Uppkörning Gävle tips/erfarenheter

ROKJ

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2021
Hoj
2019, Yamaha MT-07
Halloj, ny här på forumet men skulle uppskatta om några kan dela med sig av erfarenheter av uppkörning eller körning i Gävle. Är det några luriga områden som de gillar att testa en på? Någon som kuggat och vad kuggade ni på? Har uppkörning på morgonen men funderar på att kuska runt en stund innan bara för att skapa mig lite uppfattning, är det någon sträcka jag borde åka en sväng innan?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Kan du köra är det inga konstigheter. Eftersom Trafikverket Förarprov ligger där det ligger kommer du förmodligen att få åka förbi Centralstationen. Det råder skylthysteri i Gävle så var uppmärksam.

ROKJ

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2021
Hoj
2019, Yamaha MT-07
Hehe ok, tack för input. Jag sitter och kollar tider varje dag och det dyker ju upp lite i andra städer såsom Norrköping, Nyköping, Uppsala etc. Jag håller kvar vid min tid i Gävle p.g.a. att jag läste att de har näst högst godkända förarprov för MC i landet. Men om det råder skylthysteri kanske det är hugget som stucket?
Jag kan köra, men nervositet är en faktor (vill verkligen ha kortet då jag fått jobb på andra sidan stan) samt att vara en bra vardagsförare är annat än att kunna prestera 100% rätt i precis alla lägen som det är under en uppkörning. Förhoppningsvis sitter det utan förberedelse.

mekarawr

Medlem
Gick med
15 Sep 2021
Hoj
Yamaha MT09 SP -21
Ska du övningsköra dit med din handledare eller ta på släp? För manöverbanan och körning i trafik är på olika platser så du måste själv se till att på lagligt sätt kunna transportera hojen. lite drygt att behöva lasta om om du har släp så ta med dig hjälp isf.
Manöverbanan är på flygplatsen (flygfältsvägen 1) men körning i trafik utgår ifrån Preem macken vid Gävle Bro, alltså sydvästra delen av stan. kolla lite streetview i närområdet så ser du det finns lite villaområden och så

ROKJ

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2021
Hoj
2019, Yamaha MT-07
Ska du övningsköra dit med din handledare eller ta på släp? För manöverbanan och körning i trafik är på olika platser så du måste själv se till att på lagligt sätt kunna transportera hojen. lite drygt att behöva lasta om om du har släp så ta med dig hjälp isf.
Manöverbanan är på flygplatsen (flygfältsvägen 1) men körning i trafik utgår ifrån Preem macken vid Gävle Bro, alltså sydvästra delen av stan. kolla lite streetview i närområdet så ser du det finns lite villaområden och så
Tack, väldigt nyttig info. Jag kommer åka dit själv med hoj på släp så definitivt en faktor. Jag får ringa och prata med dem imorgon, för det där var ju lite skumt upplägg.

mekarawr

Medlem
Gick med
15 Sep 2021
Hoj
Yamaha MT09 SP -21
Tack, väldigt nyttig info. Jag kommer åka dit själv med hoj på släp så definitivt en faktor. Jag får ringa och prata med dem imorgon, för det där var ju lite skumt upplägg.
inte så skumt egentligen om du tittar på google maps för flygplatsen är ute i bushen mer eller mindre, till och med en mopedist hade antagligen klarat steg två där ute :)

ROKJ

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2021
Hoj
2019, Yamaha MT-07
inte så skumt egentligen om du tittar på google maps för flygplatsen är ute i bushen mer eller mindre, till och med en mopedist hade antagligen klarat steg två där ute :)
Ja jag såg det tidigare, har "åkt runt" lite med google maps därifrån. Däremot läste jag en genomgång tidigare, tror det var på sporthoj, där personen hade startat trafikdelen från flygfältet. Är du hundra på att man måste ta sig till Preem? Ska som sagt ändå ringa och försöka få klarhet i det imorgon..

mekarawr

Medlem
Gick med
15 Sep 2021
Hoj
Yamaha MT09 SP -21
Ja jag såg det tidigare, har "åkt runt" lite med google maps därifrån. Däremot läste jag en genomgång tidigare, tror det var på sporthoj, där personen hade startat trafikdelen från flygfältet. Är du hundra på att man måste ta sig till Preem? Ska som sagt ändå ringa och försöka få klarhet i det imorgon..
jag är hundra. är från sthlm men chansade och misslyckades på en uppkörning sent i juni i år i gävle

frogish

Sporthojsnörd
Gick med
25 Feb 2019
Hoj
1996 Ducati Monster 900, Honda CB 500 -72
Jag tog lappen 2019, då startade trafikdelen vid Preem iaf.

ROKJ

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2021
Hoj
2019, Yamaha MT-07
jag är hundra. är från sthlm men chansade och misslyckades på en uppkörning sent i juni i år i gävle
Känns som jag grillar dig här nu, men vore väldigt tacksam för feedback om hur det var i Gävle. Gjorde du förarprovet någon annanstans efter det (hur var det i så fall i jämförelse)? Allt är såklart subjektivt och beror på personliga förutsättningar, samt inspektörens uppfattning och humör, men ändå intressant.

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Hur kan det vara ok att utgå från två olika ställen på en uppkörning?`Känns ju väldigt märkligt

ROKJ

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2021
Hoj
2019, Yamaha MT-07
Hur kan det vara ok att utgå från två olika ställen på en uppkörning?`Känns ju väldigt märkligt
Jag har också svårt att se logiken i det, utifrån de förutsättningar man har när man kommer dit eftersom man inte får köra sitt fordon. Men visst, ges det tid till att lasta om och lasta av på nästa ställe är det väl lugnt.

mekarawr

Medlem
Gick med
15 Sep 2021
Hoj
Yamaha MT09 SP -21
Känns som jag grillar dig här nu, men vore väldigt tacksam för feedback om hur det var i Gävle. Gjorde du förarprovet någon annanstans efter det (hur var det i så fall i jämförelse)? Allt är såklart subjektivt och beror på personliga förutsättningar, samt inspektörens uppfattning och humör, men ändå intressant.
jag tyckte inspektören var väldigt bra och pedagogisk även om jag kuggade direkt. han lät en värma upp på banan medans den före en i kön gjorde manöverbanan. jag chansade och bokade för tidigt innan jag var redo för det fanns inga tider i sthlm.

körde upp några månader senare i sthlm (tullinge) efter några fler lektioner på körskolan. inspektören var absolut trevlig och allt det där men inte lika bra som han jag hade i gävle. men å andra sidan fick jag lappen i sthlm så det är ju nice :)

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Hoj
2009 BMW F800R
Jag har inte kört upp i Gävle, och har noll koll på området däromkring. Däremot körde jag upp i Helsingborg förra sommaren. Dvs manöverbanan för hög och lågfart började vi med på flygfältet i Ängelholm, ca 3 mil bort. Vid trafikdelen började någon att köra direkt från flygplatsen mot Helsingborg, bestämde med nästa kille (eller tjej) en mötesplats vid en mack tex och en tidpunkt när de skulle börja osv. De som hade kört dit med hoj och handledare fungerade det bra för, jag hade kört dit själv med min hoj intryckt i min gamla Caddy, så jag fick lasta och köra till Helsingborg för att göra min trafikdel där. Inspektörerna är säkert vana vid detta, och ger tillräcklig tid till de som behöver för att kunna lasta.

Lycka till med uppkörningen!

ROKJ

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2021
Hoj
2019, Yamaha MT-07
Tack för alla svar och alltid kul att höra historierna hur det gick till när ni fick lappen =). Själv klarade jag uppkörningen i Eskilstuna! Nervös till tusen, två pers innan mig kuggade på lågfarten vilket ökade på nervositeten. Men det gick felfritt för mig på banan.
Jag var inte helt nöjd själv med trafikdelen, glömde någon gång att titta döda vinkeln innan jag blinkade (dock väldigt lite trafik), var lite sen med att inta beredskapsläge med fot och hand förbi korsningar (jag gjorde det men borde gjort det lite tidigare i några lägen), tog fel i en (knepig) korsning så var tvungen att blinka åt andra hållet och utgå från "fel" sida innan jag svängde ut på landsväg (missförstånd från min sida egentligen). Men annars körde jag bra tycker jag, och ännu viktigare tyckte instruktören det också!

Kan konstatera att trafiken i Eskilstuna inte är lika intensiv som Stockholm; glesare med korsningar och skyltar, lugnare trafik m.m. Klar fördel om man övningskört i Stockholm.

Kr1lle

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2023
Hoj
Yamaha MT07
Hade uppkörning idag i Gävle och eftersom jag själv försökte hitta info på olika forum om uppkörning i Gävle på MC och väldigt lite info fanns så ska jag försöka ge den info jag kan.

Manöverprovet är i Valbo, som ni säkert vet. Trafikdelen är på Preem i Gävle bro. En av oss nio som körde upp idag fick göra trafikdelen från Valbo till Gävle. Antagligen för att spara tid. Resten fick starta trafikdelen i Gävle bro, så utgå ifrån att det är det som gäller.

Manöverprovet:
Ett klassiskt manöverprov. Har bara kört upp en gång så har inte mycket att jämföra med, men La*s B*ckström som vi hade som inspektör verkade petig på speciellt högfarten. Jag fick igår på körlektion grönt ljus på högfarten utan några kommentarer av läraren men idag på uppkörningen fick jag köra om och han verkade inte nöjd med min fart (trots att jag höll 50km/h och en jämn fart). Tror han tyckte jag körde för mesigt/långsamt och tappade fart för tidigt innan vändningen etc. Han ville nog ha en lite aggressivare körning på just högfarten. Han godkände mig ändå men sa att han kommer kolla extra på högfarten vid trafikdelen. Blev lite förvånad att han var så petig, för jag gjorde inga misstag i högfarten och körde som på lektion där det var felfritt.
5/9 klarade manöverprovet, så många rök redan där. Att många kuggar beror på att många gör yolo-uppkörningar utan att ha övat något alls i princip. Kan du banorna bra så är det inget att noja över.

Trafikdelen:
Börjar vid Gävle bro som sagt. Alla rutter är väl olika, men min rutt var väldigt mycket motorväg, motortrafikled och avfarter och påfarter och stora landsvägar i 80/90. Körde säkert på 5-6 olika påfarter. En kort del med 40 och 30-väg genom ett skolområde, lite högerregel och sedan ut på motorväg igen och tillbaka. Det kan ha varit för han ville testa mig mer på högfarten, men han verkade som person gilla att man tar för sig i trafiken och snarare testa i höga hastigheter än låga/stadstrafik.
Inte mesa, inte försiktig. Ta för dig, kör på. Jag körde 90+ på en 80-väg (var osäker på om det var 80 eller 100) och han sa ganska snabbt "det är 80 här" men utan att kugga mig. Så han verkade ganska överseende med det om allt annat ser bra ut. Av oss 5 som gjorde trafikdelen klarade alla det. Så min känsla är att han är hårdare vid manöverprovet än trafikdelen och att just La*s B*ckström vill se att man vågar köra motorcykel. Jag misstänker att jag körde 35 km/h på en 30-väg (kan ha varit 40-väg) under en ganska lång sträcka. Jag var osäker på om det var 30 eller 40 så jag la mig strategiskt i mitten (lol). Han kommenterade inte det och kuggade mig inte. Så som sagt, ta för er om ni kör för La*s B*ckström.

Han sa innan trafikdelen att han vill se att man placerar sig bra, att man kör om man har luckor (inte stanna i onödan = inte fega). På min trafikdel fick jag säkert 10 olika instruktioner att följa skyltar. Blev tillslut lite rörigt att köra på E4an mot Sundsvall och sen mot Stockholm och sen mot Gävle N och Gävle S etc. Men med lite trafikvana och sådär är det där inga konstigheter.

Jag körde hojen med släpvagn och utan hjälp för på-/avlastning men det var många där som var villiga att hjälpa mig, så det är inga problem. Provet tog från 8:15-13:00 ungefär, då var samtliga klara. Effektiv körtid är väl typ 10min manöverprov och 25min uppkörning.

*= r ä

Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj