Uppkörning..

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Det är ju lite moment 22 över kraven för godkännande.
I princip kräver man att personen skall ha god erfarenhet av körning redan när man tar kortet. Men erfarenheten får man ju EFTER att man tagit kortet och kan köra omkring på egen hand.
Få har nog råd att skaffa sej all nödvändig erfarenhet via körskola eller föräldrar som är tålmodiga nog att spendera såna mängder tid bakom ratten/styret.
 

falsche

Robban
Gick med
17 Oct 2006
Ort
Kalmar (Trekanten)
Hoj
-99 Suzuki (törs inte skriva modell)
Själv fick jag uppfattningen att det ENDA han kollade på när jag körde upp var att man hade koll på läget, inget om hur hårt man bromsade (bara hålla blicken högt enda som räknas) Jag satte t.o.m ner foten en gång på låghastighetsdelen (mest för att jag var nervös som fan) Men han släppte det. Jag behövde inte enns köra igen. Så jag tror att självförtroende är ett vinnande koncept + några lektioner me körskola givetvis för o känna på banorna osv.. Lycka till!
 

GeaX

kmr inte på nått att skriva...
Gick med
5 Oct 2006
Ort
VBY
Hoj
CBR125R
Lundberg skrev:
2552240 Hmm missförstå mig inte! Jag anser verkligen inte att det ska vara krav på X antal lektioner tvärtom. Lektionerna ska vara betydligt mer anpassade efter vilken erfarenhet/talang etc. man har. Och priset bör sänkas radikalt! Om kravet på att alla skulle behöva köra några lektioner på körskola så skulle ju körskolan tjäna in dom pengar dom förlorar på säkningen på det sättet. Och varför är det inte kurvtagning och mer bromsövning med i utbildningsplanen.

Idag luras skolorna alldeles för mycket, jag har sett exempel på folk som kört 40 lektioner och då är det i dom flesta fallen inte personen i fråga det är fel på utan körskolan.

Jag såg också statistiken att mc förare hade blivit äldre! Och snacket går om att ifall man skulle bryta ner statistiken så skulle man finna massor med folk som fick sitt körkort på köpet! Och det är väl lite samma sak som jag pratar om att alla borde gå kurs/skola kalla det vad man vill! Sen att det finns medfödda talanger som kan köra innan dom ens sett en hoj, sånt är livet det kan inte vara rättvist rakt igenom!

Sen ska man absolut ha möjligheten att köra privat fortfarande, för det ger massor av erfarenhet och framför allt att man känner sig säkrare bakom styret!

I alla fall lycka till! :tummenupp

I och med att du sa att man inte borde få köra upp efter endast privat övningskörning drog jag slutsatsen att det betyder krav på minst en lektion...

Håller förövrigt med dig om att trafikskolornas kursinnehåll bör förbättras och priserna reduceras.:tummenupp

Wunder skrev:
2552267 Det är ju lite moment 22 över kraven för godkännande.
I princip kräver man att personen skall ha god erfarenhet av körning redan när man tar kortet. Men erfarenheten får man ju EFTER att man tagit kortet och kan köra omkring på egen hand.
Få har nog råd att skaffa sej all nödvändig erfarenhet via körskola eller föräldrar som är tålmodiga nog att spendera såna mängder tid bakom ratten/styret.

japp, det är under ganska begränsade förhållanden man kör upp. T.ex. får man inte bevisa att man hanterar mörkerkörning.
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top