UppkÖrnings Tabbar???

HanneZ

Guest
Fick framhjulssladd på 90 bromsningen, fick göra om och andra gången fick det bra!

Drog på som faan vid omkörning på grusväg att kontrollanten va tvungen att stanna o rengöra sitt visir :D

Sumpan

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2004
Hoj
SV 1000s
Har ingen tabbe själv men en klasskompis som körde upp för A1 kortet tar nog priset.
Han kom fram till en typ av rondell där man först körde in och sen lämnade företräde i rondellen. Kontrollanten sa till honom att svänga vänster, med påföljd att kompisen skiter i rondellen och kör på VÄNSTER sida om refugen vid rondellen och in på gatan till vänster. Han blev tillsagd att stanna samtidigt som han såg kontrollanten ta den "rätta" vägen genom rondellen.
Han blev kuggad!!

Bullsnah

Böjar vanligtvis säsongerna med ras:)
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
Hojlös
mossen skrev:
Men SLUUUTA nu för satan!

Ska köra upp snart....blir ju nervös av era historier... :näsblod

Se det positiva i vissa historier istället, vissa gör fel men klarar sig ändå!

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
Sumpan skrev:
Har ingen tabbe själv men en klasskompis som körde upp för A1 kortet tar nog priset.
Han kom fram till en typ av rondell där man först körde in och sen lämnade företräde i rondellen. Kontrollanten sa till honom att svänga vänster, med påföljd att kompisen skiter i rondellen och kör på VÄNSTER sida om refugen vid rondellen och in på gatan till vänster. Han blev tillsagd att stanna samtidigt som han såg kontrollanten ta den "rätta" vägen genom rondellen.
Han blev kuggad!!

:rofl HAHAHAHA!!!! Skulle vilja bli uppkörningskontrollant, fan vad mycket roliga saker man skulle se.

Lillpluttan

#5 i sandlådan
Gick med
10 Jul 2003
Hoj
Hojlös...
Ja, snacka om... jag ska med köra upp snart. Men det var lite roligt att läsa ändå - ska bara se till att jag inte kommer med ytterligare inlägg i tråden med mina egna tabbar. Håll tummarna!

mossen skrev:
Men SLUUUTA nu för satan!

Ska köra upp snart....blir ju nervös av era historier... :näsblod

P.Björk

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
ZX9R -98 8200mil
Körde upp med min gamla 1100R -86. Tänk att gör garagesvängen med en elefant :).
Körde sedan i konbanan ,då tyckte gubben att jag körde förfort mellan konerna .17sek i regn var tydligen inte bra ,man fick inte sladda när man vände runt längst bort :tuttar .

Andra gången så åkte jag lite förfort på en på fart ,fast det gick bra iallfall.
Då säger gubben ,tur att jag inte är polis för då hade jag tagit av dig ditt nya körkort .

Josefsson

Nu med Akra rykrör...
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
KTM 950 SM
Lyfte bakhjulet i 90 bromsningen och han såg måttligt imponerad ut och till råga på allt så snurrade hjulet eftersom jag ej hade använt bakbromsen.

Men jag fick en chans till "ta det en gång till UTAN cirkuskonster" blev kommentaren. :rodnar

Jag lyckades ändå ta kortet :)

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
...Kan berätta om min uppkörning ingen tabbe direkt kanske, men ett minne iaf :rolleyes:

Började med att bilskoleläraren kommer fram till mig och säger...-"Du när du gör säkerhetskontrollen så rickla inte så hårt i framoket för det sitter löst!" :va Mkt riktigt vid uppkörningen...så kände jag på oket som man ska...och det satt löst! Jag log mot kontrollanten och sa -"japp sitter fint det här!" :gnissla och lossades inte om någonting.

Sedan var det dags för de vanliga teknik-proven...gick galant allihopa. Så vi skulle bege oss ut i trafiken. Besiktningssnubben gav tydliga order att när han sa till mig att svänga nånstans så skulle jag nicka tydlig för att visa att jag hört vad han hade sagt i radion. Okaj...inga problem...också iväg med lite fåglar i magen. :banana Började med landsvägskörningen...ligger i runt 95 km/h och han säger åt mig att svänga höger in på nästa avtagsväg. Lugn tänker jag...vet precis vilken grusväg det är...inga problem...och drar ner rullen lite mera. Konstigt att han fortsätter tjata i luren tänker jag...för det gör han...intensviare o intensivare. -"Höger...HÖGER...HÖGER...SVÄNG HÖGER". Han e juh helt :kocko tänker jag. Sedan slår det mig att jag inte gett tecken på att jag fattat :fatta! :huvet vänder mig om och nickar o gör :tummenupp . Han bara skakar på huvudet...

10 minuter senare börjar det smådugga...han säger -"Verkar komma regn...vi skiter i det nu...har sett tillräckligt, det ser bra ut. Hittar du tillbaka så kör dit" Jag nickar glatt KLART o tydligt tillbaka, saken var biff! :banana

Uppkörningar är inget att vara rädd för...har sedan dess fyllt på med ett helt alfabet på körkortet så nu e de bara buss som fattas...

/KaliZ

Last edited:

FreddeH

La Famiglia aprilia Svezia
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
Tuono 1127 R och en Mille
$noop skrev:
:rofl HAHAHAHA!!!! Skulle vilja bli uppkörningskontrollant, fan vad mycket roliga saker man skulle se.

Har faktiskt sökt jobb som det... men de har så kasst betalt så det var inte att tänka på... :kocko
Kan vara därför de bara får griniga gamla gubbar till jobbet! :hihi

M.G.F

I'm with stupid
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
CBR 1000 RR HRC Trico '09
Sumpan skrev:
Han blev kuggad!!

Jag förstår honom faktiskt! Han hörde VÄNSTER! Då svängde han vänster... Sedan att det var pensionärsfel är ju iofs rätt illa men ändå... Han svängde vänster. ;) :tummenupp

Fireblejd

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Kommer snart
Min mc-uppkörning var lite intressant den oxå. Det hela började med garagevändningen, fin mjukstart när man dessutom hade suttit i bil 10 mil till teknikbanan. Uppkörningsgubben gav mig några minuter att provvända lite innan det var dags för det riktiga testet. Kände under "uppvärmningen" att det här kommer ju gå så mycket åt h-vete så hälften hade varit nog. Kände mig som stelbensopererade Agda på CB:n!
Gubben vinkar in mig mot rutan och jag vinkar adjö till kortet, sätter därefter två klockrena vändningar och börjar därefter överväga Söndagsbesök i kyrkan. :Bugar

Bromsprovet gick fint, förutom att jag gjorde två bromsningar i 70 p.g.a. kommunikationsmiss. Kommentaren blev bara: "-Det gick lite långsamt på den sista, men ok!" :tummenupp

Nu var det dags för stadskörning! Kände mig lugn som en filbunke efter teknikbanan, men så behagar Göteborg visa sig från sin värsta sida. Nu började regnvädret från helvetet!
Efter några tvivelaktiga manövrar, bl.a. felkörning i två rondeller; var vi så på väg tillbaks till uppsamlingsplatsen. Jag kände på mig att min insats för dagen inte riktigt motsvarade gubbens förväntningar. Går in och tar av oss dykutrustningen, sedan säger han: "-Jadu, nu är det såhär att du har...blivit godkänd!" :va
"-Tack!" sa jag och skrev under innan
han hann att ändra sig! It´s a strange world! :)

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Hoj
Suzuki TL1000R -98
När jag tog körkortet visade sig vädergudarna på sin värsta sida, storm samt ösregn (tack Gud för Gore-Tex). Garagevändningen kändes bra när jag övat innan uppkörningen, men när jag väl gör denna så går det väldigt vingligt, antagligen pga nerverna. Får göra om den 2 ggr och kontrollanten såg lagom missnöjd ut. Vi gick vidare till bromsprovet och i detta helvetesväder så klarade jag 50 - 70 och 90 galant :banana. Manöverprovet gick bra också, har för mig jag körde den på 19.06.
Kontrollanten kommer fram till mig och säger att jag lyckats bra på det mesta och jag är redo för en liten utflykt i gbg med honom, MEN "Du ska veta att garagevändningen tar jag med mig ut i trafiken... bara så du vet så har du den i bakfickan". Blev skapligt nervös...

Väl ute när vi körde så gick det bra, bortsett från regnet som fortsatte att ösa ner så jag blev tvungen att vrida huvet åt sidorna för att få bort regnet från visiret. I slutet av färden så undrar kontrollanten varför jag tittar åt sidorna hela tiden och ber mig köra direkt tillbaka till Stora holm vilket får mitt hjärta att sjunka kvickt.

När vi stannat på parkeringen där så frågar han "Nå, vill du byta din komradio mot ett körkort?" :)

Jag blev så glad för att jag var den enda i gruppen som klarat mig så när vi åkte därifrån glömde jag att knäppa hjälmen :kocko :3freak

M0ridin

Sommar... mmmm
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
Ingen just nu
Jag personligen hade inge problem med uppkörningen :rofl dock var min kusin med på samma uppkörning körde upp för lätt Mc, han bromsade ikull sig 2 gånger manöver banan. Men det verkar som uppkörningssnubben var på bra humör denna dagen för samtliga som körde upp klarade lappen. :yoparty

Treo

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen just nu
Uppkörningskontrollanten körde efter mig med en gammal sliten volvo 360. Efter uppkörningen:

K: Gick det inte lite fort därborta vid *vad gatan nu hette*
J: Ehh, nej det tror jag inte (svettig som fan, hade jag missat nån 30-zon nu?)
K: Okej, bra för hastighetsmätaren funkar inte i bilen serru.
J: Pust!

I övrigt var det inga problem :)

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Jag höll på att missa stopplikt, låg bakom en långtradare.
När jag upptäckte skylten tvärnitade jag, med linjen mitt under hojen :kocko
Blev fly förbannad o drämde handen i tanken när jag körde därifrån.
Då sprakade det till i radion: "Nu tänker vi på vad vi SKA göra, inte vad som e gjort". Kände att det kanske var ok i alla fall.

Kommer efter ett tag in i Jabobsbergs centrum o lallar runt, kör ut på ngn stor väg o snubben säger sväng vänster i nästa korsning.
Det är rött, så jag bromsar för att stanna, det jag inte hajade var att rödlyset inte gällde för vänstersväng eftersom det satt efter korsningen.

Kontrollanten blir så överrumplad av min inbromsning så han kör om mig, och jag hängde på! :yoparty Då kommer vi in på en 30-sträcka 07:00 - 17:00, hade ingen aning om vad klockan var, så jag fes i 30 bakom kontrollanten.
"Klockan är över 17 och det är inte förbjudet att köra om".
Sagt och gjort, körde om, då vrålar han att jag ska svänga höger, höll på att bli katastrof, men det gick bra, hehe...

Kontrollanten var samma snubbe som ngn annan snackade om, "dra på, det är inte moppe vi kör". Drog oxå på som satan upp på motorvägen :tummenupp Han var cool som faan!

toodee

Ny medlem
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
röd/vit-R6, 00
Jag fick min utbildning på MC i armén vilket innebar en 250 kubiks tvåtaktare med automatlåda! ;) När det började närma sig muck tjatade vi som fan på befälen att vi skulle få köra upp för civilt kort också. Några av oss hade blivit lovade det vid mönstringen.

Efter mycket om och men köptes en sprillans ny (våren 2000) KTM 400 kubiks endurocykel in! :D Vi fick två intensiva veckor att öva på den och sen var det dags för uppkörning! Kvällen innan inträffade en incident som inkluderade en, utanför tjänsten, totalkraschad militärbil vilket gjorde att ingen var säker på om vi ens skulle få chansen att köra upp! :eek:

Befälen sansade sig dock och ut till uppkörning bar det av. Vi hade slutvård samtidigt så uppkörning skedde i grupper om fyra. Jag var med i första gruppen men valde att vänta till näst sist med att köra upp. (Varken först eller sist, så ska det vara! ;))

Garagevändningen stod som punkt ett och jag åkte in i fållan med stort självförtroende. Detta hade vi övat på hundratals gånger. Först med 258:an och sen med den nya KTM-maskinen. Jag började med en högersväng och detta var inga problem alls. Smidigt som fan gick det t.o.m! :yoparty

Sen var det lilla problemet att han ville jag skulle köra från andra hållet också. Jag körde som jag brukar och det hade aldrig varit några problem tidigare. Men man kan ge sig fan på att när det verkligen gäller då blir man nervös. Så jag satte ner foten. Inga problem, nytt försök bara. Men icke sa nicke, samma sak den här gången. Jag fick ett försök till men när jag misslyckades även här tyckte han att det var dags för konbanan istället.

Manöverbanan körde jag igenom utan minsta problem och detsamma gällde bromsproven. Han bad mig göra ett nytt försök på vändningen men det låste sig även vid dessa försök. Han var himla sjysst och lät mig köra vidare ändå. :Bugar Stads- och landsvägskörningen var inga som helst problem och på det hela tyckte han att jag "gett ett säkert intryck".

Körkortet (A begränsat) var mitt och jag kunde andas ut! Att det dessutom kostade mig 0 (noll) kronor är ju en klar bonus! :banana

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept