Uppdrag Granskning - Bogesund

Status
Ej öppen för fler svar.

Langis

Asfaltsget
Gick med
18 Aug 2008
Ort
Huddinge, snättringe
Hoj
Bandit 1250 och en kinky
Igen...Nja. Lantisarna har iaf EN poäng...det finns fler vägar. Att Bulten och Bogan blivit det dom blivit, dvs semiofficiella MotoGP-banor har nog flera orsaker... Bogan har ju varit "mc-bana" sedan 60-talet, vad jag vet. Sen kommer "minpappaärstarkareändinpappa/minhojärsnabbareändin"-ekvationen in i bilden och sen rullar det på...

Där ser man, har missat det totalt... Men säger du det så har du säkert rätt!
Tror nog iofs att Polisen ingripande inte håller i längden, det blir billigare med nån slags "hinder" ! Sätter väl inte hela min lön på det men 50/50 om det fortsätter är inte en orimlig tanke.
60- talet var jag inte med på men då var det ju den enda vägen till V-holm så då var det nog inte bara knarrar som körde där...
 

Martin_08

Vad fan är Zatzy?
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha R6
Jo, men om tillräckligt mycket skit härrör just från sporthojar, tror du då för ett ögonblick att politikerna skulle tveka för en sekund att sätta in kraftfulla åtgärder mot dessa? Av de 300 000 hojar du räknar upp är ju en högst begränsad del klass 7 hojar, ett förbud eller effektbegränsning mot dessa skulle inte röra många Svenssons i ryggen, tvärtom möter jag ofta motorintresserade som inte fattar hur sporthojar med dagens prestanda över huvudtaget kan motiveras att få framföras på allmän väg.

Det är väl som med skjutvapen, hade folk varit vettiga i skallen hade dessa kunnat ägas av gemene man. Tyvärr är det ju inte så.

Du har absolut en poäng!

När jag var ute på en runda i eftermiddags så satt jag faktiskt och funderade just på detta, när jag drog på lite med min steroidmoppe. Hur kan man egentligen motivera att få köra dessa fordon på allmän väg? Men, på samma sätt går det ju inte att motivera att Ferrari, Lamborghini osv skulle få framföras heller?

Knäckfrågan blir ju var man ska dra gränsen. Ska sporthojar förbjudas? Ska alla bilförare tvingas framföra säkra och långsamma bilar?

//Martin - som njuter av varje sekund på klass7-hojen...
 
Gick med
4 May 2007
Ort
Luleå
Hoj
R1-05 nu såld :(
Ojdå..hotfullt..Leta upp honom och spöa CATFIGHT CATFIGHT!!! Nae då jag håller nog med "självsaneringsspråkröret" haaahahahha

Se tidigare text, och skäms. Och håll du med "röret" så blir allt bra. TOTALITÄRT SVERIGE:Bugar

Du har absolut en poäng!

När jag var ute på en runda i eftermiddags så satt jag faktiskt och funderade just på detta, när jag drog på lite med min steroidmoppe. Hur kan man egentligen motivera att få köra dessa fordon på allmän väg? Men, på samma sätt går det ju inte att motivera att Ferrari, Lamborghini osv skulle få framföras heller?

Knäckfrågan blir ju var man ska dra gränsen. Ska sporthojar förbjudas? Ska alla bilförare tvingas framföra säkra och långsamma bilar?

//Martin - som njuter av varje sekund på klass7-hojen...
nns

Ingenting ska förbjudas utöver det som finns. Jag börjar bli förbannat less på FÖRBUD staten sverige!
Inget menat åt dig martin_08
 
Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Har läst de flesta inlägg nu, och måste tyvärr påstå att dethär verkar vara en ren stockholmsgrej.

Tror (hoppas) 98% av alla hojåkare kör lungt och fint förbi bebyggda områden, är väl lite av en oskriven lag, tar man det bara lungt där kan man ju gasa på sen utan att nån tar illa upp.

Tyvärr verkar denna tanke aldrig kommit till stockholm, om det sen beror på att stockholmare är drygare och mer själviska än andra, eller bara helt enkelt av att det finns för många av er och för få bra vägar, så de 2% som brassar gärnet blir väldigt många i en stad som sthlm vet jag ej.

Får bara hoppas programmet glider förbi obemärkt utan att tidningar och dyl hakar på :/
 

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Ort
North of Stan
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
Med lite tur blir det en riktig långkörare... Det vore kul om dom sände klassikern:

528 km/h på Nynäsvägen
Men om du vill göra ngt konstruktivt för mc folket i landet... om det är du som gjort filmen...så går du till SVT och upplyser dom om att med tanke på copyright och att dom använder filmen för professionellt bruk, så kommer dom att bli stämda om filmen visas i TV inslaget.
Jag misstänker att deras jurister kommer att tvinga dom ta bort inslaget då det är ett lagbrott och att du tar udden ur diskussionen då...

eller så slantar dom dig fett.. men det kanske dom gjort?
 
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Och motorcyklisten är du??
Nej glöm det. Jag skulle få mothugg som jag inte orka ta, då jag troligen skulle säga någon obekväm sanning som varken passar motorcyklister eller programmet...

VV's undersökningar är ju inte alls i försök att få statistiken att se ut som de vill... nädå.
Läs denna artikel om att Motorcyklister kör för fort:
http://www.webfinanser.com/nyheter/?id=146054
Sedan avslutande:
900 000 fordon omfattades av mätningen 2008 som genomfördes på 24 platser från Malmö i söder till Luleå i norr. Omkring 18 000 körde motorcykel. Mätplatserna hade valts utifrån SMCs Hojkarta för att få många motorcyklar med.

:3freak :fattartil :dummer
 
Last edited:

Jimmy.F

Arbetar med larm, om du behöver hjälp!!!
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Tullinge
Hoj
Sålda ZX10R -04:A, GSX1100RW, XL600
Nej glöm det. Jag skulle få mothugg som jag inte orka ta, då jag troligen skulle säga någon obekväm sanning som varken passar motorcyklister eller programmet...

VV's undersökningar är ju inte alls i försök att få statistiken att se ut som de vill... nädå.
Läs denna artikel om att Motorcyklister kör för fort:
http://www.webfinanser.com/nyheter/?id=146054
Sedan avslutande:


:3freak :fattartil :dummer

:gnissla för att få många motorcyklister med i statestiken!:gnissla
 

Mackant

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Gsxr750-96 gammal häck
Visst...... Men när man ser som komentar :mad:.... Kan tänka mig att han (MacKant) kan se en hojförare i diken och köra vidare,säga (haha där fick han....IDIOTEN) och en som är inte att :krama eller?

Jag är inte dum...nu är du inne på vårdfrågan och den är något helt annat. Alla ska få den vård dom behöver och det ställer jag gärna upp på, oavsett det är en idiot eller inte. Men det är hur han hamnat där i diket som är diskusionen...just nu. Eller rättare sagt senaste dygnets heta potatis:tummenupp

Hur fan kan man va så trångsynt över nåt sånt?
Du menar alltså helt seriöst att om en nära vän till dig kör för fort å dör,
att du känner att det var rätt åt honom/henne??
Var går gränsen för att klassas som idiot enligt dig?

Jag vet som sagt var min gräns går och den är ganska långt ifrån gasfilmer från t.ex. Bulten. Det är ju en moralisk fråga samtidigt som en laglig. Vad har du själv för moral när det kommer till dina medmänniskor...?!
 
Last edited:

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Maria Nordqvist från SMC, samt en motorcyklist.

Jaså dom har fått tag på nån nu...? I sista mailet från dom skriver dom bl.a såhär:

"Nu har vi talat med massor av folk som kör snabbt både på Bogan och på andra håll, och jag ska vara ärlig mot dig: I n g e n vill ställa upp på en bandad intervju. Flera hänvisar till diskussionen på Sporthoj, när de tackar nej...

Hur som helst. Där står vi nu. Det blir ett hopplöst haltande reportage utan någon från "er" sida. Det finns fortfarade en liiiiten chans att en kompis kompis ställer upp, men om det också faller, så måste jag hitta en annan lösning."


Vidare skriver dom också:

"Så, som det ser ut nu kommer jag att be en skådis läsa in några citat"

Dom skulle alltså be nån skådis läsa in citat från oss.

Men om du vill göra ngt konstruktivt för mc folket i landet... om det är du som gjort filmen...så går du till SVT och upplyser dom om att med tanke på copyright och att dom använder filmen för professionellt bruk, så kommer dom att bli stämda om filmen visas i TV inslaget.
Jag misstänker att deras jurister kommer att tvinga dom ta bort inslaget då det är ett lagbrott och att du tar udden ur diskussionen då...

eller så slantar dom dig fett.. men det kanske dom gjort?

Vill du bli mitt juridiska ombud? För jag antar att du kan det här på dina 5 fingrar?
 
Last edited:

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
Ett par olika saker gällande ämnet:

Körningen på bogesund och bulten.
Jag håller med alla föregåenden inlägg om att det inte går att försvara idiotåka på någon av vägarna.
Jag tycker synd om den som försöker för det är många motorcyklister som kommer bli hata den person som försöker.

Oavsett vad man säger offentligt till försvar för det beteendet kommer att slå tillbaka på alla motorcyklister och jag kan svära på att programmet sen kommer användas som underlag för div lagändringar som kommer slå hårt mot hela kollektivet.

Det kan ni ju tänka er själva om U.G släpper in någon småbarnsmamma som bor efter vägen som kommer stå där och säga att hon är livrädd för att få hennes barn ihjälkörda av någon dåre på hoj som sen i sin tur försvarar sitt agerande med att han inte har någon bana att åka på.

Nästa sak i ämnet. Copyright:
Saken är enkel. Den person som filmat, fotograferat etc etc, och sitter på råmaterialet har full äganderätt till sitt material.
Det spelar ingen roll om personen i fråga lagt ut det på you tube eller liknande.
Han/hon är mao upphovsrättsinnehavare.
Ingen person/företag etc har rätt att kopiera materialet och sen använda det på annat sätt (tex visa i tv) utan att fråga upphovsrättsinnehavaren om lov.
Vore det mitt material skulle jag gå till advokat direkt.
Brott mot upphovsrätt är dyrt. Det är bara att ha Pirate bay rättegången i bakhuvudet.
 

boro-kawasaki

Driving black on black..
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Die eldblad maschine 1000RR
Se tidigare text, och skäms. Och håll du med "röret" så blir allt bra. TOTALITÄRT SVERIGE:Bugar

Åsiktsfrihet är en biggety biatch min vän. Om jag flyger av vägen i ett kamikaze-försök så är inte jag ditt bekymmer..ser jag en hastighetsskylt och väljer att strunta i den o köra det dubbla eller det trippla så är det MITT eget beslut och jag tar ansvar för mina egna handlingar. Dör jag på kuppen så får jag väl göra det. Därav självsaneringsanhängare.
 

Ozzi

Guest
Nästa sak i ämnet. Copyright:
Saken är enkel. Den person som filmat, fotograferat etc etc, och sitter på råmaterialet har full äganderätt till sitt material.
Det spelar ingen roll om personen i fråga lagt ut det på you tube eller liknande.
Han/hon är mao upphovsrättsinnehavare.
Ingen person/företag etc har rätt att kopiera materialet och sen använda det på annat sätt (tex visa i tv) utan att fråga upphovsrättsinnehavaren om lov.
Vore det mitt material skulle jag gå till advokat direkt.
Brott mot upphovsrätt är dyrt. Det är bara att ha Pirate bay rättegången i bakhuvudet.

Hmm...undrar hur man löser coprighten när man tar nåt från tuben för ingen människa där lägger ju in nåt under sitt rätta namn. Hur ska Per Eriksson kunna hävda sin rätt när det är "grispitt32" som lagt in filmen, ingenstans på tuben lägger man ju in sina riktiga uppgifter.:va
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Nej glöm det. Jag skulle få mothugg som jag inte orka ta, då jag troligen skulle säga någon obekväm sanning som varken passar motorcyklister eller programmet...

VV's undersökningar är ju inte alls i försök att få statistiken att se ut som de vill... nädå.
Läs denna artikel om att Motorcyklister kör för fort:
http://www.webfinanser.com/nyheter/?id=146054
Sedan avslutande:


:3freak :fattartil :dummer

Så när de prickar in hojtäta vägar så blir antalet mc då 2% av totala antalet fordon... ja vi är ju en betydelselös liten skara förare och därmed kan man strunta i oss i många frågor men köra över oss i andra... yeay.:brinnerup
 

Dr.Bike

Guest
Jaså dom har fått tag på nån nu...? I sista mailet från dom skriver dom bl.a såhär:

"Nu har vi talat med massor av folk som kör snabbt både på Bogan och på andra håll, och jag ska vara ärlig mot dig: I n g e n vill ställa upp på en bandad intervju. Flera hänvisar till diskussionen på Sporthoj, när de tackar nej...

Hur som helst. Där står vi nu. Det blir ett hopplöst haltande reportage utan någon från "er" sida. Det finns fortfarade en liiiiten chans att en kompis kompis ställer upp, men om det också faller, så måste jag hitta en annan lösning."


Vidare skriver dom också:

"Så, som det ser ut nu kommer jag att be en skådis läsa in några citat"

Det är ju alldeles lysande!
Som ni ser: Hela programide´n vacklar iom att ingen ställer upp!
Mycket bra! Och oxå den strategi som föreslogs av några av oss tidigare.

När t.o.m reportern vädjar om slaktoffer då är det bra!

Att Maria från SMC åker dit är kalasbra - hon kan säkerligen (om hon ges chansen att prata utan att bli avbruten av en sån där "Josefsson-wannabe") få fram ett bra budskap.

Vem den obekante motorcyklisten är, får tankarna att fara omkring lite, det är ju en hel del man INTE vill se i rutan...
 

collo

Motorvägsfilosofi
Gick med
24 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
R1
Hmm...undrar hur man löser coprighten när man tar nåt från tuben för ingen människa där lägger ju in nåt under sitt rätta namn. Hur ska Per Eriksson kunna hävda sin rätt när det är "grispitt32" som lagt in filmen, ingenstans på tuben lägger man ju in sina riktiga uppgifter.:va

För att han har banden med råmaterialet hemma?

RoLLER: Säg till SVT att de inte får sända ditt material! Sådana saker kostar mycket pengar och deras projektledare kommer vara väldigt rädd för att upptäcka sådant i efterhand, så de betalar troligen dig en summa eller tar snällt bort materialet.
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
"Så, som det ser ut nu kommer jag att be en skådis läsa in några citat"

Dom skulle alltså be nån skådis läsa in citat från oss.


Jag anade att det skulle bli något sånt här.



Tror ni att inslaget redan är klippt? Annars kanske dom plockar lite i den här tråden också.
 

Ozzi

Guest
För att han har banden med råmaterialet hemma?

RoLLER: Säg till SVT att de inte får sända ditt material! Sådana saker kostar mycket pengar och deras projektledare kommer vara väldigt rädd för att upptäcka sådant i efterhand, så de betalar troligen dig en summa eller tar snällt bort materialet.

Tror att bevisbördan i det läget blir väldigt svår, vem har råmaterial o vem har kopior.:eek:
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top