Uppkörning i Växjö

Gustavsson

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2006
Hoj
Aprilia RS 125 SÄLJES
Frågade i körkortstråden innan, men tror jag får bättre respons här.

Kör upp om drygt 3 veckor för mitt A1 kort, skulle uppskatta om ni skrev ner era egna erfarenheter av uppkörning i Växjö?

Om det hjälper, så kör jag upp kl 08.15.

Mvh Gustavsson

Adde

Hopplöst fall
Gick med
19 May 2005
Hoj
Honda CBR 929 RR - 00
Hej

Jag har i och försig inte kört upp i Växjö, men jag fick vid båda mina tillfällen, 2003 och 2005, köra upp för samma inspektör från Växjö. Min uppfatning om honom (kommer tyvärr inte ihåg namnet) är att han ville att vi skulle klara oss.

Vid mitt första tillfälle 2003 klarade jag inte av garagevändningen på första försöket men fick en ny chans.

Vid det andra tillfälllet 2005 (nej, jag hade inte blivit av med kortet :D ) Hörde jag fel på stadskörningen och genomförde därför en vänstersväng i en korsning, från högerposition.

Han hade lätt kunnat kugga mig i båda situationerna, men valde istället att se till helheten. Samma dag som jag skulle köra upp hade han även givit en annan kille en extra chans på stadskörningen genom att låta honom köra 10 minuter längre för att bevis att han var värd kortet.

Tänk på detta:

*Vrid på huvudet, titta inte bara med ögonen som du gör i vanliga fall.

*Kör MC inte moped, dvs. när du kommer fram till en skymd kurva eller liknande så ska du sänka hastigheten lite och när du kommer till en raksträcka så kan du gasa på. Dock ska du inte överdriva vid något av tillfällena.

*Träna på att leda motorcyklen. Jag fick inte reda på detta förrens jag stog ansikte mot ansikte med instruktören. Kanske inte så svårt, men det var en obehaglig överaskning i en redan jobbig situation.

Uppkörningen är värre i tankarna än i verkligheten!
Lycka till

Gustavsson

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2006
Hoj
Aprilia RS 125 SÄLJES
Tack ska du ha för bra tips, man får hoppas på att man får köra upp med den killen då.

Ingen annan som har kört upp i Växjö och har någon erfarenhet om just körningen i Växjö?

Mvh

Loffe1

Medlem
Gick med
28 Aug 2006
Hoj
RSV4 R
Tack ska du ha för bra tips, man får hoppas på att man får köra upp med den killen då.

Ingen annan som har kört upp i Växjö och har någon erfarenhet om just körningen i Växjö?

Mvh

Jag hoppas med att man får en vettig person. Alla kan ju bli nervösa och göra ett misstag. Har uppskrivning i morrn sen ska jag boka tid till uppkörning. Teorin bör inte vara något problem. Har pluggat så ögonen går i kors.

Det är nog bara att nöta körningen. Måste börja öva mer på min krypörning.
Lycka till med kortet!

elmlund

Materialåkare
Gick med
2 Mar 2006
Hoj
Aprilia RS 125 -07
Kan ju bara säga lycka till Robin! Frågan är bara när jag kommer köra upp :p

Johan

Gustavsson

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2006
Hoj
Aprilia RS 125 SÄLJES
Loffe1: Tack ska du ha och lycka till med teorin.
Elmlund: Tack, när skulle ni skriva igen 28 juni? Går det inte att fixa snabbare någon stans?

Tänkte också medans jag väntar på svar från folk som har erfarenhet av uppkörning i Växjö, höra med er om ni har varit och kört på manöverbanan som ligger ut mot skir?

Alltså den manöverbanan som trafikskolorna och vägverket använder sig utav. Bommen är nere och låst kvällstid, men man kan slinka in, och vad jag har hört så ska det vara lugnt att köra där på eget bevåg. Är det någon som har gjort detta eller stött på något problem?

Mvh

Atc83

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2007
Hoj
zx9r-01
så länge man är där på kvällen är det ingen fara.
Jag körde där på kvällarna efter 19:30(tror skolorna kör fram till 19:00) och på helgerna när som. Men du får ha med dig egna koner.

Gustavsson

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2006
Hoj
Aprilia RS 125 SÄLJES
så länge man är där på kvällen är det ingen fara.
Jag körde där på kvällarna efter 19:30(tror skolorna kör fram till 19:00) och på helgerna när som. Men du får ha med dig egna koner.

Okej det låter perfekt. Har du kört upp här i Växjö också eller?

Mvh

Atc83

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2007
Hoj
zx9r-01
Körde upp en gång när jag var 16 och senast när jag var 23. Båda gångerna fick jag köra på grusväg. Där är det viktigt att man verkligen kör i 70 när det är det. Dom tjatar mycket om att det är motorcykel man kör och inte moped. Jag fick inte köra på några större vägar nån av gångerna jag körde upp. Men eftersom du bara är 16 år så kommer dom garanterat kolla att du klarar
av- och påfartsväger +motorväg. Och allt annat med för den delen :) Själv körde jag runt 30 min nere i stan. Verkade som han bara ville se att jag klarade av högerregeln. Tyvärr vet jag inte så mycket om vägarna dom använder, eftersom jag bara körde lite grusväg och raka vägen ner till city.
Båda uppkörnigsgubbarna jag haft har varit väldigt trevliga. Speciellt den yngre av dom. Snackade med honom i 40 min efter att jag fått mitt KK. Om ninjor och banåkning, han hade haft en likadan hoj som jag.

oleo

retta
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ER6F
höjer ett varningens finger till en gubbe som jag körde upp med, peter wiesel heter han, han är känd för att vilja kugga folk. vi va 6 st som körde upp o han kuggade hälften av dom. så om han säger att han heter peter wiesel så va extra noggrann med att du kollar döda vinkeln och sånt smått som han gärna kuggar en på.

lycka till

Whizkid

NMCK
Gick med
14 Jan 2006
Hoj
Triumph Daytona T595 -97x2, Triumph Bonneville T120R -70, Triumph Sprint ST 1050 -06, Triumph Thruxton -04
Jag tycker Peter Wiesel var bra!:p

RobRas

Guest
Jäpp han kör BMW. Han har godkänt mig två gånger =).. 2003 och den 14 april i år!

Grattis till körkortet Lovisa...

Gustavsson

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2006
Hoj
Aprilia RS 125 SÄLJES
Ni som skriver här att ni har klarat det och kört upp här i Växjö kunde väl om ni har tid, beskriva lite mer utförligt om hur er uppkörningsdag var, hur läraren var o.sv?

Mvh

Whizkid

NMCK
Gick med
14 Jan 2006
Hoj
Triumph Daytona T595 -97x2, Triumph Bonneville T120R -70, Triumph Sprint ST 1050 -06, Triumph Thruxton -04
Jäpp han kör BMW. Han har godkänt mig två gånger =).. 2003 och den 14 april i år!

Grattis till körkortet Lovisa...

du får lugna dig med gratulerandet.. har inte kört upp än..:tungan

Ni som skriver här att ni har klarat det och kört upp här i Växjö kunde väl om ni har tid, beskriva lite mer utförligt om hur er uppkörningsdag var, hur läraren var o.sv?

Mvh

kommer inte ihåg så mycket.. var tre år sen.. men det var mycket grusväg iallafall.. och sen körde jag förbi stationen och upp mot stortorget.. resten är lite suddigt..:va

Last edited:

oleo

retta
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ER6F
om du får peter wiesel så kommer han ta med dig på grusväg så jag rekommenderar att du tränar lite extra på detta..tänk på att det är viktigt att du är bestämd när du kör grusväg o inte tvekar i dina rörelse, lite svårt o förklara men jag tror du fattar...

när jag gjorde min uppkörning körde jag i stort sett bara från I11 området mot alvesta, körde sen in på en grusväg på vägen till alvesta, vände på den och sedan tillbaka till stan...

lycka till

RobRas

Guest
Aha, trodde du körde upp igår eftesom du tyckte han var bra :tummenupp

Alla var glada och lite lagom nervösa. Sen när jag väl började köra så släppte nervositeten. Jag fick köra igenom näst intill allt som står på det där pappret man får...

lex_racing

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2006
Hoj
Cr250
Ska också köra upp snart.. men har inte tagit några körlektioner så frågan är om det är lönt att änns försöka? har kört cross å moped 5-6år så själva körandet å den biten ska väll inte vara några problem. Men i trafiken är det ju en annan sak. Något man kan träna på med crossen ?

H: Lex

Nyheter
Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen