roffe_s
nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Hejsan,
I en vanvettsaffär köpte jag på ren impuls ungdomens tvitaktslegend, den har inte fullt 3 000 mil på mätaren och har stått ett okänt antal år. Nu har jag städat bort en halv rensarv från kåpans inre (förvarad under ett skinn), bytt vätskor, batteri och stift i motorn, dränerat förknasare och startade upp den ikväll, går bra.
Däremot går den bättre på lite choke, den har ingen tomgång utan choke och tappar flåset mellan ca 80-100% trottel (mager). Det är 100 år sedan jag skruvade förgasare, men minnesbilden är att trottelnivåskruven styr tomgången, huvudmunstycket fullgas? Det rätta svaret är förmodligen att rengöra förgasarna och särskilt munstyckena, men nu är tid en bristvara och säsongen igång. Därför är mina frågor:
1 - finns det något hokuspokus, typ injektor cleaner, som har en chans att lösa upp skit i munstyckena
2 - motorn går hyfsat på jämn gas, däremot har jag inte koll på hur magert/fett. Ni som kan tvitakt, riskerar jag att skjuta motorn genom att köra upp en tank och försöka lösa upp skiten?
3 - ska kolla hur luftskruvarna står i f t Haynes i morgon, men påverkar de verkligen hela registret?
Lyckan sägs ju stå den djärve bi, men det är trots allt enklare att rengöra än att hona om cylindrar och byta kolvar...
I en vanvettsaffär köpte jag på ren impuls ungdomens tvitaktslegend, den har inte fullt 3 000 mil på mätaren och har stått ett okänt antal år. Nu har jag städat bort en halv rensarv från kåpans inre (förvarad under ett skinn), bytt vätskor, batteri och stift i motorn, dränerat förknasare och startade upp den ikväll, går bra.
Däremot går den bättre på lite choke, den har ingen tomgång utan choke och tappar flåset mellan ca 80-100% trottel (mager). Det är 100 år sedan jag skruvade förgasare, men minnesbilden är att trottelnivåskruven styr tomgången, huvudmunstycket fullgas? Det rätta svaret är förmodligen att rengöra förgasarna och särskilt munstyckena, men nu är tid en bristvara och säsongen igång. Därför är mina frågor:
1 - finns det något hokuspokus, typ injektor cleaner, som har en chans att lösa upp skit i munstyckena
2 - motorn går hyfsat på jämn gas, däremot har jag inte koll på hur magert/fett. Ni som kan tvitakt, riskerar jag att skjuta motorn genom att köra upp en tank och försöka lösa upp skiten?
3 - ska kolla hur luftskruvarna står i f t Haynes i morgon, men påverkar de verkligen hela registret?
Lyckan sägs ju stå den djärve bi, men det är trots allt enklare att rengöra än att hona om cylindrar och byta kolvar...
Last edited: