Upprop mot de svenska MotoGP-kommentatorerna!

sandstream

Guest
De som hade programmerat för att spela in programmen på Eurosport 2 var säkert lagom förtjusta över att få se annat trams istället. Vad hade de för nytta av "rullande text"?
Sen har vi klantarslena som trots att de visste att racen skulle gå i "tvåan" ställde DVD-spelaren på att spela in från "ettan".
Gissa om man vart glad för en gångs skull :)

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Om du hade läst vad jag skrev så frågade jag efter en LOGISK förklaring till flytten, INTE vilka skäl de angav!!!
Racen var inplanerade på Eurosport 2.
Det fanns plats till dem där!
Om man pga regn får ett hål i sändningarna på Eurosport så är det för f-n inte de INPLANERADE programmen i Eurosport 2 man ska stuva om utan i stället utnyttja avbrottet i tennisen till att visa de program man nu körde i Eurosport 2 efter att man flyttat racen till Eurosport.
De som hade programmerat för att spela in programmen på Eurosport 2 var säkert lagom förtjusta över att få se annat trams istället. Vad hade de för nytta av "rullande text"?

Fast, det behövs nog två tankesteg till att ana den distinktionen... Om man behöver glasögon så finns det sådana att köpa ... man har större problem om man bara klarar ett tankesteg i taget ...

Se ovan ...
Ärligt, hur bitter är du? Fyrtiotalistbitter? Du får väl ringa Eurosport och fråga om det nu var så jävla farligt. Omstuvningar i TV-tablåer sker dagligen.

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Ärligt, hur bitter är du? Fyrtiotalistbitter? Du får väl ringa Eurosport och fråga om det nu var så jävla farligt. Omstuvningar i TV-tablåer sker dagligen.

Inte ett dugg bitter ... jag har haft för roligt i livet och för många framgångar för det ... Det är t o m så fortfarande :tummenupp
Bitterhet är inte en generationsfråga. Det borde väl du känna till?

Däremot ogillar jag ologiska beteenden, speciellt de som, som i detta fallet, helt i onödan strular till det för folk som ville se racen i efterhand.
Och nej ... jag såg dem live så det drabbade inte mig ...

Du är inte van vid att folk inte accepterar dina fjantiga kommentarer va?

Last edited:

Dr.Bike

Guest
Jo, jag retar mig på både de svenska och de engelska kommentatorerna för alla dessa "intern skämt"

Men nyss gick jag i taket när vi tittade på F1-träningen. Där sitter Janne Blomqvist och Eje Elgh som kommenterat i eviga tider och säger "körde av banan med låsta DÄCK" :mad: :mad: Snurrar däcket på fälgen när de bromsar eller :va

Men morsan! Inte kan du väl gå i taket för en sån detalj...
Herre min je, du VET ju vad som var låst?

Så hur var det nu?
Hjulen eller bromsarna ;)

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Jag har vant mig vid d "våra" kommentatorer efter över 10 år med d engelska, o något som sker ibland är att man annonserar för att d pågår roadracing tävling samma helg här hemma o uppmanar folk att gå o se race på nära håll. Samma reklam för tex RRFabriken o deras övningar på tex Gälleråsen för något år sen. Bättre gratisreklam utrymme kan man knappast få. Har för mig att vid tillfälle har man haft telefonkontakt med svenska hemmaförare om kval o övriga förhållande på typ ett SM eller liknande. D e kanske något man skulle kunna utöka som ett stadigt inslag då motogp o tex SM/NM krockar.. :tummenupp

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Hoj
Harleys...
Jag blir bara irriterad när de missar att kommentera självklarheter som t.ex Edwards som försvann helt från Pole till sista plats. Inte ett ord om det.

Sedan så brukar de fastna nån gojja/historia mellan sig själva medan det händer massa saker i rejset. Ibland är de upp mot halv minut försena att säga att ledaren vurpa.. typ. Nä, överdrivet. Men sådana situationer finns.

Sedan så ibland blir det knäpptyst, även när det händer vad jag anser viktiga saker i rejset. Vad gör dom då? Är på toa i 1-2 minuter?

Förberedelser och mindre kaffe och mer fokus på händelserna i rejset så bör det vara klappat och klart.

Jag föredrar nog ändå svenska över engelska då de engelska är lite för ettriga ibland och svamlar bort sig även dom.

Exakt.... Får panik ibland när man ser att någon vurpar och de sitter och pratar om något helt annat så efter 30sek så säger de
- Oj då nu vurpade "Någon"...

Men annars tycker jag att det är till fördel att det är på Svenska de pratar på. Finns ju en del som inte hänger med på¨engelska :) Och så är det ju faktiskt i Sverige vi bor i ....

///Micke

sandstream

Guest
Jag har vant mig vid d "våra" kommentatorer efter över 10 år med d engelska, o något som sker ibland är att man annonserar för att d pågår roadracing tävling samma helg här hemma o uppmanar folk att gå o se race på nära håll. Samma reklam för tex RRFabriken o deras övningar på tex Gälleråsen för något år sen. Bättre gratisreklam utrymme kan man knappast få. Har för mig att vid tillfälle har man haft telefonkontakt med svenska hemmaförare om kval o övriga förhållande på typ ett SM eller liknande. D e kanske något man skulle kunna utöka som ett stadigt inslag då motogp o tex SM/NM krockar.. :tummenupp
Där nämnde du något riktigt bra med att ha svenska kommentatorer :tummenupp

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Jag tycker Äpplet och Sandy oftast är helt godkända, bägge två har rätt bra koll på vad som händer både här hemma och ute i världen.
Visserligen lite mindre skvaller numer, eftersom vi inte har särskilt mycket inside info från gp-depån som vi hade när malle/gislavado/stiggy m.fl hängde där.
Deras sidekicks däremot håller oftast inte särskilt bra standard, och kan bli mycket bättre.
Äpplet och Sandy vet ju dessutom vilka cyklar som är ballast på banan :D

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Hoj
Honda FT 500
Men morsan! Inte kan du väl gå i taket för en sån detalj...
Herre min je, du VET ju vad som var låst?

Så hur var det nu?
Hjulen eller bromsarna ;)

Bromsarna låste hjulen :D
Ja, VI vet, men alla de som tror på vad kommentatorerna säger då :mad:

Dr.Bike

Guest
Bromsarna låste hjulen :D
Ja, VI vet, men alla de som tror på vad kommentatorerna säger då :mad:

VA! :va Är inte ALLT de säger sant? :confused:
Nu rasade min värld... *buu huuu*
Å jasom trodde allt jag läst i Fib Aktuellt oxå var sant!

Dr.Bike

Guest
Mest sur blev jag över att Eje sa det, HAN borde ju veta i alla fall :D

Det är väl annars det vanligaste misstaget: Man plockar in en duktig FÖRARE, och tror automatiskt att de ska bli bra kommentatorer... (gäller alla idrotter)
En del kan ju för f-n inte ett jota om teknik eller nånting.
Än mindre föra sig bland folk, eller måla med ord och beskriva racet på ett levande sätt.
Att de FÖRSTÅR väldigt väl vad de ser, hjälper inte, när de inte kan förmedla det.
(engelska kommnetorer är här det lysande undantaget inom rr)

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Det är väl annars det vanligaste misstaget: Man plockar in en duktig FÖRARE, och tror automatiskt att de ska bli bra kommentatorer... (gäller alla idrotter)
En del kan ju för f-n inte ett jota om teknik eller nånting.
Än mindre föra sig bland folk, eller måla med ord och beskriva racet på ett levande sätt.
Att de FÖRSTÅR väldigt väl vad de ser, hjälper inte, när de inte kan förmedla det.
(engelska kommnetorer är här det lysande undantaget inom rr)
Gnället på Eje är för mig obegripligt; han går som barn i huset hos alla stall och är oehört respekterad för sitt kunnande.

Äpplet och Sandy vet ju dessutom vilka cyklar som är ballast på banan :D
Just det där blir ju bara pinsamt; som när en tittare frågade vilken hojtyp som har det optimala vikt/effekt-förhållandet och Äpplet kläcker "en 250" direkt. Ja, det måste ju vara därför som en MotoGP-hoj är snabbare på alla VM-banor.

Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Gnället på Eje är för mig obegripligt; han går som barn i huset hos alla stall och är oehört respekterad för sitt kunnande.

Just det där blir ju bara pinsamt; som när en tittare frågade vilken hojtyp som har det optimala vikt/effekt-förhållandet och Äpplet kläcker "en 250" direkt. Ja, det måste ju vara därför som en MotoGP-hoj är snabbare på alla VM-banor.

Problemet med Eje är ju oftast hans teorier om de olika teamens taktik. Han var/är ofta jättesäker på att den ena eller andra ska in i depå, men i 99% av fallen hade han alltid fel.
Skitroligt att lyssna på någon som säger "nu går han in i depå" 4 varv i rad och sen går förarn i depå 16 varv senare.
Vet iofs inte om han förbättrat sig, men tyckte det var väldigt mycket svammel från Eje ett tag.

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
då vill jag slå ett slag för Johan Thorén.. oerhört entusiastiskt men nästan helt okunnig :hihi

Dr.Bike

Guest

Ingen vet mer än Eje.
Min kritik (om du läser mera välvilligt) var inte riktad mot honom, utan mer generellt.
Personligen tycker jag dock att Eje är för tystlåten och "ickemålande"
Men som du säger, sjukt kunnig.

sandstream

Guest
Angående F1-kommentatorerna så är ju deras problem att racing i 9 fall av 10 är så trist att man hör mer av vad de säger för det finns inget annat att koncentrera sig på.
då vill jag slå ett slag för Johan Thorén.. oerhört entusiastiskt men nästan helt okunnig :hihi
Dagens bästa :rofl
Jaha, då tar vi betäckning och väntar på en utläggning om att en tvåtaktare på 800-kubik minsann hade kört ifrån en 800-kubiks fyrtaktare för att....

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Hoj
Honda FT 500

Just därför jag blir sur när han säger att DÄCKET är låst :D Och jo, Eje är en trevlig prick, han har inte ändrat sig mycket sedan ungdomens glada dagar i Kga :tungan

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...