Uppkörningen fixad.

**BAMBI**

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2010
Hoj
Triumph Speed Triple RX
Jag kan inte sluta le, det blev körkort i år i alla fall. :D

Vilken lycka:Rockbanan.

Det var en trevlig och lugn uppkörningsinspektör, det gjorde att jag lyckades hålla nervositeten under kontroll. Hört att många kuggar pga. nerverna lamslår både hjärna och kropp, ush.

Vilken typ av inspektör har ni stött på?

(nu kommer den största utmaningen, att inte hamna i statistiken)

//BAMBI

Hudik

Guest
Grattis till kortet. :tummenupp

Kör försiktigt nu, löv är hala....

Tindo

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Ducati Monster 696 2008
grattis !!! jag klarade mig med idag så jag kan inte heller sluta le (eller hoppa) :banana //Johanna

Sportmoppe

Med Lem
Gick med
25 Sep 2008
Hoj
-10 Gsx1250FA -05 gixxer-04 gixxer K1200S(Borta) DRZ 400E
Kongrattjulajbans! Å 1000 kubbe också. Inte illa pinkat?!

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Grattis från en i precis samma sits. =)

Eastflower

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2010
Hoj
Aprilia rs 125 06
är så grymt nervös inför min uppkörning på torsdag nästa vecka! Gäller att inte låsa hjulen vid inbromsningen (tar A1) inga abs :mad:

Några lugnande tips?

FuzzFuzz

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2010
Hoj
suzuki sv650s -04 Vespa Sprint 150cc -73
Grattis grattis till kortet!
tog körkortet för ett par månader sedan, min inspektör var också väldigt lugn men eftersom han hade varit med i en olycka så var han tvungen att åka bil så han hade lite problem att hänga med i dom lite mindre luckorna:) :tummenupp

Eastflower:
jag var också jävligt nervös innan uppkörningen men pga det så körde jag bättre än nånsin. kom bara ihåg att andas på lågfartsbanan då jag upptäckte när jag skulle vända efter banan att jag inte hade andas på hela tiden så jag höll på att svimma och välta :D
Men gör du något misstag får du ju antagligen minst ett försök till.
håller tummarna för dig, en extra vacker italienare på vägarna skadar ju inte :)

Beachmulle

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2010
Hoj
Ingen för tillfället
är så grymt nervös inför min uppkörning på torsdag nästa vecka! Gäller att inte låsa hjulen vid inbromsningen (tar A1) inga abs :mad:

Några lugnande tips?

Vid inbromsningen ska du tänka på att titta långt fram, raka armar mot styret så du är stabil hela tiden och börja med att bromsa bak en 10 dels sekund föra att få ner framvagnen, sedan nyper du till lite hårt och snabbt fram så att du känner att du framvagnen trycks mot marken, håll sedan en jämn inbromsning och i slutet kan du nypa till ordentligt och glöm inte att enbart sätta ner höger ben när du står stilla;)

Kort och gott...
Det viktigaste är att Du styr motorcykeln och inte tvärtom! Då fixar du det lätt:banana

Lycka till!!

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
varför ska man bara sätta ner högerfoten?

Och grattis TS till körkortet =) Önskar jag hade kommit på lite tidigare att jag ville köra hoj så jag hunnit ta det i år oxå.

Beachmulle

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2010
Hoj
Ingen för tillfället
varför ska man bara sätta ner högerfoten?

Och grattis TS till körkortet =) Önskar jag hade kommit på lite tidigare att jag ville köra hoj så jag hunnit ta det i år oxå.

De gillar inte när du sätter ner båda fötterna, Har en kompis som blev kuggad pga att han satte ner båda fötterna efter 50, 70 och 90 bromsningen... Han kanske bara hade otur med kontrolanten? men även min körskolelärare sa att man endast ska sätta ner höger fot när man stannar.

Anledningen till att du sätter ner höger fot när du stannar är för att du snabbt ska kunna växla och komma snabbare iväg vid rödljus, övergångsställen mm.

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Glöm inte att fylla i ditt namn på Körkort 2010-tråden. =)

lindor

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2010
Hoj
BMW F 800 R - 2010
Hej!

Grattis till alla som klarade lappen idag.
Jag fick min förra måndagen efter en intensiv dryg månad på körskolan för att få till allt.
Imorgon åker jag och hämtar min MC och hoppas på några fina veckor innan hösten slår till.

VFRippe

Medlem
Gick med
26 Sep 2005
Hoj
CBR600RR -10, Fazer 800 -13
Vid inbromsningen ska du tänka på att titta långt fram, raka armar mot styret så du är stabil hela tiden och börja med att bromsa bak en 10 dels sekund föra att få ner framvagnen, sedan nyper du till lite hårt och snabbt fram så att du känner att du framvagnen trycks mot marken, håll sedan en jämn inbromsning och i slutet kan du nypa till ordentligt och glöm inte att enbart sätta ner höger ben när du står stilla;)

Kort och gott...
Det viktigaste är att Du styr motorcykeln och inte tvärtom! Då fixar du det lätt:banana

Lycka till!!

Ni får ursäkta ifall jag är en messerschmitt nu men jag håller inte med dig på några punkter:

För det första ska du inte ha raka armar, stabiliteten får du med bålmuskulaturen och kontakten med tanken (KNIP), armarna ska vara avslappnade, du ska ha så lite tyngd på styret som möjligt.
På slutet av bromsningen ska du lätta lite på trycket och inte trycka hårdare. Ju mindre fart destu mindre kraft behöver du för att stanna. Låsning av bromsarna brukar komma på slutet för att man kramar för mycket, alt. att man hugger in bromsen i början.

En bra övning är att köra med en hand på styret och testa både acc och inbromsningar utan att du drar i styret eller sätter någon tyngd på styret. Det gäller att ta upp all kraft med kroppen och tanken, lyckas du inte gör du fel.

Lycka till och håll dig på hjulen, det är alltid bättre att göra en för lätt bromsning och göra en till, än att syna asfalten.

Kvax

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2010
Hoj
En sån där dödsmaskin

Några lugnande tips?

Bromsa inte så hårt. Det är chill! De kollar mest på tekniken. Du ska bromsa riktigt löst för att det ska bli underkänt.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024