Uppkörning

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Hoj
MV Agusta Dragster 800
Iofs körde jag i 100 med en xr idag så de motsäger dig lite... på en körlektion kom jag upp i 100 på en 90väg då han låg lite längre bak... så det e faktiskt möjligt...

Jo, men när du sedan skall köra upp, antar att det är på Säve, så kommer det att vara en liten, liten uppförsbacke på sträckan du skall utföra brosmningen på, och XR:en (som även jag körde upp på) kommer upp i max 85-88 km/h där. Men förarprövarna är nog väl medvetna om att den är ganska trött och att det är svårt att få upp den i 90 på den korta sträckan.

_vikt0r

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2007
Hoj
Ymaha ybr 125 -05
haha jaa tack, haha ja har varit ute nu länge. Tänkte bara fråga om hur allvarligt dom tar på att man ramar folk (har någon där bak) ? Någon som åkt dit av farbror blå pga det ?:va

jag skjutsar typ hela tiden på min , har skjutsat till motala o massor inne i stan farbror blå har inte brytt sej om det för mej iaf :) , har åkt lite över 500 mil kanske skjutsat lite över 100 mil så skjutsa på du ^^

__Joel__

Snöänglar
Gick med
17 Apr 2007
Hoj
Röd
Jo, men när du sedan skall köra upp, antar att det är på Säve, så kommer det att vara en liten, liten uppförsbacke på sträckan du skall utföra brosmningen på, och XR:en (som även jag körde upp på) kommer upp i max 85-88 km/h där. Men förarprövarna är nog väl medvetna om att den är ganska trött och att det är svårt att få upp den i 90 på den korta sträckan.

Jo det e där jag ska köra upp så det e ju bara bra att man inte kmr upp till 90 :p

Bakhjulsabbe

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2007
Hoj
Honda hornet 600 - 03
jag skjutsar typ hela tiden på min , har skjutsat till motala o massor inne i stan farbror blå har inte brytt sej om det för mej iaf :) , har åkt lite över 500 mil kanske skjutsat lite över 100 mil så skjutsa på du ^^

Hehe okej, jo men jag menar OM han tar dig, inte hur stor risken är att han tar dig, för den är liten det vet jag. Men vad händer om han tar mig ? Bryr dom sig om det eller dom släpper det ? Tar dom körkortet ?

meriaux

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Hoj
1991 Kawasaki kdx 125r
tja! klarade mitt teoriprov igår och villl nu såklart inget hellre än att klara uppkörningen. Jag har därför en fråga gällande bromstestet. hörde jag att det inte spelar så stor roll om man inte får stopp på hojjen precis slutstrecket, att det inte gör ngt om man överskrider det lite. det jag har hört är att dem för det mesta bedömmer sättet att utföra bromsningen. visst man ska såklart inte överskrida för mycke men att ett par meter inte gör så värst mycke.
Har tidigare hört att kontrollanterna är jäkligt tjinkiga när det gäller bromstestet och att man blir underkänd direkt i fall mankommer över linjen.
Ngn som vet mer exakt?

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Ingen aning. MEn hur svårt kan det vara? Det är ju bara att bromsa allt man kan..

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Vad nu då? :hihi

Om man oroar sig för hur man ska bromsa bäst vill jag inte veta hur osäker man är på andra saker/situationer som kan dyka upp i trafiken.

När det handlar om att bromsa på ett bra och säkert sätt är det bara ut och öva, öva å öva. Man kan inte läsa sig till hur man bromsar, tycker jag.

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Vad nu då? :hihi

Om man oroar sig för hur man ska bromsa bäst vill jag inte veta hur osäker man är på andra saker/situationer som kan dyka upp i trafiken.

När det handlar om att bromsa på ett bra och säkert sätt är det bara ut och öva, öva å öva. Man kan inte läsa sig till hur man bromsar, tycker jag.

man ska lära sig kontrollera bromsarna innan man försöker köra fort :fakta :rolleyes:

meriaux

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Hoj
1991 Kawasaki kdx 125r
tack jag vet hur man bromsar effektivt. jag tänkte egentligen bara höra efter om testet är lätt eller om man verkligen får koncentrera sig för att inte kuga på den delen

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
3112664 tack jag vet hur man bromsar effektivt. jag tänkte egentligen bara höra efter om testet är lätt eller om man verkligen får koncentrera sig för att inte kuga på den delen
Kan du bromsa effektivt kan du inte kugga. PunGt.

KrogeN

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2007
Hoj
Aprilia AF1 125cc - 91
Är det någon som har måtten mellan konerna på krypkörningen ect?
Skille vilja ha de så man kan träna lite själv.

meriaux

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Hoj
1991 Kawasaki kdx 125r
I--2m--*--4m--*--4m--*--4m--*--I

*=koner
I=slutändarna på banan
(måtten på den svårare banan)

Filip_w

Medlem
Gick med
30 Oct 2007
Hoj
Yamaha DT125R
de här me krypkörningen säger dom att man ska reglera farten med kopplingen? får man inte gasa alls då eller ska man bara hålla jämn gas på lägre varv ?

Stork3n

halojsan
Gick med
4 Jun 2007
Hoj
ingen :(
de här me krypkörningen säger dom att man ska reglera farten med kopplingen? får man inte gasa alls då eller ska man bara hålla jämn gas på lägre varv ?

du ska varva mycket och slira på kopplingen. och bromsa med bakbromsen om det går försnabbt, dock inte för mycket.

TinQulion

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2007
Hoj
Derbi Gpr - 07
Enligt ditt inlägg så låter det som att du menar högfartsbanan, där man endast skall köra i en hastighet av 50 km/h, men jag antar att du menar 90-bromsningen, och nej, att ligga i 75 km/h på 90-bromsningen är inget bra tips.
Så dum är inte förarprövaren att han/hon inte märker någon skillnad på 75 och 90 km/h.
Du kanske hade en förarprövare som inte brydde sig så mycket om hastigheten, men på dem flesta ställen är dem rätt noga med att man ligger runt 90, sedan så är det ju inte alls omöjligt att dem släpper en även om man bara ligger vid 85 km/h vid inbromsningen, men knappast om man enbart ligger på 75.

:rolleyes:

Tss när jag gjorde mitt prov så tog dom hänsyn till att jag var storvuxen... så jag gjorde 90 inbromsningen i 80km/h pga att jag tyngde ner mcn med min vikt... :p haha jag kuggade 1 gång också för att jag missade ett övergångsställe.(körde upp på en Honda XR 125cc)

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!