Uppkörning privat

Millox

Ny medlem
Gick med
1 May 2009
Ort
Älmhult
Hoj
KTM
Får vem som helst köra upp med privat ? Har gått en intensivkurs för A-körkort, och vill gärna köra upp privat.. Nackdelar, fördelar?

:Bugar tack :Bugar
 

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
Stiga Park
Du har gått en mc-kurs på en trafikskola? Och vill köra upp privat?

Jag förstår inte frågan alls:va
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Varför vill du köra upp privat? Har du tagit en intensivkurs och är mogen för uppkörning borde du väl ändå vilja använda de fördelar en uppkörning via skolan för med sig..?
 
Gick med
4 May 2007
Ort
Luleå
Hoj
R1-05 nu såld :(
Jag fattar inte heller frågan. Men ja, det är bara att boka en uppkörning och ha en hoj med sig.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Köra upp privat gör du om du aldrig haft något att göra med en körskola. Har du däremot tagit lektioner och klarat allt fram till uppkörning hos en körskola ska du givetvis boka uppkörningen genom dom också. Varför tjafsa med det på något annat sätt?
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Mest p.g.a. mycket mindre väntetid
Har du godkända kläder och båge så kan du ju göra ett försök. Det ska ju inte vara svårare eller så att köra upp som privatist.

Men tänk alltså på att då ska allt vara helt ok. Kör du upp för tung så är det minst 700cc och 35kw som gäller för hojen, som dessutom ska vara skattad, försäkrad, besiktad och ha däck och bromsar etc som är i trafiksäkert skick. Gällandes skyddsutrustningen så ska den vara avsedd för mc-körning och innefattar bland annat ryggskydd. Komplett lista finns på Körkortsportalen.

Skulle du t.ex. komma till provet och sakna ryggskydd eller ha däck med för lite mönsterdjup så kan du bli nekad att göra uppkörningen. Då har du kastat 1500kr i sjön. Kör du upp genom trafikskolan så har de ett ansvar för att den hoj de tillhandahåller under uppkörningen är i schyst skick, och skulle du sakna någon del av skyddsutrustningen kanske de kan låna ut det till dig.

Och tänk för i hellskotta på att du inte får köra dit hojen själv. Kör dit med privat handledare på bågen eller på båge bakom. Eller ta hojen till uppkörningen på släpvagn.
 

Millox

Ny medlem
Gick med
1 May 2009
Ort
Älmhult
Hoj
KTM
Har du godkända kläder och båge så kan du ju göra ett försök. Det ska ju inte vara svårare eller så att köra upp som privatist.

Men tänk alltså på att då ska allt vara helt ok. Kör du upp för tung så är det minst 700cc och 35kw som gäller för hojen, som dessutom ska vara skattad, försäkrad, besiktad och ha däck och bromsar etc som är i trafiksäkert skick. Gällandes skyddsutrustningen så ska den vara avsedd för mc-körning och innefattar bland annat ryggskydd. Komplett lista finns på Körkortsportalen.

Skulle du t.ex. komma till provet och sakna ryggskydd eller ha däck med för lite mönsterdjup så kan du bli nekad att göra uppkörningen. Då har du kastat 1500kr i sjön. Kör du upp genom trafikskolan så har de ett ansvar för att den hoj de tillhandahåller under uppkörningen är i schyst skick, och skulle du sakna någon del av skyddsutrustningen kanske de kan låna ut det till dig.

Och tänk för i hellskotta på att du inte får köra dit hojen själv. Kör dit med privat handledare på bågen eller på båge bakom. Eller ta hojen till uppkörningen på släpvagn.

Tacker väldigt mycket för svaret!
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
En sak som jag blev lite fundersam över är om en handledare måste följa med till uppkörningen vid privat sådan och av vilken anledning? Visst förstår jag att den som ska köra upp inte får köra dit själv men om man exempelvis använder släp eller om det går att hyra cykel?

Inte helt med på detaljerna men i detta fall skulle han iaf pröjsa sin handledare för utebliven arbetstid för att följa med till uppkörningen. Hittar ingen info om det på nätet, kan ju vara så enkelt att han inte har möjlighet att transportera tvåhjulingen på annat sätt men det lät inte som det var det som var problemet när jag hörde diskussionen.
 

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Ort
Göteborgeeh (Mölndal)
Hoj
MV Agusta Dragster 800
En sak som jag blev lite fundersam över är om en handledare måste följa med till uppkörningen vid privat sådan och av vilken anledning?

Nej, handledaren måste inte närvara. En kompis körde upp med min hoj i maj. Jag körde ut knarren åt honom, sen var det bara för honom att visa vv-inspektörn att han kunde tuta o köra:tummenupp

EDIT: Får väl förtydliga att jag inte var hans handledare:rolleyes:
 

ShinobiNoInnen

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2007
Ort
Kalix
Hoj
CBR 929 , Gixxer K3
En sak som jag blev lite fundersam över är om en handledare måste följa med till uppkörningen vid privat sådan och av vilken anledning? Visst förstår jag att den som ska köra upp inte får köra dit själv men om man exempelvis använder släp eller om det går att hyra cykel?

Inte helt med på detaljerna men i detta fall skulle han iaf pröjsa sin handledare för utebliven arbetstid för att följa med till uppkörningen. Hittar ingen info om det på nätet, kan ju vara så enkelt att han inte har möjlighet att transportera tvåhjulingen på annat sätt men det lät inte som det var det som var problemet när jag hörde diskussionen.

Japp du måste ha med dig handledare!
vet inte varför, uppkörningsgubben sa åt mig att du måste ha nån som övervakar dig när du kör eller nått i den stilen..
och ang disskutionen att köra upp privat eller via skola så kan jag av egen och "nära o käras" erfarenhet säga att du har ca 85-95% större chans att bli godkänd om du kör upp via körskola
 

Fiskarn85

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Hemma
Hoj
kawwa
Jag körde upp "privat", hade med en förare som körde motorcykeln till banan å mellan banan och uppkörningsstarten. Inga nackdelar med att göra så om du har tillgång till skyddsutr själv.
Lycka till.

Japp du måste ha med dig handledare!
vet inte varför, uppkörningsgubben sa åt mig att du måste ha nån som övervakar dig när du kör eller nått i den stilen..
och ang disskutionen att köra upp privat eller via skola så kan jag av egen och "nära o käras" erfarenhet säga att du har ca 85-95% större chans att bli godkänd om du kör upp via körskola

Jag hade då ingen handledare med, hade ingen handledare öht när jag tog A kort.
 
Last edited:

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Ort
Göteborgeeh (Mölndal)
Hoj
MV Agusta Dragster 800
Japp du måste ha med dig handledare!
vet inte varför, uppkörningsgubben sa åt mig att du måste ha nån som övervakar dig när du kör eller nått i den stilen..
och ang disskutionen att köra upp privat eller via skola så kan jag av egen och "nära o käras" erfarenhet säga att du har ca 85-95% större chans att bli godkänd om du kör upp via körskola

Tja, det var väl bara en tidsfråga innan ett sådant svar skulle dyka upp:trött Verkar som om att vissa inspektörer är mer strikta än andra:va:rolleyes:
 

Kristian.gbg

オートバイ
Gick med
6 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
-08, Kawasaki ER-6F ABS
Japp du måste ha med dig handledare!
vet inte varför, uppkörningsgubben sa åt mig att du måste ha nån som övervakar dig när du kör eller nått i den stilen..
och ang disskutionen att köra upp privat eller via skola så kan jag av egen och "nära o käras" erfarenhet säga att du har ca 85-95% större chans att bli godkänd om du kör upp via körskola
Nej handledaren behöver inte närvara. min kollade inte ens när jag körde. han satt och slappa i rummet. och när min jobbarkompis kördeupp så var inte hans handledare där.
 

ShinobiNoInnen

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2007
Ort
Kalix
Hoj
CBR 929 , Gixxer K3
Ok nå jag vart nämligen kuggad för att min handledare var tvungen fara på möte så han lämna bara av mig med hojen o for..
så jag spenderade 70 minuter med att försöka få ur provförrättaren där varför jag behövde ha handledaren närvarande..
men han tokneka mig att ens köra upp o sa att jag behövde någon som övervaka mig, sköna 1500kr ;)
men som sagt är ju från gubbe till gubbe han jag körde upp med andra gången var 150 reser normalare så då gick de ju perfa :)
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Så länge du inte kör mc:n själv till provet så behövs ingen handledare. En kompis kan köra dit hojen eller så tar du den på släpkärra. Inga problem. Så länge du inte kör upp i Örebro och börjar trafikprovet vid Täby och sedan blir kuggad. Då står du inne i Örebro med bil och släp ute i Täby, en mil ifrån dig. Kan bli jobbigt att gå dit.:D
Senast när jag var på prov så körde en kille dit hojen åt sin kompis som kom i bil.
 
Last edited:

Budapeststubbe

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Ort
Västerås
Hoj
Kawasaki ER-5
Japp du måste ha med dig handledare!
vet inte varför, uppkörningsgubben sa åt mig att du måste ha nån som övervakar dig när du kör eller nått i den stilen..
och ang disskutionen att köra upp privat eller via skola så kan jag av egen och "nära o käras" erfarenhet säga att du har ca 85-95% större chans att bli godkänd om du kör upp via körskola

Är detta något som skulle gälla speciellt för privat uppkörning alltså? Nu verkar det ju inte vara nåt som gäller generellt, säkert nån lokal sedvänja :)
Jag körde bara med körskola men hade då inte körskoleläraren med mig på uppkörningen. Vi körde till uppkörningsstället, där lämnade han mig innan vv-snubben och den andra som skulle köra upp kom dit (som f ö kom med sin körskolelärare vilken stannade under hela uppkörningen) och jag körde sen tillbaka själv till skolan efter att ha blivit godkänd. Ingen lärare som "övervakade" mig mao och det gick finfint.
 

LCF

Medlem
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Lapplands Sydport
Hoj
2018 Yamaha Tracer 900 GT 2003 Yamaha BT1100 Bulldog
Ok nå jag vart nämligen kuggad för att min handledare var tvungen fara på möte så han lämna bara av mig med hojen o for..
så jag spenderade 70 minuter med att försöka få ur provförrättaren där varför jag behövde ha handledaren närvarande..
men han tokneka mig att ens köra upp o sa att jag behövde någon som övervaka mig, sköna 1500kr ;)
men som sagt är ju från gubbe till gubbe han jag körde upp med andra gången var 150 reser normalare så då gick de ju perfa :)

Det där låter ju inte klokt, det skulle ju innebära att handledaren även måste följa med när du kör landsvägskörningen annars kan han ju inte övervaka dig.
Detta skulle ju innebära att han antingen ska sitta på din hoj eller på egen hoj för handledaren får ju inte köra bil. :va

Jag körde upp som privatist och hade hojen med mig på släpvagn. Det var aldrig någon som frågade mig eller någon av dom andra som körde upp om vi hade handledaren med oss.

Jag fick till och med börja landsvägskörningen från flygfältet där vi körde manöverbanorna för att jag inte skulle behöva lasta hojen på släpvagnen, då landsvägskörningen utgick från en plats inne i "stan".

Orsaken till att jag fick börja var just att jag var ensam och inte hade någon med mig.

När man kör upp så har man inte heller övningskörningsskylten på då det inte räknas som övningskörning, alltså behöver man ingen handledare(åtminstone var det så förut). Det jag har hört är att vissa uppkörningsmän inte tillåter träning innan uppkörningen om inte handledare finns närvarande, men detta ska inte hindra dig att få köra upp.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top