Uppgradering åt h-lvete!

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Ok! Kan vi inte ha en tråden berätta vad folk fick gjort istället för surfa SH? Alltså hålla detta lite positivt... :gnissla

Trodde att det var en hackerattack på SH igen, kommer ihåg när det stod "Forza Rossi" eller något liknande överallt. Denna gången tänkte jag att "den personen som sänkte sporthoj denna gången visste vad han/hon gjorde" - Och det var ju med facit i hand ett helt rätt antagande !



BTW :

Fick kroppsliga problem, började skaka och såg rosa elefanter på väggarna..........samt ojämn hjärtrytm. Är väl bara att erkänna att man e en SH-narkoman dårå............Nu mår jag bra igen !

........men gör inte om det :hihi
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Tog en låååång tur på gathojen. När jag kom tebax funkade sajten :)
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Jag tror jag kan överraska er som nu kommit hit att ni faktiskt är på den nya servern. Tänkte hålla det hemligt ett litet tag. Men äh! UPPGRADERINGEN ÄR KLAR!!! :)

Medan allt låg nere så hittade jag till slut en utväg.

För er tekniska: UTF-8 / latin1 h-lvetet...

vBulletin samt MySQL har sedan 2001 varit latin1 i databasen och sen ISO-8859-1 i meta-taggarna / html-sidor. Detta har gjort att SH dubblat med både UTF-8 i ramverket (Laravel) och sen i forumdelarna (/forum) köra ISO-8859-1. Och sen har alltså databasen varit latin1_swedish_ci.

Det som fuckade upp det mest var att den nya servern, som borde varit identistisk i setup hade en default MySQL inställning som forcerade utf-8. Det hade INTE den "gamla" servern. Vilket innebar att importen blev "korrupt" kan vi säga vad gäller tecken. Efter 3-4 nya dump / import-körningar så hittade jag ett sätt runt databasproblemet. Sen var det lite kodjusteringar, mjukvara och serverinställningar.

Så JAG är iaf nöjd över det. Fördelen nu när det körs UTF-8 hela vägen är att eventuellt framtida serverbyte kommer gå MYCKET smidigare.

Spontant så är prestandan riktigt nice! Får se när fler kommer in, lite tunt med folk just nu.

(sägs man ska inte ropa hej förrän man är över bäcken, känns lite så nu... men vill våga hoppas att allt fungerar. För mig funkar sajten, SSL, Tapatalk, email... känns som nära nog att våga hoppas).

Vi är nu på:
Ubuntu 16.04
PHP 5.6 (7 finns också, men ej kompatibelt med vbulletin)
Nginx i övrigt

*host* testat mariaDB? *host*
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Det blev 25 mil på R1:an..... :D
 

polymoog

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2014
Ort
Nära havet
Hoj
Suzuki GSX650F 2008 / Honda NT Revere 650 1990 / Honda MT5 1989
Woohoo nu funkar allt :banana

Jag fick bara timeout meddelanden när jag skulle logga in igår, förstod att något var på gång, så jag gick på skoterforumet istället, vilket är nästan samma sak :tungan
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Är iconv din vän?
En tripp att använda det. Gjorde ett par försök men blev inget bra...

Rsync dock med iconv i en vända. Dock osäker på om det gjorde någon skillnad. Var i samband med jag trodde det var filöverföringen som orsakade korrupta tecken.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Testar bild
4d993d5b6028ad77254f420a299318a5.jpg
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top