Uppkörning..

GeaX

kmr inte på nått att skriva...
Gick med
5 Oct 2006
Ort
VBY
Hoj
CBR125R
Om man tabbar sig på uppkörningen, måste man göra om alla momenten nästa gång då?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
GeaX skrev:
2548149 Om man tabbar sig på uppkörningen, måste man göra om alla momenten nästa gång då?

Yepp... Får Du samma uppkörningsman (eller en som bryr sig om deras tidigare noteringar) kanske han kan ge liiite enklare övningar i de delar Du klarade första gången (enligt vissa).

Lycka till och...

Ha de!
 

nilo

Helsingborg is the shit
Gick med
3 Sep 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
2000, Aprilia Falco
Ja!

Dvs om du inte klarar trafik delen. Så måste du göra om banan nästa gång ändå.
 

Mc-Krille

Lär andra köra hoj
Gick med
11 Jan 2006
Ort
lägenhet
Hoj
BMW f650gs, kawasaki och suzuki
GeaX skrev:
2548149 Om man tabbar sig på uppkörningen, måste man göra om alla momenten nästa gång då?

ja, t ex om du klarar manöverbanan men kuggar i trafiken så måste du göra om banan igen. Om du gör ett starkt intryck på banan så kan trafikinspektören ha överseende med mindre misstag i trafiken, men om du gör en svag insats, nätt å jämt klarar banan blir det tuffare bedömning i trafiken.
Eller för att klargöra ytterligare, den som kör halvtaskigt på banan kör lika taskigt i trafiken, "stel" i serpentinen blir stelt i kurvtagningen på landsväg.
Kom ihåg gör ditt bästa, jag brukar säga till mina elever det ska kännas att du kör en motorcykel och inte en moppe!! Lycka till :tummenupp
 

GeaX

kmr inte på nått att skriva...
Gick med
5 Oct 2006
Ort
VBY
Hoj
CBR125R
Ajdå, jobbigt ;P... ska köra upp imorrn...
 

GeaX

kmr inte på nått att skriva...
Gick med
5 Oct 2006
Ort
VBY
Hoj
CBR125R
Har en till fråga: I mc boken står det att man ska klara en hård inbromsning i 70 och 90. Mäter trafikinspektören bromssträckan på dessa två?
 

Mr_haak

Suzuki lover
Gick med
22 Mar 2006
Ort
Ängelholm
Hoj
Triumph Daytona 650
GeaX skrev:
2548615 Har en till fråga: I mc boken står det att man ska klara en hård inbromsning i 70 och 90. Mäter trafikinspektören bromssträckan på dessa två?


nä de kollar så du har rätt teknik bara så du kollar långt fram med mera
men du får ju trycka lite på bromsen ;)
 

GeaX

kmr inte på nått att skriva...
Gick med
5 Oct 2006
Ort
VBY
Hoj
CBR125R
Mc-Krille skrev:
2548485 ja, t ex om du klarar manöverbanan men kuggar i trafiken så måste du göra om banan igen. Om du gör ett starkt intryck på banan så kan trafikinspektören ha överseende med mindre misstag i trafiken, men om du gör en svag insats, nätt å jämt klarar banan blir det tuffare bedömning i trafiken.
Eller för att klargöra ytterligare, den som kör halvtaskigt på banan kör lika taskigt i trafiken, "stel" i serpentinen blir stelt i kurvtagningen på landsväg.
Kom ihåg gör ditt bästa, jag brukar säga till mina elever det ska kännas att du kör en motorcykel och inte en moppe!! Lycka till :tummenupp

Det är mest lågfartsprovet som jag är orolig över, om jag skulle köra så sakta i trafiken hade jag utan tvekan satt ner foten i skarpa kurvor :)
 

smallsocks

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
HD superglide sport
o titta långt fram som fan när du bromsar men det har väl nån övningskörningslärare redan sagt

om du tittar ner i backen, på hojen när du bromsar blir det inge bra...
 

smallsocks

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
HD superglide sport
AndreasNo skrev:
2548961 mwhahaha... bromsa satan från 90..japp

jo jag fick fan göra det på träningen fast inte på uppkörningen, det är ju lite läskigt o bromsa som fan, ska gå en broms kurs o sånt sedan i vår tror jag!
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
smallsocks skrev:
2549020 jo jag fick fan göra det på träningen fast inte på uppkörningen, det är ju lite läskigt o bromsa som fan, ska gå en broms kurs o sånt sedan i vår tror jag!

själv fick jag inte göra det på övningskörningen men fick göra det på vått underlag på uppkörningen... ja tack det var spännande att prova på en sån inbromsning för första gången när man kör upp, dessutom på vått underlag :D
 

smallsocks

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
HD superglide sport
AndreasNo skrev:
2549023 själv fick jag inte göra det på övningskörningen men fick göra det på vått underlag på uppkörningen... ja tack det var spännande att prova på en sån inbromsning för första gången när man kör upp, dessutom på vått underlag :D

äh du har ju kortet eller hur! :)
tycker typ egentligen att broms o kurvkurser ska bli obligatoriska för hoj. ett visst antal, även för cornflakes nissarna
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
smallsocks skrev:
2549031 äh du har ju kortet eller hur! :)
tycker typ egentligen att broms o kurvkurser ska bli obligatoriska för hoj. ett visst antal, även för cornflakes nissarna

självklart, man är väl duktig så man klarar allt första gången man provar :D

mjo, man måste ta halkkörning på bil, varför måste man inte ta broms o kurv på MC lixom?
 

Lunnajs

Mr
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda
GeaX skrev:
2548653 Det är mest lågfartsprovet som jag är orolig över, om jag skulle köra så sakta i trafiken hade jag utan tvekan satt ner foten i skarpa kurvor :)
Varför sätta ner foten?

Angående bromsningen, dom mäter inte men det ska vara effektivt och kontrollerat.. Besiktningsmannen kollar så att gaffeln går ihop helt och att du har kontroll på situationen.. Nu när det är kallt så ska man nog vara lite försiktig (samma som när det är blött).
Jag hade 3 meters framhjulssläpp när jag 90-bromsade på uppkörningen för det var blött, men det var kontrollerat så han godkände det :)

Lycka till!
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Lunnajs skrev:
2549061 Varför sätta ner foten?

Angående bromsningen, dom mäter inte men det ska vara effektivt och kontrollerat.. Besiktningsmannen kollar så att gaffeln går ihop helt och att du har kontroll på situationen.. Nu när det är kallt så ska man nog vara lite försiktig (samma som när det är blött).
Jag hade 3 meters framhjulssläpp när jag 90-bromsade på uppkörningen för det var blött, men det var kontrollerat så han godkände det :)

Lycka till!

Ljug inte! :D
 

Lunnajs

Mr
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda
AndreasNo skrev:
2549080 Ljug inte! :D
Haha, okey jag körde om 90 bromsningen med 2 meter mindre framhjulsläpp :fakta
:)
Låste dessutom upp bakbromsen på höghastighetsbanan precis innan vändningen :näsblod så fick köra om den också..

Birger hörde däckskriket och tyckte det var häftigt, tills jag berättade att det va bakhjulet som låste sig :rolleyes:
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Lunnajs skrev:
2549101 Haha, okey jag körde om 90 bromsningen med 2 meter mindre framhjulsläpp :fakta
:)
Låste dessutom upp bakbromsen på höghastighetsbanan precis innan vändningen :näsblod så fick köra om den också..

Birger hörde däckskriket och tyckte det var häftigt, tills jag berättade att det va bakhjulet som låste sig :rolleyes:

Sådär ja, visst kändes det bättre att berätta sanningen istället för o spela tuff :pannkyss

:D :D
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top