Hade uppkörning idag i Gävle och eftersom jag själv försökte hitta info på olika forum om uppkörning i Gävle på MC och väldigt lite info fanns så ska jag försöka ge den info jag kan.
Manöverprovet är i Valbo, som ni säkert vet. Trafikdelen är på Preem i Gävle bro. En av oss nio som körde upp idag fick göra trafikdelen från Valbo till Gävle. Antagligen för att spara tid. Resten fick starta trafikdelen i Gävle bro, så utgå ifrån att det är det som gäller.
Manöverprovet:
Ett klassiskt manöverprov. Har bara kört upp en gång så har inte mycket att jämföra med, men La*s B*ckström som vi hade som inspektör verkade petig på speciellt högfarten. Jag fick igår på körlektion grönt ljus på högfarten utan några kommentarer av läraren men idag på uppkörningen fick jag köra om och han verkade inte nöjd med min fart (trots att jag höll 50km/h och en jämn fart). Tror han tyckte jag körde för mesigt/långsamt och tappade fart för tidigt innan vändningen etc. Han ville nog ha en lite aggressivare körning på just högfarten. Han godkände mig ändå men sa att han kommer kolla extra på högfarten vid trafikdelen. Blev lite förvånad att han var så petig, för jag gjorde inga misstag i högfarten och körde som på lektion där det var felfritt.
5/9 klarade manöverprovet, så många rök redan där. Att många kuggar beror på att många gör yolo-uppkörningar utan att ha övat något alls i princip. Kan du banorna bra så är det inget att noja över.
Trafikdelen:
Börjar vid Gävle bro som sagt. Alla rutter är väl olika, men min rutt var väldigt mycket motorväg, motortrafikled och avfarter och påfarter och stora landsvägar i 80/90. Körde säkert på 5-6 olika påfarter. En kort del med 40 och 30-väg genom ett skolområde, lite högerregel och sedan ut på motorväg igen och tillbaka. Det kan ha varit för han ville testa mig mer på högfarten, men han verkade som person gilla att man tar för sig i trafiken och snarare testa i höga hastigheter än låga/stadstrafik.
Inte mesa, inte försiktig. Ta för dig, kör på. Jag körde 90+ på en 80-väg (var osäker på om det var 80 eller 100) och han sa ganska snabbt "det är 80 här" men utan att kugga mig. Så han verkade ganska överseende med det om allt annat ser bra ut. Av oss 5 som gjorde trafikdelen klarade alla det. Så min känsla är att han är hårdare vid manöverprovet än trafikdelen och att just La*s B*ckström vill se att man vågar köra motorcykel. Jag misstänker att jag körde 35 km/h på en 30-väg (kan ha varit 40-väg) under en ganska lång sträcka. Jag var osäker på om det var 30 eller 40 så jag la mig strategiskt i mitten (lol). Han kommenterade inte det och kuggade mig inte. Så som sagt, ta för er om ni kör för La*s B*ckström.
Han sa innan trafikdelen att han vill se att man placerar sig bra, att man kör om man har luckor (inte stanna i onödan = inte fega). På min trafikdel fick jag säkert 10 olika instruktioner att följa skyltar. Blev tillslut lite rörigt att köra på E4an mot Sundsvall och sen mot Stockholm och sen mot Gävle N och Gävle S etc. Men med lite trafikvana och sådär är det där inga konstigheter.
Jag körde hojen med släpvagn och utan hjälp för på-/avlastning men det var många där som var villiga att hjälpa mig, så det är inga problem. Provet tog från 8:15-13:00 ungefär, då var samtliga klara. Effektiv körtid är väl typ 10min manöverprov och 25min uppkörning.
*= r ä