L. Mäkinen
Gudomlig sporthojare
Har märkt att när jag kör min Honda CBR600F med integralhjälm hejar 9/10. Men när jag kör KTM motard med crosshjälm så hejar mindre än hälften
Ingen vill riskera att hälsa på en mopedist.
Har märkt att när jag kör min Honda CBR600F med integralhjälm hejar 9/10. Men när jag kör KTM motard med crosshjälm så hejar mindre än hälften
Ingen vill riskera att hälsa på en mopedist.
Är det inte dags att sluta med denna obsoleta ritual? Det var ok att hälsa en gång i tiden när vi mc-åkare var en liten, speciell skara med ett gemensamt intresse. Idag är mc-åkare en salig blandning människor från samhällets alla kategorier, och det känns inte att det rör sig om någon större samhörighet.
Det huvudsakliga skälet till att jag sedan länge slutat hälsa är att man i praktiken får styra hojen med en hand från det man åker iväg till man är tillbaka igen. Det är så väldigt många som åker hoj idag, så det blir en evigt vinkande som blir tjatigt och tröttande till slut. Kort sagt: hälsandet är ett störande moment och mest irriterande.
Känner du så ska du såklart inte hälsa, och det låter ju som att man ändå inte vill hälsa på dig. Själv tycker jag inte att jag möter då jäkla många hojar i Sverige, kanske att jag hälsar fem-tio ggr per tur en normal dag. Om det är riktigt hög aktivitet kanske jag hälsar på någon var tionde minut. Sverige har hur som inte särskilt många hojåkare. Åk neråt Europa där hojkllektivet är mycket större ska du se att folk hälsar ändå.
Nere i Skåne är mc-säsongen över för det fanns inga ute att hälsa på igår, trots kalasfint väder på både rejält krokig väg och jäkligt rak.
Kör ni bara onsdag kväll och lördag förmiddag ?
När jag åker hoj så vill jag ägna mig åt hojåkandet och inte något vinkande. Jag upplever inte heller hojåkare som något "kollektiv". Kanske var det så förr, när de som åkte mc var arbetargrabbar som inte hade råd med bil och därför körde motorcykel. Idag är det en ganska dyr hobby, och de flesta jag känner som kör hoj är ganska dryga, snobbiga typer. Inget kollektiv jag vill tillhöra direkt. Men det kanske bara är jag som är lite osocial...
Klart man hejar på andra hojar!
Lika klart att man stannar och frågar om någon vill ha hjälp om de ser ut att ha problem.
Likaså så snackar man med andra hojåkare vid macken.
Nu på senaste norgetrippen förra veckan så fick jag en ny polare, en rolig kille från Rumänien som var ute på tur.
Vi stannade på samma mack i Åndalsnes innan Trollstigen. Så nu har man möjlighet att vara både mc-gäst och jaktgäst i Rumänien.
För några evigheter sen, när man tog b-kortet, så underlättade man när man blev omkörd, och blev tackad för det, och man gav signal att man uppfattat tacket. Likaså så tackade man själv så klart. Man kommunicerade i trafiken, och det var enligt mig en helt annan attityd än idag. Självklart fortsätter jag underlätta omkörningar än idag, men på de sista 15 åren så har jag blivit tackad 2-3 ggr. samtliga utländska ekipage. 2 franska och 1 tysk. Folk verkar inte få lära sig sånt längre, eller så skiter alla i andra i dag. Ett tag kunde man ha denna kommunikation med lastbilschaffisar, men de verkar också tappat denna trevliga tradition. Jag saknar detta ganska mycket, det var roligare och trevligare ute på vägarna då. Så så länge det finns hojåkare som hejar, och som hejar tillbaka, så kommer jag hålla hårt på denna tradition. Och är det nån som inte hejar tillbaka så bryr jag mig inte så mycket om det, jag vet ju inte varför de inte hejar tillbaka och de är väldigt få. Är de pga nån vriden syn på coolhet, snobbighet eller annat lamt fjask så är det deras val och deras förlust. Enligt mig är en stor gemenskap lika mycket en gemenskap som en liten, vill man känna sig "vip" eller vara intim så finns alltid netflix and chill med valfri partner.
Jag tycker att bilister ofta underlättar omkörning och väldigt ofta flyttar sig i sidled så jag kommer förbi mellan köerna. Jag tackar alltid när de underlättat för mig.
De som inte flyttar sig kör jag om på andra sidan.
Igår åkte jag bakom en gubbe på 2+1 väg. Enfilig och vajerräcke på vår sida. Han lämnade plats och jag körde om när jag tyckte det var säkert. Tackade såklart.
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Aprilia Tuono 457
Aprilia har presenterat nya... |