BrutusZeke
Ny medlem
Hallå.
Har precis tagit MC-kort för cirka två veckor sedan (yahoooooooo!!). När jag var som mest nervös så läste jag på en hel del Mc forum om hur många som kuggat sig och hur jävlig Trafikinspen var. Därför tänkte jag dela med mig av min story.
Jag är 32 år gammal och har sen jag kunnat gått kört cross, moped, skoter, bil mm. Drömmen har alltid varit att ta MC-kort men tajmingen har aldrig stämt. Nu hade jag dock bestämt mig att nu ska det ske och billigt ska det va!
Min kompis som är SMC instruktör blev min handledare men problemet var att jag hade inget att övningsköra på. Jag hade även bestämt mig för att inte köpa någon hoj innan kortet var i handen.
När riksutbildningarna drog igång för året så hängde jag på låset och den 25 april gjorde jag risk 2:an. Då bokade jag en skrivtid den 20 maj. Jag hade en gammal skiva med MC frågor så jag körde igenom dom ett par gånger.
Den 20:e maj så kände jag att jag inte var förberedd på att skriva men jag tänkte att jag testar en gång så får jag se hur det går. Klarade skrivningen med 5 fel! Kände mig nöjd.
Ringde Trafikverket och fick en uppkörning den 25:e maj, snabba ryck! Jag hade knappt övningskört något, bara en sväng på stan. Inte en meter på konbanan. Som tur var fick jag låna en hoj av en kompis och började att nöta konbana. I början kändes det risigt men efter ett par försök så kändes det helt OK. 3 övningsdar han jag med innan det var dags för uppörningen.
Dagen-D
Nervös var jag men inte så farligt. Jag å min handledare lastade hojjen och drog mot mötesplatsen. Jag och två yngre killar var där för att köra upp. Det var deras andra uppkörningen och de var duktigt nervösa. Jag kände att deras nervositet smittade av sig på mig så jag försökte inte att tänka på dem.
När det var min tur så kör jag fram hojjen till den buttra Trafikinspen. Han tittar på regbeviset, kliar sig i huvudet och börjar ringa. Jag hade nämligen en hoj som var godkänd med de nya reglerna som gällde från 1:a april 2011. Efter mycket om och men så kom han tillbaka och sa att hojjen var OK att köra upp på!
Sen började granskningen. Han dömde ut min skyddskläder totalt och sa att det där kan du inte köra upp med. Hjärtat for upp i halsgropen. Trafikinspen tyckte jag hade kläder som var för "crosskörning" och handskarna var "trädgårdshandskar". Det roliga var att han hade ju rätt!
Jag hade tagit mina grejer som jag kört cross med och köpt till en sommar MCjacka från Halvarssons. Vi pratade litegrann och jag försökte övertala honom om att grejerna var OK. Till slut gav han med sig! Jag tänkte i mitt stilla sinne att gubben kommer ju att kapa mig direkt. Privatist med en motard och tveksamma skyddskläder, kändes ju dömd på förhand.
Så var dock aldrig fallet utan jag lyckades riktigt bra på manöverbanan och själva uppkörningen löpte på utan några större svårigheter. Det var så jävla skön när han yttrade orden "körningen var godkänd"!!
Med denna story vill jag bara visa på att det går att ta MC-körkort som privatist med taskig planering!
Har precis tagit MC-kort för cirka två veckor sedan (yahoooooooo!!). När jag var som mest nervös så läste jag på en hel del Mc forum om hur många som kuggat sig och hur jävlig Trafikinspen var. Därför tänkte jag dela med mig av min story.
Jag är 32 år gammal och har sen jag kunnat gått kört cross, moped, skoter, bil mm. Drömmen har alltid varit att ta MC-kort men tajmingen har aldrig stämt. Nu hade jag dock bestämt mig att nu ska det ske och billigt ska det va!
Min kompis som är SMC instruktör blev min handledare men problemet var att jag hade inget att övningsköra på. Jag hade även bestämt mig för att inte köpa någon hoj innan kortet var i handen.
När riksutbildningarna drog igång för året så hängde jag på låset och den 25 april gjorde jag risk 2:an. Då bokade jag en skrivtid den 20 maj. Jag hade en gammal skiva med MC frågor så jag körde igenom dom ett par gånger.
Den 20:e maj så kände jag att jag inte var förberedd på att skriva men jag tänkte att jag testar en gång så får jag se hur det går. Klarade skrivningen med 5 fel! Kände mig nöjd.
Ringde Trafikverket och fick en uppkörning den 25:e maj, snabba ryck! Jag hade knappt övningskört något, bara en sväng på stan. Inte en meter på konbanan. Som tur var fick jag låna en hoj av en kompis och började att nöta konbana. I början kändes det risigt men efter ett par försök så kändes det helt OK. 3 övningsdar han jag med innan det var dags för uppörningen.
Dagen-D
Nervös var jag men inte så farligt. Jag å min handledare lastade hojjen och drog mot mötesplatsen. Jag och två yngre killar var där för att köra upp. Det var deras andra uppkörningen och de var duktigt nervösa. Jag kände att deras nervositet smittade av sig på mig så jag försökte inte att tänka på dem.
När det var min tur så kör jag fram hojjen till den buttra Trafikinspen. Han tittar på regbeviset, kliar sig i huvudet och börjar ringa. Jag hade nämligen en hoj som var godkänd med de nya reglerna som gällde från 1:a april 2011. Efter mycket om och men så kom han tillbaka och sa att hojjen var OK att köra upp på!
Sen började granskningen. Han dömde ut min skyddskläder totalt och sa att det där kan du inte köra upp med. Hjärtat for upp i halsgropen. Trafikinspen tyckte jag hade kläder som var för "crosskörning" och handskarna var "trädgårdshandskar". Det roliga var att han hade ju rätt!
Jag hade tagit mina grejer som jag kört cross med och köpt till en sommar MCjacka från Halvarssons. Vi pratade litegrann och jag försökte övertala honom om att grejerna var OK. Till slut gav han med sig! Jag tänkte i mitt stilla sinne att gubben kommer ju att kapa mig direkt. Privatist med en motard och tveksamma skyddskläder, kändes ju dömd på förhand.
Så var dock aldrig fallet utan jag lyckades riktigt bra på manöverbanan och själva uppkörningen löpte på utan några större svårigheter. Det var så jävla skön när han yttrade orden "körningen var godkänd"!!
Med denna story vill jag bara visa på att det går att ta MC-körkort som privatist med taskig planering!