Tack så mycket! Jaa äntligen, känns som att det precis klev av 2 stora elefanter från mina axlar.Grattis vet vilken härlig känsla det är när man lyckas. En skön boost för ditt självförtroende.
Ta vara på sommaren och njut
Taaack som faaan! Jaaa ett väldigt stort plus för dessa hjältar att de orkade komma ut och vara moraliskt stöd!
Härligt! Stort grattis!Lite kort om dagen.
Den började med att jag fick i mot 3 timmars sömn. Jag åkte och hyrde släp för att få dit hojen. Kom väll ca 2 timmar för tidigt till provolatsen. Fick låna farsta trafikskola bana och värma upp, och när jag åkte tillbaka till parkeringen stod Peter och Old Badger där och var supertrevliga och positiva.
Sen var det dags, säkerhetskontroll, fick kolla stötdämpare fram. Lågfartsbana, gick som på räls, högfart och bromstest, inga problem.
Nu var det dags för den riktiga körningen. Vi åkte små landsvägar och grusvägar endast, fick stanna och starta från backe och göra en vändning på landsväg. Här gäller det att vara uppmärksam på alla utfarter och cyklister/gående. Ca 20-30 min senare körde vi tillbaka där jag möttes av dessa två hjältar som väntade på positiv svar. Och det fick dem, jag blev godkänd! Obeskrivlig känsla!! Jag är såå glad att jag har lappen nu och att jag skrev här i forumet och fick sååå mycket positiv feedback.
Tack så mycket! Tog första turen idag till bulten ?Härligt! Stort grattis!
Tänk nu på vad Old Badger skrev....... ta det lugnt, framförallt på allmän väg (dvs väg utan bra avåkningszoner).Tack så mycket! Tog första turen idag till bulten ?
Kör sen litet längre söderut.Tack så mycket! Tog första turen idag till bulten ?
AbsolutTänk nu på vad Old Badger skrev....... ta det lugnt, framförallt på allmän väg (dvs väg utan bra avåkningszoner)
Absolut, jag kör alltid med inställningen att inte köra över min egna förmåga. Jag har även tänkt gå SMC kurs och försöka få licens för bana så man kan "åka av sig" riktigt ordentligt.Tänk nu på vad Old Badger skrev....... ta det lugnt, framförallt på allmän väg (dvs väg utan bra avåkningszoner).
Utan att ha gått SMC:s bankurser så tror jag att de är bra iom att du har instruktör som kollar och ger feedback. Licens är inte nödvändig - om du sedan vill köra lite mer fritt så finns flera arrangörer av bandagar där du kan köra med din gathoj i den grupp du finner lämpligast.Absolut
Absolut, jag kör alltid med inställningen att inte köra över min egna förmåga. Jag har även tänkt gå SMC kurs och försöka få licens för bana så man kan "åka av sig" riktigt ordentligt.
Kör sen litet längre söderut.
Ta gamla Södertäljevägen förbi Södertälje. Därefter gamla Strängnäsvägen till Läggesta. Där svänger du ner mot laxne och Gnesta.
Fina vägar.
Appen calimoto bör passa dig som är ny på hoj och kanske inte har pejl på de fina vägarna.
Kör snyggt och ha kul!
Undrar om jag inte tog in mot skanssundet idag, fanns en fin väg som jag körde in på och där fanns det ett fik som jag tog en macka på ?Förbi Sötälje är rätt men hela vägen till Läggesta är bra trälig och inbjuder till en högre hastighet än vår vän ska ha med nytt körkort. Ta av i Nykvarn istället och kör över Sjundaskogen mot Gnesta så får du bra träning i kurvteknik. Sedan kan du från Gnesta köra mot Laxne och sedan tuffa lugnt tillbaka från Läggesta i hyfsad hastighet.
Man kan också köra mot Skanssundet från Rosenhill och vända. Vända och inte ta färjan, det är rakt på Mörkö...
Du har en poäng. Det är ju 17km kurvträning när man vikit av från vägen mellan Nykvarn och Järna. ?Förbi Sötälje är rätt men hela vägen till Läggesta är bra trälig och inbjuder till en högre hastighet än vår vän ska ha med nytt körkort. Ta av i Nykvarn istället och kör över Sjundaskogen mot Gnesta så får du bra träning i kurvteknik. Sedan kan du från Gnesta köra mot Laxne och sedan tuffa lugnt tillbaka från Läggesta i hyfsad hastighet.
Man kan också köra mot Skanssundet från Rosenhill och vända. Vända och inte ta färjan, det är rakt på Mörkö...
Du har en poäng. Det är ju 17km kurvträning när man vikit av från vägen mellan Nykvarn och Järna. ?
Sjundavägen jättefin. Men ofta grus... Själv kraschat där och ut i skogen. Så lite varning... ?Förbi Sötälje är rätt men hela vägen till Läggesta är bra trälig och inbjuder till en högre hastighet än vår vän ska ha med nytt körkort. Ta av i Nykvarn istället och kör över Sjundaskogen mot Gnesta så får du bra träning i kurvteknik. Sedan kan du från Gnesta köra mot Laxne och sedan tuffa lugnt tillbaka från Läggesta i hyfsad hastighet.
Man kan också köra mot Skanssundet från Rosenhill och vända. Vända och inte ta färjan, det är rakt på Mörkö...
Skulle tro att vi som är litet äldre nu än vi var då, och kört vägen regelbundet, antingen gått av själva eller hjälpt till att dra upp kamrat ur terrängen.Sjundavägen jättefin. Men ofta grus... Själv kraschat där och ut i skogen. Så lite varning... ?
Jo, senast för två år sen lekte jag "Skogsmulle" där. Farligt med alla träd och sten men satte hojen perfa mellan träden på en sten... ?Skulle tro att vi som är litet äldre nu än vi var då, och kört vägen regelbundet, antingen gått av själva eller hjälpt till att dra upp kamrat ur terrängen.
Särskilt den där kurvkombinationen i medlut som avslutas med en vänster som nyper litet. Om min minnesbild stämmer...
Fyyy! Hoppas det gick bra.Jo, senast för två år sen lekte jag "Skogsmulle" där. Farligt med alla träd och sten men satte hojen perfa mellan träden på en sten... ?View attachment 486493
Grusväg när jag körde över Sjunda första gången på 80-talet!Sjundavägen jättefin. Men ofta grus... Själv kraschat där och ut i skogen. Så lite varning... ?
Så pass? Jösses ?Grusväg när jag körde över Sjunda första gången på 80-talet!
Stort grattis till uppkörningen!!Lite kort om dagen.
Den började med att jag fick i mot 3 timmars sömn. Jag åkte och hyrde släp för att få dit hojen. Kom väll ca 2 timmar för tidigt till provolatsen. Fick låna farsta trafikskola bana och värma upp, och när jag åkte tillbaka till parkeringen stod Peter och Old Badger där och var supertrevliga och positiva.
Sen var det dags, säkerhetskontroll, fick kolla stötdämpare fram. Lågfartsbana, gick som på räls, högfart och bromstest, inga problem.
Nu var det dags för den riktiga körningen. Vi åkte små landsvägar och grusvägar endast, fick stanna och starta från backe och göra en vändning på landsväg. Här gäller det att vara uppmärksam på alla utfarter och cyklister/gående. Ca 20-30 min senare körde vi tillbaka där jag möttes av dessa två hjältar som väntade på positiv svar. Och det fick dem, jag blev godkänd! Obeskrivlig känsla!! Jag är såå glad att jag har lappen nu och att jag skrev här i forumet och fick sååå mycket positiv feedback.
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |