Uppkörning på Sporthoj?

nodblj

simul iustus et peccator
Gick med
16 Jun 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
MV Agusta Brutale 910R
Egna erfarenheter från jakten på kortet säsong 2006.

Öva mycket på allt som går att öva på, konbanor, kraftinbromsningar (rejält gaffeltryck och glöm inte det lilla trycket på baken) undanmanöver...rubbet!

Sen kommer trafik. Ta för dig, ingen meskörning utan visa att det är en motorcykel du åker på, tydlig vägplacering och var inte rädd för att utnyttja hojens acc.

Sen är det ändå så att det hela SKA vara en helhetsbedömning. Det vill säga, det handlar om vilken KONTROLL du anses ha över hojen. Även om det uppstår situationer handlar det om hur du lyckas lösa dom.
 

jimbo_p

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2005
Ort
Göteborg
Hoj
GSX1000R 03
Ska köra upp med en Gsxr-600.
Har redan gjort ett försök och då satt konbanorna perfekt, så det går:tummenupp
(missade på bromsningen istället:argpådato ) :rolleyes:

Somsagt, öva öva öva. Först är det lite svårt men efter ett tag så känns det som om man kommer över en viss gräns och sen sitter dom nästan jämt.
Nästsista konan är viktigast så att man får en så stor svängradie som möjligt på sista.
lycka till
 

Vanish

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Ort
sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Glooie skrev:
2358953 Mitt råd: Kör inte upp på sporhoj!

1: Det kommer bli jävligt svårt (omöjligt beroende på hoj) att klara krypkörningen pga svängradien.

2: Inspektören kommer kugga dej för minsta lilla om du är privatist, men ännu snabbare om du är privatist och kör sporthoj. Naturligtvis gör dom inget ingen skillnad på privatist och körskoleelev officiellt, men...


Detta är enbart skitsnack!! Vad grundar du detta på?

1. Det är inte omöjligt att köra upp på en sporthoj. Jag lyckades förra året på min zx6-r.

2. Min uppfattning av inspektören var inte negativ av att jag var ung och körde sporthoj. Han var hur glad som helst och gratulerade till kortet.

Så snälla sitt inte o skriv en massa nonsens.

Till trådstartaren. Som någon sa tidigare träna MYCKET och varje dag så sitter det där. Ge inte upp för att det går dåligt, ta en paus istället o påt igen sedan. Lycka till!!
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Alla som påstår att det inte går att ta manöverbanorna med sporthoj har antingen inte försökt eller inte tränat tillräckligt... kan jag på min CBR 600 så kan alla .. ja iaf många ;) ! O jag är absolut inget proffs !

Hitta balansen och ta ut ordentligt vid svängar så går det prima.
 

Heij

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2005
Ort
Trollhättan
Hoj
BMW F 800GS
Jag försökte men min CBR 292 men fixa det inte, finns inte rum för att göra minsta misstag då marginalerna är så mycket mindre pga svängradien.
Men visst det är alldrig fel att testa om du tror dig klara det.

//Lyacka till!
 

Frosth

www.frosth.se
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen just nu
Jag övade på egen hand ett par helger, körde upp privat på en ZX9R utan några som helst anmärkningar både på manöverprov och under uppkörning i trafik. Hade morsan bakpå Ninjan (har behörighet dock aldrig kört MC) till uppkörningen iförd en crosshjälp och dubbla täckjackor :D
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Vanish skrev:
2359802 Detta är enbart skitsnack!! Vad grundar du detta på?

1. Det är inte omöjligt att köra upp på en sporthoj. Jag lyckades förra året på min zx6-r.

2. Min uppfattning av inspektören var inte negativ av att jag var ung och körde sporthoj. Han var hur glad som helst och gratulerade till kortet.

Så snälla sitt inte o skriv en massa nonsens.

Till trådstartaren. Som någon sa tidigare träna MYCKET och varje dag så sitter det där. Ge inte upp för att det går dåligt, ta en paus istället o påt igen sedan. Lycka till!!

:fakta

Kan bara hålla med!

Jag körde upp på min r6a och det gick bra, dock krävde det många timmars träning innan jag tog mig runt lågfartsbanan:näsblod
 

JOCKE34

Hondaflyer
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Småland
Hoj
Honda CBR 600 RR -03
uppkörning

tjena :yoparty
undrar bara en sak.
har själv en 600 men fick inte köra på den vid uppkörning.
är din strypt eller??
har 78 kw i min.är det bara vid uppkörning det behöver vara 25kw eller måste man köra "strypt" i 2 år??????????:va
fast helst vill jag köra upp för tung från början.
tacksam för svar.

AndersJohansson skrev:
2359253 Tjenare!
Jag körde upp med min CBR 600 i maj.
Inga problem alls. Hade kört ca 50mil innan med den. Körde upp privat utan körlektioner.

Hade iofs tagit både lätt mc och bil på körskola men om du tagit bil körkortet kan du reglerna!
Koncentrera dig på att lära köra hojjen så blir det nog inga problem!
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Den nya "garagevändingen" är en högfartsprovet och görs i en fyrkant på 8x8m med en kona i mitten... Ritningar på banorna finns på vägverket...
Länk enligt Cleaner i annan tråd..
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2004nr109.htm
 

zlugger44

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
R1-Såld
Tog körkort september-2004, körde upp med min R1-01:a. Första uppkörningen blev jag kuggad och tillsagd att inte komma tillbaka med r1:an, han tyckte att jag skulle låna en annan cykel. Bokade ny tid och fick en annan handläggare och klarade uppkörningen utan problem. Teknikbanan kräver en del träning, men allt går.
 

Cleanstream

Living on a razorblade
Gick med
20 Oct 2003
Ort
China Mainland
Hoj
2x gixxer turbo
Gå på körskola det är ändå inga pengar det handlar om,mitt körkort gick på ca 4600:- allt som allt och jag tog 9 lektioner.Körde upp för mellankortet med skolans cb500 och det gick kalaslätt!
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
JOCKE34 skrev:
2374013 tjena :yoparty
undrar bara en sak.
har själv en 600 men fick inte köra på den vid uppkörning.
är din strypt eller??
har 78 kw i min.är det bara vid uppkörning det behöver vara 25kw eller måste man köra "strypt" i 2 år??????????:va
fast helst vill jag köra upp för tung från början.
tacksam för svar.

http://www.vv.se/vtk/a/e_korprov.html#mckrav

Där har du kraven för att köra upp för A Obegr.:

Behörighet A (obegränsad):
- Motorns slagvolym får inte understiga 700 cm³.
- Motorns effekt får inte understiga 35 kW.

Du får alltså inte köra upp med din 600 pga för liten cyl.volym.

Cyl.volym-regeln tillkom enl. vv för att man skulle lära sig att
hantera den tyngre vikten som en hoj över 700cc har.

Följdaktligen får man inte köra upp med en SV650-S@650cc som väger 174 kg,
men det går alldeles utmärkt att köra upp med en GSXR1000-K5@1000cc som väger 169kg.....
Som vanligt har vv bara svaret: Reglerna är sånna :)
 

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Ort
Där
Hoj
650
cleaner skrev:
2374130
Följdaktligen får man inte köra upp med en SV650-S@650cc som väger 174 kg,
men det går alldeles utmärkt att köra upp med en GSXR1000-K5@1000cc som väger 169kg.....
Som vanligt har vv bara svaret: Reglerna är sånna :)

vägverket :pangihuve
 

Bonne

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Halmstad, Stenhuggeriet
Hoj
Monster 620 S.ie
Körde upp och kuggade nyligen. Efter bara två lektioner (och ett lätt MC-kort sedan tidigare) hyrde jag en strippad hoj med kraschbågar @ 500cc för 900kr och bokade uppkörning. Inspektören kom med en fet BWM-hoj på typ 300kg och visade hur man skulle köra banorna - för jag hade inte övat på dem innan. Klarade manöverprovet och bromsprovet men körde 50km/h på 30-väg och blev kuggad direkt. Där fanns inga skyltar som visade att man skulle köra i 30 men han sa att jag skulle ha "kännt det på mig" att det var 30 där - Idiot :)

Bokat ny uppkörning och hyrt hoj!

Till trådskaparen: Träna mycket på krypkörning och trafik - kör in dig i området du skall övningsköra i. Det går så mycket lättare om du kan vägarna.
 

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Umeå
Hoj
Letar ratbike
JOCKE34 skrev:
2374013 tjena :yoparty
undrar bara en sak.
har själv en 600 men fick inte köra på den vid uppkörning.
är din strypt eller??
har 78 kw i min.är det bara vid uppkörning det behöver vara 25kw eller måste man köra "strypt" i 2 år??????????:va
fast helst vill jag köra upp för tung från början.
tacksam för svar.

Japp det är en 25kw:are.
Om du kör upp med begr. till 25kw tar du mellan kortet som automatiskt blir tung efter 2 år så ja på den frågan också.
 

andjim

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Södermanland
Hoj
KTM ?
...Men tänk på följande...eftersom du kör upp med sporthoj...
Vid uppkörningen bör du göra knäskrap eller köra på sladd i varje kurva. Helst båda då blir besiktningsgubben glad. Dessutom bör någon wheelie göras
helst i tätortstrafik och framför polishuset. Sedan när ni kommer ut på
raksträckor så skall du vrida rullen i botten för att se vilken maxfart du kan
komma upp i. Besiktningsgubben kommer att fråga vilken maxfart du hade
efter körning..är du under 250km/h så kuggas du....

Lycka till....ett tips som jag fick var att titta i bakspeglarna ofta och vrida
lite extra på huvudet då så att Besiktningsgubben bakom ser att du tittar
i speglarna...I övrigt så kan meddelas att man får göra om saker ifall det går
dåligt....en som körde upp samtidigt som mig fick bla göra om inbromsningen
två gånger...och han klarade sig....
 

rials

Racing Is A LifeStyle
Gick med
19 Apr 2004
Ort
älvsjö
Hoj
triumph daytona 675( grå)
klarade av allt på min r6:A på första försöket, (garage vändning!) så det är inga problem hade kört hojen i 10minuter innan...

hade dock två år på en rs125 innan dess, som någon innan sa att det är lögn att dom e tok hårda på privatister! jag missade garage svängen en gång, då sa han nått med att "roadracing taktiken fungerar på bana men inte här) så gjorde jag om det och då var han nöjd, å efter 15minuter trafik hade jag kortet...

så ni som ska köra upp med sporthoj lycka till...
 

Cloud

Boundaries are for pushin
Gick med
17 May 2003
Ort
Sumpan
Hoj
Yamaha YZF-R1 00´, XT660R 04'
Peter80 skrev:
2359238 Det finns nån tok här på SH som grejjade krypkörning och manöverprov på en R1. (tror däremot att han kuggade i trafiken)

//Peter

Jag körde upp på R1an, var lite jobbigt med garagevändning men det går!
 

Andy79

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Örebro
Hoj
Letar hoj
Öva i massor !!!

Ta den hoj du känner dig mest hemma på.
Lägg ner en hel del energi på manöverbanan och bromsbanan annars kommer du aldrig att få köra i trafiken. Säkerhetskontroll kan ju va rätt bra å så du vet det viktigaste om hojen så du inte fammlar runt.

Tänk på det här :fakta

HASTIGHET = att du anpassar den till situationerna.
MANÖVRERING = det är på mavörebanan som man ser det bäst om du kan.
PLACERING = var nogrann med var du är på vägen så du är tydlig med det du gör, ex svänger höger, håll åt häger
TRAFIKUPPTRÄDANDE = Här har vi regelbiten och hur du tilllämpar det mot andra i trafiken.
UPPMÄRKSAMHET = kolla på rätt sak i rätt tidpunkt, ex döda vineln, farliga situationer mm.

Lycka till :tummenupp
 

TomasG

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Vit/Röd R1:a 09:a
Glooie skrev:
2359008 ??? Låter lite väl bra. Polaren kör en R1 -03, och jag kan säja att med den svängradien finns det inte en chans att han kommer runt konerna på krypkörningen, det går inte!
Förresten, vem prata du med? VV eller körskolan? Skulle nästan vilja tro att du blivit blåst när dom sagt att det ärr extra lätt med sporthoj, men, det är dina pengar och ditt beslut. Lycka till.

Märkligt...

Min kompis körde upp på min R1:a 05:a jag hade. Han klarade det på första försöket...

mb skrev:
2359003 Jag körde upp direkt som privatist, utan körlektioner på egen cykel (dock ej sporthoj). Det gick som smort. Körkortet var mitt för totalt 800:- :tummenupp

Den s.k. garagesvängen har väl tagits bort?

Ok, jag hade kort för lätt MC sedan innan.:tomten

Det borde väl du veta om du har precis kört upp?? ;-)

Den är "borttagen"... Det är en sanning med modifikation, för du ska fortfarande vända 180grader med hojjen, inbakad i manöverbanan... men du behöver inte göra det åt båda hållen om jag har förstått det hela rätt..
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top