Uppdrag Granskning: Om Sverige och FRA:s inblandning i amerikansk massövervakning

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Fra verksamhet är ju bra - det har länge kallats för ap-huset med säpo m.fl.
Underhållande typer som jobbar där , hörde en gång utrycket "Vi är som en stor familj":3freak

Jag förstod ju direkt varför när jag såg hur dom såg ut - tänk sondmatade apor i fritlz källare som
aldrig får träffa andra än sina syskon med tanke på vad dom arbetar med.

Nyligen avslöjades en bas utomlands som beskriver förhållandena där http://www.expressen.se/nyheter/de-levde-i-husvagnar-talt-skjul--och-i-incest/

Faktiskt lite så , spännande folk och studera ingående - men mest skall man låta dom spana,granska och så:tummenupp

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Det jag blir mest förbannad över är att konsekvensen av alla avslöjanden är summa summarum inget.

Myndigheter använder fortfarande Gmail, flyttar ut känslig verksamhet i det populära molnet, FRA granskas av en grupp människor som inte kan teknik och litar på FRAs egna uppgifter för allt är hemligstämplat.

Vi blir vana och protesterna tystnar.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Vi andra vågar inte skriva något negativt om dem då vi är rädda för att lämnas ut till USA......
:5sure

Det där snillrika programmet de använder sig av kartlägger i princip allt en normal person gör på nätet. På sätt och vis kan man förstå att underrättelsetjänster världen över inkräktar på folks privatliv i sin jakt på information. Det ligger i sakens natur och har säkert förekommit i alla tider.

Med internet så utbrett som det är hos gemene man har det blivit en helt annan nivå på övervakningen. En FRA person med tillgång till programmet vet ju mer om ens nära anhöriga än en själv gör med några enkla knapptryck. Vill man veta om ens partner varit otrogen är det ju bara att ringa till FRA. Sitter fel personer där skulle de ju enkelt kunna snoka i privatpersoners liv och lämna ut känsliga saker till media, arbetsgivare och andra samt sammanställa register där man registrerar åsikter personer har. De skulle även kunna sälja ut företagshemligheter till konkurrerande företag.

Frågan är hur reglerad den här övervakningen är inom de berörda myndigheterna världen över som har tillgång till den här typen av möjligheter. Det känns i alla fall inte som om väst kan sitta och peka finger på regimer som Iran längre som också övervakar sitt folk. Som man sa i programmet har nog terroristerna redan för länge sedan listat ut att man övervakar internet och tagit åtgärder för att säkerställa att man inte lämnar spår där.

Även om politiker och väljare världen över hade lyckats inskränka den här formen av övervakning är jag rätt övertygad om att den kommer att fortsätta i det tysta ändå av underrättelsetjänsterna. Det skulle vara ett spel för gallerierna helt enkelt att krypa till korset.

Last edited:

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Jag har inget att dölja.

Spelar ingen roll huruvida man har något att dölja. Jag själv uppskattar inte att det sitter 20 människor runt bordet och lyssnar när jag pratar med min fru.

Börjar de sedan aktivt lägga sig i vad vi säger blir jag förbannad.

Samma sak.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag skulle gärna vara intresserad men skiter faktiskt fullständigt i hela historien. Vill de avlyssna så är det ok för mig, det gör säkert mer gott än ont.

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
I mer "vanliga" frågor såsom när ett flyktingbarn ska utvisas eller en pensionär som inte får bo med sin fru/man blir det ramaskri och alltid dyker det upp någon politiker som står på den svages sida och pekar på hur fel det är och så här får det inte gå till. I integritetsfrågor saknas det alltid politiker som "bryr" sig och ställer sig på de "svagas" sida. Men samtidigt bryr sig inte heller medborgarna för integritetsfrågan är för "stor" och risken att bli utfryst är enorm då PK säger att säkerhet alltid är bättre än integritet.

Det har ungefär blivit som att integritet är ett modeord som gärna viftas bort eller används när politiken ska visa sig extra "duktiga": ja men vi har ändå satt upp ramar där de inte får slå in din dörr om de ska läsa din post, utan de går snarare in genom ditt fönster, det för att vi tycker att du som undersåte ändå måste ha rätt till din integritet :gnissla

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Spelar ingen roll huruvida man har något att dölja. Jag själv uppskattar inte att det sitter 20 människor runt bordet och lyssnar när jag pratar med min fru.

Börjar de sedan aktivt lägga sig i vad vi säger blir jag förbannad.

Samma sak.

Diskutera inte med frun på Facebook. Faktiskt, avstå Facebook. Inse att nätet är är publikt oavsett kommunikationsform.
Se nätet som vilket café/frisörsalong som helst. Fördelen är att personliga möten faktiskt blir av värde, i dubbel bemärkelse. Inte alls dumt. :tummenupp

Eller som det uttryckts tidigare; Vill du inte att nån ska höra vad du säger, så tig. En svensk tiger.

Kan en miljon avlyssnade med rent mjöl i påsen få sin integritet kränkt för att stoppa ett terroristäckel, så är det i vart fall för mig värt varenda kränkning.

Krenkt.

Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Diskutera inte med frun på Facebook. Faktiskt, avstå Facebook. Inse att nätet är är publikt oavsett kommunikationsform.
Se nätet som vilket café/frisörsalong som helst. Fördelen är att personliga möten faktiskt blir av värde, i dubbel bemärkelse. Inte alls dumt. :tummenupp

Personliga möten är ganska jobbiga på distans :tungan

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Hm. Om folk får ont i magen av lite avlyssnad datatrafik, vilka kaskadspyor får man då av DNA-registret?
Errff. Imo borde samtliga tillkommande medborgare införas i ovan nämnda register. men det är en annan tråd i verkligheten..

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Absolut, om det innebär att du kan stoppa allvarliga brott så fine by me.

Hade en intressant diskussion med en kollega om din hållning i frågan, inte just din utan generella, han hade inga problem med övervakningen på nätet.

Det slutade med att han tyckte att öppna hans brev, såsom räkningar och dylikt, vore integritets-kränkande.:va

Jag lyckades aldrig få honom att koppla ihop trådarna, men vissa är det bara att ge upp med och internet är ju endå knappt på riktigt.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Man kan ju fundera hur det gick till förr i världen när samtal gick via telefonister och det mesta skriftligen gick via statliga posten. Hur stor integritet har man egentligen haft världen över? I skolan satt man och läste om östtyska säkerhetspolisen under efterkrigstiden som avskräckande exempel och kanske som en moralisk pekpinne hur bra vi har det i Sverige där man så klart inte sysslar med sådant. Massövervakning kanske inte är ett problem idag utom för ett fåtal. Gemene person har inget att dölja. Betyder det att man vill ha sin integritet kränkt där uppgifter läses av en tredje person eller fler? Vem vet vad det sitter för regering i framtiden och hur åsikter och värderingar registrerats under årens lopp. Vi lever i sårbara samhällen och det krävs inte så mycket att slå allt i spillror. Tillit är en förutsättning för att relationer ska fungera i längden. Världen har blivit betydligt osäkrare plats sedan man fällde tvillingtornen och det är inte på grund av terroristerna utan att man använt situationen för att öka folks rädsla och därmed fått en möjlighet att montera ner sådant som våra förfäder kämpat och offrat sina liv för. Det är en förlust för mänskligheten helt klart.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Spelar det någon roll om en person eller flera personer känner till dina åsikter? Det räcker med en för att ange och sett till historien är familjemedlemmar och annat betrott folk inte oävna..
:fyllisar

Sannolikt har utställaren och banken läst mina räkningar innan jag får dem. Troligen frun med.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO