Uppkörning idag - Nervös!

tobbe_81

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
CBR900 RR -94
Klarade inte provet idag... :argpådato

Jag klarade krypkörningen utan problem. Men sen ute i trafiken tyckte han att jag falerade på några punkter, vilka jag är småsaker.. men men..

Det första var: jag låg på en 50väg (raksträcka) så är det ett hästekipage som druttar fram på vägrenen. Jag sänker hastigheten till ca 25km/h, kollar dvinkeln/backsp., ger tecken & kör försiktigt om. Han tyckte efteråt att jag kunde sänkt hastigheten ytterligare.. suck :mad:

Andra var vid påfart motorväg, hamna bakom en lastbil, och han tyckte att jag låg för nära..

Sen tyckte han att jag låg lite väl långt ut mott mittstrecket vid nån skymd kurva, vilket jag inte tyckte.. men men.

sen ansåg han att jag nyttja frambromsen för lite..

Snacka me några andra killar som skulle köra upp, dom hade visst kuggat ett par ggr innan dom med...
Jaja, får ta det som en körlektion, skall fixa ny tid ASAP!

Tack för alla tips/support! :pannkyss

Nästa gång har jag kortet hopefully! *hoppas*
 

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Såld :(
Nu vet du ju vad du kanske borde öva på mer. Man håller kanske inte alltid med vad VV snubbarna säger men ofta har dom svinen rätt ju. :hihi

Jag tror att du fixar det nästa gång!

/M
 

tobbe_81

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
CBR900 RR -94
RocketQueen skrev:
2170241 Nu vet du ju vad du kanske borde öva på mer. Man håller kanske inte alltid med vad VV snubbarna säger men ofta har dom svinen rätt ju. :hihi

Jag tror att du fixar det nästa gång!

/M

Jo det är väl sant tyvärr :D

En körlektion kostar lite mer en än uppkörning, så man kan lika väl köra upp en massa ggr istället för att bränna cashen på nån trafikskola!
 

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Såld :(
tobbe_81 skrev:
2170329 Jo det är väl sant tyvärr :D

En körlektion kostar lite mer en än uppkörning, så man kan lika väl köra upp en massa ggr istället för att bränna cashen på nån trafikskola!

Jag körde ju med skolans hoj så jag betalade 2000 för en uppkörning. :4skrika

Ja om du känner att du klarar av att fixa det själv så boka en ny uppkörning. Men känner du att du behöver öva mer eller är du redo? Kanske är smart att köra lite själv och öva på det VV killen sa. Eller vad tror du?
 

Mr_White

Medlem
Gick med
17 May 2004
Ort
Solna/Råsunda
Hoj
Triumph Daytona 955i -01
tobbe_81 skrev:
2170329 Jo det är väl sant tyvärr :D

En körlektion kostar lite mer en än uppkörning, så man kan lika väl köra upp en massa ggr istället för att bränna cashen på nån trafikskola!

Hur mycket har du lagt ner hittils på kortet?
 

tobbe_81

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
CBR900 RR -94
RocketQueen skrev:
2170413 Jag körde ju med skolans hoj så jag betalade 2000 för en uppkörning. :4skrika

Ja om du känner att du klarar av att fixa det själv så boka en ny uppkörning. Men känner du att du behöver öva mer eller är du redo? Kanske är smart att köra lite själv och öva på det VV killen sa. Eller vad tror du?

Jag känner att om jag bara har dom punkterna han hade i åtanke så kommer jag nog klara det nästa gång.

Mr_White skrev:
2170444 Hur mycket har du lagt ner hittils på kortet?

har kört privat hela tiden, tagit en körlektion bara för att få en bedömning (1000:) Sen nu då uppkörningen 850:-
(plus lämp och handledar avgift).
 

ristarpen

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2005
Ort
tjörn
Hoj
utan för tillfället.. tidigare ktm525 xr650 gsxr750
tobbe_81 skrev:
2170483 Jag känner att om jag bara har dom punkterna han hade i åtanke så kommer jag nog klara det nästa gång.



har kört privat hela tiden, tagit en körlektion bara för att få en bedömning (1000:) Sen nu då uppkörningen 850:-
(plus lämp och handledar avgift).

nästa gång tar du det jag förstår att det känns surt nu jag kugga första gången me.. det är bara att jaga tider på vv ringa till dom lite dådå så får du kanske en tidigare tid än den du har bokat..
 

FTW

WTF?
Gick med
2 May 2006
Ort
-
Hoj
800, blåsvart
Osis!

Men det låter ju som om du har hyffsat bra koll ändå, kör lite privat och tänk på det han har sagt, och boka en ny tid på en gång. Nästa gång tar du det :jäs
 

Zindelin

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda CBR1000rr -05
Är du nervös = du kuggar

Är du avslappnad kommer du att klara kortet. Det vill säga om du övat tillräckligt.
 

Yadis

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha TDM 850
tobbe_81 skrev:
2170329 Jo det är väl sant tyvärr :D

En körlektion kostar lite mer en än uppkörning, så man kan lika väl köra upp en massa ggr istället för att bränna cashen på nån trafikskola!

Men det är tyvärr sånt här resonemang som gör att det är en jädrans väntetid på uppkörningar... :fatta!
 

Glooie

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
BMW R1200 GS -08
tobbe_81 skrev:
2170329

En körlektion kostar lite mer en än uppkörning, så man kan lika väl köra upp en massa ggr istället för att bränna cashen på nån trafikskola!


Va fan ger du för en körlektion egentligen? Ja fick kortet i tisdags, gav 430:-/ 40 min (timpris 630:), en uppkörning (50 min) kostar 840:-. Vet inte om det bara är jag, men jag tycker att en körlektion är billigare än en uppkörning. Plus att det är lättare att få tid, en körlärare kör ju fler lektioner per dag än vad en inspektör genomför prov...
 

Sebba

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Bandhagen
Hoj
GSXR 750
Småsaker ... vafan....

Jag kuggade första uppkörningen, på 1 grej
å det var att jag i en enda landsvägskurva "låg för nära mittlinjen".

Jag deklarerade min uppskattning med att låta mannen få se mitt allra
längsta finger på min högerhand, åkte hem och ringde runt efter ny
uppkörning såfort jag bara fick.

Lyckades få tag i en ny uppkörning i Barkaby någon/några veckor efter
å vips, så klarade jag uppkörningen galant!

Tji den som ger sig... Gubben du körde upp för kankse bara hade en dålig dag.
 

XiQt

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
KTM RC8R
jag har uppkörning nu på måndag och jag opererades för en vecka sen :va det kommer inte att bli så gott att sätta sig på en mc, tror ni man kan spela lite på sympati när man ska köra upp =) hehe
 

tobbe_81

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
CBR900 RR -94
Yadis skrev:
2170617 Men det är tyvärr sånt här resonemang som gör att det är en jädrans väntetid på uppkörningar... :fatta!

Jo men kollat me alla körskolor i GBG, dom är tokigt fullbokade.. får en tid snabbare för uppkörning än tid för en lektion.. Så valet är ganska givet :)

Glooie skrev:
2170666 Va fan ger du för en körlektion egentligen? Ja fick kortet i tisdags, gav 430:-/ 40 min (timpris 630:), en uppkörning (50 min) kostar 840:-. Vet inte om det bara är jag, men jag tycker att en körlektion är billigare än en uppkörning. Plus att det är lättare att få tid, en körlärare kör ju fler lektioner per dag än vad en inspektör genomför prov...

På det enda stället jag hittade en lektion imon rimlig tid (2veckor) kör dom ENDAST dubbel lektioner, därav 1000:- (80min)
 

Glooie

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
BMW R1200 GS -08
tobbe_81 skrev:
2170687

På det enda stället jag hittade en lektion imon rimlig tid (2veckor) kör dom ENDAST dubbel lektioner, därav 1000:- (80min)


Jag körde oxå bara dubbel, krav på min körskola med, men där går en dubbel (80 min) lös på 860... Detta är i Borås kan tilläggas... Men men, det är dina pengar hojbroder, inte mina...
 

USID

Snön är död! Fast nu lever den igen!
Gick med
11 Feb 2006
Ort
I ett tegelhus
Hoj
Turistbuss för grus.
Ett litet råd för er som kör upp, om det i trafikdelen inträffar något oväntat (ex. hästtransport) Tänk igenom allt ordentligt och utvärdera situationen innan ni gör nåt. Släng er inte ut i vägen och kör om direkt bara för att det går, visa att ni använder huvudet och tänker igenom besluten.
Det är nog mycket ovanligt att bli kuggad pga. att de kör för säkert.

En uppkörning har nästan inget att göra med "normal" körning.
 

tobbe_81

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
CBR900 RR -94
Glooie skrev:
2170711 Jag körde oxå bara dubbel, krav på min körskola med, men där går en dubbel (80 min) lös på 860... Detta är i Borås kan tilläggas... Men men, det är dina pengar hojbroder, inte mina...

Ja, borås brukar väl vara lite billigare - inte en storstad som GBG :rolleyes:
Men som sagt, då sparar man 10kr på att köra en uppkörning ju (850:) :)
 

Yadis

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha TDM 850
USID skrev:
2170720 Ett litet råd för er som kör upp, om det i trafikdelen inträffar något oväntat (ex. hästtransport) Tänk igenom allt ordentligt och utvärdera situationen innan ni gör nåt. Släng er inte ut i vägen och kör om direkt bara för att det går, visa att ni använder huvudet och tänker igenom besluten.
Det är nog mycket ovanligt att bli kuggad pga. att de kör för säkert.

En uppkörning har nästan inget att göra med "normal" körning.

Håller inte med, hört otaliga historier om folk som blir kuggade på grund av att dom kört för defensivt, för försiktigt. Själv kuggades för att jag körde för defensivt på grusväg(kom inte upp i 70 på rakorna). För offensivt är heller inte bra. Kör lagom :hihi
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top