Undvika vurpor

ChrilleRR

Medlem
Gick med
2 Mar 2008
Ort
Västerås
Hoj
Ducati Monster SP -23
Om så skulle vara fallet är K7 en utmärkt hoj som förstahoj! I med C-läget och du har en väldigt mjuk & sansad gasrespons, samt 120häst.

Det är helt klart nått jag gillar med hojen! :tummenupp går som en 600 om man känner för de! smart val i början! så jag tänkt med

1. Bli SMC-medlem.
2. Boka bums BBK steg 1 och sedan Sporthojskursen!
3. Njut av din nya hoj med ökad kunskap om din körförmåga och hur du kan hantera den.

:tummenupp


Helt klart nått jag ska titta närmare på! Tack för tipsen! :tummenupp

Eftersom han uppenbarligen inte använt insidan då han köpt hojen, lär han inte göra det när han kör heller. :näsblod


Öhh.. lycka till Chrille..


Man behover inte ha varvräknaren på rött bara för maskinen klarar av de ;)
 
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Gå en broms och kurv kurs med SMC, finns inget tips som någon här på sporthoj kan ge dig som är bättre än det.

Men när du går kursen får du försöka hålla tillbaka så du inte tror du är kung bara för du tar dig runt banan. Gick en sån kurs med en kille som också hade köpt en sprillans gixxer men den rullade bara 60 mil innan den gled ut i gruset.

När jag gick min första kurs lärde jag mig att hantera motorcykeln så sjukt mycket bättre:tummenupp
 

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7

Du har tre olika körlägen som du ändrar med knapptryck på styret. A, B och C.
A = Full effekt
B = Mjukare av/på. Lika många hästar som A läget
C = Mjukare av/på. ~120hp
 

Bifogat

  • 1000k7abc_507.gif
    1000k7abc_507.gif
    36.6 KB · Visningar: 62
Last edited:

The Duck

Tvivelaktig figur
Gick med
5 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z750 -07
Såsom den färska mc-pilot jag själv är kan jag komma med följande tips:

- LÄR DIG BROMSA!
Alla på detta forum är grymma på att bromsa (utom jag så jag skaffade ABS). Men som rookie är det lätt att i en situation där man inte tror utan VET att man ska crasha (även om man ofta har fel, för att moderna hojar är grymma på att bromsa), då tar i för mycket och därför låser framhjulen och går omkull. Så, lär känna din hoj, helst på ett mindre trafikerat ställe. Prova i olika väglag, och bromsa, bromsa, bromsa. Någonstans måste du försöka programmera in i ryggraden hur mycket du kan ta i, för när väl situationen är framme, då är det bra att veta...

- Utgå ifrån att ingen ser dig...
Så, outlaw-tips: sätt på helljus på dagen. Jag vet, det är olagligt, men just dagtid är det svårt att se en på hoj, helljuset bättrar faktiskt på dina odds att bli sedd. Och nej, du bländar ingen, om du inte satt på en Hella-ramp på din Gixxer.

- ... och ser de dig, utgå ifrån att de siktar på dig.
Människor är idioter, punkt. Sätter du dem sedan dessutom bakom ratten på en bil, då blir de rent livsfarliga. Så, håll avstånd åt alla håll till bilister. Tänk även på att fotgängare är idioter (de är ju människor), så utgå ifrån att de inte ser dig (eller hör dig), så håll ut från trottoaren när du kör i stan.
Tjejer bakom ratten är ett kapitel för sig. Observera att jag inte säger att kvinnor kör sämre en män generellt, men enligt min uppfattning har kvinnor inte en aning om att motorcyklar kan köra så snabbt de faktiskt kan, så de har en tendens att inte ta med detta i beräkningarna. Så, ser du en frisörbil typ Audi TT, HÅLL AVSTÅNDET!

- Överskatta inte din egen förmåga i allt för stor utsträckning
Innan vi lär oss gå måste vi lära oss krypa. Detta gäller inte oss killar enligt gängse biologisk programmering, istället hade vi nog velat börja köra stridsflygplan, och så hade vi kunnat ta det däirfrån. Vad jag försöker säga är att ta det lungt, och ska du axa skiten ur hojen, gör det på ett ställe där en krasch inte behöver ha dödlig utgång. Benbrott läker, det är svårare att rehabilitera bort döden. Så, att säga att kör alltid lungt vore som att försöka säga till sin tonåring "drick inte alkohol", Istället säger jag; gör det med förnuft.

- OBS! DETTA ÄR VIKTIGT! Lägg prestigen och stoltheten åt sidan.
Du kommer snabbt inse att då du kommer med din plastraket är det många som vill rejsa, gärna 18-åringar som nyligen köpt en beggad BMW för pappas pengar. Och även om du vet att din mormor skulle dra denna med din hoj, LÄGG NED. Det finns inget som är sämre för ens omdöme än tävlingsinstinkten. Så, låt han dra dig, puttra iväg extra långsamt så han verkligen fattar att du inte avsåg att rejsa alls, jag lovar, du har glömt detta innan du kommer till nästa rödljus. Men jag vet av egen erfarenhet, detta är fan svårt.

Så, summa summarum; försök vara synlig, köp gärna ett slip-on så att du även hörs. Öva upp din förmåga, kör mycket så att du lär känna hojen, använt sunt förnuft, och låt bli att rejsa i början. Ställ dig alltid frågan; är detta värt att dö för?

Vi ses ute på vägarna! :tummenupp
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top