De flesta motorvägar är skyltade 110km/h i vårat land, och så finns det ett mindre antal sträckor där man får köra 120km/h, då finns det ju EGENTLIGEN ingen anledning att ha fordon som kan färdas snabbare än denna hastighet, inte sant?
Skulle någon miljöpartist föreslå att vi skulle strypa alla fordon så de går i max 110-120km/h skulle det förmodligen bli ett jävla stå-hejj, från inte minst bilägare tror jag (eftersom dom är den överlägset största andelen som färdas på vägarna).
Alltså man kan ju inte strypa endast en typ av fordon.
Ska man strypa hojjar måste man strypa bilar, och vice versa tror jag.
Och säger någon att man endast ska strypa hojjarna, för på dem kör folk som mest vårdlöst, då säger någon annan att man ska strypa/förbjuda sportbilar osv.
Hur kommer det sig att de så fantasifulla sossarna som styrt landet i decennier inte tänkt denna tanken tidigare?
Det kanske är skillnad om man kör 140km/h med bil på motorväg, som inte låter lika mycket som en vrålande radfyra på bulten, som kör om på fel sida av vägen, men det handlar väl i grunden ändå om att ett fordon kan färdas fortare än vad lagen tillåter? Skulle man strypa alla hojjar/ förbjuda en viss klass av dem, så skulle det vara omöjligt att försvara varför samma sak ej skulle ske med bilar.
En annan sak jag vill reflektera över är Autobahn i Tyskland. Tyskland har efter USA längst vägnät i världen.
Där har man policyn "ansvar under frihet", och på mer än 75% av deras motorvägar råder det fri hastighet, och statistiskt sett är tyska motorvägar bland de säkraste i världen.
De som kört i Tyskland vet att "tempot" är högre på motorvägen än här, där är alla överrens om att man får köra så fort man behagar.
Kan detta istället leda till det blir ett flöde på motorvägen som hindrar att onödiga olyckor uppstår, samt att folk "kör av sig" på trefiliga säkra motorvägar, och sedan istället har stor respekt där 30-50-70-hastighetsbegränsning råder?
Vad tror ni?