Uppdrag Granskning: Om Sverige och FRA:s inblandning i amerikansk massövervakning

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Spelar det någon roll om en person eller flera personer känner till dina åsikter? Det räcker med en för att ange och sett till historien är familjemedlemmar och annat betrott folk inte oävna..
:fyllisar

Sannolikt har utställaren och banken läst mina räkningar innan jag får dem. Troligen frun med.

Information är makt, makten bör stanna på rätt sida valsedeln.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Tredje riket....

Den var dålig, skyller på huvudvärken.

Njaaa, inte riktigt samma sak nej. Uttrycket jag refererade till är cirka 100år äldre.Krya på sig.
Eller så långsökt att min ringa förmåga och förmätenhet inte uppfattade det.
Å anda sidan, är nog hybrisen dem emellan snarlik..

Last edited:

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Man kan ju fundera hur det gick till förr i världen när samtal gick via telefonister och det mesta skriftligen gick via statliga posten. Hur stor integritet har man egentligen haft världen över? I skolan satt man och läste om östtyska säkerhetspolisen under efterkrigstiden som avskräckande exempel och kanske som en moralisk pekpinne hur bra vi har det i Sverige där man så klart inte sysslar med sådant. Massövervakning kanske inte är ett problem idag utom för ett fåtal. Gemene person har inget att dölja. Betyder det att man vill ha sin integritet kränkt där uppgifter läses av en tredje person eller fler? Vem vet vad det sitter för regering i framtiden och hur åsikter och värderingar registrerats under årens lopp. Vi lever i sårbara samhällen och det krävs inte så mycket att slå allt i spillror. Tillit är en förutsättning för att relationer ska fungera i längden. Världen har blivit betydligt osäkrare plats sedan man fällde tvillingtornen och det är inte på grund av terroristerna utan att man använt situationen för att öka folks rädsla och därmed fått en möjlighet att montera ner sådant som våra förfäder kämpat och offrat sina liv för. Det är en förlust för mänskligheten helt klart.

Massövervakning fungerar så länge den stora okunniga massan övervakas, börjar det framkomma uppgifter om minoritetsövervakning, då tar det hus i helskotta (även hos den stora massan trots att de utsätts för samma sak, men det vill man inte se).

Tillit kan köpas extremt billigt, bara man ger "rätt" saker i liten utsträckning så får man tilliten.

Sorgligt men sant.

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Diskutera inte med frun på Facebook. Faktiskt, avstå Facebook. Inse att nätet är är publikt oavsett kommunikationsform.
Se nätet som vilket café/frisörsalong som helst. Fördelen är att personliga möten faktiskt blir av värde, i dubbel bemärkelse. Inte alls dumt. :tummenupp

Eller som det uttryckts tidigare; Vill du inte att nån ska höra vad du säger, så tig. En svensk tiger.

Kan en miljon avlyssnade med rent mjöl i påsen få sin integritet kränkt för att stoppa ett terroristäckel, så är det i vart fall för mig värt varenda kränkning.

Krenkt.

Och exakt hur definierar man en terrorist?

Jag invaderar ditt hem för att jag vill åt din fru och du blir förbannad och gör motstånd= du är terroristen.

Främmande makt invaderar ett land för att de vill åt landets naturresurser men skyller på att de ska avsätta en idiot till ledare i deras tycke som de tidigare var kompis med men som ville bli Kalif istället för kalifen men fick finna sig i att vara storvisir i sitt eget land och därför ändrade åsikt.

Därmed får han en käftsmäll i form av en fullskalig invasion som bombar landet till oigenkännlighet och lämnar landet i ruiner och senare visar det sig att de så kallade inhemska rebellerna inte alls var inhemska utan inhyrda knektar ifrån annat land som fått vapen, ammunition och fordon ifrån främmande makt.

Slutgligen kallas de som försvarar sitt EGET land för det DE tror på för terrorister av en främmande makt?

Egentligen behöver de numera terroristutnämnda individerna enbart välja att försvara sina hem för att bli utpekade som terrorister.

Eller så behöver de egentligen inte göra något alls mer än att befinna sig på fel plats vid fel tillfälle.

"Something is rotten in the state of Denmark!"
William Shakespeare

:(

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Hela FRA diskussionen är närmast löjlig - så har det alltid varit.

Med Fra och dess informationsinsamling så ges möjlighteter och samla in massiva mängder information.
Detta är det ingen idiot som går igenom det direkt utan man sållar ut russin och tittar lite extra på dom.
Ibland efter en förfrågan från annat land

Analys och så - ibland är det ingen och så.

Sen internationellt sammarbete - flum flum nsa bla - det är ju klart vi tittar ditåt - men haha.
Alla länder gör så - det är nödvändigt.

Säpo får ju också information från detta och lämnar över detta till t.ex sina ryska kollegor.
Svensk mark skall ju inte användas som en terrorbas t.ex.

Så underättelsetjänst är inte bara en rutten sida - den måste finnas.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Jag har efterlyst exempel på grova brott som upptäckts eller förhindrats tack vare övervakningen. Ty vår poliskår arbetar ändå med diariefört material som i sin utgångspunkt är offentligt efter dom fallit.

Men se det finns aldrig något exempel att få.

Så vad är det då man är ute och far efter?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag har efterlyst exempel på grova brott som upptäckts eller förhindrats tack vare övervakningen. Ty vår poliskår arbetar ändå med diariefört material som i sin utgångspunkt är offentligt efter dom fallit.

De kanske inte vill avslöja sitt spaningsarbete? Varför ska Kreti och Pleti få ta del av det?

Nej, sätt på er foliehattarna igen och låt dem köra vidare då de inte gör det för att förstöra för oss vanliga människor.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati

Det sägs att man har stoppat attentat mot Lars Vilks bland annat.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Det sägs att man har stoppat attentat mot Lars Vilks bland annat.

Dom stoppade ju inte killen med yxan, killarna med kniv blev väl frikända?

Eller var det hon den där tvärfula WT-bruden från staterna?

Men avlyssnar man 100miljoner+ så borde man ju kunna stoppa något, med en kamera i varje hem skulle vi kunna stoppa kvinnomisshandel också, har man inget att dölja..

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Dom stoppade ju inte killen med yxan, killarna med kniv blev väl frikända?

Eller var det hon den där tvärfula WT-bruden från staterna?

Men avlyssnar man 100miljoner+ så borde man ju kunna stoppa något, med en kamera i varje hem skulle vi kunna stoppa kvinnomisshandel också, har man inget att dölja..

Tror det var kvinnan i USA som stoppades av NSA.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Det finns massa exempel på detta som jag inte tänker gå in på men det generella är att underättlsetjänst och polis är inte samma sak , polisen övervakas ju också:hihi - om det nu är en tröst:tummenupp
Underättlsetjänst brottsbekämpar inte men kan i vissa fall men då som "privatperson" dyka upp oskyldigt och anmäla ett brott.

Det finns så stora skillnader mellan Polisen och säkerhetspolisen att man i.g borde byta namn - på det sistnämnda

Jag har inget med den verksamheten och göra men jag orsakade en säpochefs avgång och så i ett
annat ärende 2003:crash - jävla liv på dom:hihi.
Han avgick för att skydda mig - jag avslöjade dom som idioter och dom ville ta död på mig.
Ännu intressantare och ha ihjäl mig blev det när dom åkte dit på att anklaga mig för att vara CIA anställd.

Haha jag och mina söta små assistenter - en makalös historia:rofl

Så kan det gå

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Kan ge ett boktips i ämnet Geim och efterföljarna läs den och man börjar arbeta på sin foliehatt och fundera om storebror eller någon annan kanske faktiskt ser och påverkar mer en man vågar tro:p

Annan intressant sak med hela spanings grejen är hur total ovetande allmänheten är. Först nu när de börjar poppa upp i svennson pressen att de övervakas på facebook vaknar de. Men när lagen gick igenom var de ingen som brydde sig de var ju de hemska fildelarna som skulle jagas. Snyggaste pr finten någonsin om man frågar mig:gnissla

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
De kanske inte vill avslöja sitt spaningsarbete? Varför ska Kreti och Pleti få ta del av det?

Nej, sätt på er foliehattarna igen och låt dem köra vidare då de inte gör det för att förstöra för oss vanliga människor.

En detalj här var att man påstod detta redan INNAN man fått igenom lagen. Där är frågan än mer intressant, hur kan polisen berätta att de hindrat eller löst något via en metod de inte får använda?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Och exakt hur definierar man en terrorist?

Om man använder våld eller hot om våld för att få igenom sina egna åsikter/värderingar. Så om man bränner charkbilar får att få folk att bli vegetarianer så är man per definition en terrorist.
Om man är kommunist och spöar nazister så är man terrorist, om man är nazist och spöar kommunister så är man terrorist.

Om jag försvarar mitt land i krig så är jag en krigare/soldat. Om jag fortsätter att kriga efter att mitt land förlorat kriget och ens politiker skrivit under ett fredsavtal så är jag helt plötsligt en terrorist.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO