UppkÖrnings Tabbar???

mossen

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2003
Hoj
Hornet
Haha! detta var riktigt skoj läsning! :tummenupp

Det är precis som alltid...man ska ha turen att hitta en gubbe som är på gott humör..

Har han blivit varslad & frugan har varit otrogen....så underkänner han alla...så är det! :lol

Jag undrar...kör dom alltid efter en i bil, eller kör dom MC ??

Messiah

My body, my temple
Gick med
22 Jan 2004
Hoj
Aprilia SXV550
läraren sa att jag skulle köra åt Sveg men jag körde mot Ånge....ganska pinsamt när han stanna mig efter sådär 1,5mil :tungan

Josafan

Vill ha sex(cylindrar) på två hjul!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
85 - FZ 750
Eftersom vv oftast är överbelagt på sommaren så fick jag åka tillsammans med en snubbe som hade inlånad mc och radio. Det värsta var att jag hörde inte vad han sa, vilket resulterade i felkörningar och skakningar på huvudet konstant. Jag trodde han sa en ort som börjar på E, men han sa E20....jaja, allt ordnade sig till slut, fick kortet(för andra gången) :yoparty

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Har inte varit med om nått speciellt. Men min farsas polare blev kuggad på ett udda sätt.
Han var vid den tiden svensk mästare i speedway och tänkte "ähh.. det här klarar jag plätt lätt" så han kör konbanan ner, vänder på framhjulet och kör på slangen tillbaka. Sen kommer uppkörningsgubben fram till honom och säger "ja... det va ju fint men vi försöker igen när vi lärt oss att köra på TVÅ hjul". :D

AndersD

Godtrogen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen alls :(
På min första uppkörning i Göteborg så blev jag kuggad med motiveringen att jag låg minst en meter fel i vägbanan vid en högersväng, och det skulle man INTE, man skall ligga lite typ mittemellan högerkanten och mitten, alltså minst en meter fel... Han hade väl inte fått sig nåt den helgen kanske...

Sen körde jag upp på bonnvishan ute i skogen bortåt Borås (inget ont om bonnvishan dock) och där höll jag på att krocka med en beige Saab som jag skulle ha lämnat företräde för, jag smet liksom framför med nån meter tillgodo, han som körde bakom fick ju snällt vänta på flera bilar och jag fick stanna för att vänta in honom... NEMAS PROBLEMAS, du kör ju jättebra killen, vart enda kommentaren den gången :confused:

D-one

....
Gick med
8 Aug 2003
Hoj
finns
Blir ju bara mer nervös när man läser detta.
Men skönt iallafall på samma gång :3freak
Skönt att höra att det finns ngr vv-gubbar som e snälla.
*hoppas jag får honom*

1 mån kvar nu...träna träna träna :whip

martini

solution
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
Tidigare: 05 Triumph Speed Four
jag lyckades få en prövare som även haft min kusin vid uppkörningen..
Han kännde igen mitt efternamn då farsan varit trafiklärare ganska länge..

Iallafall, manöverbanan gick helt bekymmersfritt.
Sen ut i trafiken, började me en vänstersväng på en 70 väg, jag placerade mig rätt och väntade snällt på att mötande bilar skulle pasera, tror inte jag blir förvånad när prövarn kör om mig och svänger före mig in på vägen vi skulle till.. Uppenbarligen hade de kommit en lastbil bakom som han tyckte vi skulle akta oss för.. aja..

När vi sen åkte runt i ett bostadsområde så sa han till mig att köra in till kanten och stanna!
- Fuck! tänkte jag, nu har jag gjort nåt jätte fel! han körde upp jämsides, och förklarde en lång lista med fel han tyckte jag gjorde.. jaha, de var de tänkte jag...
vi körde en stund till och sen tillbaka till provstationen..
Han förklarade en ännu mer fel jag gjort, att jag hade dålig trafikerfarenhet osv.
Min lärare som stod och lyssnade säger: Jaha då får vi komma tillbaka igen då??
- Nej nej, säger prövarn! Han kan ju köra hoj! Men här har ni en lista som du ska hem och träna me farsan på. sa han bara..

Gissa om de kändes bra när man glider in på farsans jobb i solna helt själv me lappen i fickan =)

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
D-one skrev:
Blir ju bara mer nervös när man läser detta.
Men skönt iallafall på samma gång :3freak
Skönt att höra att det finns ngr vv-gubbar som e snälla.
*hoppas jag får honom*

1 mån kvar nu...träna träna träna :whip

Exakt man får hoppas att man får en gubbe som vaknat på rätt sida den dagen, helst också fått doppa kvällen innan :hihi

Har exakt 3 v kvar idag.

Creeed

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2004
Hoj
KTM 690 smr -08
Kay skrev:
Fan tar er alla som har fått kortet trotts STOP-körningar och sånna sjuka saker... Här kuggar man på säkerhetskontrollen och att köra 19 blankt på serpentinen med kommentaren "din vändning där nere ser lite osäker ut", och "du behöver inte dra på som om det vore motoGP". :näsblod

Säkerhetskontrollen ?!

CBRDea

Trying is the first step towards failure
Gick med
25 Mar 2003
i ett grönt hus vid en fotbollsplan i gbg
Hoj
Fireblade Tiger Edition
Hade en skoj uppkörning! först så åkte jag till stora holm i sällskap med min körlärare. När vi kom dit så snackade han fem min med de andra lärarna där sen drog han hem och lämnade mig med hojen, kör tillbaka den när du e har klarat uppkörningen. :D

Sen så var det dags för garagevändningen, hade kollat de andra som gled så fint på sadeln i sina gore-texställ, det spöregnade. Så var det min tur, gjorde lite fina manövrar som uppvärmning sen märkte jag att jag satt som fastklistrad i sadeln, kunde inte flytta arslet en mm, lätt att flytta tyngdpunkten då :näsblod gjorde en åt varje håll, båda gick åt helvete. Fick nya försök, klarade höger, nästan, vänster åt helvete :död
Han lät mig ändå fortsätta :tummenupp Han hade nog en bra dag eller så tyckte han synd om mig när han såg att jag var på väg att börja grina :tungan

Sen var det två brudar som kraschade när de skulle bromsa från nittio :(

mad

Mad wannebe Motard
Gick med
31 Aug 2003
Hoj
Lånar det jag kan!
Körde hela min uppkörning på landsvägen utan comradion. Satt och kikade i speglarna bakåt för att kolla om han skulle blinka eller nått. Efter 20 min landsvägkörning så börjar han tuta och blinka med helljuset.

Jag stannar vidväg kanten på en raksträcka och håller nästan på att vibrera sönder av nervositet.
När han kommer fram så säger han
-Du hör inte ett jävla skit vad jag säger va??
-Näh svarar jag nervöst.
-Då åker vi tillbaka nu.
- Oki

När vi stannar i Tullinge flygfällt igen så säger han
- Ja du verkar ju ha bra uppsikt både bakåt och framåt.
- Grattis!

Pust!!! :)

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1 ver 2.0
Manöverproven gick fint, när jag väl kom ut i trafiken insåg jag att jag glömt
knäppa hakremmen som istället snärtade mig på halsen i fartvinden.
Jag funderade en bra stund på om jag skulle stanna och knäppa hjälmen eller
chansa på att instruktören inte såg, jag valde det sista alternativet.
När vi väl kom tillbaka la jag i friläge, stängde av hojen, låtsades knäppa upp
hakspännet och tog av mig hjälmen på en halv sekund. :D

Instruktören sa inte ett knyst om hakremmen, men han kanske var hygglig.

/A

Pilsner

Lägger mig gärna ner...
Gick med
11 Jun 2003
Hoj
Fazer 1000, R1 bana, Sachs MadAss
När jag körde upp för lätt fick jag en geting i hjälmen och medan jag i vild panik försökte gräva ut den (är överkänslig) körde jag förbi tre små högerregelgator. Hon sade ingenting. Jag tror att jag körde mer avslappnat efter det eftersom jag trodde att jag redan kuggat.

Just det ja, jag hade då tidigare kört ifrån henne på en grusväg där jag höll lagstadgade 70 men hon körde långsammare pga potthålen. Jag fick stanna och vänta in henne. Inte heller detta sade hon nåt om..

Schysst eller ouppmärksam? -Jag fick mitt kort i alla fall!

pilsner

young_rider

sommar sommar sommar
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Bmw s1000r
På min första uppkörning så klarade jag alla testerna innan jag skulle ut i trafik. Grejen var ju den som hos så många andra att man höll ju på att skita ner sig av nervositet. Så när jag åkte ut så vart det en STOP-skylt som jag passerade lite lungt utan att stanna, trots att jag åkt vägen tusen gånger. Jag tror inte jag var vid medvetande då men det fick bli en ny tid för uppkörning. Då klarade jag det och kommentaren löd:

Vill du byta comradion mot ett körkort?Hm man vad ju inte sen o svara jepp;)!

Nirre

Ät den gula snön för det KAN vara öl!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ducatis
Jag fick soppatorsk på motorvägen! Stannade vid vägkanten och bytte snabbt till reserven. Han kom fram och undra vad som hände... Jag sa att den bara la av. Han svarade: -Skumt, får du igång den igen?
Jag sparka igång den på första kicken och uppkörningsgubben såg lite förvirrad ut. - Ja, då är det väl bara att fortsätta då! :Bugar

foobar

C9 H13 NO3
Gick med
26 Feb 2004
Hoj
Såld! :( Förhoppningsvis en ny nästa säsong.
Jag gjorde aldrig någon tabbe, men jag måste bara berätta att jag hade världens enklaste uppkörning. :arsele

Efter konbanan och garagevändningarna skulle jag köra i trafik. En normal tur brukar väl ta ca. 40 min. Men när jag skulle köra, så sa gubben att vi skulle åka till shellmacken som låg ca. 2 min bort. Där tankar han sin hoj och går in och köper en glass som han käkar upp i solskenet. (Själv har jag hjälm och skinnställ på mig och väntar nervöst på vad som skall komma härnäst).

Döm av min förvåning när han sedan går fram till mig och säger:
Jaja... Då kör vi tillbaka till vägverket igen då!

Behöver jag säga att jag blev godkänd? :hihi

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
Min uppkörning gick skitbra fram tills precis i slutet. Vi körde på huvudled och kom till en korsning där det hände en massa saker, cyklister och ungar åt alla håll. Bara för att visa vilken stenkoll :rolleyes: jag hade så vände jag huvudet åt höger och vänster flera gånger. Jag missade helt de blåa 30-skyltarna och kom farande i femti knyck över jordens vägbula.. Jag hann just resa mig lite ur sadeln och sen *duns* när gaffeln bottnade och hojen studsade över. Inte ett ljud hördes i radion och det kändes rätt kört. Efter någon minut sa han att jag skulle köra tillbaka mot Stockholm och då var jag fortfarande så förbannad på mig själv att jag missade skylten och fick göra en u-sväng tillbaka. Det hela slutade i alla fall med att jag fick kortet efter en stunds sadistiskt hålla-på-halster :D

Casca

Numera innehavare av än V-twin
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
RSV 1000 -01
När jag körde upp för hoj så grenslade jag en Honda cb400 årsmodell kritaperioden i lagom uselt skick.

Inga problem med 70 bromsningen men att accelerera upp till 90 funkade inte riktigt med vilt slirande koppling och 105 kg barlast. Instruktören fick flytta konerna 100 meter så jag fick lite fart på åbäket och sen var han nöjd.

Kommer ut och kör i trafiken, allting gick som smort tills vi vart 100 meter från Bulltofta, huvudleden går som ett U men med små grusvägar som sticker ut åt alla håll.
-Sväng höger här. Gör mig beredd på att följa order och svänga in på den där kostigen, plötsligt så skriker han, - Rakt fram istället.
Slår av blinkersen och tittar upp, WEEE Stora lastbilen Arne, tvärstopp på lilla CB:n (bromsarna var f.ö. riktigt bra jämfört med resten av cykeln) och jag såg mitt körkort fladdra iväg mot horisonten :( .

Kör de återstående metrarna tillbaka till utgångspunkten, stannar och ser någon komma utspringande bort till instruktören, byta några ord med honom och han sätter fart ut genom grindarna.

Har aldrig i hela mitt liv våndats så mycket som då. Under de 20 minuter det tog innan han kom tillbaka med den andra läraren och dennes elev, han man tänka hur mycket som helst och säkert kallsvettas 10 l. Det visade sig att den där andra smurfen kört ifrån sin lärare och villat bort sig mitt inne i Malmö någonstans.

Men efter ett positivt besked så vart det in i bilen och högsta lagliga :rolleyes: hastighet hem och hämta min egen hoj. 60 mil blev det på en dag.
Dagen efter så fick jag hålla mig upprätt mest hela tiden, jag tror stoppningen i sadeln på en gammal TT är gjord av träull eller något liknande.

//J

capi

en broms på samhällshästen
Gick med
6 Oct 2003
Hoj
zx6r 98
Lägger in min klassiker igen här då...

Jag har en dubbel trafiklektion på morgonen och uppkörning klockan 13:00 senare samma dag. Lyckas efter en massa vridande och vändande somna någon gång under natten....

Dagen börjar finfint! Jag har försovit mig :mad: , jävligt listigt med tanke på att jag bor i södertälje, inte har varken bil/kk för bil och ska till solna(Grönlunds) för min lektion.
Eftersom jag är lagom snygg/motiverad/glad/pigg/positiv när jag är nyvaken så kändes det helt enkelt som att jag inte ska ha ngt satans kk!!! Funderar på att skita i allt och bli buddhist munk i Dharamsala eller nåt när min kära sambo påpekar det lite slugare förslaget :"Ta en Taxi".

Sagt och gjort, grym ångest, slänger på mig kläder, skor annat dylikt trams, rusar ut och väntar, känns som en evighet innan taxin kommer. När vi väl är framme vid solna så hittar inte gubbfan till Grönlunds och jag, supergeniet, har fan ingen aning om hur man ska åka med bil dit.....mer problem...precis vad jag behöver...

Till slut lyckas jag känna igen en avfart och hamnar på skolan på minuten i tid, springer som en rabiat hund upp och byter om.

Ska köra med ytterligare en elev, en tjej ( nedan kallad missX som ska köra upp på förmiddagen ). Tydligen så behöver vi båda lite mer trafikövning. Körningen känns riktigt bra faktiskt, efter en timme lämnar vi av henne ute i Barkarby för hennes uppkörning och fortsätter passet. Allt funkar bra.

Har nu ett par timmar att slå ihjäl innan vi ska samlas för uppkörniningen, vi kommer att vara 3 killar från skolan nedan kallade nr1, jag, nr3, sköna lirare som man har lärt känna en del under intensiven.

Hoppar med stor sorg över kaffet (Capi = beroende av kaffe), man vill ju inte bli mer nojig än nödvändigt, inte heller pissnödig. Köper strategiskt en liter yougurt, ett par snickers och en energidryck. Känns lite konstigt att tvinga i sig föda så här tidigt ( runt 11-12), brukar i normala fall äta frukost runt 19-20 :kocko .

Så! Då var timmen snart slagen, nr1 o nr2 glider in på skolan vid 12-rycket, vi snackar lite skit, går igen säkerhetskontroll osv. När det börjar dra ihop sig och vi ska hämta våra hojar så lyckas nr1 välta en hoj o pajar backspegeln :lol med ett antal syrliga/lustiga kommentarer från våran lärare.

Vi drar iväg till Barkarby som Tres Amigos, lagom nervösa och förväntasfulla, dagan har faktiskt artat sig riktigt bra!!(Om jag bara visste vad som väntade mig....

När vi kommer fram till Barkarby sitter missX och surar vid vägkanten. Kuggad.
Hon berättar för oss att uppkörningsförättaren var en elak sate som kuggat henne fast hon hade gjort allting rätt. För att göra saker ännu bättre så visar det sig att det är samma gubbe som Tres Amigos ska ha :huvet . Precis vad man behöver, en sur/bitter/hatisk fan som inte har fått ngt på 4,5 år.....

Hur som helst, missX åker tillbaka till skolan med en annan av våra lärare varpå läraren som är kvar hos oss berättar: Citat "Hon blev inte alls kuggad för att gubben är sur och grinig, det enda det handlar om är att hon inte kör så bra". Phu, hellre en sur/grinig missX än en sur/grinig uppkörningsgubbe.

Gubben kommer ut, hälsar på oss. Han verkar hur soft som helst, påminner mig lite om min farsa, kort, gammal, runt 60, kedjerökande grå typ, som tagen ur en gammal västernrulle. Vi går in i baracken, skriver på lite papper. Får våran turordning, nr1, jag, nr3. Gubben börjar redan här visa prov på att han är en riktigt skön lirare. Peppar oss som fan! "Kom igen nu grabbar, det här grejar ni, stötta varandra. Är det något moment som inte fungerar så får ni naturligtvis prova igen, osv....."

Vi glider ner till platsen för manöverprovet och nr1 börjar. Jag o nr3 puttrar runt, kör lite GV. Sneglar lite nervöst bort åt nr1:s håll, hoppas han klarar sig! Nr1 kommer tebax med ett lagom fånigt flin , godkänd. Min tur.

Kör bort till gubben. Det känns faktiskt riktigt bra. Han frågar om jag vill värma några varv i serpentinen. Ja för fan! Serpentinbanan rules! Tar ett par varv, allt sitter perfekt. Får göra en säkerhetskoll på elsystemet, tar ett par minuter. Sedan mäter gubben upp för GV, när han har gjort det säger han med någon form av skum "vi är hemliga kompisar"-min: "och så lägger vi på några centimeter" som om det var en tjänst han gjorde mig, lol. Hur som helst, han lade väl till 5-10 cm. Skit samma tänkte jag, inga problem. :yoparty

Kör in, gör vänstern perfekt. Missar första högern med ngn centimeter, gör om, sitter som gjutet. Vidare till 50-bromsningen. Inga problem.
När jag ska köra serpentinen säger gubben :"Ja, du verkar ju veta hur det här går till " Yupp svarar jag och gasar iväg. Allt går perfekt, får dock lite för hög fart inför inbromsningen vilket medför att jag får bromsa lite i undanmanövern :kocko . Hehe, min lärare som tittade på berättade senare att han var säker på att jag skulle få köra grusväg i trafikdelen för att gottgöra inbromsningen. 70/90 inga problem. Godkänd!

Nr3:s tur. Inga problem, berättar dock en lustig sak om sin GV, gubben mätte inte om efter min GV utan lade till en 15-20cm på min!!

Tres Amigos klara för trafik! En glad skara. Nr1 påbörjar sin trafikdel direkt från VV, vi andra åker iväg till någon McDonalds och fikar under tiden. Någon halvtimme senare kommer nr1 tillbaka, pratar med gubben och börjar strosa mot oss med ett fånigt flin på läpparna, Godkänd!, One down, two to go. Vi andra gratulerar, men det gnager ju i huvudet, fan va surt om jag eller nr3 klantar oss.....

Min tur. Snackar lite med gubben, får snäckan, trycker på hjälmen, hoppar glatt på "röda faran", den fina, buckliga, slitna gxs jag alltid gillat så(det var jag ganska ensam om ). Hör gubben i luren: "Jaha, då tar vi bort övningskörnigsskylten innan vi åker. Sagt och gjort, skylten borta. Men va FN nu då! Nyckeljäveln går inte in i tändningslåset, paniken börjar komma krypande, känner små svettpärlor leta sig nedför pannan, gubben glor undrandes på vad jag pysslar med....

Aha! Fel hoj :huvet :huvet , nr3 hade ju också en röd en. Byter hoj, hör gubben skrocka i luren: "hehe, den passade ju bättre där va!". Lagom stressad så lägger jag i ettan och kör ut några meter från parkeringsplatsen. Och va fan händer då då? Gubbens ord ekar åter i luren: "Jaha, då har du ju ändå en övningskörningsskylt på hojen" eftersom capi-superretard :huvet :huvet hade tagit bort skylten från nr3:s hoj. Börjar nu bli lagom nervös/förbannad/ångestfylld. Stannar hojen vid vägkanten, fäller ner sidostödet, börjar gå mot skylten......då händer DET. Jävligt bra, jag har inte fällt ner stödet ordentligt så 240Kg röd fara välter ÖVER 70Kg Capi....Nu jävlar är det fan kört. Satans helvetets jävla #"¤%¤#"#¤%!!!!! Är nu så fylld med adrenalin att hojen känns som papper att lyfta upp. Sliter bort övningsskyltsfan. Hör gubben i luren igen: "Kom igen nu så kör vi". Han låter en aningt trött.

Nu släpper all nervositet som i ett trollslag, jag vet ju att jag kommer att bli kuggad. Kör på som vanligt, känns faktiskt super :). Tänker på de saker folk brukar bli kuggade på.....Gasar på utav helevete på motorvägspåfarterna för att "redeem myself" litegrand. När vi kommer tillbaka till McDonals så vet jag ju redan att det har gått åt helvete så jag blir något förvånad när han drar av sig hjälmen och säger: "Du är godkänd". ???? Förvirrat stammar jag fram: "Är det så?" Ja säger han.

Naturligtvis måste jag ju fråga honom om vad jag kan göra bättre (jaja, naturligtvis förutom att välta hojen över mig själv) varpå han svarar:" Ingenting, fortsätt att köra som du gör!!!
Min lärar hade nästan kvar de tårar av skratt han hade fällt när jag välte hojen! Det var tydligen bland det roligaste han hade sett!!!

Nr3 klarade också sin uppkörning så vi var ju ett gäng hyfsat nöjda Tres Amigos på väg tillbaka till skolan.

Slutet gott, allting gott.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...