Ap ap ap..inte blande ihop två saker.
Motivationen som fastighetsägare längs Bogan har för att få UG att ta upp det ÄR enl mig till en stor del värdeökning.
Motivationen för UG att ta upp det i sitt program ÄR enligt mig att det inte finns ett skit annat att ta upp och att det är low hanging fruit.
Vad hojåkare (och icke hojintresserade) som inte speciellt insatta i vad Bogan eller Skruven är (eller var det Bulten) tycker från sin neutrala position tycker jag är intressant i sammanhanget. Speciellt eftersom någon undrade vad folk utanför SH skulle tycka. Jag tror inte att någon här farit med osanning så jag vet inte hur mytoman tråden kommer in i bilden.
Att några längst Bögan irriterar sig över fartdårar kan jag mycket väl förstå ! Värdet på husen sjunker (speciellt nu när det kommer att dokumenteras på UG), boendekvaliten och därmed livskvaliten får sig ett knäck..allt detta är förståeligt. Vad jag inte förstår är helt enkelt hur man kan blåsa upp en handfull människors frustration till ett debattprogram bara för att det inte händer något annat av lite större dignintet. Varför inte bara ta en paus för sommaren liksom. Det kanske blir en bankkonkurs, terroristdåd som skakar Norge eller annat viktigt som händer.. vad vet jag. Det finns ju hur många samhällen som helst där man av en eller annan anledning är frustrerade och förbannade. Skulle man göra UG för varje handfull irriterade människor skulle det behövas en egen 24x7 kanal.
Jag tror inte att deras huvudmotivation är värdeökningen på husen. För husen där är ganska långt ifrån utan värde.
Däremot är det oerhört många motorcyklar som drar förbi där dagligen vilket säkerligen är störande. En stor andel av dessa hojar har högljudda slipon och avgassystem vilket förvärrar problemet ytterligare. Dessutom kör en majoritet av dessa hojar klart över hastighetsbegränsningarna, jag skulle gissa på åtminstone dubblan hastigheten, även om dom riktiga bombningarna av bogan inte är så frekventa.
Av alla dessa hojar som kör för fort så är det en hyfsad andel som faktiskt är över sin förmåga och således faktskt inte klarar av att hålla sitt spår genom kurvan utan är tvungna att använda även den andra väghalvan och som håller en fart som gör att dom faktiskt inte har en chans att stanna som någonting oförutsett inträffar, typ att ett barn eller djur springer ut på vägen eller en bilist ser sig för lite dåligt.
Tror du för ett ögonblick att en hoj i 100-150 km/h är ofarlig så borde du faktiskt skaffa en körkortsutbildning.
Att det inte hänt massor av olyckor med boende inblandade har säkerligen inget som helst att göra med att MC-förarna är så skickliga och kör efter sin förmåga och med omdöme. Det har med största sannolikhet att göra med att dom boende där vaktar sina ungar som hökar, inte låter dom gå själva till sina kompisar och undviker att ens gå på eller i närheten av vägen.
Detta leder till att dom känner sig otrygga i omgivningarna till sin egen bostad och det ständiga dånandet blir ett ganska störande moment.
Du kanske inte tycker att det gör något om det skulle dra förbi några motorcyklar under en dag utanför där du bor men dom det skulle dra förbi tusentals crossar med raka rör och fullt spjäll förbi din bostad från soluppgång till solnedgång under hela sommarhalvåret så är jag ganska säker på att du skulle lacka ur till slut du med. Trots att du verkar totalt sakna något som kallas empati och förmåga att sätta sig in i andra människors situation.
Körningen i närheten av deras bostäder är farlig och det påverkar deras liv då dom tyvärr inte kan välja en annan väg för att ta sig hem.
Att sedan problemet skulle vara isolerat till Bogan är inte sant. Den negativa synen på motorcyklar finns överallt. Det är bara det att vid Bogesund är problemet särdeles stort då det är ett mycket stort antal motorcyklar som färdas fram och tillbaka efter vägen.
Att programmet handlar om just Bogan beror på att dom på eget initiativ kontaktag UG och bett dom göra ett inslag om det. Men kom inte och tro att UG skulle göra ett program om det om dom inte visste att problemet fans på fler ställen och det var fler som var intresserade av att titta.. UG gör inte program bara för att en handfull boende efter en särdeles populär MC-väg är intresserade av det. Dom kräver ett större tittarunderlag än så.
Att fler är irriterade på sporthojsförares mentalitet behöver man bara gå till trafikutskottet för att upptäcka. Där pågår för närvarande en debatt igen om nummerplåt fram på motorcyklar eller att införa ett specifikt ägaransvar för fortkörningar på just motorcykel. Detta för att ett fåtal motorcyklister har lite som sport att passera fartkamerorna i 200 blås och då gärna på bakhjulet eller pekandes finger. Politikernas inställning är att "nu får det djävlar vara slut på dom här dumheterna".
Inslaget i UG är bara ett i mängden men du kan ge dig på att det förr eller senare kommer att införas någon form av begränsningar och regler som minskar våra möjligheter till att njuta av våran hobby. Detta på grund av att några beter sig som svin i trafiken utan tanke på konsekvenser.
Att du försöker försvara dom som sabbar för oss och hävdar att dom som inte tycker att bombarrepor är OK är småaktiga visar bara att du inte förstått vad det är som händer.
Sett ur ditt perspektiv så skulle ju inget vara värt att ta upp i nyheterna får allt är ju "bajssaker" då det faktiskt skulle hända något ännu värre.
Bombarrepor är bajssak för folk kan ju bli mördade, men mord är ju bajssak för det kunde varit krig, men krig är ju bajssak för det kunde ju ha varit etnisk rensning, men etnisk rensning är ju bajssak för det kunde ju ha varit globalt kärnvapenkrig med 6 miljarder döda.