Uppkörningen - en solskenshistoria

BrutusZeke

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Östersund
Hoj
Hojlös nu!!
Hallå.

Har precis tagit MC-kort för cirka två veckor sedan (yahoooooooo!!). När jag var som mest nervös så läste jag på en hel del Mc forum om hur många som kuggat sig och hur jävlig Trafikinspen var. Därför tänkte jag dela med mig av min story.

Jag är 32 år gammal och har sen jag kunnat gått kört cross, moped, skoter, bil mm. Drömmen har alltid varit att ta MC-kort men tajmingen har aldrig stämt. Nu hade jag dock bestämt mig att nu ska det ske och billigt ska det va!

Min kompis som är SMC instruktör blev min handledare men problemet var att jag hade inget att övningsköra på. Jag hade även bestämt mig för att inte köpa någon hoj innan kortet var i handen.

När riksutbildningarna drog igång för året så hängde jag på låset och den 25 april gjorde jag risk 2:an. Då bokade jag en skrivtid den 20 maj. Jag hade en gammal skiva med MC frågor så jag körde igenom dom ett par gånger.

Den 20:e maj så kände jag att jag inte var förberedd på att skriva men jag tänkte att jag testar en gång så får jag se hur det går. Klarade skrivningen med 5 fel! Kände mig nöjd.

Ringde Trafikverket och fick en uppkörning den 25:e maj, snabba ryck! Jag hade knappt övningskört något, bara en sväng på stan. Inte en meter på konbanan. Som tur var fick jag låna en hoj av en kompis och började att nöta konbana. I början kändes det risigt men efter ett par försök så kändes det helt OK. 3 övningsdar han jag med innan det var dags för uppörningen.

Dagen-D

Nervös var jag men inte så farligt. Jag å min handledare lastade hojjen och drog mot mötesplatsen. Jag och två yngre killar var där för att köra upp. Det var deras andra uppkörningen och de var duktigt nervösa. Jag kände att deras nervositet smittade av sig på mig så jag försökte inte att tänka på dem.

När det var min tur så kör jag fram hojjen till den buttra Trafikinspen. Han tittar på regbeviset, kliar sig i huvudet och börjar ringa. Jag hade nämligen en hoj som var godkänd med de nya reglerna som gällde från 1:a april 2011. Efter mycket om och men så kom han tillbaka och sa att hojjen var OK att köra upp på!

Sen började granskningen. Han dömde ut min skyddskläder totalt och sa att det där kan du inte köra upp med. Hjärtat for upp i halsgropen. Trafikinspen tyckte jag hade kläder som var för "crosskörning" och handskarna var "trädgårdshandskar". Det roliga var att han hade ju rätt!

Jag hade tagit mina grejer som jag kört cross med och köpt till en sommar MCjacka från Halvarssons. Vi pratade litegrann och jag försökte övertala honom om att grejerna var OK. Till slut gav han med sig! Jag tänkte i mitt stilla sinne att gubben kommer ju att kapa mig direkt. Privatist med en motard och tveksamma skyddskläder, kändes ju dömd på förhand.

Så var dock aldrig fallet utan jag lyckades riktigt bra på manöverbanan och själva uppkörningen löpte på utan några större svårigheter. Det var så jävla skön när han yttrade orden "körningen var godkänd"!!

Med denna story vill jag bara visa på att det går att ta MC-körkort som privatist med taskig planering!
 

DollarKatten

www.bombrepa.se
Gick med
4 Feb 2006
Ort
Hammarbyhöjden
Hoj
zx10r -04,KTM 625 SXC -05
Härlig historia, men när skall den där myten om att det skulle vara svårare/hårdare att köra upp som privatist spräckas? Vad är det som gör att en oberoende myndighet skulle primera elever hos privata körskolor?:va
 

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Rockneby
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Grattis!

Måste varit skönt att köra konbanan med motardcykel, lite mer manövervänligt än 700+ kubikare, som varit kravet innan, även om körskolor brukat vara duktiga på att hitta lättkörda hojar :) Själv körde jag upp på en BMW F650 GS -08
 

BrutusZeke

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Östersund
Hoj
Hojlös nu!!
Vill bara poängtera att jag fattar att bara för att jag har tagit MC-kort så betyder det inte att jag kan köra hoj. Men det är en huvudkomponent för att kunna lära sig riktig MC-åkning.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Stort grattis. Skojjigt när allt funkar. :tummenupp
 

tommi

Guest
Spelar ingen roll om man är privatist eller inte i min mening synar inspektören personen i fråga ganska snart i sömmarna och har man fallenhet(talang)för att köra hoj så kommer man att klara det iallafall :)

grattis förresten :yoparty
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top