Uppkörning idag - Nervös!

Glooie

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
BMW R1200 GS -08
tobbe_81 skrev:
2170725 Ja, borås brukar väl vara lite billigare - inte en storstad som GBG :rolleyes:
Men som sagt, då sparar man 10kr på att köra en uppkörning ju (850:) :)


Ehum, en körlektion (dubbel) är 80 min, en uppkörning 50 min. En halvtimmes skillnad vettu...
 

USID

Snön är död! Fast nu lever den igen!
Gick med
11 Feb 2006
Ort
I ett tegelhus
Hoj
Turistbuss för grus.
Yadis skrev:
2170729 Håller inte med, hört otaliga historier om folk som blir kuggade på grund av att dom kört för defensivt, för försiktigt. Själv kuggades för att jag körde för defensivt på grusväg(kom inte upp i 70 på rakorna). För offensivt är heller inte bra. Kör lagom :hihi

Vi menar nog inte samma sak, hastigheten har jag aldrig sagt något om, där ska man köra 70 på 70 väg osv. OM det inte finns speciella skäl att inte göra det. (ex. jord eller annat skräp på vägen, dålig sikt)


Vad jag menar är att när det uträder ovanliga situationer skall man tänka en gång extra innan man gör något och inte göra något förhastat.
 

wavesurf

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2004
Ort
stockholm
Hoj
zxr 400, Ktm 525, Lynx Enduro 500, Suzuki rgv 250
visa läraren att du kan köra bakhjul, slå inte över dock - inte imponerande
 

smeagol

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2004
Ort
strömsnäsbruk
Hoj
Yamaha R1 98, 125 minicross made in kina
uppkörning

Kommer ihåg när jag skulle köra upp. Va sketa nervös... Men så fort jag satte mig på hojen o drog iväg så försvann all nervositet. Klarade de första gången :yoparty Så nervös var jag innan körningen o efter körningen.. När man får reda på om man klarat det elr inte.

Ta de bara lugnt så klarar du det med =)
Lycka te
 

tobbe_81

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
CBR900 RR -94
Glooie skrev:
2170734 Ehum, en körlektion (dubbel) är 80 min, en uppkörning 50 min. En halvtimmes skillnad vettu...

men det e ju knappast tiden enbart som avgör.. kan ju få kortet om jag klarar det, sen får jag höra de brister jag har om jag inte klarar det s¨å jag vet vad jag skall öva på..
 

dwestlund

ny bild
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Södra
Hoj
a' Bug Eyed beast -955i -99
hastigheten

Det knepiga måste ju vara att hålla hastigheten, kolla på mätaren hela tiden istället för att bara åka med trafiken. skulle ha nån summer som pep vid +3
 

Ozena

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Västernorrland
Hoj
Kawasaki ZRT 1100
tobbe_81 skrev:
2169723 Klarade inte provet idag... :argpådato

Trist att höra! Lycka till nästa gång! Då kirrar du biffen!

Kör själv upp de 30 maj och känner att en kuggning skulle sitta riktigt illa. Är väl lite halvless på att inte få bestämma när jag ska ut hojen och vart jag vill köra, trots att jag är supernöjd med min handledare är det ju alltid bäst att köra själv.

Jag har själv tagit en lektion och tänkte endast ta en till. Uppkörningen är ju trots allt mycket av ett lotteri. Vissa saker kan en körlektion aldrig lära ut. I ditt fall som exempel i vilken hastighet man ska köra om ett hästekipage. 15-20- eller 25 km/h, slumpen avgör, inspektören avgör osv. Tillfälligheter styr.
 
Last edited:

MrDawe

MrDawe
Gick med
25 Mar 2006
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR750TURBO -97
Yadis skrev:
2170729 Håller inte med, hört otaliga historier om folk som blir kuggade på grund av att dom kört för defensivt, för försiktigt. Själv kuggades för att jag körde för defensivt på grusväg(kom inte upp i 70 på rakorna). För offensivt är heller inte bra. Kör lagom :hihi



jag kuggades för att ja bl.a körde för snabbt på en 70 grusväg...var max uppe i 60....Dom e inte lätta besiktningsmännen..hehe :mad:
 

dwestlund

ny bild
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Södra
Hoj
a' Bug Eyed beast -955i -99
MrDawe skrev:
2171533 jag kuggades för att ja bl.a körde för snabbt på en 70 grusväg...var max uppe i 60....Dom e inte lätta besiktningsmännen..hehe :mad:
Jag förstår vem du pekar finger åt.
Såg denna fråga i Expressens test.
Vad ska du tänka på vid färd på grusväg
a. köra fortare
b. köra saktare
c inte bromsa med fram bromsen.

Jag vet inte svaret, men gissar på a. för att sen göra c och då blir det b :confused:
 

stranglefoot

Medlem
Gick med
2 Aug 2004
Ort
kalix
Hoj
GSXR 750 -87
En del gubbar kan vara riktigt luriga. När jag och två till körde upp så fick vi efteråt höra att vi var totalt värdelösa på garagevändningen! Men det gjorde inget! Han tyckte att det var på egen hand och många mil man blir en bra förare! han gav oss lappen allihop! :tummenupp
 

MrDawe

MrDawe
Gick med
25 Mar 2006
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR750TURBO -97
dwestlund skrev:
2171553 Jag förstår vem du pekar finger åt.
Såg denna fråga i Expressens test.
Vad ska du tänka på vid färd på grusväg
a. köra fortare
b. köra saktare
c inte bromsa med fram bromsen.

Jag vet inte svaret, men gissar på a. för att sen göra c och då blir det b :confused:


ja inte lätt..men får ja samma besiktningsman vet ja iaf att ja ska krypa igenom liknande vägar.. Annars är det väl bara att chansa efter som körlärarn tycker man inte ska mesa på grus vägar man klarar av. :3freak
 

t-röd

Absolut Pikant
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Enköping
Hoj
en skrapad & en fin
Alltså nu blir jag konfunderad, får intrycket genom det ni berättar att uppkörningsgubbarna dömer efter eget godtycke ganska ofta.
Är det verkligen regelriktigt att de kan kugga om man inte brutit mot några av föreskrifterna eller trafikreglerna?

Liksom, kuggad för för sakta/fort på grusväg, det är väl för tusan lagligt att köra i allt från 1km/h upp till hastighetsgränsen, eftersom man alltid har rätt (och skyldighet) att anpassa sin hastighet så man kan stanna inför varje förutsägbart hinder? (och för rådande underlag/sikt/väderlek etc)

Och hästtransportsomkörningen, i vilka trafiklagar står det att man max får köra om hästkärror i 10 knyck?


Det låter som att det är dags för Sverker att syna Vägverkets uppkörningsförrättare i sömmarna. Den röda soptunnan hägrar!

Har själv uppkörning snart, därför jag jagar upp mig såhär :)
 

Stolten

Team Starköl Racing
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
Husaberg 570
t-röd skrev:
2171716 Alltså nu blir jag konfunderad, får intrycket genom det ni berättar att uppkörningsgubbarna dömer efter eget godtycke ganska ofta.
Är det verkligen regelriktigt att de kan kugga om man inte brutit mot några av föreskrifterna eller trafikreglerna?

Liksom, kuggad för för sakta/fort på grusväg, det är väl för tusan lagligt att köra i allt från 1km/h upp till hastighetsgränsen, eftersom man alltid har rätt (och skyldighet) att anpassa sin hastighet så man kan stanna inför varje förutsägbart hinder? (och för rådande underlag/sikt/väderlek etc)

Och hästtransportsomkörningen, i vilka trafiklagar står det att man max får köra om hästkärror i 10 knyck?


Det låter som att det är dags för Sverker att syna Vägverkets uppkörningsförrättare i sömmarna. Den röda soptunnan hägrar!

Har själv uppkörning snart, därför jag jagar upp mig såhär :)

Det är en omöjlighet att stifta regler/laga/normer om precis varenda situation och därför blir det ju hela tiden godtyckligt, att köra om en hästransport i 25 km/h kan vara okej på ett ställe medans det är på tok för fort på ett annat ställe.. Man får försöka läsa situationen och det är de dom vill att man ska kunna med..
 

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Veberöd
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Tråkigt att höra att det inte gick vägen.
Har själv uppkörning snart men har faktiskt inte blivit
toknervös än, men det lär väl komma.

Hoppas att du får en uppkörningstid snart igen och att
du klarar det då! :tummenupp
 

Yadis

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha TDM 850
t-röd skrev:
2171716 Alltså nu blir jag konfunderad, får intrycket genom det ni berättar att uppkörningsgubbarna dömer efter eget godtycke ganska ofta.
Är det verkligen regelriktigt att de kan kugga om man inte brutit mot några av föreskrifterna eller trafikreglerna?

Liksom, kuggad för för sakta/fort på grusväg, det är väl för tusan lagligt att köra i allt från 1km/h upp till hastighetsgränsen, eftersom man alltid har rätt (och skyldighet) att anpassa sin hastighet så man kan stanna inför varje förutsägbart hinder? (och för rådande underlag/sikt/väderlek etc)

Och hästtransportsomkörningen, i vilka trafiklagar står det att man max får köra om hästkärror i 10 knyck?


Det låter som att det är dags för Sverker att syna Vägverkets uppkörningsförrättare i sömmarna. Den röda soptunnan hägrar!

Har själv uppkörning snart, därför jag jagar upp mig såhär :)

Det är som fotbollsdomare, samma regler för alla, olika tolkningar. Uppkörningsgubbar/kvinnor är ju människor så kanske inte så konstigt. Men har man övat ordentligt så godkänner nog 9 av 10 en på uppkörningen. I mitt fall så var jag livrädd för grus just för jag inte övat det mycket. Jag tror Uppkörningsgubbens exakta ordlydelse till mig var "Du kör ingen jävla moppe, måste upp i fart på grus när du kan":) Nåväl, klarade uppkörningen nästa försök(där jag slapp köra grus).
 
Last edited:

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
inge för tillf
DUKEPUKE skrev:
2167222 Haha, Polarn kör upp idag med, antagligen samtidigt som du!

Han är åxå tok nervös, har redan missat 2 ggr så tredjegången gillt hoppas iaf jag som vill ha någon att bränna med :banana

Lycka till!!

kanske borde tare lite cool om man inte klarat det 2 ggr ! :va :D
 

t-röd

Absolut Pikant
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Enköping
Hoj
en skrapad & en fin
Yadis skrev:
2171868 Det är som fotbollsdomare, samma regler för alla, olika tolkningar. Uppkörningsgubbar/kvinnor är ju människor så kanske inte så konstigt.../

Ja.. jo.. okej då
:)

Jag förstår ju att de måste bedöma ens förmåga att anpassa sig till olika situationer. Men jag är av naturen skeptisk mot den utbredda godtyckligheten.
Vägverksherrar och konstaplar (mmfl) som får peka på andra medborgare med långa handen och inverka på folks liv (nåja lite iaf!) tycker jag ofta verkar bli berusade av sin egen visdoms- och makt-fullkomlighet.

Mina 2 schilling.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top