Uppstart av CB500 K som stått länge

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Summa summarum, det satt två metallklämmor på insidan av gummifästena lufbox/förgasare. De trillade loss vid förra monteringen, otåligt på att få dit dem igen tänkte jag att jag provar utan, borde väl hålla tätt iaf. Visade sig att det orsakade tjuvluft. Hoj gick som en kratta. Idag dit med klämmorna igen, ett satans pill, men sen perfekt tomgång, gick kanoners när jag drog en liten repa. Forfarande tjurig på att starta på cyl 2, men det var inga problem, inte att köra eller stå på tomgång vid rödljus, verkar som cyl2 är med från åtminstone 2-3krpm. Få se om jag kommer på nåt mer.

Edit: vill tillägga att jag inte försöker stjäla tråden, utan att nåt av det jag kommer på med min kanske är samma problem som ts har.

Last edited:

Marbor

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2014
Hoj
Cb500 four
image.jpg

Monterat ner förgasaren igen, hittat ett pluggat munstycke på den felande cylinderns förgasare.
Nu blir det till att göra rent.

Känns som ultraljud är det enda som gäller för det är väldigt små passager.

Plus att det blir nya munstycken, så skall det nog ordna sig.

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
Har du tryckt ut munstycket som ligger nersänkt i röret i mitten? Görs från andra sidan, lite försiktigt. Man kan pilla försiktigt med koppartråd om man misstänker nåt igensatt, fiskelina inte så dumt heller, så länge det är nåt mjukt som inte riskerar förstora diametern på nåt hål. I mitt eget bonna-mek har jag kopplat en slang till cykelpump = tryckluft, men det vete faen om det är rekommendabelt...:rolleyes: (gjort sitt syfte för mig iaf)

Marbor

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2014
Hoj
Cb500 four
Summa summarum, det satt två metallklämmor på insidan av gummifästena lufbox/förgasare. De trillade loss vid förra monteringen, otåligt på att få dit dem igen tänkte jag att jag provar utan, borde väl hålla tätt iaf. Visade sig att det orsakade tjuvluft. Hoj gick som en kratta. Idag dit med klämmorna igen, ett satans pill, men sen perfekt tomgång, gick kanoners när jag drog en liten repa. Forfarande tjurig på att starta på cyl 2, men det var inga problem, inte att köra eller stå på tomgång vid rödljus, verkar som cyl2 är med från åtminstone 2-3krpm. Få se om jag kommer på nåt mer.

Edit: vill tillägga att jag inte försöker stjäla tråden, utan att nåt av det jag kommer på med min kanske är samma problem som ts har.

Ha ha nej du stjäl ingen tråd! Bara kul med fler ideer!

Jag tryckte ut sätet till till nålarna å bytte allt mot nya. Hittade 2 blockaerade tomgångsmunstycken. Snart är det dags för ett nytt test.

Marbor

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2014
Hoj
Cb500 four
Tillbaka på ruta ett. Nyrenoverad förgasare, med nya slitdelar å packningar.

Alla cylindrar går nu i alla fall, men den dör så fort man inte chokar. "Gasar" med choken så att säga, men så fort man gasar utan choke så dör den.

Det var ju nya munstycken i renoveringskitet. Men med samma storlek som orginal.

Förslag någon?

Nu ger jag snart upp...

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Tillbaka på ruta ett. Nyrenoverad förgasare, med nya slitdelar å packningar.

Alla cylindrar går nu i alla fall, men den dör så fort man inte chokar. "Gasar" med choken så att säga, men så fort man gasar utan choke så dör den.

Det var ju nya munstycken i renoveringskitet. Men med samma storlek som orginal.

Förslag någon?

Nu ger jag snart upp...

Nu lär det vara en ren justeringsfråga. Ställ blandskruvarna rätt (2-4 varv ut kanske?) och synka om förgasarna så ska den nog spinna..!

Marbor

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2014
Hoj
Cb500 four
Ok, jag lyfter på hakan å ger mig på det efter påsk.

Skall börja med blandskruvarna. Kan det vara tjuvluft? Kan man bortse från munstycken å trottelnålar? Skall ju vara samma storlek, å nålen på samma clips.

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
Håller med twintorsk, kolla alla inställningar. Den här skruven tex ställer in hur mycket spjällen står öppna vid tomgång. De måste stå något öppna, annars inget bränsle vid tomgång samt dör så fort du kommer under ett visst mängd gasande. Är helt opåverkad av choken däremot.
tomgångsskruv.jpg
Synkning=ställer in varje spjäll så att alla står lika mycket öppna vid tomgång och lågfart. Påverkar ej choken.
Blandskruvarna=ställer in hur mycket bensin lågfartsblandningen ska ha kontra luft. Mer ut=mer bensin, och ju fetare man ställer in det desto mer närmar det sig choke-liknande blandning. Påverkar inte heller choken.
Tjuvluft=se till att motorn är igång på konstant varvtal (ev med hjälp av choken då i ditt fall), spreja startgas vid gummina, vänta några sekunder och se om varvtalet påverkas.

Last edited:

Marbor

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2014
Hoj
Cb500 four
Efter en del testande så flyttade jag trottelnålarnas clips 2 steg nedåt, å då pang så gick den som en formel 1 bil. Nja kanske inte helt perfekt men i alla fall på alla cylindrar och utan choke.

Lite finjustering så är jag snart på vägarna.

Hur kan det komma sig att det skiljer 2 hack innan å efter?

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år