Tomas72
Medlem
Jag tror jag kan överraska er som nu kommit hit att ni faktiskt är på den nya servern. Tänkte hålla det hemligt ett litet tag. Men äh! UPPGRADERINGEN ÄR KLAR!!!
Medan allt låg nere så hittade jag till slut en utväg.
För er tekniska: UTF-8 / latin1 h-lvetet...
vBulletin samt MySQL har sedan 2001 varit latin1 i databasen och sen ISO-8859-1 i meta-taggarna / html-sidor. Detta har gjort att SH dubblat med både UTF-8 i ramverket (Laravel) och sen i forumdelarna (/forum) köra ISO-8859-1. Och sen har alltså databasen varit latin1_swedish_ci.
Det som fuckade upp det mest var att den nya servern, som borde varit identistisk i setup hade en default MySQL inställning som forcerade utf-8. Det hade INTE den "gamla" servern. Vilket innebar att importen blev "korrupt" kan vi säga vad gäller tecken. Efter 3-4 nya dump / import-körningar så hittade jag ett sätt runt databasproblemet. Sen var det lite kodjusteringar, mjukvara och serverinställningar.
Så JAG är iaf nöjd över det. Fördelen nu när det körs UTF-8 hela vägen är att eventuellt framtida serverbyte kommer gå MYCKET smidigare.
Spontant så är prestandan riktigt nice! Får se när fler kommer in, lite tunt med folk just nu.
(sägs man ska inte ropa hej förrän man är över bäcken, känns lite så nu... men vill våga hoppas att allt fungerar. För mig funkar sajten, SSL, Tapatalk, email... känns som nära nog att våga hoppas).
Vi är nu på:
Ubuntu 16.04
PHP 5.6 (7 finns också, men ej kompatibelt med vbulletin)
Nginx i övrigt
Förstår faktiskt vad du pratar om då jag jobbar med sånt
Gött att du fick ordning på det. Lite nertid gör ju inget, fick lite vettigt gjort istället som att byta batteri på bilen inför vintern.