Såsom den färska mc-pilot jag själv är kan jag komma med följande tips:
- LÄR DIG BROMSA!
Alla på detta forum är grymma på att bromsa (utom jag så jag skaffade ABS). Men som rookie är det lätt att i en situation där man inte tror utan VET att man ska crasha (även om man ofta har fel, för att moderna hojar är grymma på att bromsa), då tar i för mycket och därför låser framhjulen och går omkull. Så, lär känna din hoj, helst på ett mindre trafikerat ställe. Prova i olika väglag, och bromsa, bromsa, bromsa. Någonstans måste du försöka programmera in i ryggraden hur mycket du kan ta i, för när väl situationen är framme, då är det bra att veta...
- Utgå ifrån att ingen ser dig...
Så, outlaw-tips: sätt på helljus på dagen. Jag vet, det är olagligt, men just dagtid är det svårt att se en på hoj, helljuset bättrar faktiskt på dina odds att bli sedd. Och nej, du bländar ingen, om du inte satt på en Hella-ramp på din Gixxer.
- ... och ser de dig, utgå ifrån att de siktar på dig.
Människor är idioter, punkt. Sätter du dem sedan dessutom bakom ratten på en bil, då blir de rent livsfarliga. Så, håll avstånd åt alla håll till bilister. Tänk även på att fotgängare är idioter (de är ju människor), så utgå ifrån att de inte ser dig (eller hör dig), så håll ut från trottoaren när du kör i stan.
Tjejer bakom ratten är ett kapitel för sig. Observera att jag inte säger att kvinnor kör sämre en män generellt, men enligt min uppfattning har kvinnor inte en aning om att motorcyklar kan köra så snabbt de faktiskt kan, så de har en tendens att inte ta med detta i beräkningarna. Så, ser du en frisörbil typ Audi TT, HÅLL AVSTÅNDET!
- Överskatta inte din egen förmåga i allt för stor utsträckning
Innan vi lär oss gå måste vi lära oss krypa. Detta gäller inte oss killar enligt gängse biologisk programmering, istället hade vi nog velat börja köra stridsflygplan, och så hade vi kunnat ta det däirfrån. Vad jag försöker säga är att ta det lungt, och ska du axa skiten ur hojen, gör det på ett ställe där en krasch inte behöver ha dödlig utgång. Benbrott läker, det är svårare att rehabilitera bort döden. Så, att säga att kör alltid lungt vore som att försöka säga till sin tonåring "drick inte alkohol", Istället säger jag; gör det med förnuft.
- OBS! DETTA ÄR VIKTIGT! Lägg prestigen och stoltheten åt sidan.
Du kommer snabbt inse att då du kommer med din plastraket är det många som vill rejsa, gärna 18-åringar som nyligen köpt en beggad BMW för pappas pengar. Och även om du vet att din mormor skulle dra denna med din hoj, LÄGG NED. Det finns inget som är sämre för ens omdöme än tävlingsinstinkten. Så, låt han dra dig, puttra iväg extra långsamt så han verkligen fattar att du inte avsåg att rejsa alls, jag lovar, du har glömt detta innan du kommer till nästa rödljus. Men jag vet av egen erfarenhet, detta är fan svårt.
Så, summa summarum; försök vara synlig, köp gärna ett slip-on så att du även hörs. Öva upp din förmåga, kör mycket så att du lär känna hojen, använt sunt förnuft, och låt bli att rejsa i början. Ställ dig alltid frågan; är detta värt att dö för?
Vi ses ute på vägarna!