredet att den gått här nere. Men nu på grund av dess ålder är det ingen besiktningsman som kommenterar det. Den är numera väldigt fin även med norrländska mått. King Caben har gått sedan ny uppe i Norrland och det finns ingen rost i underredet, bara lite ytrost där lacken skavts/slagits av. Den har inte accelererat trots att vi inte fyllt i dem sedan vi köpte bilen. Även den bilen får beröm på besiktningen för sitt skick. Sådana bilar kan man bara inte göra sig av med även om de inte är värda ett skit rent ekonomiskt sett. De har dock ett högt bruksvärde och det är skönt att det finns något att köra runt med som man inte behöver vara rädd om när man väl är där uppe.
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top